Utskrift från www.yimby.se
....

Rösta på din favoritspårvagn

 
Den 22 augusti invigs Spårväg City som ska gå mellan Sergels torg och Waldemarsudde. SL vill ha hjälp av oss trafikanter med att välja design på fordonen. Rösta kan du göra här!
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Calle Stofil (9 Juni 2010 11:39):
Är allmänt anti idag, men:

De tre förslagen var så fula att inget av dem får min röst. Den svarta är halv-OK. Hade den haft en annan färg än guld på stripesen (vit?) hade jag röstat på den. Den blå-röda är delad på fel ledd, vilket sabbar proportionerna. Den vattenmönstrade har ett mönster som bryter konturerna, brukar mest användas för camouflage.

Spårvagnsmodellen ser också väldigt tråkig ut. Det hade varit roligare med något i stil med en gammal spårvagn, med mycket utanpåliggande hydraulslangar, mässingsdetaljer och synliga maskindelar. Stora avskalade paneler är fult. Det finns inget skäl i världen till att en spårvagn ska vara aerodynamiskt formgiven - vid så låga hastigheter (30-40 km/h) är luftmotståndet försumbart. (Det finns knappt ens skäl att optimera aerodynamiken på vanliga personbilar som inte är avsedda för tävlingsbruk eller Autobahn. Jag vill ha fenor och riktig grill, även om toppfarten blir lite lägre och bilen drar någon dl/mil mer på landsväg.) Kunde man inte bygga replikor på någon äldre spårvagnsmodell istället?
 0
Johan Eriksson (9 Juni 2010 11:58):
Mailat SL (i lugn ton) men detta kommer utlösa ett ramaskri även utanför de "inre" kretsarna: http:​/​/​www.​sparvagssallskapet.​se/​forum/​viewtopic.​php?​f.​.​

Varför blir så himla mycket i Sthlm fel ständigt och jämnt, allt från "stubbar" till spårvägsfärger? -skäms nästan för att bo bland så många fantasilösa idioter allt för ofta, tyvärr....
 0
Ragnar Lind (9 Juni 2010 12:00):
Svarta spårvagnar, huvaligen! Spårvagnar i Stockholm ska förstås vara spårvagnsblå.
 0
Jonas V (9 Juni 2010 12:19):
Det är alltså bara färgen som man kan rösta på? För jag ser ingen skillnad i utformning?

De svarta med guldstrips var läckra tycker jag. :)
 0
Roy Mårtensson (9 Juni 2010 12:22):
Har också mailat SL angående detta, för dessa förslag är verkligen hemska. OM nu ett av dessa amatörmålningar verkligen kommer bli av, hoppas jag att det enbart varar så länge man använder de inlånade vagnarna. Givetvis skall de ha samma målning som antingen stobussarna eller Tvärbanans A32:or.

Hur lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt är det dessutom med en helsvart spårvagn?

Jag uppmanar alla att maila SL och säga vad ni tycker!
 0
Leonardo Frithunanthz (9 Juni 2010 12:40):
Svarta spårvagnar? Vad är det här? Fonus?

Räcker inte det med "Silverpilen"?

Blå, lila och röd. Nja, i så fall. Blått för sig och rött för sig - som det är med bussarna.

Den vita med blåa ränder skulle man kunna utveckla.
 0
Peter D (9 Juni 2010 13:00):
Av dessa förslag röstar jag på den svarta. Men självklart ska spårvagnarna vara blå helst utan vita linjer. Tvärbanans vagnar tycker jag har en för tråkig färgsättning.
 0
Patric Nilsson (9 Juni 2010 15:27):
Gillade den svarta bäst.
 0
Daniel Jonsson (9 Juni 2010 16:51):
Är syftet med förslagen att lansera spårvägen som en oseriös ploj? För i så fall förstår jag förslagen och röstar på det i mitten.
 0
Daniel Jonsson (9 Juni 2010 17:01):
Alltså, det är ju bra om en design har en idé bakom sig. Det första förslaget (UPS-varumärkesintrånget) har ju t ex idén att man ska förstärka fördomar om olika stadsdelar i Stockholm. Det är ju jättekul såklart.

MEN, den stora förändringen som sker i höst är ju inte att spårvägen är ett par hundra meter längre, det är att den nu inlemmas i SLs ordinarie trafik. Det borde vara det som ligger till grund för designen. Man borde alltså sträva efter att få den att se så SL-mässig ut som möjligt, blå med vit rand t ex, så att folk enkelt kan se att det är ordinarie kollektivtrafik.
 0
Magnus Orest (9 Juni 2010 19:03):
Usch, vilket tram(s). (Dito ordvits. ;-)) Jag röstade på Photoshop tutorial-alternativet (del 1: hur man gör en toning mellan två färger), men i motiveringen angav jag att jag röstar med förbehållet att den tonade övergången tas bort, att endast den blåa färgen behålls samt att den minskas ner till att endast innefatta ett fåtal fält, medan resten av karossen får vara vit eller grå i övrigt.

Med tanke på att de ska rulla ihop med den övriga trafiken är det nog klokt att satsa på en färg som gör att de syns. En av mina personliga favoriter på det området är stadtbahn-vagnarna i Hannover, som har minimalt med färg men ändå är ganska snygga på ett tidlöst sätt: http:​/​/​www.​bahnbilder.​de/​bilder/​stadtbahn-​hannover-​30​3.​.​

Nu får vi ju tänka på att vagnarna i sig har andra former och proportioner, men det känns helt klart som en bra inspirationskälla. Färgsättningen är faktiskt viktig för hur spårfordonen uppfattas av resenärerna. En annan personlig reflektion är att man har misslyckats lite med de nya pendeltågsvagnarna (X60), som överlag är ganska trevligt målade. Men just den mörka delen i änden får mig att tänka på fören på en bogserbåt: http:​/​/​upload.​wikimedia.​org/​wikipedia/​commons/​c/​c9/​Ny_​.​.​

I min värld är bogserbåtar inte kända för att vara snabba. Samtidigt är pendeltågen det överlägset snabbaste trafikslaget inom SL. Borde inte färgsättningen återspegla det?
 0
Johan Eriksson (9 Juni 2010 20:43):
Enligt SL själva ska stomlinjer ha blå färg så vad har den röda här att göra? Den svarta spelar (s) och Handelskammaren rakt i händerna och är dessutom trafikfarlig. Den vattniga är ren kitsch och gemensamt för alla är att det är obegripligt hur man kan få betalt för ett så dåligt jobb!

"Om designbyrån:
Essen - Vi på Essen är designers, strateger, copywriters och jurister – alla specialister på varumärken (och spårvagnar). Folksam, Fotografiska, Filippa K, Norstedts, Rädda barnen och Swedbank är några av våra andra kunder. www.essen.se"

-vilka spårvagnar är de "specialister på"? Meritlista tack!?
 0
Gustav Svärd (9 Juni 2010 21:00):
Jag håller med många av er som redan skrivit här: Spårvagnen blir en del av den ordinarie kollektivtrafiken och bör således färgsättas som en del av denna. Att ge vagnarna en jippo-färgsättning kommer ge intrycket av just ett temporärt jippo, en temporär spårväg som ska vara med nått år eller två för att sedan tas bort. Visserligen finns det de som tycker att det vore bäst så (S & handelskammaren), men det betyder ju inte att det är den åsikten som bör speglas i hur spårvagnarna färgsätts.

Vad vill jag se för färger? Jo, stombuss-blå. Spårvagnens funktion är just som en stombuss (fast med högre kapacitet, jämnare gång & tystare gång) så att göra vagnarna samma blå som stombussarna skulle förstärka denna identitet.
 0
Anna (9 Juni 2010 22:51):
Alla ska med!
 0
Ulf Pettersson (9 Juni 2010 23:57):
Usch fy! Riktigt hemska förslag, alla tre. Det här är ett typexempel på design som är till för tillfredsställa formgivarens ego snarare än att göra vackra ting för allmänheten.

Det designbyråerna försöker säga med detta är: "Titta så Kreativa (bild med bubblor) och Annorlunda (vi vågar rita skrikfärgade, fula prylar) och Konceptuella (röd-blå toning) och Trendmedvetna (formspråket)" vi är!

Det är kommunikation som riktar sig till andra formgivare, inte till beställaren eller användaren. SL borde tacka nej till alla tre förslagen.

Den svarta är dock den minst fula, så jag röstade på den.
 0
Jan Wiklund (10 Juni 2010 23:06):
Företag brukar gilla att hålla en viss stil. Man ska känna igen företaget. De brukar därför ha en fast företagsfärg och en fast företagslogotyp. Samt gärna uppträda enhetligt även i annat. Säga att det här är vi.

Så icke SL - de kastar sig från det ena till det andra. Ibland lånar de till och med ut fordonens exteriör till andra företag som inte har någonting med SL att göra. Varför? Skäms de för vad de är och vill vara något annat? Hur kan de begära att man ska få nån respekt för ett så kameleontiskt och självutplånande företag?

Låt oss hålla oss till en företagsfärg, den må vara röd eller blå, och köra med den. Eller om man nu vill hålla isär trafikslagen av någon anledning som jag inte förstår i alla fall hålla sig till samma blå färg för spårfordonen.

Sen kan man ju göra som i Göteborg och ge olika linjerna varsin färg på linjesiffran, för tydlighetens skull.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (10 Juni 2010 23:24):
Gustav:Det kan hända att färgsättningen i första hand är tänkt att vara ett temporärt jippo. SL ska väl köpa nybyggda vagnar ganska snart?

SL har två färgteman som kan passa på innerstadsspårvagnarna: stombussarnas som anknyter till stomtrafiken och tvärbanans/nockebybanans som anknyter till spårvägen. Andra färgsättningar gör att det uppstår tveksamhet och förvirring i onödan, inte minst för besökare som inte känner igen SLs logotyp.

Jag tycker också att stombussfärgen passar bäst då det finns en tradition med blåa spårvagnar i Stokholm. Stockholms gamla spårvagnar var visserligen ljusblå, inte mörkblå som stombussarna, men det är rätt färg i alla fall.
 0
Mikael (11 Juni 2010 20:39):
Detta är väl ändå ett skämt från SL:s sida? Den svarta är ju iaf minst hysterisk, om jag ska hitta något förmildrande.
 0
Magnus Orest (12 Juni 2010 23:01):
Jag passade på att blogga lite om spårvagnarna, eftersom jag idag för första gången såg en sådan utanför Gallerian: http:​/​/​www.​o-​zone.​nu/​content/​article20​3/​sparvagn_​pa_​ha.​.​

Visserligen tycker jag att de är lite kantiga i formerna, men jag hoppas ändå att man väljer en någorlunda vettig färgsättning. De som visas på SLs sida och på min blogg är de inlånade från Norrköping. Frågan är hur de som ska köpas in kommer att se ut. Hoppas att de jobbar lite mer på den frågan inom SL.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (13 Juni 2010 11:11):
Bra bilder. Det märks att spårvagnarna från Norrköping bara är 2,40 m breda. Hållplatserna ser ut att vara byggda för 2,65 m breda spårvagnar, vilket betyder att tillgängligheten inte blir så bra när man kör med de inlånade vagnarna.

Jag vet inte hur lång leveranstid det är på nytillverkade spårvagnar. Kan tänka mig i storleksordningen två år.
 0
Lars Hansson (13 Juni 2010 12:31):
Är det någon välinformerad som vet vilka vagnar som SL funderar på att köpa in? Bombardier flexity 2 borde ligga bra till:
http:​/​/​www.​flexity2.​bombardier.​com/​swf/​index.​html

De verkar kunna anpassas mycket både till det yttre och det inre. Med andra ord finns chansen att få några riktigt snygga och unika vagnar. Gillar exempelvis vagnen som syns i slutet av den här filmen:
http:​/​/​www.​flexity2.​bombardier.​com/​pdf/​film/​film2.​html
 0
Lars Hansson (13 Juni 2010 12:50):
Hoppas att SL fortsätter med blå färgsättning för de permanenta vagnarna. Alternativt blått och vitt, exempelvis:
http:​/​/​www.​bombardier.​com/​files/​en/​supporting_​docs/​ima.​.​
Trodde inte att jag gillade vitt för spårfordon innan jag såg Oslos nya snygga tunnelbanevagnar.
 0
Magnus Orest (13 Juni 2010 13:45):
Lars, det där är en intressant fråga. Allt vi egentligen vet är att de kommer att vara en aning bredare än de vagnar som lånats in, vilket man kan se på glipan mellan plattform och classic-vagnen jag plåtade igår.

Personligen tycker jag att det är hög tid för SL och Stockholms stad att komma med den informationen nu. Ett av problemen i debatten är nämligen att många tror att det handlar om samma fordon som idag går på Tvärbanan, och att de inte lämpar sig för stadstrafik är väl allmänt känt.

Om vi redan nu fick veta hur de nya spårvagnarna kommer att se ut - på ett ungefär - skulle vi slippa i alla fall den delen av debatten. Även om de mest dogmatiska motståndarna (ingen nämnd, ingen glömd) givetvis kommer att hålla fast vid att de inte får plats i trafiken.
 0
L-Å H (13 Juni 2010 14:32):
Talade med någon informatör från SL på SL-dagen i går i Kungsan.
Det är tänkt att vinnande förslag skall presenteras genom att en spårvagn avtäcks i slutet av augusti. Sedan får alla de sex inlånade vagnarna den designen.
Nya vagnar verkar inte vara aktuellt för än linjen byggs ut, om jag förstod rätt. Och då kommer de förmodligen att få en mer "normal" SL-design.

Jag antar att allt sådant här kan ändras med ny majoritet i landstinget. Då kanske utbyggnaden skjuts på framtiden, t.ex.
 0
Dennis Hage (15 Juni 2010 23:09):
Spårvagnsfärger är viktigt i trafiksäkerhetssynpukt. De får inte ha samma färg som Blåbussarna. Då tror bilister att dom kan väja undan. Var försiktiga med lösningen.
Vitt med någon skrytrand som identifierar STOCKHOLM (inte SL direkt). Om SL inskaffar Flexity Classicvagnarna (en slitstark och ganska billig i underhåll)så får dom vara noga att dom inte liknar de tråkiga Frankfurtvagnarna av samma modell, som är helt ljusblå.

Kanske skryranden om den är en halv meter bred ha Stockholmsmotiv i den i något snyggt snitt.

Svarta får dom inte vara. Tänk på mörka vinterkvällar med kanske regn.

I San Francisco så är den senaste färgen grått på böde bussar och spårvagnar. De syns dåligt i den ofta förekommande dimman.

Hoppas att förnuftet kommer att råda i bestämmandet av färgsättninge av Stockholms spårvagnar.
 0
Magnus Orest (17 Juni 2010 11:32):
En bekant lade upp den här bilden på Facebook. Känns i mina ögon som ett överlägset alternativ jämfört med de tre man kan rösta på hos SL: http:​/​/​sphotos.​ak.​fbcdn.​net/​hphotos-​ak-​snc4/​hs10​4.​snc4.​.​
 0
Roy Mårtensson (17 Juni 2010 13:00):
Lite väl mycket vitt, va? Håller mer på samma färgsättning som Tvärbanas vagnar, med blå front och blåa dörrar också.
 0
Johan Eriksson (19 Juni 2010 05:20):
Det verkar tyvärr som om det blir någon av de tre flashalternativen:
http:​/​/​www.​sl.​se/​Templates/​Article.​aspx?​id=​16681

:(
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter