Utskrift från www.yimby.se
....

"Hornstull, we have a problem!"

 
Hornstull genomgår sedan något år en omvandlingsprocess, som ännu inte är klar. Var det hela landar återstår att se, men i grunden är förändringarna positiva. Låt oss titta på den nyligen öppnade tunnelbaneingången. Detta är troligtvis Stockholms nyaste T-baneingång. Tidigare var ingången en trappa i en arkad, som man nu har byggt bort. Har man gjort något fint, stiligt, kul eller på något annat sätt stimulerande? Take a wild guess!

Föga förvånande har man gjort något som i bästa fall i en säljbroschyr skulle beskrivas som "stilrent" eller "ljust & fräscht". Själv skulle jag beskriva det som as-trist. Fantasilösheten har helt enkelt skördat ännu en triumf.

Kan man inte ens tänka sig en pytteliten dekorrand någonstans? Är en ynka färgklick för mycket begärt? Får man åtminstone önska sig någon liten sirlig, organisk detalj, som kontrapunkt mot alla kala ytor och räta linjer? Nähä, inte det.


Välkommen till stadens senaste T-baneingång!


En vägg med urtrista alumniumdörrar. Observera även den okänsligt uppsmäckade apoteksskylten.


Ännu ett par smäckra, sensuella aluminiumdörrar ut mot husets bakgård.


Nästan så man känner klorlukten från simbassängen...


Inte varje dag en cykel full med skräp är ett lyft för miljön!
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Martin Algesten (21 Juli 2010 16:24):
Ååh, men var inte orolig. De rena vita kakelplattorna kommer strax vara överfyllda av samma sorts reklamplatser nästan alla andra T-stationer har. Då får vi härliga grälla färger som pockar på uppmärksamhet, för alla vet att reklam funkar, och vi dumma konsumenter köper allt som står på dom där affischerna.
 0
Johan Eriksson (21 Juli 2010 16:49):
SL? fantasi? -om de är några som lever kvar i en steril stendöd modernism -som de helst skulle vilja se vara trendigt för evigt- så är det SL, -titta bara på deras kitschiga förslag till färgsättning på de 6 nya spårvagnarna!

Jag vet vad jag pratar om för jag har kontakter och det senaste är det här: Storbråk mellan SL och SS (Cityspårvägen) där SL tar åt sig äran för att vara så miljövänliga och moderna så minsann men inte ens kan hålla sams med sina underentreprenörer. Den nya "informationschefen" på SL/Spårväg City är ytterligare en inflyttad båtflykting som inget vet om vare sig den gamla historien eller samtidshistorien utan som på eget bevåg rivit upp det andra spåret på Norrmalmstorg -som saknas ordentligt under den korta testperioden då det inte gått att köra upp til Malmskillnadsgatan- och sår allmän split med sin okunskap om spv till "kundernas" förtret.

Känner flera inom SL/Lindhagensgatan som rakt ut säger att "företaget inte fungerar" så är det något valrörelsen borde handla om så är det att sparka de ointresserade SL-tjänstemännen och tillsätta folk med reella kunskaper och som tycker att det är kul med utmaningar och inte bara gnäller om alla möjliga och omöjliga problem!

All ära till den nya spårvägen går enkom till SS/Djurgårdslinjen som har 19 års praktisk erfarenhet samt till Tyréns som ritat banan med en proggresiv ledare från föredömet Norrköping. SLs enda konkret synliga bidrag är några broschyrer, en sida på hemsidan men inte ett uns mer era belackare!
 0
Olle Jansson (21 Juli 2010 17:23):
Eftersom detta är en gnäll-artikel, skall jag passa på att gnälla vidare. I rollen som så kallad lantis, med vanan att kalla tunnelbanan för spårvagn, så tycker jag oftast det är roligt och lite exotiskt att åka tunnelbana när jag är ute i världen och turistar.

Tyvärr får jag inte samma upplevelse av Stockholms tunnelbana. I jämförelse är den väldigt trist och slätstruken. Det kan förvisso ha att göra med att jag som svensk per automatik uppfattar den som mindre exotisk.

Låt mig ge ett exempel: Var nyligen i Berlin ofta vagn på Wittenbergplatz (nära KaDeWe, ni vet). Det är en av de äldsta stationerna i staden och har restorerats med detta i åtanke - inklusive gamla reklam-affischer. Detta skulle la vara omöjligt i Sverige - kombinera något funktionellt med en air av kitsch är givetvis ett brott! Sedan kan nästa hållplats se helt annorlunda ut - tanken svindlar!

http:​/​/​upload.​wikimedia.​org/​wikipedia/​commons/​e/​ec/​Ber.​.​
http:​/​/​upload.​wikimedia.​org/​wikipedia/​commons/​3/​3b/​Wit.​.​
 0
Glött (21 Juli 2010 18:44):
Olle, du kan inte ha åkt många tunnelbanor i världen, om du tycker att Stockholms är en av de mer trista. Säga vad man vill om den enda svenska tuben, men trist och slätstruken är den då direkt inte.

Själv har jag åkt ett 40-tal system i alla tänkbara och otänkbara världsdelar, i allt från överdådiga lyxutföranden till high tech-orgier och fallfärdiga källarbanor med fetaste klaustrofobi-faktor. Inget av systemen har dock varit lika oförutsägbart och diversifierat som Stockholms.
 0
Olle Jansson (21 Juli 2010 19:06):
Fem, så jag kan inte vinna i din pissa-lång-tävling. Men det är klart att det går att vara ointressant på många olika sätt. Men det är förstås möjligt att jag haft otur i Stockholms nät, jag ser den ju endast som lantis. I så fall får jag la revidera mitt påstående.
 0
Erik Tysk (21 Juli 2010 22:29):
Om ngt så är väl stockholms tunnelbana känd för att vara just särledes intressant. Den kallas ju titt som tätt världens längsta konstutställning tex... Också åkt tunnelbana i olika delar av världen och stockholms är ju utan tvekan med på topp 3 bästa (både vad avser renlighet, punklighet, sträckning, säkerhet och utseende).
 0
Anders Gardebring (21 Juli 2010 23:42): Online
Nja, vet väl inte om jag tycker Stockholms tunnelbana är fullt så hyllningsbar som en del här ovan verkar tycka, även om det inte heller är något direkt fel på den. Men om man ska prata om information så ligger asiaterna en bit före oss. Digitala informations-skärmar på både inhemskt språk och engelska inne i vagnarna, tydliga skärmar som visar var olika vagnar stannar, interaktiva storbildskartor med enorma pekskärmar nere i tunnelbanan där du också kan synca över informationen till din mobil. Elektroniska glasdörrar som skyddar resenärerna och förhindrar olyckor och självmordsförsök, tåg som fanimig *alltid* går i tid, tipp-topp-rent med mera.

Däremot är vi nog nästintill världsbäst på tillgänglighet. Tror ingen tunnelbana jag någonsin åkt har varit så välförsedd med hissar och rulltrappor.
 0
Johan Eriksson (21 Juli 2010 23:46):
Jovisst men blå linjen har jättelånga perronger (180 meter istället för lvriga banors 145 m), nätgaller och väldigt hårdkantade skyltar som på allt för många stationer bryter ner den konstnärliga gestaltningen till något tämligen (SL-)sterilt. Endast Kungsträdgården vågar ta steget fullt ut men egentligen bara vid den östra uppgången.

Om nån får någon "konstnärlig upplevelse" av Tekniska högskolan (1973) så skriv gärna en rad`och utveckla!?

-Då är Stadion mer befriande men som helhet tycker jag ang TUB II och III att SL försöker leva på något som var en stor grej 1973-78 då konstsmaken var väldigt skrikig i sina färger, alt grå-vardagsrealism men i många fall sedan är en parentes i konsthistorien. En liten skärpning blev det 1985 då Södra grenen av Järvabanan via Sumpan öppnade och det senaste "nytillskottet": Skarpnäck 1994 (suck).

Då har jag lättare att andas i de iofs smalare och mindre stationerna på TUB 1 från (1933-) 1950-52 med en avsevärt högre "metropolkänsla" än en grottstationer som Västra Skogen eller Masmo...
 0
Johan Eriksson (22 Juli 2010 02:46):
Åt det lite mer positivare hållet är det väl så att TUB II (röda) till största delen byggd 1964-72 inom kort ska upprustas inkl nya vagnar!?

-inte helt uppdaterad kring detta och Hornstulls uppgång verkar isaf redan vara "SL-åtgärdad", återstår en hel del....
 0
Erik Tysk (22 Juli 2010 09:54):
Personligen jag tycker "grott-stationerna" är ganska roliga. Gillar även 50-talsstationerna som även jag anser andas metropolkänsla. Det är just det som jag tycker är nice med sthlms tunnelbana - blandningen. OCh oavsett vad man tycker om 70-talskonst eller kakael så blir det ju onekligen svårt att beskylla tunnelbanan för att vara just ointressant och tråkig. Då är ju snarare de, oftast väldigt nya, asiatiska sytemen väldigt likriktade med sina (nästan alltid) blanka granitgolv och väggar.

Anders: ang. bristande info på engelska - detta är ju ett generellt problem i stockholm som kanske kunde vara värt för yimby att titta närmare på. Sen jag kommit hem efter ganska många år utomlands med min ickesvensktalande fästmö så frustreras jag ofta över hur otroligt dåliga många mynidgheter och företag är på att informera på BÅDE svenska och engelska... (allt från små kafeer, stora varuhus till skattekontor)
 0
Dan S (22 Juli 2010 11:08):
Några spridda tankar:
1) Finns det inte nån regel om att en viss procent av byggkostnaderna i Sverige ska gå till offentlig konst? Eller blandar jag ihop det med något.
2) Ang. bristen på engelsk information, kan inte det ha lite med Jante att göra? "Inte vill jag att folk ska tro att jag tror att jag är så speciell att jag har internationella gäster på mitt lilla fik/museum/tunnelbana"
 0
Johan Eriksson (22 Juli 2010 16:36):
Kanske lite orättvisst mot precis alla men merparten av världens metrostäder inkl bilder finns lättöverskådligt här: http:​/​/​www.​urbanrail.​net/​index.​html

Håller med Erik om de förvisso mycket effektiva men sterila asiatiska metronäten, här går (mass)funktion före allt annat även om det är en enotm skillnad mellan tex Pyong Yang pch Hong Kongs MTR, eller Beijing första linje från 1969 och Bangkoks Skytrain och så supermoderna Shanghai som nu gått om London och nu är världens största metronät med 420 km fördelat på 11 linjer and growing.....!

Dan S:

1, Det är väl 1% tror jag men jag kan lätt kolla upp det
2, Jag tror inte de tänker så långt öht, det är väl bara det gamla vanliga Sthlmsproblemet = vi ligger långt norrut på kartan med en inkonsekvent, ömsom älskande ömson totalt oförståelse för att vi faktiskt ligger i Europa och är med i EU. Vi plockar valda delar men inte helheten när det kommer till urbanitet/storstad och nästan ett schizofrent förhållande till det begreppet!?

Alt: Det tar tid med globaliseringen.... ;-)
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (22 Juli 2010 18:17):
Blå linjens stationer tycker jag är bland det häftigaste som byggts i Stockholm i modern tid alla kategorier. (Tyvärr kommer inte Citybanan få en lika fin estetisk utformning.)

Engelskan kommer gradvis i Stockholm, mer för varje år, men det går långsamt.
 0
Jakob Wilhelmsson (22 Juli 2010 18:27):
Erik Tysk: Nu är ju inte engelska officiellt språk i Sverige. Mer logiskt då att skylta på finska eller samiska. Ska det inte vara lite exotiskt att resa till ett främmande land? =) Jag håller med om att det är bra med information på engelska, men det är inte något jag tycker jag kan kräva eller förvänta mig.
 0
Johan Eriksson (22 Juli 2010 19:21):
Men nu säger jag något väldigt positivt om SL för omväxlingens skull: De hade hållplatsutrop på engelska i tuben, var det förra sommaren!? -fortsätt med dom!
 0
Erik Tysk (22 Juli 2010 19:22):
Jag både förväntar mig och kräver information på engelska i alla städer med höga internationella ambitioner jag besöker. Och Stockholm har i allra högsta grad högtravande ambitioner om att bli/vara en internationell metropol att räkna med. Då är det dags för både företag, stora som små, samt myndigheter att inse att det är frustrerande för folk att besöka och/eller tillfälligt bosätta sig i en stad där man inte tar engelsk information på allvar.

Sverige är tillräckligt exotiskt som det är, med eller utan engelska :)
 0
Mats Åhrman (23 Juli 2010 09:30):
Nu är jag nästan aldrig nere i tunnelbanan men får för mig att det har dykt upp mer engelsk info sen MTR tog över? eller inbillar jag mig bara det?
 0
Jan Wiklund (23 Juli 2010 13:01):
Men Johan, vad finns det för anledning att översätta orden "nästa station" och sen upprepa stationsnamnen två gånger, när ändå stationerna heter vad dom heter? Det blir lika tjatigt som Barcelonas evinnerliga "propera parada... próxima parada...". Lite tankeförmåga ska man väl ha, även som turist? Till och med jag lär mig de katalanska orden för de mest förekommande sakerna rätt fort, nog kan väl turisterna lära sig de vanligaste orden för stockholmska företeelser lika fort? Däremot ska det naturligtvis finnas informationstavlor, skyltar och kartor med symboler på överallt, vilket inte finns.

I övrigt ansluter jag mig gärna till Pawels kritik mot minimalismen i svensk arkitektur. Förvisso blir det kortsiktigt billigast på det viset, men långsiktigt? Bidrar den inte till folks vanligen negativa inställning till allt nybygge? Inbjuder den inte till klotter? Kanske till och med till depression och allmän förlamning av synapserna?
 0
Fre:t Bolzki (23 Juli 2010 15:01):
Jan, jag håller med om hur misslyckat det blir när stationsnamnet bara upprepas. Att enbart översätta "nästa" blir nästan att dumförklara. Om det ska göra nån nytta får de allt läsa upp stationsnamnet med accent. Nog för att det också lär låta tjatigt och fånigt för vissa, men men...
 0
Palle (23 Juli 2010 19:28):
Frågan är om inte anglifiering kommit att bli något av en paradgren för Stockholm, även om information på engelska i många fall är undermålig, på gränsen till tanklös. Tag bara betalsystemet på SL-bussarna. (Du kommer till någon by eller brygga i länets utkant och det enda du får veta är att det inte går att betala ombord på bussen och inte heller via sms med icke-svenska mobilabonnemang. Ett telefonnummer till kundtjänst ges dock.)

En viss beröringsångest med Europa verkar finnas här. Det ska liksom inte se ut som om det var Paris. Hellre då kakla in så att det ser ut som... Stockholm? Å andra sidan är ju Köpenhamnsmetron inte så mycket annat än ett uttryck för en grå estetik i flera nyanser. Frågan är kanske varför vi gör som vi gör just nu.
 0
Johan Eriksson (23 Juli 2010 21:33):
Visst Jan W, jag uteslöt inte alls det primära!
 0
Martin Ekdahl (23 Juli 2010 23:39):
Kan bara hålla med artikelförfattaren. Detta är svensk arkitektur anno 2010 i ett nötskal och jag gäspar käkarna ur led av leda. Är detta vad arkitekterna har att erbjuda tycker jag att vi kan byta ut alla dyra utbildningar mot en av TetraPaks kartongmaskiner. Resultatet är ju ändå detsamma.
 0
Fredrik (24 Juli 2010 00:34):
Att de hade stationsnamnen på engelska var ju en otroligt bra grej - av oväntad anledning. Folk log och skrattade åt uttalet samt vissa val av uttryck. En glädjespridare är aldrig fel.

Skämt åsido, rena upprepningar behövs inte - men information om byten, förseningar och annat förväntar jag mig på engelska när jag befinner mig utomlands. Således vill jag se det även här.

Det turister mest av allt verkar behöva, om jag får lita på mina egna observationer, är ett sådant där system där man med ljuspluppar kan se vid vilken station tåget befinner sig vid. Ni vet nog vad jag menar.

För att knyta an till arkitekturdiskussionen så är det ingen motsättning mot att tunnelbanan både är spännande, intressant och samtidigt dötrist. Nere i tunnlarna och vid perrongerna känns det som att någon iallafall gjort ett försök, och i flera fall lyckats väldigt bra. Men, själva stationsbyggnaderna är nästan uteslutande bara funktion.

Kanske är en idé till ett kommande inslag på yimby.se - exempel på vackra, kreativa tunnelbanestationer som kanske skulle fungera som inspiration för Stockholm?
 0
Karl (24 Juli 2010 00:42):
Atens tunnelbana är att rekommendera som inspirationskälla i så fall! :)
 0
Johannes Lilleberg (24 Juli 2010 19:12):
Jag älskar rubriken till den här artikeln;)
 0
Johannes Lilleberg (24 Juli 2010 19:14):
Dan S: Gå in på den här sidan så kan du läsa mer:

http:​/​/​www.​enprocent.​se/​om-​enprocentsregeln/​

YIMBY har skrivit lite om regeln tidigare också...
 0
Jonas V (24 Juli 2010 19:23):
Just tunnelbanenergångarna är ju inget att hurra för. Huvudentrén till Citybanan verkar ju också bli väldigt anonym.

Däremot tycker jag många av själva stationerna är fina. Odenplan har en typisk parisisk välvning som jag gillar. Universitet har fina, passande utsmyckningar. Mariatorget (eller om det var Zinken) har ett spännande kakel. Etcetera. Såå illa är det inte.
 0
Palle (24 Juli 2010 23:09):
Re Jonas V, Visst är många stationer fina, men grejen är kanske främst hur utförandet tar sig uttryck idag?
 0
L-Å H (25 Juli 2010 00:18):
 0
Anders Gardebring (26 Juli 2010 01:10): Online
Naturligtvis ska informationen på Engelska vara meningsfull. Förra sommarens test med "next station ..." var naturligtvis inte optimalt utfört, men ändå ett positivt steg i rätt riktning.
Och jo, visst satt folk och log. De första veckorna. Sedan vande sig nog de flesta. Själv tyckte jag mest det där fnittrandet var tramsigt och väldigt jante.
(Inte ska väl viiii tro att vi har turister!)

Man kan sedan förstås också tycka att det inte är så svårt att lära sig några ord. Och i de fall man är europé som reser i större delen av Europa så är det förstås så. Men om man tar sig lite längre, som ner till Asien där jag har rest ganska mycket, ja då blir man väldans tacksam för den engelska informationen för annars skulle man vara fullständigt bortkommen. Lycka till att hitta i Tokyo:s eller Seoul:s tunnelbana utan engelsk information...

Det är lättare för en svensk att ta sig fram i en spansk tunnelbana än en japansk (om det inte fanns engelsk info, vilket det dock som sagt gör). Och det är nog inte alltid så kul att vara japan eller kines nere i Stockholms tunnelbana...
 0
Mats Åhrman (26 Juli 2010 13:11):
Satt faktiskt precis och tänkte på det där idag också, har du aldrig hört språket förut så kan det vara väldigt svårt å hålla isär "nästa station" och "odenplan" det blir bara en gröt av alltihopa.

får man däremot en "next station" så är det lätt å veta vad det är man ska koncentrera sig på att försöka höra.

kommer ihåg hur skytrainen i Bangkok var precis i början när dom endast ropade ut på Thai, tog rätt bra tid å förstå var "nästa station" och stationsnamnet började och slutade och inget man kan räkna med att folk som besöker systemet 2 - 3 ggr ska klara av.

däremot är ju informationsskyltar det bästa, för läsa det kan dom flesta göra och då slipper man också försöka tolka språk man inte har någon koll på hur dom ska låta.
 0
Roy Mårtensson (26 Juli 2010 13:17):
Men skall man ha utrop på Engelska så skall den vara korrekt! Man säger till exempel inte "all passengers get off the train" vid slutstation, det är direkt ohyfsat. Det heter "all change" eller liknande varianter. Vid bytesstationer rabblades bara slutdestinationerna upp, inte ett ord om t.ex. "the red line" som hade varit betydligt mer informativt för en utlänning än bara "Mörby centrum" etc. Och så bottennappet; "the tvärbanan trains" vid Gullmarsplan. Nej, förra sommarens Engelska utrop var en katastrof, och har inget att göra med jantelagen. Gör om, gör rätt!
 0
Jan Wiklund (30 Juli 2010 17:17):
Anders: Det är inte översättningen av "nästa station" man behöver. Den obegripliga raddan dom ständigt säger före nästa hållplatsnamn i t-banans högtalare betyder "nästa station", det kan man nog utgå ifrån.

Det man behöver är kartor och skyltar - plus gärna folk man kan fråga. Ingenting av detta finns tyvärr i Stockholm. Inte ens info-kartor vid busshållplatserna tycks finnas numera, åtminstone inte särskilt konsekvent.

Det enda som kunde vara värt att säga i högtalaren är just byteshållplatser. Hur det nu ska sägas. Kanske konsekvent färgmarkering är en bra idé? Tvärbanan kunde ju t.ex. vara orange.
 0
Tim (6 Augusti 2010 20:46):
Är ju bara ett litet sidospår i diskussionen, men jag tycker att Pekings informationssystem i tuben var väldigt bra, och en väldigt enkel förbättring att göra.

De vanliga tunnelbanekartorna inne i vagnarna har en plupp vid varje station, det lyser på den stationen man är på/har varit på, samt blinkar på stationen som tåget är på väg på (eller liknande, kommer inte ihåg exakt), och en annan lampa talar om vilken sida dörrarna kommer att öppnas på (väldigt bra att veta när det är mycket folk och man måste förbereda sig för att gå av)
 0
Christer Berg (11 Augusti 2010 11:47):
Bra rubrik!
 0
Daniel (13 Augusti 2010 09:56):
@Tim

Pekings system är väldigt föredömligt. Det blev ju så till OS. Dom har ju tom så i hållplatsuppropen att dom kör först på kinesiska, och sedan på engelska med engelskt uttal på orden så att även utlänningar hänger med. (fast på bussarna så kör dom först med kinesiska, och sedan med det där "next:" och sedan kinesiskt uttal.

Men man får inte översätta för mycket. När man är på vissa ställen så översätter dom allt så att man inte kan orientera sig. På Cypern så får dom ju för sig att översätta gatnamnen i kartorna.
 0
Fredrik W (18 Augusti 2010 13:02):
Ang. skyltning osv. på engelska: De största turistgrupperna i Stockholm har INTE engelska som modersmål. De är svenskar, danskar, norrmän, tyskar, italienare, ryssar... Gärna info på andra språk, men inte ensidig fokusering på engelska som tycks råda.
 0
Fredrik (18 Augusti 2010 21:40):
Inte ensidig information men ska man använda ett språk utöver svenskan är det ju naturligtvis engelska. De flesta förstår det ju, särskilt världsvana turister.

Enligt Stockholm Visitors Board är de största grupperna dessutom Tyskland, Storbrittanien och USA. Sedan våra grannländer (som är bra på engelska, och ofta hjälpligt bra på svenska). Sen Italien.

Att svenskar är en stor grupp är självklart, men någon brist på svensk information upplever jag inte direkt.
 0
Anders Gardebring (26 Augusti 2010 23:22): Online
Fredrik W:
Det är lite knepigt att ha info på danska, norska, tyska, italienska och ryska. Blir lite omständigt. Väldigt många förstår engelska hyfsat, vilket ju är anledningen till att man använder engelska som informationsspråk snarare än att den som läser informationen förväntas ha engelska som modersmål.
 0
Jan Wiklund (29 Augusti 2010 13:38):
Anders: Det är lite utanför ämnet, men här handlar det väl om att bjuda på Stockholm. Och ju fler som är nöjda desto bättre. Man får väl helt enkelt göra marknadsundersökningar istället för att fråga oss på Yimby vilka språk man ska använda.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Vad händer med Rambergsparken
5 Juli 08:29 av Marsillpost Marsillpost
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter