Utskrift från www.yimby.se
....

White arkitekter näst ut i landmärkestävlingen i Metro

 
White arkitekters förslag på en Folkets park byggs i återvunnen plast. I denna rör man sig både utomhus och inomhus i ständig kontakt med broar och himmel.
White arkitekters förslag på en Folkets park byggs i återvunnen plast. I denna rör man sig både utomhus och inomhus i ständig kontakt med broar och himmel.
 

Som vi skrev om igår
anordnar anordnar Fastighetsägarna Stockholm tillsammans med tidningen Metro och de fyra arkitektbyråerna Kjellander+Sjöberg, White arkitekter, Equator Stockholm och Berg arkitektkontor en landmärkestävling. Först ut igår måndag var arkitektbyrån Kjellander + Sjöberg som presenterade en vision om en svensk Ponte VecchioBarnhusbron.

Idag fortsätter tävligen med arkitektbyrån White:s bidrag. White har blickat tillbaka och hämtat inspiration från Sveriges folkparker.

Arkitekten Fredrik Källström säger:
Att placera det här landsortsfenomenet i Stockholm 100 år senare känns väldigt spännande
Förslaget handlar dock inte om att skapa en traditionell folkpark utan går istället ut på att skapa ett ljust, luftigt och väderskyddat rör som knyter samman Götgatan med den planerade Söderstaden.

Byggnaden lyser nattetid upp området. Stadens olika nivåer kopplas samman och bildar en högre byggnad som blir ett nytt kännetecken i Stockholms skyline
Byggnaden lyser nattetid upp området. Stadens olika nivåer kopplas samman och bildar en högre byggnad som blir ett nytt kännetecken i Stockholms skyline
 

Stockholm är en fantastiskt vacker stad, men den har en färdighet som är som en liten tvångströja. Det finns inga luckor och möjligheter som i många andra städer. Men jag tror att den väldigt väl tål nya tillägg som skulle kunna sätta staden på världskartan


Det är intressant att även White arkitekter väljer att bygga på en bro. Många av Stockholms broar är idag isolerande i sin karaktär, en naturlig följd av Stockholms begivenhet som en stad på öar även om broarnas utformning ibland gör avstånden större än de skulle behöva vara. Kanske kan förslagen från Kjelander + Sjöberg och White arkitekter vara ett sätt för Stockholm att lösa ett problem som få andra storstäder behöver förhålla sig till?

Vad tycker du om förslaget? Diskutera gärna i kommentarerna!
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (1 September 2009 14:23):
Vid första anblick inte lika intressant som Kjelander + Sjöbergs Barnhusbro, men verkligen inget jag skulle motsätta mig. Vad som behövs är lite mer bilder, att få veta mer om förslaget.
 0
Anders Gardebring (1 September 2009 14:33):
Jag gillar också White:s förslag men måste instämma med Gustav i att jag nog gillar Kjellander+Sjöbergs bättre. Det är nog blandningen av butiker, bostäder, trafik och människor som tilltalar mig. Ett rent parkstråk känns inte lika intressant för mig. Dock kan man på första bilden ovan ana sig till att det nog är ett café en trappa upp, så det kanske finns mer tankar i detta än vad bilden ger intryck av. Mer bilder vore helt klart trevligt.
 0
Mattias Källman (1 September 2009 14:59):
Med tanke på ambitionen att skapa en sammanhållen stad från Skanstull till Gullmarsplan och vidare söderut känns själva placeringen intressantare än Barnhusbron, även om jag gillar Barnhusbrohusets (eller vad man ska kalla det) utformning bättre.
 0
Patric Nilsson (1 September 2009 15:16):
Det stora problemet är att detta lätt blir ett väldigt otryggt stråk, inneslutet och utan andra verksamheter, som det verkar vara. Barnhusbrohuset är klar vinnare än så länge.
 0
Patric Nilsson (1 September 2009 15:17):
Skulle gärna se ett barnhusbro liknande projekt på broarna över till Gullmarsplan. Kanske 1-2000 bostäder.
 0
Anders Gardebring (1 September 2009 15:23):
Mattias och Patric:
Word på den. En kombination av White:s och Kjellander+Sjöberg helt enkelt.
 0
Johannes Lilleberg (1 September 2009 16:04):
Spännande och kul att de här arkitekterna tar steget och visar upp dessa förslag. Det här kan mycket väl öppna upp ögonen för modern arkitektur hos Stockholmarna.
 0
Andree (1 September 2009 16:06):
Som vanligt ser man inte ett skit vad Whites mer utsvävande renderingar föreställer.
 0
Andreas Ericson (1 September 2009 16:29):
Jag tycker att just snittet Skanstull/Gullmars är den största utmaningen när det gäller stadsutveckling i Stockholm. Lyckas man bygga ihop staden där på ett funktionellt och snyggt sätt är väldigt mycket vunnet. En lösning som knyter ihop Söder, Sjöstaden, Årsta, Globen och Slakthusområdet till en enhet skulle i ett enda drag skapa möjlighet till att utöka innerstaden med en tredjedel. Hur det ska göras är dock en riktig knäckfråga som fler borde fundera på. Rent stadsbyggnadsmässigt tycker jag det området nästan är viktigare än Slussen. Slussen kommer att fungera åtminstone halvbra som länk mellan Söder och Gamla Stan vilken lösning man än väljer, när det gäller Årstavikssnittet är det mer osäkert och mer beroende på att det satsas på riktigt genomtänkt planering. (Och att det satsas mycket pengar!)

Kul att White valt att titta på just detta område. Ska också bli väldigt intressant att se om staden kommer någonvart med planerna på ”Söderstaden” och programarbetet med Gullmarsplan.
 0
Theodor Adolfsson (1 September 2009 17:04):
"Stockholm är en fantastiskt vacker stad, men den har en färdighet som är som en liten tvångströja. Det finns inga luckor och möjligheter som i många andra städer."

Är det här ett skämt? Luckor är väl vad Stockholm består av.
 0
Mikael Hörnlund (1 September 2009 17:29):
I den renderade digitala världen är allt skinande blankt och alltid soligt med glada människor.. :-) Ta fram en rendering från en mörk och grå november dag, och gärna när tiden och alls muts har tagit ut sin rätt på denna idé. Är nog inte så skinande och transparent längre, ser nog mest skitigt ut ogästvänligt ut då. Men, creds till alla inblandade för nerlagt jobb och att intentionerna är väldigt goda.
 0
Martin Ek (1 September 2009 19:32):
Mikael:

Borde inte den här tunnelbron, som tycks ha väldigt tätt mellan belysningen, kunna vara som ett litet vitamin pulver att gå igenom den där regniga novembereftermiddagen?

Annars tycker jag att ett välkommen tillskott till denna bro skulle vara trafikseparering (:OOOOO). Det jag vill ha är en egen våning/avskilt avsnitt tillägnat cyklister. Speciellt den där regniga novemberdagen är cykelpendlarna som närmast att välja bilen istället... Dessutom slipper man en Götgatsbacke-liknande situation.
 0
Mikael Hörnlund (1 September 2009 19:49):
Martin:
Visst, du har en poäng och visst skulle människor använda denna tunnel. Problemet som jag tycker är som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, är just de kitchiga renderingarna. Vi vet ju hur de brukar se ut, allt är soligt i glatt och med ett ljus som inte ens existerar i vårt nordliga land. Blir lite för missvisande för att jag ska köpa det. Och tyvärr, beror på vem du frågar, så köper många det i tron att så kommer det se ut när allt färdigt. Hur mycket vi än vill så kommer vi aldrig få det "spanska ljuset" här uppe i norden.
 0
Martin Ekdahl (1 September 2009 22:06):
Jag tänder inte på alla cylindrar inför detta förslag. Jag gillade det första förslaget bättre då det även gav utrymme för bostäder och handel. Dessutom ser jag framför mig hur väder och vind försliter Whites återvunna plast så att den bara ser tråkig ut. Nej, det blir nog tummen ned från mig.
 0
Fritz Halvorsen (1 September 2009 22:15):
Stockholms kvällshimmel är så himla vacker nu i dagarna, i åtta-nio-tiden har den nästan alltid någon härlig mörk blålila ton. Vad jag minns av Spanien blir det väldigt snabbt natt-svart... Tycker Whites Tivoli Söder koncept är en bra idé, men kan säkert dras mycket längre och klämmas ut av plasttuben. Skanstulls topografi bjuder in till stad i många våningar.
 0
Johan Eriksson (1 September 2009 22:29):
Instämmer i det allmänna tveksamma intrycket och tycker White gör luddiga illustrationer, -finns det inga fler ill./kartor m m nånstans?

Theodor Adolfsson:

Är det här ett skämt? Luckor är väl vad Stockholm består av."

Ja du här skulle man kunna skriva nåt småcyniskt och småspydigt om att svenska arkitekter (iaf hitills i alltför många fall, men inte precis alla) verkar bli lite paralyserade om de inte får ett helt tomt fält (typ Årstafältet), alt en helt avriven stor yta (Norra stn) utan några som helst historiska parametrar (Norra igen!) dvs en tomt vitt papper för att öht kunna skapa något, men det finns gudskelov kreativa undantag.

När jag läser sånt känner jag lite samma sak som med spårvägssegheten: Gnäll inte så mycket utan ta er istället an den spännande uppgiften! Svaret är förstås att Sthlm har fortfarande fullt med "luckor".....
 0
Oscar A (1 September 2009 22:49):
Usch vilken stor koloss Kjellander-Sjöbergs förslag utgör.. Alldeles för stor, skymmer ju den vackra vyn. Är dock positiv till själva idén.
 0
Niklas (2 September 2009 00:39):
Oscar A:

Frågan är vem som har glädje av denna vy idag (jag vet inte heller om jag gillar vyn över motorvägen)? Annars kan jag nog hålla med. Bygg bron istället bredare, men med färre våningar.
 0
Erik Tysk (2 September 2009 05:06):
"Ta fram en rendering från en mörk och grå november dag, och gärna när tiden och all muts har tagit ut sin rätt på denna idé."

word på den!
 0
Anders Gardebring (2 September 2009 10:10):
Oscar A:
Jag tycker nog inte att vyn över Barnhusbron är så värst vacker.. ;)
 0
Mikael From (2 September 2009 10:18):
En intressant tanke med det tidigare förslaget med en överbyggd bro. Detta skulle man ju med framgång kunna genomföra över mer eller mindre hela Essingeleden. På det sätt skulle man slå två flugor i en smäll; dels fler bostäder och kontor på mark som ändå var uträknad för byggnation och dels som bullerisolering vilket leder till att man kan bygga närmare leden. Visst förstår jag att det finns explosionsrisk och dyl. men idag finns det flertalet byggnader som står nära leden och det borde vara enklare att isolera ett golv/tak ovanför leden än en fasad intill leden.
Ni som är mer tekniskt kunniga, skulle detta kunna vara genomförbart?
 0
Oscar A (2 September 2009 11:21):
Anders:
Beror på vilket håll man tittar åt ;) Men ska inte motorvägen överdäckas?
 0
Dan Edholm (2 September 2009 19:40):
Jean Nouvel hade ett annat överdäckningsförslag för centralbron i Slussentävlingen som kändes mycket mer angeläget.

Visst Barnhusbron är överdimensionerad men skulle kunna komma att passa perfekt in i Västra city-satsningen med överdäckningen av spårområdet. Då kommer husen ligga rakt ovanför strandkanten och avståndet mellan brofästena kommer vara mindre än hälften av idag. Det är ett helt annat jämförelsealternativ än dagsläget. Visst kan jag tänka mig byggnation i någon form på bron, men den kanske inte kommer vara så överdimensionerad i framtiden. Kanske vill vi bara ha trädplantering i form av en allé på bron istället.

Bron är en trevlig utkiksplats (kanske den som gör det urbana Stockholm mest rätt) med vattnet och city. Det utsikten skulle jag inte vilja mista, särskilt inte när Västra city börjar sticka upp. Dessutom tycker jag det är bra med ett tydligt stråk, det föreslagna ser ut som någon bostadsrättsförening ockuperat bron. Jag anser också att det är av vikt att inte bygga igen bron som transport för fordon, även om trafiken inte är särskilt hög så vänta tills man ska renovera bron vid S:t Eriksplan. Fler vägar lindrar flödet på en enskild väg.

Om man ändå gillar förslaget råder jag till att åter kika på vad Nouvel föreslog för centralbron.
 0
Stefan Sjöberg (2 September 2009 20:41):
Dan Edholm:

Jag håller med om att Jean Nouvel´s förslag generellt, som så många andra liknande förslag i samtidsdiskursen på broar, är intressant för att det pekar på ett problem - platser i staden som lämnats och blivit över efter trafikplanerarnas framfart, en monofunktionell planering. Vårt förslag utgår dock från ett lite mer realistiskt perspektiv, enligt oss, med önskan om att hitta rätt täthet för att verkligen kunna erbjuda en rik stadsmiljö som tillför ett större utbud av verklig aktivitet. Jean Nouvels förslag ligger i min smak lite mer åt det trevliga och pittoreska hållet, inget fel i och för sig, så länge någon vill bekosta det hela.

Vår tanke med förslaget var att du även i framtiden kommer att kunna njuta av en av de bästa utsikterna i Stockholm, men kanske även från en uteservering.

Vi ser med spänning fram mot Västra City projektet med förhoppningen att det blir en riktig blandstad med olika aktiviteter i varje kvarter!
 0
Per-Ola Karlsson (3 September 2009 12:42):
Gillar Whites huvudkontor nedanför bron, men tveksam till detta. Håller med om synpunkterna kring Stokholms "luckor". Föreställ er en arkitekt i NY som ansåg att det inte går att lägga till något nytt, eftersom det inte finns några "luckor"!
 0
Martin Ekdahl (3 September 2009 15:29):
Ju mer jag tänker på det, desto värre tycker jag om förslaget.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8629 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter