Utskrift från www.yimby.se
....

Cykelplanering i New York

Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Magnus Orest (29 Maj 2010 21:20):
Väldigt intressant film. I alla fall om man som jag är cykelnörd. ;-) Men där ser vi hur mycket Stockholm har att lära sig. Jag är ju själv en förespråkare av flera av idéerna som de tagit till sig i New York, bland annat att lägga cykelfälten till vänster om biltrafiken där det går, eftersom det dels innebär att bilisterna lättare ser cyklisterna, dels minskar risken för dörrar som öppnas ut i cykelfältet och dels minskar benägenheten att parkera i cykelfälten.

Kul att se att en så stor stad som New York satsar ordentligt på cyklingen. Visserligen har de ju mer vägyta att spela med, men mycket av det där vore relativt lätt att införa i Stockholm. Hoppas att politikerna i stadshuset inser att det finns utrymme för förbättringar i Stockholm utan att det behöver kosta skjortan.
 0
Caroline (30 Maj 2010 11:03):
Väldigt intressant både filmen och ovan kommentar. Jag delar analysen och hoppas det satsas mer på cyklister i framtiden.
Det som inte behöver kosta skjortan är åtminstone tio nya cykelpumpar i innerstaden. Många fler ställ för låne­cyklar, både i innerstan och i närförort, till exempel vid tunnelbanestationer. Se till att vägunderhållet blir bättre, idag är överhängande buskage och skymd sikt ett återkommande problem.
Skrivit lite om hur jag ser på det på min blogg
http:​/​/​carolineszyber.​wordpress.​com/​20​10​/​0​5/​30​/​jag-​och.​.​
 0
Johan Eriksson (30 Maj 2010 13:27):
Intressant med en cykelfilm från "bilens förlovade land nr 1". Kan man inte vidarebefodra den till Trafikkontoret som verkar helt handfallen i frågan rent praktiskt?
 0
Magnus Orest (30 Maj 2010 14:05):
Johan, jag tror inte att det är information och tips som behövs på trafikkontoret, utan snarare ny kompetens. Om de som arbetar med cykelfrågor förstått problematiken redan från början hade nog en hel del av dessa lösningar redan funnits. Titta bara på Uppsala, som har öppnat för cykling mot färdriktningen på många enkelriktade gator - allt som krävs är ju att man avsätter en del av gatuutrymmet för just cykling.

Frågan är kanske vad som krävs för att få politikerna och planerarna att inse att de behöver anställa folk som har bättre förståelse för vad cykling i innerstaden innebär? Det räcker knappast med att skicka de som idag jobbar med planeringen på studiebesök till andra städer, eftersom mycket av arbetet faktiskt innebär att arbeta med analys och kravställning utifrån den egna stadens behov.
 0
John Pedersen (31 Maj 2010 12:52):
Kan någon fixa så att Stockholms-partiet ser detta! Eller till! Ja vad hon nu heter? Ni vet!
 0
Christoffer Carstens (1 Juni 2010 11:03):
Kul.

Min uppfattning är dock att ni skjuter lite på fel folk. Det finns definitivt folk med god kunskap på Trafikkontoret, problemet som jag ser det är att politikerna är handfallna och satsar löjligt lite pengar. Med 10-15 miljoner om året kommer man inte så långt. Stockholms 2 cykelplaner är ganska bra och skall nu slås samman till en, uppdaterad. Men om de inte genomförs är de ju inte mycket värda. Detta har ju också konsekvent varit fallet ända sedan den första cykelplanen antogs 1978. I flera kranskommuner är det dock mycket sämre ställt.

Nu när det dessutom börjar bildas opinion i cykelfrågor är också politikernas reaktioner av kategorin "goddag yxskaft". Man diskuterar möjliga nya cykelbanor och luddiga formuleringar som att "all trafik måste prioriteras". Flera verkar inte ens medvetna om att det finns cykelplaner och att tjänstemännen har en ganska god uppfattning om vad som skulle behöva göras om pengarna funnes, liksom den politiska viljan. Några tjänstemän som däremot verka leva helt i det blå (avgasdunsterna) är de på Trafikverket(Vägverket/Bilverket?)

Det som skulle behövas från politikerna är inte utfästelser om nya cykelbanesträckningar, utan att de tar bladet från munnen och genomför det som också står i flertalet dokument; att cykel-, kollektiv- och gångtrafik skall prioriteras där det uppstår konflikter med personbilstrafik. Och att resurser för detta skall allokeras.

Promenadstaden är ett bra initiativ som skulle kunna innehålla många helhetsgrepp runt fotgängare och cyklister, hoppas bara att konceptet slår igenom och att det överlever valet.
 0
Erik Sandblom (1 Juni 2010 20:52):
Christoffer, helt rätt! Först behövs pengarna och sen måste man prioritera gatuutrymmet också! Annars blir det aldrig riktigt bra... Jag vill slå ett slag för blandtrafik i upp till 30 km/h också. Vill man inte släppa till utrymmet för en bra cykelbana så kan man alltid anpassa farten istället.

Kul att Yimby uppmärksammar vad som händer i New York.
 0
Niklas V (20 Juni 2010 15:00):
Målade cykelbanor (kombinerat med polis som bryr sig) tror jag skulle hjälpa till med att få bilister att fatta att de parkerar på en cykelbana. Bredare cykelbanor efterlyses också.
Många av de cykelbanor som finns på vägarna är löjligt smala och dåligt markerade, det känns inte alls säkert att cykla där, speciellt när det är mörkt.

På exempelvis Birger Jarlsgatan har de fattat att det är bäst med separata cykelbanor, men har helt fuckat till korsningarna helt, där cyklisterna tvingas ut i biltrafiken precis innan korsningen.

Sen borde trafikljusen anpassas efter cyklisternas hastighet på vägar med cykelbanor, det skulle hjälpa en hel del.

Vi har en utmärkt förebild nere i Köpenhamn, politiker och stadsplanerare borde åka på studieresa och sno hem några kompetenta planerare.
 0
Erik Sandblom (23 Juni 2010 17:56):
Niklas V, att cyklisterna tvingas ut bland bilarna strax innan korsningen beror på att man vill undvika högersvängsolyckor, där cyklisten kör rakt fram och bilisten svänger höger. Ibland löser man detta med en cykelbox vid trafikljus, så att cyklisterna väntar framför bilisterna när det är rött, eller så ger man grönt åt cyklisterna några sekunder innan bilisterna, så att cyklisterna börjar röra sig och blir mer synliga för bilisterna. I Köpenhamn löser man det med blåa cykelbanor i korsningarna, men problemet där anses vara att bilisterna vänjer sig vid de blåa fälten och struntar i dem. Därför är man sparsam med blåa fält.

Allra bäst vore förstås om bilisterna saktar ner lite och ser sig för...

Sen tror jag faktiskt inte att planerarna är inkompetenta. Problemet brukar vara att man inte vill inkräkta för mycket på bilisternas framkomlighet, framförallt i korsningar. Man är rädd att det ska bli bilkö. Men trafikanterna brukar så småningom anpassa sig och välja andra vägar eller tider. Eller till och med välja andra färdmedel.

Lite mer om cykelbanor
http:​/​/​cykelguiden.​nu/​cykelguiden.​asp?​page=​cykla-​sakert
 0
Erik Sandblom (13 December 2010 14:07):
NYC Bike Count Continues Upward Trend in 2010 With 13 Percent Growth
http:​/​/​www.​streetsblog.​org/​20​10​/​12/​10​/​nyc-​bike-​count-​c.​.​

Cyklingen i New York har fördubblats sedan 2006. Sedan år 2000 har cyklingen ökat 300%.

Vi har skrivit lite om det här
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​thread-​971-​Cykling-​i-​New-​York.​.​
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky