Utskrift från www.yimby.se
....

Bidra till forskningen om Stockholmarnas resvanor

 

Valet mellan bil och kollektivtrafik i människans vardag är avhängt på ett flertal faktorer. Tillgänglighet, bekvämlighet och frihetskänsla är de viktigaste för många. En del ser till den ekonomiska aspekten som den starkaste och andra den miljömässiga som den viktigaste. För staden resulterar utgången i vilken infrastruktur som skall få det största anslaget i form av skattebetalarnas pengar. 

Men det är inte alltid fullt så enkelt att utbud följer efterfrågan när det gäller satsningar gjorda av politiker och tjänstemän. När det gäller trafikplanering är det heller inte fullt så enkelt att utbud alltid ska följa efterfrågan. Stadens villkor måste komma först och många aspekter måste tas i beaktande. Starka planeringsideologiska idéer tillsammans med lobbygruppers stora inflytande liksom politiska kompromisser har gjort att trafikplaneringen har skiftat från ett fokus på spårtrafik till en utbyggnad av motorleder och vägar under senare delen av 1900-talet.

Nästan all forskning gällande bilens inverkan på naturmiljö, samhällsekonomi och det sociala samspelet mellan människor tyder på att det finns problem med en så ensidig koncentration till bilism som vi ägnat oss åt under 1900-talet. Fokuset på  en effektivare kollektivtrafik måste öka.

Varför ser då inte trafikplanering i Stockholm ut som forskarna efterlyser? Stockholm är Europas miljöhuvudstad 2010 och en del av motiveringen är att staden har som mål att vara fossilbränslefritt 2050. Rimmar detta väl med verkligheten?

Forskningen kring människors dagliga val gällande resesätt behöver stärkas ytterligare för att underlätta jobbet för planerare och beslutsfattare.
 

Enkäten är nu stängd, tack till alla som har tagit sig tid och fyllt i enkäten!

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Wolfmaier (7 Maj 2010 11:24):
Trevlig enkät, tyvärr saknades alternativet cykling eller gång helt i frågorna, vilket kan bli missvisande då detta ändå är ett allt mer attraktivt alternativ för bilister. (Frihet utan trängsel (okay, det finns trängsel på vissa ställen för cyklister men inte på samma sätt som i tunnelbanan eller biltrafiken)).
 0
Jonas Frejd (7 Maj 2010 14:20):
Johannes: Du har helt rätt i att cykel och gång är ett reellt alternativ för många. Jag gjorde dock avvägningen att utesluta dessa alternativ då de skulle innebära allt för många kategoriseringar vid den slutliga analysen. Fokus i arbetet ligger på de dagliga avvägningarna mellan bil och kollektivtrafik som människor gör, därav av frågornas utformning.
 0
Fredrik (7 Maj 2010 14:23):
Jag åker moped väldigt ofta, det borde funnits med.
 0
Viggo (7 Maj 2010 16:58):
Jag lobbade också lite för cykling i slutet, kanske lite malplacerat ser jag nu men men.

Bra enkät dock.
 0
Martin (7 Maj 2010 18:12):
Hoppas inte att resultat av denna undersökning utger sig för att spegla den genomsnittlige stockholmarens resvanor. Med tanke på yimbyiterns resvanor så torde den bli aningen missvisande. : )
 0
Karl (7 Maj 2010 20:53):
Fick inte enkäten att funka i Chrome...
 0
Joakim (8 Maj 2010 14:58):
30-dagarskortet hos SL kostar 690 kronor.
 0
Jonas Frejd (8 Maj 2010 17:32):
Martin: vilka personer som vanligen besöker hemsidan tas självklart med i källkritiken av materialet.

Karl: Tack för info, Anders som är hemsideansvarig tittar på problemet just nu.

Joakim: Det är helt riktigt, en liten miss där.

Jag kan tillägga att ni som fyller "kriterierna" men inte fyllt i enkäten fortfarande är varmt välkomna göra så. Insamladet avslutas någon gång under slutet av nästa vecka vilket jag också kommer att meddela när så sker.
I övrigt vill jag bara tacka för svaren som kommit in hittills, många kreativa lösningar på framförallt frågorna 20a och 20b har kommit in vilket är kul.
 0
Peter D (9 Maj 2010 21:01):
Fråga 16 var svår att besvara då det egentligen inte är en kostnadsfråga för mig utan en fråga om brist på pålitlig trafik.
 0
Theodor Adolfsson (10 Maj 2010 16:01):
"Varför ser då inte trafikplanering i Stockholm ut som forskarna efterlyser? Stockholm är Europas miljöhuvudstad 2010 och en del av motiveringen är att staden har som mål att vara fossilbränslefritt 2050. Rimmar detta väl med verkligheten?"

Mål om hur det ska se ut 40 år in i framtiden blir lätt meningslösa. De flesta av dagens politiker kommer inte ens att leva då.

Stockholms kommun trixar dessutom friskt med utsläppssiffrorna för att ge en positiv bild. De räknar enbart utsläppen från det geografiska område som utgör Stockholms kommun och påstår att det är det enda som vi Stockholmare släpper ut, vilket naturligtvis inte är fallet. Det mesta Stockholmarnas utsläpp sker på andra platser på jorden (Hur mycket av våra konsumtionsvaror är producerade i kommunen? Hur stor del av Thailandsresan sker inom kommunen?)

http:​/​/​www.​effektmagasin.​se/​stockholm-​morkar-​sina-​verk.​.​

http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​thread-​1887-​LRFs-​energiexpert.​.​
 0
Anders Gardebring (10 Maj 2010 23:12): Online
Theodor:
Naturligtvis har du rätt i att de här sakerna är svåra att mäta. Det finns inga absoluta sanningar, och det vore bra om det gick att komma överens om någon form av standard så att olika städer i alla fall går att jämföra på lika villkor.
Men jag tycker exempelvis att det lätt blir missvisande att räkna in Thailandsresan, eller var nu stadens invånare väljer att resa. Detta dels eftersom det inte är något som Stockholms kommun kan påverka. Man kan ju inte förbjuda sina invånare att resa. Och dels eftersom längre resor i högre grad utförs av människor med god ekonomi. På grund av stor brist på tillgång behövs också god ekonomi (eller väldigt gott tålamod) för att bo i den täta blandstaden idag. Slutsatsen av det bör ju inte bli att tät blandstad är miljöovänligt eftersom dess invånare åker på Thailandsresor.
 0
Anders Norén (11 Maj 2010 08:45):
Anders G: Att blandstaden är miljöovänlig eftersom dess invånare reser till Thailand (till skillnad från de fattiga i Tensta, som tack vare stadsplaneringen är ekonomiska och roar sig på hemmaplan) är i och för sig ett resonemang som används av blandstadens motståndare...
 0
Leonardo Frithunanthz (11 Maj 2010 17:37):
Jonas:

Jag önskar Dig lycka till med din undersökning och din uppsats! Lycka till!
 0
Anders Gardebring (12 Maj 2010 00:51): Online
Anders N:
Jag är mycket väl medveten om att den typen av argumentation används. Bland annat har ju Karin Bradley, forskare på KTH, varit o nosat i de domänerna. Det ändrar ju dock inte på det faktum att det är ett gravt missvisande sätt att se på frågan.
 0
Andreas (12 Maj 2010 12:17):
Jag har alkoholproblem och har svårt att både köra bil, cykla eller ta mig till buss alt. tunnelbana. Jag tycker att det borde läggas lite fokus på den svenska folksjukdomen, och vårat problem.
 0
Jonas Frejd (12 Maj 2010 13:25):
Tack Leo, det kan behövas!

F.ö. vill jag tacka alla som har tagit sig tid att besvara min enkät. Enkäten stängs from. idag. Delar av statistik från svaren kommer jag att länka till här under juni-månad.
 0
Örjan (18 Maj 2010 21:34):
Jag missade enkäten, men jag efterlyser verkligen en resejämförelsetjänst för Stockholm liknande den som finns i Lund/Malmö/Staffanstorp.

Där kan man jämföra tid, sträcka och kostnader per dag eller årsvis för olika sträckor för färdsätten gång, cykel, lokaltrafik eller bil.

http:​/​/​kartor.​lund.​se/​resejamforaren/​start.​htm
 0
Jonas Frejd (19 Maj 2010 12:49):
Jag håller med dig Örjan, det skulle vara mycket intressant med en sådan tjänst även för Stockholm.
 0
Anders Norén (19 Maj 2010 13:21):
Jämförelsetjänsten för Skåne är ganska missvisande för Lunds del eftersom den inte har koll på hur och var man får cykla. Många gator är enkelriktade för biltrafik men dubbelriktade för cyklister. Det finns dessutom gator, både gågator och vanliga gator, där cykling inte är tillåtet.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
26 November 09:55 av Anders Gardebring
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter