Utskrift från www.yimby.se
....

Liljeholmstorget

 
I Sydsvästra delen av Stockholm sker just nu historia. Innerstaden håller på att ta språnget över tullarna. Parkeringsplatser byts ut mot gågator och torg. Förort byts ut mot innerstad. I torsdags invigdes Liljeholmstorgets nya galleria som är imponerande yteffektiv, miljövänlig och integrerad i kvartersstaden. Men allt runt Liljeholmstorget är inte bra. Gallerian är trång, kulturen är pinsamt frånvarande och den nya arkitekturen är brutalt ful.

Under 1900-talets andra hälft bestod centrala Liljeholmen av parkeringsplatser, matarleder och hus utspridda över stora arealer. Men nu dominerar torg och kvartersgator. Det som en gång var en typisk förort håller på att förvandlas till innerstad.


Förr dominerade matarleder för bilar, punkthus och parkeringsplatser i centrala Liljeholmen.


Idag bygger man för de gående.


Bilarna får hålla till i bergtunnlar.

I Liljeholmen möts tunnelbana från 3 riktningar, spårväg från 2 riktningar. På platsen finns också en underjordisk busstation. På marken har det byggts bostäder med lokaler för verksamhet på bottenvåningen. Istället för parkeringsplatser ska här finnas torg och gångstråk när allt är färdigbyggt. Idag samlas här människor från både förorten och innerstaden. Här träffas idag människor som inte vet mycket mer om varandra än det man läser om i tidningen. Platsen har blivit mer ekonomisk, social och miljömässig.

I torsdags öppnade Liljeholmstorgets nya inomhusgalleria. Den är större än gallerian i City och är av stor psykologisk betydelse. Nu behöver inte längre Hägerstensborna ta bilen till Kungens Kurva eller tunnelbanan mot city för att handla kläder eller mat i större mataffärer. Många Södermalmsbor kommer nu ta tunnelbanan ut från tullarna för att handla. Förr åkte de flesta tunnelbanan mot gamla innerstan. Men nu kommer fler ta tunnelbanan åt andra hållet till nya innerstan.


Liljeholmstorgets galleria

Gallerian är också ruskigt yteffektiv. Nästan ingen mark har tagits i anspråk. Parkeringsplatserna finns inne i berget och gallerian finns under de nya bostäderna och kontoren. Till skillnad från andra gallerior som ofta är plåtboxar omgiven av matarvägar för bilar så är denna galleria väl integrerade i kvarterstadens gångvänliga stråk. Man har också gjort stora ansträngningar för att göra gallerian miljövänlig.

Men allt är inte bra med gallerian. Utomhus finns det gott om utrymme och där finns bänkar, parker och många andra offentliga platser som kan användas utan att betala pengar. Snart när de tillfälliga parkeringarna försvinner kommer det finnas ännu mer plats. Men gallerians inomhusgator är mycket trånga och man kan knappt göra någonting utan att tvingas betala pengar.


Jag tycker gallerian är ganska snygg. Men det är trångt. Vad tycker du?

I Gallerian finns inte heller någon kultur. Hela området kring Liljeholmstorget har rustats upp och nya torg och affärer har tillkommit. Men kulturutbudet har inte ökat. Inte ens arkitekturen har något kulturellt värde. När man designade de nya bostadshusen hade man 3 val. Man kunde inspireras av områdets äldre arkitektur som har vackra målningar på väggarna, slanka pelare och spännande former på taken. Man kunde ha byggt nyskapande modern arkitektur. Men istället valde man att bygga pastischer av miljonprogrammen på nybohovsberget. Husen runt liljeholmstorget är vita eller svarta boxar alternativt plåtlådor som ger mig ångest. Jag får intrycket av att staden och byggbolagen inte brytt sig om Liljeholmstorget och de närboende. Det är anmärkningsvärt med tanke på att Liljeholmen är en av Stockholms mest centrala och kända moderna stadsdelar. När byggbranschen och politikerna visar upp denna attityd mot Stockholmarna så blir det svårt för folk att acceptera nya husbyggen i sin hemtrakt.


I bakgrunden syns en av de äldre röda teleghusen. Men de nya vita husen är inspirerade av miljonprogramsestetik. Vilken stil tycker du bäst om?


Liljeholmstorget är en av Stockholms mest besökta moderna platser. Här har svenska byggbranschen chansen att visa upp vad de går för. Jag imponeras inte av utseendet. Vad tycker du?

Liljeholmstorget är snart färdigbyggt. Men än finns mycket kvar att göra. Liljeholmen består idag av ett torg omgiven av hus i miljonprogramsstil. På Nybohov finns ”hus i parkeringsplats” och hela området omgärdas av matarleder för bilar och motorvägar. Liljeholmen är alltså fortfarande läskigt lik de förorter vi byggt under de senaste 50 åren. En riktig innerstad blir det inte förrän de stora parkeringsöknarna och matarlederna för bilar bytts ut mot gator, torg och parker.

Vad tycker du om Liljeholmstorget?


Den funktionsseparerade Södertäljevägen fungerar som en barriär mellan Årstadal och Liljeholmstorget. Idag måste Årstadalsborna gå 5 minuters omväg för att nå tunnelbanan och torget. Men det finns planer på att göra om vägen till stadsgata.


En påminnelse om vilken attityd mot människan på gatan man hade förr. På bilden ser vi  Liljeholmsberget.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Leonardo Frithunanthz (27 Oktober 2009 20:24):
Intressant artikel Johannes, tack.

Jag fortfarande inte hunnit besöka den nya gallerian (undrar "varför"...) men jag håller med dig i allt - när jag väl tittar på dina bilder. Här har man haft världens chans, det brukar sägas att det är Stockholms första förort. Nu har området genomgått en i Stockholmska mått mätt kraftig revitalisering. Området ligger också perfekt till, strax söder om den egentliga innerstaden och en mötespunkt för förortsbor som vill in till innerstan. Strategiskt beläget både när det gäller vatten som såväl land. Vad gör man med arkitekturen när de väl får chansen? ...

Funderar på att göra en fortsättning på den här artikeln av Johannes, fast lite söder om Liljeholmen. Lite bara.
 0
L-Å H (27 Oktober 2009 20:27):
Jag gillar Liljeholmstorget mer och mer. Men arkitekturen skulle kunna vara roligare, även om det inte är allt för dåligt ändå.

Vad jag väntar på är att den provisoriska P-platsen avvecklas och man får se vilka fordon som tillåts att köra fram till torget. För jag kan inte tänka mig att det blir fritt fram att köra runt på den nya torgytan. Nu är gatan fram, som har stoppförbud, fyllde med parkerade bilar på båda sidor. (Där finns några handikappsplatser och ett par taxi-platser, samt ett par korttidsplatser tror jag. Men där står normalt ett trettiotal bilar utmed vägen och på ytor som inte är P-platser.)
 0
L-Å H (27 Oktober 2009 20:35):
En kommentar till den första bilden, där man ser en P-plats.

Den är tagen efter att bussarna flyttats ner under jord. Tidigare var denna P-plats busstorg, och var nog aningen större än bildens P-plats. Busstorget minskades när man började bygga de nya husen med bussterminal i källaren.
 0
Johan Olofsson (27 Oktober 2009 22:12):
Men istället valde man att bygga pastischer av miljonprogrammen på nybohovsberget.

Ja - det är sorgligt. Om inte annat så kunde man väl sätta annan färg och form på fasaderna och någonting mellan husen???

Pastischerna i Jakriborg är förvisso mera av sovstad, men desto vänligare mot människan.
 0
Mikael Hörnlund (27 Oktober 2009 22:24):
Håller med de flesta om arkitekturen, där blir det tummen ner. För mig ser bild 2 ut ungefär som en godisbit, ta en stor tugga så smakar det lakrits, ungefär. Det ser ut som huset kommer direkt ut från datorskärmen och landar vid Liljeholmen, allt är "perfekt" och räta knivskarpa vinklar. Finns inget för ögat att upptäcka, eller att vandra omkring på. Finns inget direkt utlopp för ens estetiska sinne.

Det blir en pastisch på det moderna innan det ens har hunnit bli modernt.
 0
Johan Eriksson (27 Oktober 2009 22:35):
Hjälp vad iskallt det är på Liljeholmstorget, fryser nästan ännu mer än innan överdäckningen, "utveckling av innerstaden" -var då?
 0
...in The Days Of Rory (27 Oktober 2009 23:01):
Intressant artikel. tycker nya gallerian är mkt fin, om än trång, precis som du skriver. torget utanför är lite kalt, men lär ju bli mer folkliv framöver, åtminstone om sommarhalvåret. de nya sextiotalspastischhusen är jättefina, tycker jag, däremot: tydliga, och stiligt fyrkantiga, med snygga detaljer.
 0
Anders L (27 Oktober 2009 23:12):
"Idag måste Årstadalsborna gå 5 minuters omväg för att nå tunnelbanan och torget. Men det finns planer på att göra om [Södertäljevägen] till stadsgata."

Intressant. Var kan man läsa mer om dessa planer? Själv hade jag som högst satt hoppet till en ny tunnel under Södertäljevägen i höjd med torget.
 0
Frej Sandin (27 Oktober 2009 23:25):
Tunnel? Övergångsställe med trafikljus vore en bättre idé.
 0
Niklas (27 Oktober 2009 23:35):
^^
Absolut ingen tunnel! Tunnlar har vi för tunnelbanor/premetro/tvärbanor (och i vissa fall trafikleder) och det lär väl inte gå någon sådan under Södertäljevägen i detta läge.
 0
Karl (27 Oktober 2009 23:54):
Inte så jättesnyggt men överlag ändå lyckat tycker jag. Tidigare fanns det ju ingenting där, det var parkeringsplatser och en miserabel hållplats för långfärdsbussar. Möjligen fanns det några butiker i t-banebyggnaden men de var överlag av den sunkigare modellen. Det jag minns mest av gamla Liljeholmen är nog den stinkande pissoaren som stod där...eh jag kan inte riktigt relatera dagens utseende till hur det var innan överdäckningen. Men ni som minns vet. :-)
 0
L-Å H (28 Oktober 2009 00:01):
Anders L, och övriga:
Titta på denna sida, och ladda hem pdf:en. (Foldern om Liljeholmen) På sidan 18 beskrivs planerna för Södertäljevägens framtid. (Som de såg ut 2004.)
http:​/​/​www.​stockholm.​se/​TrafikStadsplanering/​Stadsplan.​.​


Och här kan man läsa lite mer: http:​/​/​www.​stockholm.​se/​trafikstadsplanering/​Stadsplan.​.​
 0
Anders Gardebring (28 Oktober 2009 00:57): Online
Helt klart ett ordentligt uppsving för området, men det kunde ha varit så mycket mer om man velat.
 0
Johan Eriksson (28 Oktober 2009 01:34):
Javisst är det ett uppsving själva förtätningen av området men arkitektonisk känns det ovanligt 60-tal/Nybohov som om man tvungen att följa den stilutvecklingen? Gågatan mellan tvärbanan och f d busstorget i väster är oförtjänt barskrapad på utemöbler, kal o kall och mentalt känner jag ingen större skillnad nu eller när man stod och frös i väntan på bussen utomhus förr.

Respekt för kringliggande hus förvisso, okey men någon "innerstad som växer över tullsnittet"-känsla uppnår inte Sthlm om man fortsätter på det här sättet vid tex "nya porten" Danvikslösen eller närliggannde Trekanten, tyvärr!

Nu ska jag sluta gnälla för det bästa med Liljeholmen är promenadstigen längs sydsidan på Trekantsjön bort från den grå betongen... ;-)
 0
Niklas (28 Oktober 2009 01:53):
60-talspastischen är inte fel i sig. Men utan variation blir det sterilt. Om pastischer skulle byggas kanske man skulle gjort sig besväret att titta på lite olika stilar. Varför inte 20-tals? Kanske Jugend? Eller något mer osvenskt?

Men man antar att det finns instanser som trycker på för att områdenas karaktär inte ska ändras. Eller är det verkligen så att vi inte kan bättre än så här? Rent arkitektoniskt påminner det om Örestad (som inte är någon bra förebild om det är levande stad man vill ha)
 0
Micke (28 Oktober 2009 05:47):
Tycker det är mycket olyckligt med en galleria just där. Området hade stor potential att bli levande, nu måste man gå kluriga omvägar för att komma upp till Nybohov, och med gallerian lär det bli dött i gatuplanen runtomkring. Nånstans på vägen faller visionerna ned i gamla konventioner som alla egentligen är emot.
 0
Anders Anttonen (28 Oktober 2009 07:02):
Gallerian blev förvånansvärt stor. Hoppas att det funkar i långa loppet. Utbudet var inte så särslilt annorlunda än andra plazas. Kul att Stadsmissionen har en butik med lite mer vintage-mode (inte så mycket "Små smulorna"-sortiment) på 3:e planet.
 0
Lucas Stensö De Marie (28 Oktober 2009 08:25):
Det gar i ratt riktning i varje fall!

Men! Har alla farger forsvunnit ur arkitekternas fargpalett eller vad ar problemet? Ar det fler an arkitekterna som gillar betonggratt blandat med en gnutta svart? Pa bilderna ovan ser vi vad for effekt det ger nar det svenska klimatet gor sig pamint.

Vad ar harligast att se, en gra himmel med lika graa hus eller en gra himmel med varma och olika farger pa husfasaderna?

Fan ibland har jag svart att forsta vad fan de sysslar med.
 0
Eva Nilsson (28 Oktober 2009 08:37):
Negativ artikel som vi bör läsa i Mitt I Söderort Liljeholmen-Hägersten.
BYGGRUSCHEN MÖTER MOTSTÅND
http:​/​/​arkiv.​mitti.​se/​erez4/​online/​mitti/​soderort_​l.​ht.​.​

Det verkar som Mp i Stockholm ofta vill vara tillbakasträvare när det gäller utvecklandet av nya bostäder. Det framkommer lite då och då, när det höjs kritik över tillkomsten av nya bostäder. Märkligt?

Birgitta R
 0
Johannes Lilleberg (28 Oktober 2009 09:23):
Eva:

Nästan alla nybyggnadsförslagen de tar upp i artikeln är "Hus i Parkeringsplats". Så jag kan förstå besvikelsen hos de närboende. Jag håller också med om att det är för svårt för invånarna att ta reda på vilka byggplaner som finns i Stockholm.

Artikeln är däremot inte undersökande journalistik utan subjektiv tyckande. Grönområdet som ska exploateras i Midsommarkransen som de nämner är ett litet trädområde bredvid E4:an som ingen använder. Att det byggs något där är bra för hela området då det minskar bullret från motorvägen. Men i artikeln skriver man bara att det är ett grönområde som ska exploateras.
 0
Alf . (28 Oktober 2009 09:28):
http:​/​/​arkiv.​mitti.​se/​erez4/​online/​mitti/​soderort_​l.​ht.​.​
Ja synd med MP.

Artikeln.
Hjälp ett nytt 5 våningshus i skogslänten!
(slyslänten?)

Dessutom.
Västertorp ligger i en grön kil med särskillt värde och samtidigt är den kulturhistoriska byggnationen klassat som värdefull.
Hitte på lite mer.

Den 40 åriga mannens kommentar är viktig.

Bredvid artikeln i en liten blå ruta står det att ett medborgarmöte kommer att anordnas i liljeholmens tunnelbana den 10 november som kommer att ta upp hur söderort ska växa och utvecklas.
 0
Erik Johansson (28 Oktober 2009 09:42):
Området är långt ifrån färdigbyggt så det är lite för tidigt att redan idag göra en bra analys. Tittar man på de planer som finns så känns det som om det finns potential att man i framtiden kommer att tycka att Liljeholmen är en del av innerstaden. Tänkter då bla på planerna att bygga om Södertäljevägen till en stadsgata och på sikt koppla ihop den med Hägerstensvägen. Tänker även på planerna för en ombyggnad av kv Rosteriet vid Liljeholmen och hela den stadsförnyelse som kommer att ske vid Lövholmen. Liljeholmstorget är bara en del av helheten om än en viktig del. Håller med om att arkitekturen inte är så spännande. Man får bara hoppas att byggherrarna slutar att snåla och börjar satsa lite på att fåtill snygga och spännande hus. Problemet ligger inte hos stadsbyggnadskontoret utan att byggbolagen alltid vill bygga så billigt som möjligt. Vi får väl också hoppas att svart snart går ur modet hos arkitekterna.
 0
Frej Sandin (28 Oktober 2009 09:58):
"Gågatan mellan tvärbanan och f d busstorget i väster är oförtjänt barskrapad på utemöbler"
Vill minnas att det ska bli torghandel på den yta som ännu är parkering. Allt är inte klart än. Framför tunnelbanans gamla entré kommer man att plantera några träd.
 0
Jörgen Sundström (28 Oktober 2009 10:42):
Håller med om att 60-talspastisch arkitekturen på Liljeholmen är "brutalt ful". I stället hade jag gärna sett att en del av nybyggena inspirerats av den äldre tegelarkitekturen och att en del hade varit nyskapande arkitektur. Ett bra exempel på nyskapande arkitektur där man har valt bort att anpassa sig efter de kringliggande modernistiska byggnaderna är vinnaren av "World Village of Women Sports" av BIG:
http:​/​/​sydsvenskan.​se/​malmo/​article56170​6/​Kronprinsess.​.​
Hade det varit möjligt på Liljeholmen?
 0
L-Å H (28 Oktober 2009 11:18):
Liljeholmsgallerian, med bostäder på toppen, ligger med baksidan mot en brant gata (eller snarare väg), Nybohovsbacken, och med Nybohovsberget i bakgrunden. Så sneda eller sluttande ytor finns redan. Hur det samspelar med byggnader som har sneda former (som i Jörgen Sundströms länk) är jag faktiskt osäker på. Kunde nog vara bra.
 0
Björn Nilsson (28 Oktober 2009 11:20):
Det ser i alla fall bättre ut nu än hur det var på åttiotalet. Man klev upp från den blåsiga öppna tunnelbanan till ett likaledes blåsigt och mördargrått busstorg mitt i grinigaste vintern för att ta bussen vidare ner mot Västberga allé. Inte så kul direkt.

Bristen på icke-kommersiella ställen i området återspeglar väl helt enkelt vad det är för intressen som styr Stockholm: månglare och krämare. Samhället skall vara en vinstmaskin för dem, inte en kulturmaskin (om det inte är kultur som man kan slå mynt av).
 0
Lars Hansson (28 Oktober 2009 11:35):
Jag gillar kronprinsessan. Betydligt roligare än byggnaderna vid Liljeholmstorget i alla fall :-) De har även lyckats få kvarteret att fungera i ett urbant sammanhang, vilket inte alltid är fallet med spännande arkitektur. Danskarna är bra på att få fram en varmare mer sensuell känsla i sina projekt. Svensk arkitektur är ofta fyrkantig, steril och helt utan fantasi. Fler projekt borde läggas ut i konkurrens med kontor i övriga norden.
 0
Johannes Lilleberg (28 Oktober 2009 11:37):
Enligt planerna jag sett ska bilarna bort från torget. På torget ska även finnas uteserveringar och träd.

Men jag vet inte vilka planer man har för den låga gröna byggnaden som idag är tunnelbanans södra uppgång. Det har funnits planer på att bygga ett bibliotek där. Men jag tror att de planerna har byts ut mot andra planer. Finns det någon som vet mer?
 0
Anders Gardebring (28 Oktober 2009 12:34): Online
Allting som vi som människor gör är kultur i någon form. Även kommersialism och handel. Så i fallet liljeholmstorget skulle jag nog snarare säga att kulturen är enkelriktad snarare än frånvarande. Området behöver helt enkelt kompletteras med andra typer av kulturella verksamheter.
 0
Martin Ekdahl (28 Oktober 2009 13:21):
Mycket bra artikel. Jag har inte hunnit besöka gallerian men tycker att den verkar ganska trevlig. Finns där några pubar, osterior eller caféer? De röda tegelhusen klassar ut miljonprogramslådorna varenda dag i veckan. Det enda som är gott med lådorna är att de har levande gatuplan. Torget ser ärligt talat skittrist ut. Hade man inte kunnat anlita lite konstnärer och få upp lite offentlig konst? Jag väntar fortfarande på den svenska föreställande skulpturkonstens revival. Det bästa vore om nästan all offentlig konst finansierades privat istället för idag genom skattesedeln. Då skulle vi nog se en större variation än idag. Kommunen borde inte ens lägga sig i hur konsten skulle se ut, det kunde de boende få rätt att avgöra. Vad det gäller gallerian så tycker jag däremot inte att det är någon katastrof att det saknas kulturellt utbud. En galleria är ett inköpscenter. Vissa köpmarknader (såsom Sickla) har satsat på kulturprofilering och det är ganska kul tycker jag. Men jag anser däremot inte att man skall tvinga privata aktörer att finansiera kulturen.
 0
L-Å H (28 Oktober 2009 13:32):
Angående kultur så ingick en stor bio i de första planerna. vet inte när det ströks. Kan ha varit så att det var en annan aktör än SF som ville ha bio här. Nu har ju SF i princip monopol.
 0
Jan Wiklund (28 Oktober 2009 17:01):
Nu efterlyser vi bara ett stadsutvecklingsområde med kvarter och gator över ett mycket större område, så det inte bara blir lite enklaver här och där.

Och med mycket menar jag mycket - gärna mer än hela den nuvarande innerstan. Sånt klarade man ju av på 1800-talet, varför inte idag?
 0
Gustav Svärd (28 Oktober 2009 18:07):
Jag var där i förrgår och tog en ordentlig titt. Trevlig galleria, men som vanligt nuförtiden känns den väldigt enahanda med nästan bara klädbutiker. Känns som minst 60% av alla gallerior är kläder idag, risk för överetablering?

Jämfört med vad som fanns innan ombyggnaderna kom igång på 90talet.. wow! enda jag saknar är att dom skulle vågat bygga högt vid T-banan. i övrigt, en stor eloge till planerarna! gigantiskt steg i planeringstyp från parkeringsplats till detta :)

Som Jan efterlyser i kommentaren innan min så kan det inte ses som så himla stadsvänligt när planeringen bara handlar om några kvarter i taget (som dessutom måste detaljplaneras innan första byggnaden ens står klar). Lindhagenplanen är en klassiker for a reason.
 0
Thomas (28 Oktober 2009 19:22):
På ett tidigt stadium i utvecklingsplanerna för Liljeholmen fanns det vad jag förstått en idé om att uppföra en kopia av det 23 meter höga Liljeholmens ljus som fanns på Stockholms-utställningen 1897. En lysande idé tycker jag, ett stort kronljus mitt på Liljeholmstorget! Det hade åtminstone utgjort lite kontrast mot de trista skokartonger som nu kringgärdar platsen. Men ännu finns möjlighet till bot och bättring! Varför inte placera detta Liljeholmens ljus i den rondell som är tänkt att byggas där Hägerstensvägen och Södertäljevägen möts? En svensk "trajanuskolonn" som markerar infarten till Liljeholmen. Som det ser ut nu har de dock tänkt sig en damm i rondellens mitt ...
 0
Niklas (28 Oktober 2009 23:43):
^^
Hoppas verkligen att det inte blir någon rondell där.
 0
Anders Gardebring (29 Oktober 2009 00:23): Online
Vad är dealen med trafikplanerare och rondeller?
 0
Thomas (29 Oktober 2009 03:31):
En rondell är i alla fall inritad på detta tjänsteutlåtande från Trafikkontoret daterat dec 2007: Där finns också en bro för cyklister - inte så innerstadsmässigt precis :-(

http:​/​/​brf.​sbc.​se/​UserFiles/​vingarden/​File/​Aktuellt/​So.​.​
 0
nNick (29 Oktober 2009 04:03):
Det Nya Liljeholmens nya arkitektur är nästan fint om man jämför med det gamla.. men vill man se riktigt brutalt ful ny arkitektur så behöver man inte gå långt. Årsta vikens och Årstadals nybyggen har en fulhetsgaranti. Gå och titta om du vill må illa... fast vem vill det?? Jag trodde på största allvar att man slutade på 60 talet med det här, men nej. Den finns kvar här på 2010 talet och man bygger stort.

Det känns att Stockholms stads skönhetsråd har bestämt att på Årstadal-Liljeholmen ska samla och bevara det fulaste och tråkigaste man kan hitta i arkitekturens historia. Området börjar bli väldigt stort. Kanske man försöker slå någon rekord?
 0
nNick (29 Oktober 2009 04:06):
Man skulle kunnat göra Liljeholms torget ett lyft genom att använda en hantverkare som gjorde de stenblommorna som ligger i marken.. men man har lyckats skapa en billigt image väldigt billigt genom att använda standard blommor. Lite svårt att beskriva man måste se själv. Gå och titta på marken framför torgets stenbeläggning.
 0
Gustav Svärd (29 Oktober 2009 06:15):
Håller inte med dig nNick om att det är så fult. Är det otroligt vackert? Nej, det tycker jag verkligen inte, men sååå himla fult är det inte. Känns mest intetsägande. En del hus har man till och med lyckats göra lite trevliga.

Rondeller... Ja, fördelen är ju att bilarna flyter på så fint. Nackdelen... dom är väldans anti-fotgängare. Vilket planerarna inte verkar inse, eller så är promenadstaden inte ett mål så här långt från City. Ett jämnt flöde av bilar ger ju inge naturliga luckor för fotgängare att nyttja på övergångsställen, dessutom hamnar övergångsställen ändå så långt ut i rondellen (en lång billängd bort från själva rondellen) att det alltid upplevs som lite av en omväg att passera en rondell till fots. Kanske har det inte gjorts några studier om detta? isf är det hög tid för det så att planerarna börjar ta desssa effekter i akt.
 0
Johannes Lilleberg (29 Oktober 2009 09:09):
Thomas:

Är det det här ljuset du talar om:

http:​/​/​upload.​wikimedia.​org/​wikipedia/​commons/​c/​cc/​Sto.​.​

Det verkar som om byggbolagen och politikerna lockar med fina "presenter" till Liljeholmen-Hägersten såsom nytt stort bibliotek, trädgårdar på vattnet, designens hus och Liljeholmen ljus. Men i slutändan får vi standardboxar i svart, grått eller plåt;)
 0
Martin Ekdahl (29 Oktober 2009 13:28):
Är inte ett enormt kronljus i mitten av en rondell ganska kitschigt ändå? Påminner lite om den där hemska jätteoljelampan i Kina.
 0
Thomas (29 Oktober 2009 14:19):
Johannes:

Svar, ja! Det är liljeholmsljuset från Stockholmsutställningen som var på förslag att kopieras. Jag tycker att det hade varit rätt häftigt, helst med någon typ av belysning högst upp.

Martin Ekdahl:

Om staken vore kitsch eller inte bryr jag mig mindre om - men i så fall inte mer än den trevliga kamelälg som nu står i närheten av Telefonplan. Jag tycker att det var en rolig idé, med Liljehols-anknytning dessutom, en välkommen kontrast mot det som vanligt modernt avskalade och fyrkantiga. För övrigt skulle man väl tex kunna peka ut vart och vartannat hus längs Strandvägen som kitchigt, men jag älskar dem! :-)
 0
Carl Johan Hall (29 Oktober 2009 15:45):
Gustav Svärd: Jag har inte riktigt förstått mig på idén med rondeller. De leder väl inte ens till bättre flyt för biltrafiken jämfört med signalreglerade korsningar med vältajmade trafikljus, är min högst ovetenskapliga iakttagelse. Och för fotgängare... ja, kanske om man bygger en sådan där idiotrondell som i Älvsjö med signalreglerade övergångsställen efter rondellens utfarter, men då går å andra sidan flyt-idén helt om intet. Där hade det varit mycket bättre med en signalreglerad korsning där Älvsjövägen haft prioritet över Johan Skyttes väg.

Thomas: Var ljuset på Stockholmsmässan gjort av stearin?
 0
Anders Anttonen (29 Oktober 2009 16:17):
Angående arkitekturen på Liljeholmstorget:
Det har blivit affärslokaler i bottenvåningarna, i alla fall. Kvarteren är någotsånär slutna. Bygg-karteller gör att det blir svårt, ekonomiskt sett, att låta alla trappuppgångar får egen fasad i eget material. Dessutom går det mode i arkitektur likväl som i allting annat. Om tio år kanske vi tycker att det här är snyggt. Jag som är 50-årig gubbe, har upplevt miljonprogrammet (Västra Flemingsberg och Vårby gård byggdes när jag var 11-årig parvel), Postmodernismen på åttiotalet (Skarpnäck, Södra station, Minneberg) och den här nya "Milleniumstilen" som inte fått nått riktigt namn än. Stilar ändras var 10-15:e år. Så är det.
 0
Thomas (29 Oktober 2009 20:38):
Carl Johan Hall:

I och för sig finns det en och annan byggnation som överlevt från Stockholmsutställingen 1897, den fantastiskt fina Skånska gruvan tex och Ferdinand Bobergs maskinhall, som monterades ned och forslades till Västerås, där den fortfarande står, men det mesta var av tämligen obeständig kvalitet. Liljeholmsljuset var dock inte av stearin ;-)
 0
Anders Norén (30 Oktober 2009 15:58):
Apropå cirkulationsplatser:
Cirkulationsplatserna har fördelen att de ger ett jämnt flöde, dämpar hastigheterna och att de eliminerar alla frontalkollisioner och kollisioner i rät vinkel. Det finns alltså ingen risk att en bil i hög fart brakar rätt in i sidan på en annan bil vilket innebär att det så gott som aldrig uppstår personskador vid kollisioner i cirkulationsplatser, bara plåtskador.

Vid höga belastningar har emellertid en vältrimmad signalreglerad korsning större kapacitet. (Observera att en cirkulationsplats har större kapacitet än en dåligt utformad signalreglerad korsning...)

Pastan intervjuade i maj 2007 Stockholms trafiksignalchef Jan Björck (http:​/​/​www.​dn.​se/​sthlm/​ljushuvud-​1.​71120​5) där bland annat följande fanns att läsa:

"Han suckar över Norra länken som just håller på att byggas. Arkitekterna vill ha en rondell, för att det är estetiskt tilltalande. Trafikkontoret vill ha en korsning, för då går trafiken att styra.

- Vi vet också att korsningar har större kapacitet än rondeller, säger han."

Utanför innerstaden och dess stora trafik överväger förmodligen cirkulationsplatsens fördelar. Där ute är det å andra sidan knappt någon som planerar något som ska se estetiskt tilltalande ut över huvud taget...
 0
Jan Wiklund (31 Oktober 2009 15:13):
^^^
Låter egendomligt. Det brukar annars vara Vägverket som kräver rondeller. Den organisation som jag jobbar åt, Synskadades Riksförbund, har fört ett krig mot vägverket i flera år för deras rondellfixering, eftersom det är omöjligt att i en rondell höra varifrån trafiken kommer.

Men Stockholms stads arkitekter älskar ju cirklar av nån anledning. De kanske blev arkitekter i en studiecirkel?
 0
Jan Wiklund (31 Oktober 2009 15:17):
Är du intresserad av att utveckla området utanför Liljeholmen till en riktig stad?

I så fall träffas vi söndagen den 1 november kl 11 på Weindels café på Varvsgatan.

Precis som det finns förslag för Stockholm s, Stockholm no och Stockholm nv på Forum/Arbetsgrupper/Övriga arbetsgrupper ska vi nu göra ett för Stockholm sv - från Liljeholmsbron ända bort till Kungens kurva.

Utgångspunkten är densamma: för att motverka funktionsuppdelning och barriärer krävs kvartersstadsplan med genomgående gator. Vår uppgift är att göra ett förslag.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Vad händer med Rambergsparken
5 Juli 08:29 av Marsillpost Marsillpost
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter