Utskrift från www.yimby.se
....

Lidingöbanan får nya vagnar, rustas upp och kopplas samman med spårväg city

 

Ett tidigare besök av modern spårvagn på Lidingöbanan.

Idag tillkännagavs att Lidingöbanan moderniseras, nya vagnar köps in, samt att banan på sikt byggs samman med spårväg city. Gamla Lidingöbron, som har varit något av en knäckfråga, kommer att renoveras av Lidingö stad medan SL står för renoveringen av banan samt inköp av de flesta av de nya vagnarna.

Arbetet beräknas sättas igång 2012 och "nya" Lidingöbanan med nya vagnar kan öppnas 2014.

Lidingöbanan har vid flera tillfällen varit hotad av nedläggning. Lidingöbanans vagnpark har idag över 60 år[sic!] på nacken och det är naturligtvis glädjande att se att banan nu äntligen kan få moderna vagnar.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Peter D (21 Oktober 2009 16:11):
Låter bra, hoppas att man renoverar några av de gamla vagnarna också och inte bara skrotar dem.
 0
Björn Ehnberg (21 Oktober 2009 16:32):
Bra att det äntligen händer något med Lidingöbanan. Men vagnen som ni illustrerar med, Alstom Citadis 320, är en riktigt skitvagn. För liten och för trång, och dessutom med en för banan helt värdelös hjulupphängning.
 0
Magnus Orest (21 Oktober 2009 17:00):
Luvely. Det kan behövas.
 0
Niklas (21 Oktober 2009 17:27):
Super!
Nu väntar jag dock på klagomålen, att det bara byggs för rika Lidingöbor och Östermalmare. Med denna koppling kommer Lidingö få en direkt koppling till den nya stadsdelen. Det är bra för den nya stasdelen som inte hamnar vid vägs ändå, samt bra för Lidingö, som få bättre potential att urbaniseras.
 0
Anders Anttonen (21 Oktober 2009 17:38):
Banan ska ju bara uppgraderas. Den har legat där sen 20-talet.

Dubbelspår i div etapper är nödvändigt, t ex Torsvik-Baggeby i en första etapp. Den andra etappen torde bli AGA-Skärsätra(eller möjligtvis Kottla), nästa etapp till Brevik eller Käppala och sista etappen dubbelspår; TARARA! Gåshaga brygga.
 0
Äggmackan (21 Oktober 2009 17:42):
Rubrik på Stockholms Handelskammares hemsida i nästa vecka: "NK-expressen utökas till Lidingö"
 0
Henrik (21 Oktober 2009 18:02):
Hur lång är det från Hornsberg på Kungsholmen till Alvik? Borde inte spårväg city kopplas ihop med Nockebybanan också?
 0
Edvard G (21 Oktober 2009 19:03):
Jag har en fråga angående användningen av begreppet [sic!] i den här artikeln. Vad menas egentligen?
 0
Anders Gardebring (21 Oktober 2009 19:05): Online
Edvard:
Sic, lat. "ja"; "så", (i sin originalform: sicut) ord som används för att bekräfta något som är osannolikt eller till synes felaktigt.
 0
Staffan Söderhäll (21 Oktober 2009 21:27):
Henrik:
Det är inte långt mellan Alvik och Lindhagensplan, bara en Tranebergsbro. Men spårvagnslinjer kan inte bli hur långa som helst, även Gåshaga - Hornsberg känns lång och störningskänslig. Konvertera 4:an till spårvagn måste vara nästa prioritet.
 0
Edvard G (21 Oktober 2009 22:41):
Anders: Ok då är jag med. Tidigare har jag bara sett det vid citerade felstavningar o.dyl.
 0
Johan Eriksson (21 Oktober 2009 23:09):
Nä va nu, vad är det frågan om? Ska folk kunna åka direkt och slippa bytet vid Ropsten, vad är det för slashasar som inte orkar gå i trätrappor nu när de har en jättefin och dyr T-bana till Ropsten? Tycker det är så slappt av de där typerna att kräva direktförbindelser när det faktiskt är hälsosamt med iskall vind i väntan på tåget. Och vad är det för fel på bussar? Det går utmärkt att asfaltera banvallen och få bort de här Märklintågen och då kan dessutom S Kungsvägen breddas genom natursköna Högbergaskogen så vi bilister som faktiskt betalar jättemycket skatt kan komma fram lite snabbare! Gå hem och lek med era modelljärnvägar om ni nu är så patetiska att ni inte har råd med en SUV era drönande drömmare!
 0
Joakim (21 Oktober 2009 23:56):
Det jag är lite smått fundersam till är vilken restid man kommer ha mellan Ropsten och centrala stan på spårvägen... är det verkligen nån som kommer sitta kvar på spårvagnen istället för att byta till tunnelbanan?
 0
L-Å H (22 Oktober 2009 00:14):
Johan Eriksson, Har du slagit i huvudet? :-))
 0
Dan Edholm (22 Oktober 2009 00:47):
Svåra frågor.

Men man kan säga att även ett långsamt alternativ har fördelen att erbjuda ändå ett alternativ. T-banan är nere ibland. Men detta räcker inte för att motivera spårvägsutbyggnad i en spårtörstande stad.

Om alternativet erbjuder en annan sträckning så talar vi om kollektiv trafik för resenärer med andra starter / andra mål. Frågan är om det ändå är värt det så länge det inte byggts på Gärdet, eller Värtan - som ännu faktiskt endast planerats. Hur många ska bo i Värtan och hur långt får de till T-bana Gärdet och Ropsten? Hur belastad är denna gren på röda? En variant är ju att förlänga t-banan mot Värtan med en eller två stationer. Gör man en spårväg för lång späder man ut tågen och får problem med turtätheten.

Lidingöbanan är redan ganska snigelmässig. Det blir inte bättre av att man sniglar omvägen över Gärdet, nästan alla kommer ändå byta till T-bana i Ropsten. Det är definitivt bättre att förlänga Ropsten-grenen till ett eller flera tätbefolkade delar på Lidingö-sidan och se hur det hela utvecklar sig. T ex station Stadshuset (tätbefolkat område som ju inte har Lidingöbana). Lidingöbanan blir matarbana till T-bana i Ropsten (som nu), eller till t-banestation Stadshuset. Förortsbanan kan utvecklas även norrut på Lidingö, med t-stationen Stadshuset som kluster och bytesläge. Utan tvekan kommer Lidingö kommun förtäta och utveckla detta brohuvud efter stadmässiga parametrar. Resultatet är att trafikfokus hamnar på Lidingö som kluster, istället för att mata bussar och förortsbana till Ropsten.

Jag är helt för att bygga spårväg till Värtan. Som ett alternativ till den tunnelbana de bör ha via Ropsten. Det blir också en bra nod (av väldigt få) i trafiksystemet som erbjuder byte från ett spår till ett annat. Om Värtanborna ska ha både T-bana och spårväg måste de vara många, det måste alltså byggas stad och inte 4-vånings punkthus med 15 meter förgårdsmark.

Problemen här ligger ju i att med beslutad spårväg låses tätheten till sjöstads-nivå, om inte t-bana följer. Med Spårväg så öppnas Gärdet upp för stad... Dilemma.
 0
Johan Eriksson (22 Oktober 2009 01:11):
L-Å H:

Nej jag är bara så ovan vid kontinuerligt bra spårnyheter att jag tänkte förekomma insändare i Lidingöpressen, Handelskammaren, (s) mfl så de slipper extraarbete ;-)

I själva verket så är jag glad över att man börjar först värdet av att koppla ihop ihop våra idag 4 separerade spårvägslinjer med varandra så att de tids nog bildar ett system!

Nästa steg är som sagt 4an och den utgår från den nu tänkta förbindelsen vid Valhallavägen, detta i sin tur ger en bra ekonomi på den nya depån som planeras i Frihamnen som då kan husera/underhålla både 4an 5an (+7ans museivagnar) och 21an/LB.

Sen kan man ha en viss förståelse för att de olika länkbitarna verkar lite onödiga på kort sikt (Hamngatan) men på lång sikt är detta början på ett stomnät för spv i innerstaden inklusive en förortslinje tidigt i projektet. Det tycker jag känns väldigt positivt! :)

(-min nya avatar då, ser ni?)
 0
L-Å H (22 Oktober 2009 01:47):
Ja Johan, Nu börjar det verkligen likna något! Åtminstone planeringsmässigt! Jag är väldigt sugen på att få premiäråka nya 7:an. Är också nyfiken på vilka vagnar man kommer att hyra och framför allt vilka man kommer att köpa. (Kan inget tekniskt om sådana, utan bryr mig bara om utseende och hur de är för oss passagerare.) Och 2014 skall man kunna resa ända till Gåshaga. Vågar man tro på det?

Avataren, är det Marienkirche i Dresden när det bara var en ruinhög? (En ruinhög med en liten kyrkolokal i källarplanet, tror jag)
 0
Johan Eriksson (22 Oktober 2009 02:04):
L-Å H:

2014 kan det se ut så här:

5 Hornsberg-Centralen-Djurgården
7 Centralen-Djurgården (museitrafik)
21 Centralen-Ropsten-Gåshaga

= 2 (och vissa tider 3) linjer som delar på sträckan Centralen-Djurgårdsbron vilket ger god ekonomi på det pga av priset kritiserade nya spåren i Hamngatan när de väl nått några hundra meter till!

Vad jag inte begriper är hurvida alla de nya vagnarna har samma gemensamma bredd 2,65? -annars blir det problem med samkörningen över "nätet"!
---
Nästan rätt om avataren:
Det är Frauenkirches ruin t v och Neumarkt Dresden, med massor av betande får och i bakgrunden 50-tals DDR-lameller på Wilsdruffer Strasse år 1960. -associationerna är många till diverse trådar/ämnen här......! ;-)

Någon kyrkolokal under ruinen under DDR-tiden tror jag inte fanns då regimen hatade kyrkor och kyrkoruiner och sprängde bort väldigt många under efterkrigstiden: http:​/​/​www.​kirchensprengung.​de/​Dresden.​htm
 0
L-Å H (22 Oktober 2009 09:12):
Johan:
Du är den enda som kallar nya Djurgårdslinjen för linje 5. Vilket är nästa lediga linjenummer i stomlinjenätet. Men även i SL:s utredning skriver man linje 7. Museitrafiken kanske får kalla sig 7M eller liknande? ;-)

Frauenkirches heter den förstås, feltänkt av mig. Jag talade i Dresden som påstod att det fanns ett kyrkorum under ruinen, som användes. Han pratade dock inte så bra engelska, och jag inget vidare tyska. Det kan ha varit efter murens fall till återuppbyggnadens start som man använde detta kyrkorum.
 0
Roy Mårtensson (22 Oktober 2009 09:23):
Fast någon museitrafik till centralen kommer det inte bli då den kräver vändslingor, så den får vända på Norrmalmstorg även i fortsättningen.
 0
Johan Eriksson (22 Oktober 2009 12:10):
Angående linje "5" så är det väl SL som glömt sin egen stomnätsplanering....? -eller kommit på att "7" är säljande!?

"7M" eller vad den kommer att heta går bara till Ntg så där var jag ute o snurrade!
---

Javisst användes Frauenkirches krypta i mellantiden efter murens fall och kyrkans färdigställande 2006, så här ser det ut idag: http:​/​/​www.​frauenkirche-​dresden.​de/​unterkirche+M5d637b.​.​
 0
Bosse L (22 Oktober 2009 12:22):
Frihamnen - Norrmalmstorg åker man idag snabbast med buss 76 som går i ung. samma sträckning som spårvägen ska göra.
12 min enl SLs reseplanerare. Borde kunna kortas ned med spårväg och bättre signalprioritering.
Men att många åker hela vägen Lidingö - Kungsholmen med spårvägen är kanske inte så troligt och det är väl inte heller meningen - lika lite som att åka Radiohuset - Gullmarsplan med 4:an. De olika trafikslagen buss/spårväg/T-bana/tåg/färjor kompletterar givetvis varandra som i andra storstäder.

Hur som helst är det roligt att Stockholm satsar på spårväg - äntligen.
 0
Martin Ekdahl (22 Oktober 2009 13:18):
Utmärkt att banan rustas upp. Ett personligt önskemål som jag har är att man även låter de gamla vagnarna rulla vidare. Jag gillar den vagnspark som rullar runt i Helsingfors. Den ger mig en känsla av tidlös klassicism.
 0
Roy Mårtensson (22 Oktober 2009 13:48):
Visst vore det trevligt, men nu har de gamla vagnarna rullat i över 60 år, är det inte nog? Tror knappast särskilt många skulle vilja ha de kvar utöver entusiasterna. Och jag tror heller inte att Helsingfors har några vagnar i reguljär trafik från 40-talet.
 0
Martin Danell (22 Oktober 2009 13:54):
Håller med Bosse, man gör ju inte en linje från Lidingö till Hornsberg för att man tror att nån ska åka från ändstation till ändstation. det är ändå mycket bättre med kontinuerliga linjer eftersom folk åker olika sträckor.

Någon tyckte att om man minskar turtätheten om linjen blir längre, detta känns lite märkligt. Borde snarare kunna bli högre turtäthet om man slår ihop två linjer som möts i en punkt eftersom det annars tar extra tid att tömma och vända tågen.

Turtätheten beror ju för övrigt på antalet tågset och personal som står till förfogande samt rälsens kapacitet. Sträckans längd borde i princip inte ha nån inverkan. Möjligen kan kedjeeffekter orsakade av förseningar bli större.
 0
Peter D (22 Oktober 2009 15:07):
Roy : Om man renoverar och förnyar de gamla vagnarna bör det ju inte vara några problem. Det är riktiga klassiker vi pratar om, skrotas de nu kommer vi ångra oss i framtiden.

Tänk på alla gamla ångbåtar som fortfarande finns kvar i Stockholm, har de också gjort sitt?
 0
Anders Gardebring (22 Oktober 2009 15:41): Online
Det bör absolut sparas några vagnar. Däremot bör de inte gå i reguljärtrafik. Spårvägen ska vara modern, kapacitetsstark och attraktiv för dagligt resande. Gamla vagnar kan sättas in vid speciella tillfällen av olika slag, alternativt om man inrättar en tidtabell för avgångar med gamla vagnar. Men de bör inte ingå i den "vanliga" vagnparken.
 0
Martin Danell (22 Oktober 2009 17:06):
De gamla vagnarna kan väl fortsätta att gå till Djurgården?
 0
Anders Anttonen (22 Oktober 2009 17:23):
Anders+Martin:
60 år gamla spårvagnar är veteraner. Ockh ska behandlas som sådana: Användas mellan Waldemarsudde och Normalmstorgsslingan, som givetvis kommer att ligga kvar för museitågsbruk. Jag hoppas innerligt att lidingögaraget i AGA har sparat en rödbrun originalvagn för jubiléer på Lidingö etc.
 0
Magnus Orest (22 Oktober 2009 17:23):
Alternativt att vi säljer de gamla vagnarna till Norrköping? ;-)
 0
Anders Gardebring (22 Oktober 2009 17:34): Online
Magnus:
Oy! Watch it ;)
 0
Anders Anttonen (22 Oktober 2009 17:35):
 0
Anders Norén (22 Oktober 2009 18:35):
Det finns två Lidingövagnar av nuvarande modell (s.k. Ängbyvagnar) sparade, en av SL och en av Spårvägssällskapet. Trafik med gamla spårvagnar finns redan i Stockholm, mellan Norrmalmstorg och Waldemarsudde. Testa dem någon gång, vetja. ;-)
 0
Roy Mårtensson (23 Oktober 2009 00:05):
Lidingövagnarna är redan renoverade och förnyade, på 80-talet. Går knappast att göra så mycket mer! De har gjort sitt i reguljär trafik, dessutom finns det som sagt redan sparade vagnar i olika versioner som man kan finköra med vid tillfällen.
 0
Johan Eriksson (23 Oktober 2009 00:26):
Mycket kan man säga om det forna östblocket och deras hopplösa totalitära regimer på sin tid men ingenstans i f d Sovjet inkl sina dåvarande satelitstater rullar det idag spårvagnar lika gamla som de A30/Ängbyvagnar som ännu rullar på Lidingöbanan!

Det där var nu ingen dold hyllning till det systemet på nåt sätt utan mest en tankeställare samtidigt som det inte går att undanhålla att de nästan 14.000 Tatra T3 vagnar (en ny vagn blev färdigbyggd var 3e timme!) som byggdes i Prag för hela östblocket (även om det fanns/finns andra leverantörer också) onekligen är robusta och är av mycket god kvalité.

De rullar än och många är moderniserade och uppfräschade på olika sätt, några t o m med en ny låggolvsdel i mitten trots att detta inte är någon ledvagn och även om de behöver bytas ut under den närmaste 10-årsperioden (många har redan gjort sitt och gått till skroten) så är Tatra T3 och deras efterföljande typer ännu ett klart synligt tecken i många länder på planekonomi som jag faktiskt tycker är positiv då Tatra onekligen hjälpt till att få mängder av spårvägsnät att överleva nedläggningsdöden. Sånt som vi i väst sysslade med konstant under samma period!

Tatra T3 (mfl): http:​/​/​imhd.​zoznam.​sk/​ba/​index.​php?​w=​332930​2f30​eff2212.​.​
 0
Martin Ekdahl (23 Oktober 2009 11:11):
Jag tror mycket väl att det går att kombinera gammalt med nytt. Det är just mötet som gör staden så spännande. Sedan håller jag givetvis med om att lokaltrafiken skall vara användarvänlig. Fattas bara!
 0
Leiph Berggren (27 Oktober 2009 11:39):
Varför inte redan idag knyta ihop Lidingöbanan med Värtabanan? Nordöstra Stockholm är sorgligt eftersatt med bra kollektivtrafik, och det är en lösning som är "nästan gratis".

Se gärna: http:​/​/​www.​leiph.​se/​20​0​9/​10​/​26/​konstiga-​turer-​kring-​no.​.​
 0
Martin Ekdahl (27 Oktober 2009 13:41):
^^

Leif:

Det är en utmärkt idé.
 0
Gustav Svärd (28 Oktober 2009 16:57):
Den idén är nog den jag gillar mest för Värtabanan. Lidingöbanan fortsätter till NS och vänder där norrut till Solna Centrum? då får LB direktkontakt med pendeln och röd, blå och grön tunnelbana (gröna till NS är för mig en självklarhet om man har längre horisont än 10 år).
 0
Dan Edholm (28 Oktober 2009 17:31):
Det börjar ju bli ganska uppenbart att pendeltågstation Odenplan istället skulle legat vid Norra Station/Karolinska (det tar 10-15 minuter att gå från centralen till Odenplan och förbindelsen har god t-banekommunikation samt flertalet bussar och eventuella spårvägsanslutningar.

Exakt hur man sedan väljer att lösa det hela därefter blir sedan akademiskt, men så skulle man gjort, knutpunkt Norra station.
 0
Gustav Svärd (28 Oktober 2009 18:02):
Gröna linjen från Odenplan till NS och 4:an som spårvagn skulle göra Odenplan till en riktigt stark knutpunkt. Det var ju planen. Men sen blev NS så glest att det inte lönar sig med tunnelbana (ens med de fortsättningsmöjligheterna som den nya grenen skulle ha) enligt SL.
Som jag ser det bör både Odenplan och NS bli starka knutpunkter med spår åt flera håll.
 0
Leiph Berggren (28 Oktober 2009 20:27):
Jag tror på att ansluta till Roslagsbanan vid Albano, tvärbana/t-bana/pendeltåg i Sundbyberg, och till pendeltåg och t-bana vid Stockholm Central/Nya Odenplan.

Det skulle ge en modern kollektivtrafik till gasverket och Norra Station. Dessutom skulle norra Tekniska Högskolan få en ny kollektivförbindelse, vilket bör avlasta Mörbylinjen något. De två campus vid KTH och KI skulle kopplas ihop, vilket länge varit ett önskemål från rektorerna. Kopplingen till tvärbanan i Sundbyberg ger också Norrort en hyfsad tvärförbindelse till norra innerstaden, samt en möjlighet för Huvudsta att få snabb förbindelse till innerstaden.

Det bästa av allt: Nästan alla spår finns redan på plats, därför blir det nästan gratis. Dessutom behöver det inte ta några decennier innan allt är klart. Innan gasverksspåret är tillbaka så kan man ta gamla pendeltågsvagnar och köra svängen över Värtahamnen.

Inte bara nästan gratis, nästan klart också.

Det som nu behövs är tryck på SL för att utreda även denna förbindelse i samband med utredningarna kring nya KS. Hittills har de inte berört Värtabanan, inte ens avfärdat den.
 0
Staffan Söderhäll (29 Oktober 2009 21:05):
Björn Ehnberg dömer ut Citadis i början av den här spalten. Kan någon berätta vilka vagnar som kan bli aktuella för innerstadsbruk? Och hur det går med Bombardiers induktionsdrivna Primove?
 0
Dan Edholm (30 Oktober 2009 18:03):
Pendeltågstation Norra station/Karolinska hade kostat en bråkdel av vad kalaset nu kommer kosta.

Man behöver inte bygga tunneln under Vasastan. Befintliga spår räcker norr om getingmidjan fram till Tomteboda. Förstärkningar vid Tomteboda är oundvikliga oavsett alternativ.

En knutpunktsstation i detta läge öppnar upp för en förändring mot stad i Västra skogen/ Huvudsta och det ingenmansland som existerar mellan alla motorvägsleder norr om Karlberg.

För pengarna som blir över kunde man bygga en ny tunnelbanelinje, kanske början på den ring som tvärbanan aldrig blev. Genom att följa Värtabanans sträckning och kanske välja ytläge genom skogen har vi redan delen Värtan-Albano-Karolinska-Norra station klar (man kan skilja dem åt eller ha rullband mot sjukhuset, KI ligger dock nära station Norra station).
 0
Niklas (30 Oktober 2009 18:37):
^^
Jag kan inte se att en station vid Odenplan skulle vara ett hinder för en framtida station vid Tomteboda. Det skulle vara att avståndet mellan stationerna (2,1 km) skulle vara för kort. Men det kan jämföras med avståndet mellan Solna och Ulriskdal som är 1,7 km. Eller avståndet mellan Sollentuna och Häggvik (1,9 km).

Lägger man däremot en pendeltågsstation vid Torsplan omöjliggör man framtida stationer vid både Odenplan och Tomteboda pga för kort avstånd.

Angående kostnaden: Jo visst är det dyrare, men poängen är ju att man ska få bättre bytespunkter. Det får man kanske på väldigt lång sikt med ditt förslag, men inom överskådlig framtid kommer Centralen ändå att vara övertrafikerad.
 0
Dan Edholm (2 November 2009 01:56):
Visst är det så man tänkt i anförandet av p-tation Odenplan. Och det ser ju bra ut för dagens Stockholm, men hur är det med framtidens Stockholm som bör vara väsentligt större och tätare, enligt prognosen en omvälvning likt en revolution. Det skulle ju kännas lite surt att sitta med Stockholm Norra vid Hötorget.

Min misstanke handlar ändå om att man inte har utrett helheten. Det är ju tydligt att den ena handen inte vet vad den andra gör. Värtabanan är ett godsproblem för stadsplanerarna som jobbar med Norra station, samtidigt sitter andra och planerar bort behovet av Värtabanan för att ge plats åt bostäder. Pratar de som planerar Västra citys sena etapper (vid Karlberg) med de som arbetar med Norra station? De som jobbar med tvärbanan måste väl ändå sitta i ett annat hus och de med Roslagsbanan likaså. Man kan faktiskt tänka att delar av både gröna och blå skulle kunna ledas om, över Västerbron eller via Värtabanan för att avlasta centralen.

Pengarna för Odenplan skulle kunna ge så mycket annat, hur mycket ny t-bana? Spårväg? Vilka scenarios ser man?
 0
Herbert Tingesten (2 November 2009 03:04):
Angående Värtabanan och de olika möjligheterna att utnyttja den för persontrafik: Ett antal varianter (med kartor och diskussion) finns listade i den här tråden: http:​/​/​www.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​625
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
26 November 09:55 av Anders Gardebring
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter