Utskrift från www.yimby.se
....

En tur till Kymlinge

 
Jan Jörnmark är just nu är han aktuell med en fotoutställning på tekniska museet i Stockholm och på nätet. På onsdag 17 mars föreläser Jan om Övergivna Platser och stadsomvandling på tekniska museet kl 18:00. Här på YIMBY får vi nu följa med till Kymlinge. Stockholms 101:a tunnelbanestation. Tunnelbanestationen som aldrig öppnade...

The train kept a rollin´...
The train kept a rollin´...
 


...all night long...
...all night long...
 

Men vi kommer inte att stanna i Albuquerque som den gamla sången säger...
Men vi kommer inte att stanna i Albuquerque som den gamla sången säger...
 

...tvärtom: det är allhelgonaafton, så var skulle man kliva av om inte i...
...tvärtom: det är allhelgonaafton, så var skulle man kliva av om inte i...
 

...Kymlinge?
...Kymlinge?
 

Alla vet att Silverplien stannar här en gång om året, och inför ögonen på häpna medpassagerare...
Alla vet att Silverplien stannar här en gång om året, och inför ögonen på häpna medpassagerare...
 

...släpps vi av på Stockholms 101:a T-bane station, den aldrig öppnade...
...släpps vi av på Stockholms 101:a T-bane station, den aldrig öppnade...
 

...Kymlinge Station. Vi befinner oss mitt emellan Hallonbergen och Kista...
...Kymlinge Station. Vi befinner oss mitt emellan Hallonbergen och Kista...
 

...i den norra delen av Järvafältet, och egentligen går vi runt i en ganska omistlig del...
...i den norra delen av Järvafältet, och egentligen går vi runt i en ganska omistlig del...
 

...av vår svenska historia. I början av 1970-talet hade Rinkeby och Tensta byggts klart, och tanken...
...av vår svenska historia. I början av 1970-talet hade Rinkeby och Tensta byggts klart, och tanken...
 

...var att fortsätta norrut, upp på Järvafältet. Här skulle framtidsstaden Hansta uppföras.
...var att fortsätta norrut, upp på Järvafältet. Här skulle framtidsstaden Hansta uppföras.
 

År 1967 planerade man för att ungefär 150 tusen människor skulle bo i formfulländade hyreshusområden på Järvafältet. I utkanten...
År 1967 planerade man för att ungefär 150 tusen människor skulle bo i formfulländade hyreshusområden på Järvafältet. I utkanten...
 

...av området skulle en speciell form av framtidsstad byggas. Kymlinge var tänkt som en...
...av området skulle en speciell form av framtidsstad byggas. Kymlinge var tänkt som en...
 

...
..."Teknisk Institutionsstad". Egentligen betydde det att Kymlinge skulle bli en "Statlig Stadsdel"...
 

...där kungliga ämbetsverk och byråkratier skulle centraliseras och nybyggas. I den modernistiska superstaten Sverige...
...där kungliga ämbetsverk och byråkratier skulle centraliseras och nybyggas. I den modernistiska superstaten Sverige...
 

...behövdes ju ständigt nya funktionalistiska lösningar, och Kymlinge och Hansta känns nästan som vår egen variant av...
...behövdes ju ständigt nya funktionalistiska lösningar, och Kymlinge och Hansta känns nästan som vår egen variant av...
 

...Den Slutgiltiga Lösningen. 150 tusen medborgare och byråkrater...
...Den Slutgiltiga Lösningen. 150 tusen medborgare och byråkrater...
 

...förenade av
...förenade av "ett grenverk av pneumatiska sopsugar som nafsar i sig allt avfall"...
 

...samtidigt som lokala persontransporter sköts av
...samtidigt som lokala persontransporter sköts av "Robot-Tåg"...
 

...
..."förarlösa el-minitåg som cirkulerar dygnet runt", allting för att det nya framtidsfolket skulle uppnå största möjliga och...
 

...maximala lycka. Observera att den långa exponeringstiden gör att Kymlinges spöken framstår med...
...maximala lycka. Observera att den långa exponeringstiden gör att Kymlinges spöken framstår med...
 

...största möjliga tydlighet.
...största möjliga tydlighet.
 

Annars finns det egentligen inte så mycket att fotografera därinne. SL rensar med jämna mellanrum...
Annars finns det egentligen inte så mycket att fotografera därinne. SL rensar med jämna mellanrum...
 

...bort allt klotter, det finns inga bänkar, inga rulltrappor...
...bort allt klotter, det finns inga bänkar, inga rulltrappor...
 

...på sitt sätt känns stationen nästan antiseptisk, vilket väl får den funktionsseparerade framtidsstaden...
...på sitt sätt känns stationen nästan antiseptisk, vilket väl får den funktionsseparerade framtidsstaden...
 

...att framstå i ännu större tydlighet. När blå linjen drogs fram här i mellan 1971-75...
...att framstå i ännu större tydlighet. När blå linjen drogs fram här i mellan 1971-75...
 

...låg fortfarande framtiden och rullade på mållinjen. Miljonprogrammet hade rasat ihop i ett allmänt kaos av...
...låg fortfarande framtiden och rullade på mållinjen. Miljonprogrammet hade rasat ihop i ett allmänt kaos av...
 

...almprotester och villabyggande, och ingen visste vad som skulle hända härnäst. Lika bra att bygga stationen...
...almprotester och villabyggande, och ingen visste vad som skulle hända härnäst. Lika bra att bygga stationen...
 

...som typiskt nog hamnade precis före Kista, som faktiskt skulle bli framtidsstaden...
...som typiskt nog hamnade precis före Kista, som faktiskt skulle bli framtidsstaden...
 

...men på ett sätt som ingen hade föreställt sig när Kymlinge projekterades 1971, samma år...
...men på ett sätt som ingen hade föreställt sig när Kymlinge projekterades 1971, samma år...
 

...som mikroprocessorn gjorde sin kommersiella entré, på väg mot Kista och en svensk IT-boom av dimensioner...
...som mikroprocessorn gjorde sin kommersiella entré, på väg mot Kista och en svensk IT-boom av dimensioner...
 

...som till och med får visionen om Kymlinge att blekna.
...som till och med får visionen om Kymlinge att blekna.
 

Så vad blev slutresultatet av Hansta och Kymlinge?
Så vad blev slutresultatet av Hansta och Kymlinge?
 

Tja, människorna flyttade till Nacka och Bålsta, ämbetsverken...
Tja, människorna flyttade till Nacka och Bålsta, ämbetsverken...
 

...utlokaliserades till Norrköping, Falun och Karlstad...
...utlokaliserades till Norrköping, Falun och Karlstad...
 

...och allt som blev kvar av folkhemsdrömmen var Kymlinge...
...och allt som blev kvar av folkhemsdrömmen var Kymlinge...
 

...där tunnelbanenedgången markeras med bautastenar...
...där tunnelbanenedgången markeras med bautastenar...
 

...och till och med myrorna lämnat sitt administrativa centrum.
...och till och med myrorna lämnat sitt administrativa centrum.
 
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gnalle (17 Mars 2010 00:08):
Tack för att du publicerade detta! Har alltid varit så nyfiken på hur det ser ut där i kring. - Skoj!
 0
Sebastian Johansson (17 Mars 2010 01:00):
Får ta och instämma med Gnalle. Mycket intressant läsning och fina bilder!
Jag är rätt övertygad om att området där Kymlingestationen ligger återigen kommer bli intressant i en kommande framtid där allt fler bostäder behövs. Ett plus är ju att T-bana inte behöver dras dit då ;)
 0
Johan Eriksson (17 Mars 2010 02:46):
Intressant repotage! -1977 öppnade den sträckan ;-)
 0
Jans Adept Från Tiden På Handels (17 Mars 2010 03:06):
Det är helt otroligt det här alltså, när man tänker på det! :)
 0
Jan Jörnmark (17 Mars 2010 08:25):
Det är ju kul om ni gillar dom här bilderna, säger jag. Skrev ihop det här i november 2007 egentligen, och sedan hittade jag ettt helt unikt material om Kymlinge när jag jobbade med PBL på Riksarkivet i februari 2009. Skulle potentiellt räcka för en avhandling. Om någon är intresserad kan ni alltid kontakta mig direkt.

Det var en jäkligt intressant tid, det där.

Och ni är hjärtligt välkomna på föreläsningen på Tekniska Museet i kväll - gratis inträde, dessutom.
 0
em (17 Mars 2010 08:38):
Satan vad det ser trist ut när alla graffiti är borta. I mitten av nittiotalet var det målningar på varenda vägg på stationen. Nu saneras det inom veckor, tråkigt att se.
 0
Ingrid Edman Markenfelt (17 Mars 2010 08:50):
Väldigt intressant. Vissa bilder får mig att tänka på Fallout 3. Minus bombkratrar, ghouls och kackerlackor i taxformat.
 0
Martin Ekdahl (17 Mars 2010 13:41):
Tack för oddyssén genom den raserade folkhemsdrömmen. Jag fick gåshud av att se på dessa bilder och inse hur även visioner som aldrig har förverkligats kan lämna tomrum efter sig.
 0
Johannes Lilleberg (17 Mars 2010 14:04):
Tack än en gång Jan för en briljant blogg.
 0
Göran Johnson (17 Mars 2010 14:35):
Underbara bilder. Kymlinge var tänkt som en statlig stadsdel, men när alla verk omlokaliserades ut i landet behövdes den inte längre. Sen dess har miljömupparna i Sumpan stoppat envälbehövlig ny stadsdel där.
 0
Niklas (17 Mars 2010 17:04):
Kista benämns som en framtida stadskärna. Vore det inte naturligt att låta den bla. växa söderut, så att stationen kan öppna.
Rent flödesmässigt skulle det funka fint då stationen skulle motverka gränsavacuum som annars skulle uppstå.
 0
Herbert Tingesten (17 Mars 2010 17:18):
Det har väl talats om att öppna stationen i och med expansionen av Kista söderut? Tvärtemot den allmänna uppfattningen ingår inte stationen och området norr därom i naturreservatet:

http:​/​/​www.​ab.​lst.​se/​templates/​BasicPage_​_​_​_​15262.​asp
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (17 Mars 2010 18:48):
Ballt. Kul att det finns material kvar. Det är nog framför allt eventuella illustrationer av den planerade bebyggelsen som är intressant ur YIMBYs perspektiv, om det finns sådana bevarade.

Som nån var inne på så ska man ha hagelbössa minst när man utforskar sånna här miljöer, har jag lärt mig av japanska och amerikanska spel... :-)
 0
Anders Gardebring (17 Mars 2010 20:17):
Herbert:
Åh tusan. Mycket intressant info där om naturreservatet!
 0
Anders Gardebring (18 Mars 2010 00:10):
Jag roade mig med att ta fram en karta över området där naturreservatet är utmarkerat. Det finns en enorm potential här i att bygga ut från befintliga Kista, ansluta till stationen, och öppna den:
http:​/​/​www.​yimby.​se/​material/​kartor/​kymlinge.​jpg
 0
Jan Jörnmark (18 Mars 2010 00:46):
AG 00.10:
Körde vägen genom Kista idag. Byggs ju nåt rent enormt, så rörelsen ner mot Kymlinge är logisk om man tittar på din karta - inte minst eftersom det ju är redan är bra försörjt med kollektivtrafik.

Ska bli intressant att se hur protesterna ser ut om när dom drar igång.
 0
Jakob H (18 Mars 2010 10:21):
Det gjordes en utredning för ett bebyggt Kymlinge / "Kista south" på uppdrag av Vasakronan (som äger marken) runt 2005, som jag inte vet om det finns material kring online. 2006 genomfördes även ett antal elevprojekt i stadsbyggnad för Kymlinge på KTH Arkitekturskolan. Kort sagt kan man säga att det finns utrymme för ganska betydande exploatering även utanför reservatsgränsen.
 0
Magnus Persson (18 Mars 2010 10:56):
Jakob H mfl:
Det kanske det finns, men Sundbyberg och Solna har för närvarande planer på att bygga ett värmekraftverk på marken istället (nordöstra hörnet, så det blir kanske lite plats kvar). Som planerna ser ut idag blir det alltså varken stadskärna eller naturmiljö.
 0
Martin Ekdahl (18 Mars 2010 11:28):
Att ha en nästan färdigbyggd station så nära växande tätbebyggelse utan att utnyttja det är på gränsen till vårdslöshet. Jag menar, vi har två stora problem i Stockholm idag: bostadsbrist och otillfredställande infrastruktur. Om man byggde ett litet centrum vid Kymlinge tågstation, öppnade stationen, byggde hus för bostäder och affärsverksamhet och drog en gågata till Kista så skulle det ju bli finfint.
 0
Herbert Tingesten (18 Mars 2010 11:44):
Värmekraftverk läggs ju med fördel precis vid kommungränsen... miljövänligast så. :djävulsemotikon:

Det är nog inga större problem att samexistera, ungefär som den nuvarande (och blivande) bebyggelsen i Värtan gör med värmekraftverket där, även om den byggbara ytan förstås blir några kvarter mindre. Lite oestetiskt och öststatskt med en stor bolmande skorsten som port till Stockholm bara.
 0
Anders Norén (18 Mars 2010 12:22):
Herbert: Ja, det är ju en av de saker som Sim City 4 lär oss. :-)
 0
Jan Jörnmark (18 Mars 2010 13:51):
Intressant det där. Kollar man kartan ser man ju att området är en del av Sundbybergs kommun, och naturligtvis också den mest avlägsna. Men på samma sätt som Sollentuna kunnat surfa på närheten till Kista genom att bygga den nya och snabbväxande stadsdelen Silverdal finns det ju här en chans för Sundbyberg att attrahera en växande befolkning med höga inkomster.

Å andra sidan kan det ju ändra Sumpans politiska bild en gång för alla.

Kista-Sollentuna-Sundbyberg-Solna är spännande. Skriver gärna ihop nånting framöver.

http:​/​/​www.​ab.​lst.​se/​templates/​BasicPage_​_​_​_​15262.​asp
 0
Henrik Hall (19 Mars 2010 15:39):
Måste flika in att den nya kartfunktionen utgör en briljant avslutning på inlägget.
 0
Oscar A (21 Mars 2010 01:03):
Varför finns det just 100 tunnelbanestationer i bruk? Är det en ren slump?
 0
Anders Anttonen (21 Mars 2010 11:03):
Var så säkra, mina vänner; Kymlingestationen kommer att öppnas.
Den täta tallskogen mellan (spök-)stationen och Kymlingelänken är nästan ogenomtränglig, risig och oländig och därmed saknar rekreationsvärde(Även om en viss dam i Järfälla inte skulle hålla med mig)
Jag har gått genom dessa hemska buskage åtskilliga gånger. Är inte alls som skogen söder om Igelbäcken.
Det vore att kasta pengarna i sjön att INTE öppna Kymlinge.
 0
Niklas (21 Mars 2010 11:49):
Anders: Håller med om att det är att slänga pengarna i sjön att inte öppna stationen.

Och damen från Järfälla: Är det Nina Hjerpe vi talar om?
 0
Anders Anttonen (21 Mars 2010 13:31):
Niklas:
Just den damen... ;}

Nedanför brofästet vid Kymlinges plattform bodde ett par hippies för ett tiotal år sen. Dom stal ström från stationen och fick helvetes massa böter för egenmäktigt förfarande.
Lite kuriosa från Kymlinge....
 0
Martin Ekdahl (21 Mars 2010 18:44):
Oscar A: Jag håller med. Det finns en vacker symmetri i ett nätverk med 100 stationer och en 101:a spökstation. Att sedan politikerna säger att tunnelbanan är färdigbyggd får en nästan att ana frimurare i mossen. ;)
 0
Gustav Svärd (22 Mars 2010 17:50):
Riktigt fina bilder, Jan!

Hade för mig att hela Sumpan-sidan av Kymlingelänken var reservat nuförtiden. Tydligen inte! Glada nyheter det. Med hjälp av kartan Anders länkade skissade jag ett snabbt utkast till stadsplan för området. En idé är så klart att göra om Kymlingelänken till stor aveny genom områden, men det är inte enda alternativet för att förbättra situationen: Sänk ner motorvägen så långt det går och höj upp gatunivån på Kista-sidan för att med tiden däcka över med nya kvarter. Klurigt med tanke på närhet till Tbana och E4:an, men så är det just en idé, inte ett färdigt förslag (om det inte går, ja då går det helt enkelt inte).
kartan: http:​/​/​i41.​tinypic.​com/​24ewd36.​jpg
 0
Marcus (22 Mars 2010 19:58):
En icke stockholmare ramlar in på yimby och fashineras av detta reportage och av kommentarernas visioner. Kul med övergivna byggprojekt men ännu roligare om de blir verklighet!
 0
Martin Ekdahl (25 Mars 2010 12:06):
Marcus:

Ja, det är en riktig vitamininjektion att titta in på yimby. Bättre än ett äpple om dagen. ;)
 0
Peter Millberg (15 Juni 2010 10:40):
Ta bort kymlinge station hellt iställe så att dom kan bara riva bort hella stationen
 0
Niklas (15 Juni 2010 15:41):
^^
Varför då?
 0
Patrick (15 Juni 2010 23:47):
Det bästa vore att bygga riktigt höga hus kring Kymlinge, eftersom det är en så liten del vid stationen som inte är naturreservat, då kan man utnyttja markeren maximalt och närheten till stationen.
 0
Martin Ekdahl (16 Juni 2010 11:29):
Nej, öppna Kymlinge istället.
 0
Niklas (16 Juni 2010 17:50):
@Patrick:
Det viktiga med Kymlinge är att man öppnar upp stationen och låter Kista växa söderut i en kontinuerligt sammanhängande blandstad, och som har en tydlig avgränsning mot den framtida parken mellan Kista och Ursvik.
+2
Gustav Svärd (18 Juni 2010 01:51):
Som närboende och nästan dagligen förbipasserande skulle jag helst vilja se en kombination av Niklas och Patricks förslag:
Man öppnar upp stationen och låter Kista växa söderut i en kontinuerligt sammanhängande blandstad som når ett crescendo av höga hus i kvarteren närmast stationen, och som har en tydlig avgränsning mot den framtida parken mellan Kista och Ursvik.
 0
Ulrika (2 September 2011 16:01):
Nån som sett spöktåget hört det ska spöka där
+1
Niklas Öhrström (2 September 2011 16:49):
^^
Så sent som på 90-talet kördes spöktåget (silverpilen) på röda linjen.
 0
Jonas Bergkvist (27 September 2012 15:51):
Nej inte kan man väl bygga bostäder i Kymlinge? Det gynnar ju inte alls spekulanterna, är jättelångt från den magiska Innerstaden och det prishöjande Vattnet. Dålig postmodernistisk stadsbyggnadsvidskeplig Feng Shui helt enkelt.
 0
Herbert Tingesten (27 September 2012 16:09):
Det var väl därför som området var vikt för just en statlig stadsdel. Så här mysigt var det tänkt:

http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​e53bdc85-​f0​c6-​4760​-​ac0​3-​cbcb97ab.​.​
 0
Anders Norén (27 September 2012 16:27):
Herbert: Åh, där är den gäckande Inre tvärleden, som väl var tänkt att fortsätta över viken till Danderyd (och eventuellt som en andra ringled) men som aldrig passerade idéstadiet?
 0
Niklas Öhrström (27 September 2012 17:07):
^^
^^
"Statlig stadsdel" lol
 0
Herbert Tingesten (27 September 2012 17:09):
Även känd som Ålstensleden, som i våra dagar fick en ny chans som alternativ till Förbifarten men valdes bort. Den delen som syns på bilden blev dock byggd (Kymlingelänken).
+3
Anders Anttonen (30 September 2012 18:50):
Snart ska Oslo öppna sin 101:a t-banestasjon (norsk stavning)
Vore det inte lämpligt att öppna Kymlinge då? Eller ska vi låta Oslo ta över som t-banestad och sänka oss till en 7:e plats bland Europas t-bane-nät? Stockholm ligger 6:a för närvarande i antal stationer räknat.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky