Utskrift från www.yimby.se
....

Shared Space

 
Shared Space är ett nytt sätt att arbeta med trafik i staden som bryter med funktionalismens separeringsparadigm. Genom ett helhetstänkande kring transporter och det sociala livet i stadsrummet skapar man säkrare, effektivare och mer attraktiva trafiklösningar. Det tydligaste exemplet på Shared Space i Sverige torde vara gångfartsgator, ett experiment som slagit mycket väl ut.

Det är ett sätt att återuppfinna stadsgatan, som den såg ut innan SCAFT och andra liknande modernistiska planeringsidéer slog igenom.

Här är en pedagogisk introduktionsfilm i två delar som beskriver Shared Space:

Del 1



Del 2

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Peter D (3 December 2009 18:28):
Väldigt intressant och något som definitivt behöver provas i stockholm där regler, gågator, enkelriktningar, hastighetsgränser som ingen bryr sig om, stora motorleder finns i överflöd. Låt folk tänka själva istället.
 0
Martin (3 December 2009 21:32):
Är det inte något liknande på gång på Hornsgatan upp till ZInkensdam? Ska bli intressant att se vad det blir av det projektet. Om inte, så vore just Hornsgatan som gjuten för mer breddade trotoarer och mer blandad bil/fotgängar-trafik.
 0
Henrik Cederlund (4 December 2009 09:22):
Finns ett par nackdelar med det här. Främst för personer med funktionsnedsättningar (hörsel och syn). Det blir otroligt svåröverskådligt med fordon och personer överallt. Men det fungerar bra som sk. "trafiklugnande" åtgärd. Samt att det finns på platser där det inte är planerat också. Ofta brukar gågators förlängningar kunna fungera som shared space.
 0
Johannes Hulter (4 December 2009 10:13):
@ henrik: Ja, jag kan verkligen tänka mig att personer med hörsel/synnedsättning känner sig tryggare med signalreglering. Frågan är om det verkligen är tryggare för dem, rent trafiksäkerhetsmässigt. Jag har inte sett några siffror för just den gruppen, någon som vet?
 0
Olle Jansson (4 December 2009 13:38):
Har du tagit över Stockholm nu också ("first we take Manhattan, then we take Berlin!"), Johannes? Eller är det måhända så enkelt som att Gardebring har en välbehövlig semester (På Manhattan eller i Berlin).
 0
Johannes Hulter (4 December 2009 13:42):
@ olle: ...eller är jag och anders samma person (vilket jag misstänkt länge)? :)
 0
Anders Gardebring (4 December 2009 15:37): Online
Olle:
Du har gissat helt rätt. Nästa vecka är jag redo att ta mig an Stockholm igen ;)
 0
Jan Wiklund (4 December 2009 15:37):
Lite info: Synskadades Riksförbund har fört en långvarig kampanj mot Vägverkets nya modell för övergångsställen som innebär att man inte märker när man är ute i gatan och måste passa sig extra noga. Enligt dom som driver kampanjen skulle det vara helt ok bara man har en liten kant som är tillräckligt hög för att kännas av med käpp mellan gå- och kör-yta. Då kan man ju hålla sig på den reserverade gå-ytan om man tycker det är obehagligt att utsättas för annan trafik.

För inget hindrar ju att en gata utformas som Götgatsbacken - trottoarer som är exklusivt för gående och gata där trafiken blandas på de gåendes villkor.
 0
Theodor Adolfsson (6 December 2009 17:03):
Hmm, men är det inte så att folk generellt upplever dessa miljöer som mer otrygga medan de i själva verket är betydligt tryggare? Jag har åtminstone hört resonemanget flera gånger, bland annat vad gäller Götgatan och cykling i Paris. Dessutom känner jag igen det från kommentarer om Skvallertorget i Norrköping. Kanske är det dock så att vissa av dessa områden båda upplevs och är tryggare. I de här filmerna låter det åtminstone som att de flesta också upplever områdena som tryggare, med undantag för vissa grupper.

Om det stämmer att det upplevs otryggt men är säkert så är det inte heller något ovanligt. Det är tvärt om rätt vanligt att människor helt felbedömmer risker. Jämför till exempel människors upplevda trygghet av att åka bil och att flyga med den verkliga risken med de olika aktiviteterna.

http:​/​/​www.​fof.​se/​blogg/​jenny-​bjorkman/​ologisk-​radsla?​.​.​
 0
Anders Gardebring (6 December 2009 20:55): Online
Jag kan uttala mig om Skvallertorget i Norrköping eftersom jag växte upp i den staden. Jag minns att man kort efter ombyggnaden upplevde det som lite otryggt, men det satte sig ganska snabbt och verkar såvitt jag kan se efter det ha fungerat utmärkt.
 0
Jan Wiklund (7 December 2009 13:56):
Theodor: Jag tror det är både och. Klart att det är tryggare om bilarna kör långsamt. Men om man inte ser bilarna är det farligt att de alls finns där. Åtminstone måste det finnas totalskyddade områden också där man kan hållas om man inte litar till sina sinnen.

Och Götgatsbacken visar att det är helt möjligt. Möjligen borde den gatan stensättas så man inte frestas att fräsa på i full fart på cykel.
 0
Henrik Cederlund (7 December 2009 15:15):
Man måste göra skillnad på det objektiva "säkert" och det subjektiva "trygga". Problemet är främst för de som inte ser eller hör att man inte kan ta till sig att det händer något som kan skada en. Vore inte det bästa att gå ett steg till och totalt förbjuda bilarna och komma tillbaka till att gatorna är till för människorna, inte bilar?
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter