Utskrift från www.yimby.se
....

YIMBY i ABC-nyheterna om slussen

Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Lilleberg (19 April 2010 21:32):
Du var lika bra som alltid Anders. Kul att en del medier bejakar fördelarna med förändringar. Det blir lätt hänt att debatten annars bara handlar om nackdelarna och protesterna.
 0
Peter D (19 April 2010 21:46):
Kanon!
 0
Pär W (19 April 2010 22:01):
Bra jobbat. Viktigt att synas i media. Nu ser vi till att nybygget blir av, det här är vår almstrid. "Kulturpersonligheterna" är snart på defensiven.
 0
Jonas V (19 April 2010 22:15):
Bra att Yimby's åsikter exponeras!

Anders säger att "Slussen inte är en plats där man gärna vistas idag" vilket är subjektivt och Nej-sägarna kommer naturligtvis att säga "Jo, vi vistas jättegärna där nu!" Återigen mycket fokus på utsikterna, men det är där diskussionen tyvärr har landat. Foster's Slussen har ju många andra kvalitéer jämte gamla Slussen.

Bra dock med det historiska perspektivet, att trafikkarusellen kan ses som en historisk parentes. Mycket illustrativt med det svartvita fotot och Tingestens illustration.
 0
Anders Gardebring (19 April 2010 22:19):
Tricket är väl dock den att den som säger att den gärna vistas vid slussen tenderar att.... dra lite på sanningen (medvetet eller omedvetet). För hur ofta ser man folk som sitter vid slussen och bara njuter?
 0
Martin Danell (19 April 2010 23:20):
Bra insats, Anders. Var det SVT som kontaktade Yimby eller Yimby som lobbade för att få med inslaget? Nyfiken.
 0
Anders Gardebring (19 April 2010 23:31):
Martin:
Vi skickade ut ett pressmeddelande om vårt slussenyttrande och ABC visade intresse.
 0
Niklas (20 April 2010 00:03):
Jonas V:
Det är förvisso sant att de som är emot förnyelse kan påstå att de gärna vistas på platsen, men det finns objektiva gångtrafikflödesanalyser som visar att de i så fall skulle utgöra ett undantag. Enda anledningen till att det kan verka vara så många som rör sig där är att fotgängarna har så lite plats att röra sig på och då blir det trångt.
 0
E.Nilsson (20 April 2010 00:08):
Ett sakligt och bra inlägg Anders. Yimby har en ovärdelig uppgift att fylla, att våga ta tag i debatten och visa vägen. Med all den samlade kompetens som finns bland dessa drygt ca 4500 Yimbymedlemmar, så besitter man oerhört goda kunskaper i estetik, byggnation och gestaltning. Betydligt bättre än många av de Stockholmspolitiker, som inte har något hum om varken miljö eller byggnation, vilket visar sig ofta i de beslut som tyvärr tas i nämnderna. Heder åt ABC-redaktionen för ett bra nyhetsinlägg.
 0
Miljödemokrat (20 April 2010 00:47):
Bevara utsikten från Slussen mot Stadsgårdskajen och finlandsbåtarna, då hjälper det inte om man bryter upp den föreslagna bebyggelsen. Hela överdäckningen är ett feltänk.

Ska man bygga och förtäta, vilket det inte finns någon lag som säger, endast vissa som förespråkar, offrar man det ena efter det andra för snäva vinstintressen.

Överdäckningen vid Slussen är ett slag i ansiktet på stockholmarna, här precis som vid Västra City, men det här börjar stockholmarna få upp ögonen för och diskussionen lär fortsätta ett bra tag till... Peter Frisk, Yimby, härnäst kanske bloggarna får komma till tals i ABC-nytt, för balansens skull.
 0
Per Ankersjö (20 April 2010 01:52):
Bra sagt och bra gjort!
 0
Niklas (20 April 2010 02:07):
Miljödemokrat:
"Peter Frisk, Yimby, härnäst kanske bloggarna får komma till tals i ABC-nytt, för balansens skull."

Jo det är ju rätt många bloggare ute på fältet. Här kommer ett par exempel: Stadshusbloggen, Greensweden, Miljödemokraten, Dummokraten, miljöopinion, osv osv
 0
Anders Gardebring (20 April 2010 08:44):
Miljödemokrat:
Själv vill jag sätta människan i första rummet, inte bilen. Du verkar dock, namnet till trots, vilja sätta just bilen i första rummet. Slussen är en av modernismens och bilismens absolut starkaste symboler i Stockholm och Sverige. En lösning som prioriterar bilisterna och ger dem gott om plats, medan människorna ska ner i urinstinkande betongtunnlar i underjorden.
När slussen var ny stank det inte urin i tunnlarna, och slitaget var mindre. I övrigt var det samma sak då som nu.

I mångt och mycket verkar slussenbevararna vara samma människor som tvunget vill bevara city/klara i formaldehyd. Märkligt nog använder kritikerna rivningarna i klara som argument för detta. Slussen är ett barn av samma tidsanda. Man planerade för bilismen och rev bort all gammal bebyggelse. Det skedde i klara, och det skedde vid slussen. När det nu äntligen är på gång processer för att rätta till de misstag som då gjordes, ja då höjs röster om att vi ska minnas klararivningarna. Det är ju naturligtvis fullständigt absurt, och visar på att det inte har det minsta med fungerande stadsmiljöer eller vilken typ av stad vi bygger att göra. Det är förändring som man inte kan hantera.
 0
Martin Ekdahl (20 April 2010 10:16):
Det gjorde du bra Anders.

Kul att Herberts illustration kom med också.
 0
Miljödemokrat (20 April 2010 12:34):
Slussen kan givetvis förnyas och samtidigt bevaras, det är inte frågan om annat. Den stora och befriande ytan kan utvecklas för nya funktioner, spårvagnar t ex, prången byggas om och användas till något vettigt. Vi väntar som sagt på de nya skisserna... men lär nog få vänta ett bra tag till. Till efter valet måhända.

När Slussen byggdes var detta nödvändigt. Man rev några små kåkar som Yimby vill upphöja till något betydelsefullt och Slussentypiskt, men fick en öppenhet som stockholmarna nu vill bevara, medan dagens byggplaner för Slussen inte är nödvändiga på något sätt.

Men ingenting verkar heligt för dem som bara vill förtäta och bygga nytt. Bevarande har blivit ett fult ord, man vill sätta personliga avtryck i stadsbilden.

Och alla som tycker olika är dumma och inskränkta, ett återkommande mantra. Det börjar bli rätt tjatigt, men när argumenten tryter...
 0
Herbert Tingesten (20 April 2010 13:05):
Du får en krona för varje förekomst du kan hitta av orden "dum" och "inskränkt" i stadsbyggnadsdebatten (från någon annan än dig själv). Det första kravet man ska ställa på ett "återkommande mantra" är väl att det förekommer alls...
 0
Mikael (20 April 2010 13:26):
Miljödemokrat:
"men fick en öppenhet som stockholmarna nu vill bevara, medan dagens byggplaner för Slussen inte är nödvändiga på något sätt."

Du uttalar dig här generellt för alla Stockholmare, vilket inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Vissa vill bevara, andra vill förnya och kanske framförallt förbättra staden.
 0
P-O Karlsson (20 April 2010 14:42):
"Man rev några små kåkar som Yimby vill upphöja till något betydelsefullt och Slussentypiskt". Så att riva de "kåkar(na)" gick tydligen hur bra som helst?

Med vilken rätt upphöjer ni som vill bevara nuvarande slussen just den nuvarande versionen som den ultimata? Slussen har ju haft väldigt många utseenden genom historien. Av alla de slusslösningar vi haft tycker ni bäst om den mest omänskliga lösningen som ju är en ren trafiklösning.

Men det klar, ni är ju i fint sällskap. Le Corbusier, som ju gärna sätt att hela gamla stan jämnades, ansåg ju att "ni, ni i Stockholm, har gjort den moderna tidens första stora verk, trafikknuten Slussen".
 0
Herbert Tingesten (20 April 2010 14:54):
För att ytterligare spä på Slussenkramarnas guilt by association (och kanske riskera ett Godwin-slut på den här tråden) kan påpekas att Le Corbusier inte bara prisade Slussen och ville riva Gamla stan, utan även ville ersätta all bebyggelse på Södermalm med ett gigantiskt hakkors.
 0
Jonas V (20 April 2010 16:48):
@Niklas

Jag är skeptisk till objektiva mätningar av skönhetsupplevelser. Själv har jag inget emot nuvarande Slussen - jag tycker både den är charmig och en plats jag vistas på. På fullaste allvar. Men jag tycker även att Fosters Slussen har många fler kvalitéer och att den gamla konstruktionen är uttjänad. Så jag är naturligtvis för en förändring. Det charmiga "sunket" går att hitta på många andra platser. :)
 0
Per Hagwall (20 April 2010 17:14):
Riktigt bra inslag! Det finns för övrigt nu som egen film på SVT Play: http:​/​/​svtplay.​se/​v/​1970​70​8/​soder_​behover_​nya_​hus

Så vill jag påminna om Facebookgruppen "Förnya Slussen": http:​/​/​www.​facebook.​com/​group.​php?​gid=​110​2111890​10​275
 0
Harald Cavalli-Björkman (20 April 2010 18:45):
Problemformuleringsprivilegiet måste erövras. Denna förljugna uppställning av "snäva vinstintressen" gentemot den saktmodiga lilla människan-majoritet som vill värna slussens mystiska kvaliteter måste utmanas. Yimby kan inte sällan nog betona att det i själva verket är nejsägarna som i de allra flesta stadsbyggnadsdebatter utgör det snäva särintresset.
 0
Manne (20 April 2010 19:14):
St. Germain + Yimby = AWSOME!!!
 0
Pawel Flato (20 April 2010 20:01):
Svar till P-O Karlsson, 14.42:

"Med vilken rätt upphöjer ni som vill bevara nuvarande slussen just den nuvarande versionen som den ultimata? Slussen har ju haft väldigt många utseenden genom historien. Av alla de slusslösningar vi haft tycker ni bäst om den mest omänskliga lösningen som ju är en ren trafiklösning."

Jag har inget emot förnyelse av Slussen och med Yimbys utmärkta förslag på förändringar så kan det bli OK. Men....

Om dagens Slussen ska beskrivas som en omänsklig trafiklösning, så skulle jag beskriva Fosters förslag som en något mer mänsklig, men dock fortfarande allt för mycket av just en trafiklösning. Det är den stora bristen i förslaget. Framför allt är det ytorna över vattnet som jag ogillar, de ser helt enkelt ut som rena transportsträckor och inte som inbjudande platser. Något jag tycker är den enskilt största bristen i förslaget. Därmed inte sagt att det inte finns andra kvalitéer, inte minst med Yimbys förändringar.

Har någon en uppfattning om i vilken grad t.ex "Rädda Slussen" och andra som är emot Fosters förslag, ändå kan tänka sig en ombyggnation? Eller är man emot all förändring när man säger "Rädda Slussen"?
Är lite förvirrad där.

Tror hur som helst man bör hålla isär olika typer av "nej"-sägare!
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8624 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 18:38 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter