Utskrift från www.yimby.se
....

Milano - Italienarnas världsmetropol

 
Milano är en av Europas största städer och innehåller allt som förväntas av en världsmetropol. Leonardos Da Vincis gamla hemtrakt är en smältdegel, kulturellt centrum och ekonomisk stormakt med många olika ansikten. Staden bjuder på fantastisk arkitektur men parkerna är för få.

Jag besökte Milano under 10 dagar. Jag hade skyhöga förväntningar men blev inte besviken. Man kan inte tröttna på en stad med så många ansikten. I staden finns många olika typer av stadsdelar med olika personligheter och roller. En av mina favoriter är kanalstaden. Stadsdelen ligger söder om centrum och är ruffigare och billigare än övriga Milano som annars är ganska dyr. Stadsdelen lever dygnet runt. På dagarna ställer antikhandlare och konstnärer ut sina skapelser. På kvällarna öppnar restaurangerna och trendiga barer. Stadsdelen kan liknas vid Milanos Södermalm.


Kanalstaden.

Milano är Italiens mest multikutlurella stad och det sägs Milaneserna vara stolta över. I staden finns olika etniska stadsdelar som China Town. Men i motsats till Stockholm så är dessa stadsdelar inte fysiskt isolerade miljonprogram. Utan i Milano finns de olika etniska grupperna mitt i staden. Medan man i Stockholm får gå kilometer genom skog och motorvägar till nästa stadsdel så kan Milaneserna bara gå över gatan. I Milano kan man därför njuta av mångfaldigheten på ett helt annat sätt än i Stockholm. I Milano lever olika människor från olika delar av världen närmare varandra. De möter varandra på gatan och äter på varandras restauranger. På så vis påminner Milano om Manhattan.

Jag är inget stort fan av lyx. Men jag kan inte låta bli att fascineras av Quadrilatero della moda. Vart man än vänder sig ser man överflöd av extravagans. Ett besök i "the Quad" räcker för att förstå varför Milano tävlar mot Paris om titeln som världens modecentrum.


Även om man inte är intresserad av prål så är det svårt att inte låta sig imponeras av Milanos lyxkvarter.

Kollektivtrafiken är bra. Var jag än var så kunde jag resa med spårvagn eller tunnelbana i fyra riktningar. Det är en befrielse att kunna leva i en stad där kollektivtrafiken är så mångsidig. Jag önskar verkligen att Stockholms kollektivtrafik en dag kan bli lika komplett. Däremot är komforten på Milanos spårvagnar dålig. En del vagnar är mycket gamla.

En likhet mellan Milano och Stockholm är att båda städerna har producerat förvånansvärt lite arkitektur i världsklass under modern tid. Många har frågat sig hur Milano kan titulerar sig som Italiens modernaste stad när man inte lyckats åstadkomma mer moderna arkitektur av rang. Men på senare tid har Milano vaknat. Luigi Bocconi Universitetets nya hus har vunnit många priser och taket på Fiera Milano imponerar. Mer är också på gång. På den stora ytan norr om centrum där de gamla mässhallarna en gång i tiden låg ska man nu bygga en ny stadsdel med organiska skyskrapor och stora parker. Den äldre arkitekturen i staden är fantastisk. Att vandra bland statyerna på Duomos tak är en av mina största konstnärliga upplevelser. Helt otroligt!


Promenaden på Duomos tak är en av mina största konstnärliga upplevelser.

En av höjdpunkterna som turist i stora städer tycker jag är parkerna. Jag hade högt ställda förväntningar. Italienarna har ända sedan renässansen skapat många fantastiska trädgårdar. Men Milano var en besvikelse. För det första är parkerna på tok för få. Det är inte många i Milano som har tillgång till parkmiljöer nära sin bostad. De flesta av de få parker som finns håller låg nivå. Lekplatserna för barnen är få, anläggningarna för motion är få, fina välskötta parker för avkoppling är ovanligt. Milano är ett skräckexempel på hur det blir om man inte förser alla i staden med riktiga stadsparker.


En bild på en av Milanos få stadsparker. Jag älskar stadsparker men Milanos parker gjorde mig inte glad.

När Milaneserna vill koppla av åker de gärna till Comosjöarna bland bergen i norr. Den långsmala sjön och dess omgivningar får nog räknas till några av Europas vackraste. Längs sjön finns många pittoreska byar och gigantiska privatpalats som bebos av världskändisar. Platsen är oerhört vacker men få kan njuta av stränderna. Om man vill få tillgång till stranden bör man äga marken själv. Ett alternativ är att betala några Euro för att få sitta på en solstol bredvid vattnet under några timmer. En påminnelse om hur glada vi ska vara över de allmänna stränder vi har kvar i Stockholm. Om jag vore rik skulle jag kunna köpa mig 10 meter privat strand vid Comosjön eller Danderyd. Men jag tycker det är bättre för alla om vi får tillgång till miltals stränder helt gratis som fallet ofta är i Stockholms kommun.


Sjöarna norr om Milano är otroligt vackra. Men äger du inte en strandtomt är det svårt att nå vattnet.


En del distrikt i Milano är ruffiga.

 
...som kontrast mot lyxen nordost om Duomon.

 
Om man tycker lyxen nära centrum är för dyr kan man köpa billiga kopior några kilometer norr om centrum.


Italienarna vet hur man pryder sina terrasser. Här ser vi ett annars ganska typiskt modernt bostadshus i Milano.

När jag fick se detta trodde jag att jag kommit till Stockholm.

 
En annorlunda variant av hus i park.


I kanalstaden är det trendigt värre!

Typisk gata i Milano. Spårvagn, gamla hus, gott om folk, vespor och trånga trottoarer.


Milano by night.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Tysk (23 Oktober 2009 10:34):
Alltid intressant med bildreportage från andra städer runt om i världen!
 0
Peter D (23 Oktober 2009 13:41):
Jag besökte milano för ett par år sedan och såg både för och nackdelar:

Fördelar:
Effektiv kollektivtrafik
Bra stadsliv
Mode
Arkitektur

Nackddelar:
Smutsig och skräpig stad fullt med grafitti, invånarna verkar inte bry sig om sin stad.
Få parker.

Men det är framförallt kollektivtrafiken som vi stockholmare kan lära oss något av, tunnelbanan behöver inte stanna 2 minuter på varje station om ingen ska av. Kortaste stoppet jag räknade i milano var 5 SEKUNDER!
 0
Anders Anttonen (23 Oktober 2009 13:56):
Någon som har åkt "Passante", pendeltågstunneln genom Milano, som har omstigning till metron på ett par ställen? Var den effektiv? Berätta gärna här.
 0
Fredrik Saltin (23 Oktober 2009 15:31):
Jag var i milano för ett par år sedan och fick inte samma bild av staden. Själv tyckte jag att den kändes ganska liten (typ som sthlm)och inte hade så många olika ansikten. Det mesta var dyrt och staden var överlag smutsig. Inte alls en stad att sträva efter enligt mig.
 0
Leonardo Frithunanthz (23 Oktober 2009 19:51):
Intressant artikel, tack.
Rättning bara, Leonardo Da Vincis hemtrakter var runt byn Vinci och det ligger i Toscana, inte Lombardiet.
Jag läser att några har noterat att Milano är smutsig, italienska städer är generellt så. Smutsiga. Det är ganska deprimerade att vistas i Rom, ett enormt kulturarv och jämte Aten, städerna som har lagt grunden till mycket av vår civilisation och nu nedklottrad och förfallen. Romerska ruiner nedklottrade och vandaliserade. I Milano är Domen något riktigt extra.
 0
Johannes Lilleberg (23 Oktober 2009 20:58):
Leonardo:

Kul att höra av dig igen! Vinci föddes i Vinci. Men han var aktiv i såväl Milano som Florens. Han bytte alltså hemtrakt då och då. Många av Vincis mer kända verk som Nattvarden gjordes i Milano...

Jag tänkte också på smutsen när jag såg Milano för första gången. Men efter ett tag vande jag mig. Men när jag kom hem till Sverige slogs jag av hur smutsigt det är här:) Jag tycker att både Milano och Stockholm är smutsiga städer fast på olika sätt...
 0
Mattias Woldu (23 Oktober 2009 21:51):
Häftigt reportage. Alla städer har sina för och nackdelar. Förutsättningarna för Stockholm är dock väldigt stora för att en stor del av naturen finns kvar och man kan nu istället börja tänka på hur naturen får bli en del av människan och vice versa. I förorterna gick man åt helt annat håll då man lät människan liksom komma och vara gäst i naturen istället för en bekväm stamgäst som i Stockholms innerstad.
 0
Karl (24 Oktober 2009 00:50):
Att lägga märke till smutsigheten är nog en svensk grej. Det är inte Milano som är extra smutsigt utan svenska städer som överlag är extremt rena. Det är i alla fall vad jag har hört från utländska vänner som har besökt Sverige.

Intressant artikel annars. Men nog finns det bättre förebilder än Milano i Italien?
 0
Peter D (24 Oktober 2009 01:33):
Nej Karl, en stad som London är 10 gånger renare än milano.
 0
Henrik R (24 Oktober 2009 17:37):
För att inte tala om schweiziska städer, inkl Zürich - man slås av hur otroligt rent och snyggt allt är när man kommer dit som *svensk*!
 0
Fredrik (24 Oktober 2009 17:54):
Det där håller jag inte riktigt med om. Zürich har sina lortiga kvarter de med. Och London kan ju vara hur sunkigt som helst på sina ställen.

Jag gillar att det i en stad kan rymmas både det enormt lyxiga och det lite ruffiga. Det är en del av stadens mångfald. Någonting för alla, så att säga. Särskilt kontrasterna gör det intressant.

Jag menar inte att man ska låta gamla vackra kulturminnen förfalla men lite mera tolerans mot allt som inte är kliniskt rent tycker jag man borde ha i Stockholm.

I många städer är dessa stadsdelar de mest trendiga och kulturskapande stadsdelarna. Här är ju städer som London, Barcelona och New York utmärkta exempel. Bilden på den här sidan med beskrivningen "I kanalstaden är det trendigt värre!" skulle i Stockholm vara något otroligt hemskt. Det skulle kallas "otryggt".
 0
Martin Ekdahl (24 Oktober 2009 22:03):
Mycket trevlig artikel om Milano. Jag blev sugen på att resa dit själv för att uppleva staden. Bra att du tar parti för "ruffigheten". Jag tycker själv att det är en nödvändig aspekt av en levande stad.
 0
Daniel (26 Oktober 2009 09:13):
Var i milano själv alldeles nyss (förra helgen). Mina erfarenheter är inte lika trevliga. Jag bodde på ett hotell i norra centrum, och dom positiva sakerna är att staden känns tät trots breda gator och flera torg. Staden skärs inte sönder av motorvägar eller andra barriärer. Dessutom så har var och varannat hus grönska på dom övre våningarna och balkongerna är väldigt gröna. Tågen som gick under jord var faktiskt väldigt smidiga. Det var dubbeldäckare av samma typ som i Sverige som gick under jord i stan. Det var väldigt smidigt system. Och det gick inte förbi centralen heller. Tyvärr gick det inte att få någon bra översikt över hur spårvagnar och trådbussar gick. När det gäller kartor över kollektivtrafiken och information så är Italien många gånger ett u-land. Det är en bra hemsida dom har, men den är enbart på italienska, och linjekartorna är näst intill schematiska.

Men annars så är det hur mycket trafik som helst, och därefter var luften väldigt skitig. Därav kanske dom många växter på terasser och balkonger.

För övrigt så är mina erfarenheter av kanalstaden inte lika positiva. Man ska visst rusta upp kanalerna som många gånger växt igen och göra området mer levande, men annars var det samma tingel-tangel som man möter hos försäljare vid sergels torg och avenyn. Emanuel-köpcentret tråkade ut mig.
Det finns mycket att lära av italienarna när det gäller städer även om man inte behöver importera allt, men byarna i sjöområdet är inte alls som våra. Där förstörde våra byar av laga skifte och hade samma reform kommit till italien så hade det också varit sönderslagna landskap.
 0
Johannes Lilleberg (26 Oktober 2009 09:59):
Daniel: Jag håller med om att grönskan på balkongerna och terasserna var fina i Milano. När det gäller spårvägsrutterna så fanns det kartor som visade sträckningarna. Men du har nog säkert rätt i att informationen på perrongerna inte var bra. Däremot var informationen om bussarna hopplöst dålig. Bussarna åkte aldrig dit vi ville.

Om du tagit in på några sidogator bort från tingeltangel-stånden i kanalstaden så hade du sett något annat än tingeltangel;)

Jag förstår att de vill rusta upp kanalerna. Men jag hoppas man gör det på rätt sätt. Det finns en poäng i att låta några stadsdelar få förbli ruffiga och lite billigare. Det finns faktiskt de som trivs i ruffiga kvarter. Jag tror att det just nu råder en konfligt i kanalstaden mellan de boende och de som vill göra om området till något mer luxuöst. Många av de nya fina husen var nämligen sönderklottrade...
 0
Johannes Lilleberg (26 Oktober 2009 10:01):
Luften i Milano var skitig. Även fasaderna på husen var skitiga i centrum (i några stadsdelar såg det betydligt bättre ut). Däremot tycker jag att det finns betydligt mer synlig skräp på marken i Stockholm än i Milano och i många andra städer.
 0
Daniel (26 Oktober 2009 11:01):
@Johannes

På det stora hela så var faktiskt Milano en väldigt trevlig stad att bara vara i. Hade kunnat tänka mig att bo där. Det fanns egentligen inte så mycket sevärdigheter, men helt ok egentligen.
Bergamo är en mycket trevlig stad också, vars gamla stad egentligen kan få Stockholm att slänga sig i väggen när det gäller Gamla stan.
Milano var förövrigt väldigt ren, det låg inte så mycket skräp på gatorna men sopmaskinerna gick ju oavbrutet å andra sidan. Det var lite charmigt att husen var skitna. Det är såsom man förväntar sig att en stad ska vara. Skiten fast med mycket grönt på husen.
 0
Martin Danell (27 Oktober 2009 18:41):
Håller med Johannes om att städningen är dålig i Stockholm. Bilden på en park ovan hade lika gärna kunnat vara tagen i Stockholm. Parkerna i exempelvis London är på en annan planet när det gäller skötsel.

Jag håller med om att Milano är en mycket trevlig stad.
 0
Anders Eriksson (16 Januari 2015 12:55):
Vänligen moderera.
 0
Martin Ekdahl (19 Januari 2015 20:02):
Ja, bitte!
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter