Utskrift från www.yimby.se
....

Bilder från invigningen av Spårväg City

 
I dag invigdes som bekant Spårväg City, den nya innerstadsspårvägen i Stockholm.
YIMBY var förstås på plats och bevakade invigningen och sände också delar av invigningen samt vår provåkning med den nya linjen live på yimby.se.
(Se klipp här, här, här, här, här och här).

 
Underhållning

 
Spänningen stiger

 
Många ville se och åka den nya spårvagnen

 
Invigningstal

 
Skynket faller och vagnen premiärvisas.

 
Så här glad är man om man har en premiäråksbiljett!

 
Vakterna hade fullt sjå med att hindra folk från att klättra över stängslet för att komma med första vagnen

 

 

 

 
Den första vagnen åker iväg. (Se video här)

 

 
Många nyfikna fotograferade.

 
YIMBY:s livestreaming-utrustning. En stativmonterad mobiltelefon.

 
Kön för att få åka med var lång.

 

 

 

 

 
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Robert Hammar (22 Augusti 2010 01:50):
Åh, blir så glad när jag ser bilderna. Äntligen är det dags för spårvägstrafik på allvar innanför tullarna. Hoppas verkligen att detta nu bara är början på ett stort sammanhängande nät över hela staden i framtiden. Men ett minus till de vita dörrarna på vagnen som inte känns helt rätt till det svarta. Varför kunde de inte fått vara guldfärgade om man nu vill markera tydligt var dörrarna är belägna (vilket jag förmodar är syftet med den vita markeringen). Men hade jag fått bestämma hade de fått vara svarta de med. ;)
 0
/&P (22 Augusti 2010 15:09):
Är vagnen någon sorts hyllning till en svartgult fotbollslag i norra Stockholm?
Att döma av färgerna hade "AIK-Expressen" snarare varit ett bättre namn än "NK-Expressen"....
 0
Johan Eriksson (22 Augusti 2010 18:28):
Först jobbar SL stenhårt i många år för att (någorlunda) konsekvent få blå bussar på stomlinjerna och så öppnas den 5e stomlinjen i innerstan och då plojar SL bort sitt "stomsignum" med en kitschig "likvagn" och spelar bort korten igen i jakt på "nyhetseffekter". Kan bara inte begripa denna inkonsekvens och fattar inte vad SL försöker uppnå?

Stomnätsblått är också en stark och dominant färg (jämför med SS orginalfärg) och inte den snyggaste i mitt tycke men SL har i stort lyckats med sin lansering och då är det inte bara logiskt utan framför allt pedagogiskt att hålla sig till en färg. Jag vill inte se dessa, på snudd till tejpade SvD-vagnar, på 4an eller andra framtida linjer och tycker SL intar en mycket nonchalant inställning till våra gemensamma "gatumöbler". Det här är inte SLs egen angelägenhet som de bekvämt lägger ut till 25-åringar på snoriga reklambyråer utan någon som helst anknytning till någon kollektivtrafik öht och jag ifrågasätter "tävlingen" som enkom var rådgivande, jag har vetat att de ska bli svarta i ca en månad redan så SL måste ha bestämt sig tidigt!?

Stomnätsblått skulle även vara en pedagogisk draghjälp för fler spårvägslinjer i innerstan (eftersom vissa Sthlmare har så otroligt svårt att föreställa sig en spårväg innan den byggts och är så enormt överdrivet skeptiska) men det kortet är nu också bortspelat.....

En jättebra dag för modern spårväg i innerstan men en svart dag för designade rullande gatumöbler!
 0
Gustav Svärd (22 Augusti 2010 18:43):
Roligt att se bilderna, måste försöka ta ett par turer nu i veckan :)

Dock håller jag med Johan Eriksson i hans kritik av färgsättningen. Det verkar som om SL vill förmedla att vi INTE ska tro att spårvagnar blir ett reguljärt inslag i stadsbilden utan att detta är ett temporärt jippo. Stombuss-blå hade varit idealiskt.
 0
Roy Mårtensson (22 Augusti 2010 19:22):
Åkte en tur fram och tillbaka idag, och det blir mycket gott betyg! Mjuk och tyst gång. Det enda man egentligen kan klaga på är sätena, som är stenhårda. Skall man få folk att tycka om spårvagnar så får man inte komma med komfort som är sämre än bussarna!

Färgsättningen... Visserligen tycker jag den blev riktigt lyckad, snygg och sober, men SL har ju faktiskt som redan sagts ett profilprogram, och spårtrafik/stomlinjer är överallt blått! Det är verkligen ingen god idé att förvirra saker och ting på detta vis. De skall vara blåa. Punkt.
 0
Oscar A (22 Augusti 2010 21:04):
Den svarta färgen i kombination med lite guldfärg är synneligen stilrent, vilket skapar en elegant känsla över spårvagnen. Tyvärr finenr jag mängder av icke adekvata argument här.
 0
Åke Askensten (MP) (22 Augusti 2010 23:17):
Trevliga bilder. Bland annat eftersom det var MP som (2002)la motionen om den här spårvagnslinjen från västra Kungsholmen till Ropsten var jag extra glad i går. Och glädjen är kvar än i dag.
 0
Anders Gardebring (22 Augusti 2010 23:54):
Åke:
Hej, och tack för din kommentar!
Jag vill passa på att ge dig och MP en stor eloge för er pragmatiska inställning i spårvägsfrågan. Det är tyvärr så lätt att det blir osaklig partipolitik i sådana här frågor så jag tycker det är kul att ni har vågat ta en annan väg än (s) i denna fråga.

Roy:
Det stod i lokaltidningen här på Östermalm att de inte hunnit fixa sätena än p.g.a. leveransproblem från Tyskland. Det kommer alltså mjukare säten framöver.

Vad gäller färgen så tycker jag liksom flera tidigare skribenter här att stomlinjeblått naturligtvis är den självklara färgen för spårväg city. Samtidigt kan jag också tycka att det är lite kul att man flashar till det lite, så det är en kluven inställning jag har. Jag hoppas på att man gör som så att man kör på med dessa nu, men sedan går över till stomlinjeblått när lånevagnarna lämnas tillbaka och vi får de som Stockholm beställt.
 0
Bo Grahn (22 Augusti 2010 23:57):
Åke Askensten skall skämmas!
Detta är resultatet av MP:s
sedvanliga politik som är
sprungen ur mystofflor och
manchesterkavajer.
BÄB!
Bussen är bäst.
 0
Magnus Orest (23 Augusti 2010 00:35):
Personligen tycker jag att färgsättningen är acceptabel. Det minst dåliga förslaget vann, och omarbetades sedan en aning så att spårvagnarna faktiskt syns i trafiken. Men liksom så många andra hade jag hellre föredragit någonting mindre jippobetonat med budskapet att spårvagnen numera är en del av kollektivtrafiken i Stockholm.

Kanske kommer man till den insikten i framtiden när nyhetens behag har hunnit släppa? En intressant fråga är hur alternativet "blåbussblå" presterat om det funnits med i tävlingen.
 0
Joakim Forsman (23 Augusti 2010 00:38):
Jag kan bara inte förstå HUR någon kan föredra buss framför spårvagn! Jag åkte med idag och de är ju hur sköna som helst! Tyst, smidigt och bekvämt. Jag älskar de hårda sätena, hoppas leveransproblemet från Tyskland kvarstår. ;)
 0
Petter (23 Augusti 2010 01:57):
Läste att hållplatserna inte ska ha reklam utan poesi istället. Det är ju trevligt. Jag gillar den svarta färgen, den känns mer exklusiv än standard SL-blå.
 0
Micke (23 Augusti 2010 14:57):
Tycker inte heller det är nåt fel på färgen. Det skulle vara om vagnarna visar sig vara svåra att se i midvintermörkret, men rent estetiskt gillar jag den. Att den avviker från blåbussarna har jag också svårt att se som ett problem - rälsen är ju ett betydligt tydligare signalement än färgen. Finns det resurser får gärna varje stomlinje ha en egen design när de så småningom görs om till spårväg.
 0
Jan Wiklund (23 Augusti 2010 16:41):
Om Bo Grahn eller någon annan tycker att det är häftigare med buss är totalt irrelevant. Det viktiga är vad trafikanterna i gemen tycker. Och då är det ett faktum att när man ersätter en busslinje med spårväg ökar passagerarantalet. Så fungerar det i hela världen.

Vilket tyder på att folk hellre åker spårvagn än buss.
 0
Jan Wiklund (23 Augusti 2010 16:43):
Micke: Det handlar inte om vad du tycker eller någon annan tycker. Alla företag kör med en enhetlig stil. De har upptäckt att det är mest effektivt. Kunderna känner igen sig och hittar. Och kunderna blir fler.

Det enda företag som plottrar bort det är SL, gud vet varför. Men de kanske inte vill ha kunder.
 0
Johan Eriksson (23 Augusti 2010 16:49):
Varning: Bo är ett "troll"!
 0
Niklas (23 Augusti 2010 16:51):
Nej det var inte mycket till argument som Bo lyckades presentera här.
 0
Daniel Jonsson (24 Augusti 2010 01:40):
Färgen är ju av nämnda anledningar dålig. Man tror att det är UPS som är ute och kör.

Dessutom har man satsat på hållplatskurer som inte skyddar från annat väder än regn som stilla faller rakt ner. Jag undrar om det finns nån anledning, eller om man bara kastade bort det man vet om hur en bra busskur är utformad och hittade på nåt nytt och kul.
 0
Ulf Pettersson (24 Augusti 2010 02:27):
Är inte förvånad över att det svarta färgsättningsförslaget vann tävlingen. Det var det minst dåliga förslaget. Det kommer ju dessutom bara att vara temporärt, om jag förstått allt rätt.
 0
Jakob Wilhelmsson (24 Augusti 2010 09:36):
Jag trodde att hållplatskurerna skulle se ut som enligt den här länken: http:​/​/​www.​rosenbergs.​se/​projektarkiv/​sparvag-​city-​des.​.​

Vad hände med detta?
 0
Martin Hansson (24 Augusti 2010 11:00):
Minns när jag för exakt 4år sedan nu åkte den provtur som arrangerades på samma sträcka genom en inhyrd vagn från tyskland (tror jag det var). Känns mycket bra att detta nu är igång och åkte självklart en tur på premiärdagen!
Röstade på den svarta färgen...
 0
Lars Hansson (24 Augusti 2010 11:38):
Jakob, tragiskt att det inte blev det här förslaget. Supersnyggt enligt min mening, speciellt i förhållande till den lösning som blev. Tror att förslaget vann men sedan föll det på att det var lätt att vandalisera.
 0
Ragnr Lind (24 Augusti 2010 11:50):
Kanske får vi någon gång åter uppleva stämningen i Monica Zetterlunds "Sakta vi gå genom stan": "..och på Västerbron, i den himmelska ron, en spårvagn så öde och tom.." Spårvagnar är poesi också, "som en fläkt från Saltsjön", har någon skrivit. Fast just det förutsätter ju förstås att vagnarna är spårvagnsblå..
Hur som helst är det en glädje att spårvagnarna har återkommit till innerstaden, till fromma för kollektivtrafiken i stan. Dröj bara inte för länge med att bygga vidare på nätet.
 0
Magnus Orest (24 Augusti 2010 12:38):
Ragnar, jag ser ett starkt incitament för att bygga vidare mot T-Centralen. Närmare bestämt framkomligheten. Vändspåret och hållplatsen utanför Gallerian på Hamngatan (båda temporära) kan bara användas av spårvagnarna, medan busstrafiken måste samsas med den övriga trafiken.

Genom att bygga vidare där förlängs bussfilerna hela vägen till rondellen, eftersom spårvagnar och bussar då kommer att använda samma körfält = mindre trängsel i de övriga körfälten. Även om det blir rödgrön majoritet i Stockholm kan vi alltså räkna med att det finns starka viljor för en förlängning av spårvägen.
 0
Remy (24 Augusti 2010 17:57):
Förstår mig inte på all kritik på färgen. Det är ett demokratiskt beslut (1) och inte SLs. Det är något annat än vanligt (2); något som Yimby verkar strida för i flera sammanhang. Designen kan inte tilltala alla, men det är väl lite meningslöst att säga att det är en svart dag för SL för det? Att profilera SL på ett bra sätt gör man nog inte genom att ha allt blått och rött utan med service, reklam och priserna tror jag. Men jag kanske har fel.
 0
Glenn Andrews (25 Augusti 2010 15:04):
Trams (spårvagnar) cannot overtake each other so that if one breaks down there will soon be a tailback of considerable length. FOe those who are not travelling, trams are much more noisy than the buses that have been operating on route 47.

Black looks smart when it is clean,,but it is the first "colour" to get dirty
 0
Gustav Svärd (25 Augusti 2010 15:10):
The trams are noisier? huh? when I was there yesterday they seemed quite a bit quieter. Sure, trams can't overtake but the other advantages out-weigh that by a good margin.
 0
Niklas (25 Augusti 2010 15:26):
"Trams (spårvagnar) cannot overtake each other"
There is one track in each direction. Why cannot the other track be used under such circumstances? This occurs regularly in other rail trafik.

Is that a common problem in typical tram cities such as Oslo, Gothenburg and Bordeaux?
 0
Magnus Orest (25 Augusti 2010 16:39):
De vanliga myterna ska visst vädras igen. Jo, spårvagnar är mer högljudda än bussar bortsett från det faktum att det låter mer om en buss. Nej, spårvagnar kan inte köra om varandra om en spårvagn pajar och blir stående på spåret, bortsett från det faktum att det går att växla över dem till ett annat spår.

En annan fråga är hur vanligt det egentligen är att spårvagnar går sönder och blir stående på spåret. Hur ofta har det hänt på Tvärbanan? På Nockebybanan? På Lidingöbanan? Eller på den gamla museispårvägen som sedan många år tillbaka trafikerat sträckan mellan Norrmalmstorg och Waldemarsudde?
 0
Niklas (25 Augusti 2010 17:02):
Angående användandet av andra spåret så borde jag slängt ut frågan mer tydligt. Det skulle kunna innebära problem att köra en spårvagn mot all annan trafik om det är blandade körbanor. Är det kollektivtrafikfält så är det förstås inga problem. De var därför jag frågade mer specifikt om spårvagnar i städer där de går blandat med bilar.


Men har man ett tillräckligt finmaskigt spårvagnsnät är det bara att växla över till spåret runt kvarteret.
 0
Roy Mårtensson (25 Augusti 2010 20:25):
Att något tåg havererar såpass att det inte kan ta sig därifrån händer inte så ofta på Tvärbanan, men visst kan det inträffa. Då får man hoppas att det är någonstans på egen banvall, så att man kan leda förbi tågen på motspår. Det innebär dock förseningar, beroende på var det är så kan det bli en ganska lång enkelspårssträcka, det finns ju inte övergångsväxlar var hundrade meter direkt. Men det skall till ett rejält fel om man helt skall bli stående, oftast kan man ändå utrymma vagnen, förbikoppla en massa säkerhetssystem och köra bort den tom.

Om det händer någonstans i Sjöstaden däremot så blir all trafik mellan Gullmarsplan och Sickla udde inställd ganska direkt, då det saknas växlar och vändmöjligheter på andra ställen än ändhållplatsen. Likaså mellan Liljeholmen och Gröndal, då blir det ingen trafik mellan Stora Essingen och Liljeholmen.
 0
ML (26 Augusti 2010 11:56):
GRYMT SNYGG VAGN, som definitivt är en hyllning till året 2009 då Stockholm och Sverige tillhörde OSS.

Åkt den några gånger nu, och jag har redan utvecklat en taktik: Gå till Kungsan först, för Sergels Torg-Kungsträdgården tar typ 5 minuter och sträckan är endast 200 meter. Därefter är spårvagnen däremot jäkligt smidig :)
 0
Anders Gardebring (26 Augusti 2010 23:13):
Glenn:
"Trams (spårvagnar) cannot overtake each other so that if one breaks down there will soon be a tailback of considerable length."

Having grown up in a city with trams I have to say it was very rare that the trams broke down. And if they break down, it is of corse possible to use a different track in many cases. On very rare occasions you might have a problematic situation, but I think it's worth it considering the fact that the traffic runs much smoother with trams than busses, the other 99,9% of the time...

"FOe those who are not travelling, trams are much more noisy than the buses that have been operating on route 47."

Sorry, come again say what? That is simply not true. It is the opposite.
 0
Karl (27 Augusti 2010 19:46):
Nåja, så ovanligt är det inte att vagnarna blir stående, åtminstone inte i Göteborg. Och idag hände det på Spårväg City också. Men som du säger går det oftast att köra en annan väg, speciellt om man har ett stort nätverk, så det är egentligen inget argument mot spårväg.
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2010 01:27):
Karl:
Spårväg city är just nu en relativt känslig lösning just eftersom linjenätet är så litet i Stockholm. I takt med att nätet byggs ut skapas fler alternativa rutter och störningskänsligheten minskar.

Jag kan relatera till min uppväxt i Norrköping och det var inte speciellt ofta som spårvägen hade problem.

Att spårväg city har en och annan barnsjukdom får vi nog räkna med, det är som bekant första gången på nästan ett halvsekel som vi har spår inne i stan.
 0
Ragnar Lind (31 Augusti 2010 14:02):
Häromdagen såg jag en löpsedel med en text i stil med: "Spårväg city minst tio år försenad. Tidsplanen döms ut".
Var det ett misstag att dra linjen över Sergels torg med alla gamla betongdäck som måste åtgärdas, i stället för över Stureplan/Kungsgatan? Riskerar utbyggnaden att hamna i "kvicksand" (som alltså i det här fallet kan stavas "betongdäck")?
 0
Niklas (31 Augusti 2010 15:43):
Man får hoppas att så inte är fallet. En tanke.... Kungsgatan ska ju ändå på sikt få spårvagn om moderaterna får som de vill (där går ju blåbuss 1). Då hade man kunnat tagit den sträckan nu istället för att sedan komplettera med Hamngatan.
 0
Gustav Svärd (2 September 2010 06:47):
Såg just S ljuga och avsiktligt vinkla för att förvanska fakta i TV4s lokala morgonnyheter. Trist att Nyheterna inte bryr sig om fakta utan nöjer sig med "han sa si, han sa så" "journalistik".

Det skulle skapa mycket mer respekt för S och politiker i övrigt om man istället argumenterade kring fakta istället för att hitta på egna "fakta".
 0
Karl (2 September 2010 20:57):
Gustav, jag är nyfiken, vilka fakta var "påhittade" i dagens TV4 inslag? Vet du något mer om renoveringen av betongytorna och hur lång tid det kan förväntas ta innan Spårvagnen kan fortsätta att dras (längs huvudalternativ-sträckningen)?
 0
Gustav Svärd (2 September 2010 21:54):
Det påstods (inte uttryckligen, men det var andemeningen i hur det sades) att betongen måste bytas ut/renoveras för att kunna bära spårvägen. Detta är inte sant. Huvudanledningen detta betongdäck behöver bytas ut är att det läcker och är uttjänt (ungefär som Slussen var för ett par decennier sen). Vidare påstods att spårvägen bara går från NK. Detta är helt fel, då det inte finns någon hållplats vid NK. Kunsträdgården har den ena nya och under Malmskillnadsgatans bro ligger den andra. NK? Nej.
Det antyddes även att det var helt oväntat att betongen behövs bytas ut och att detta gör hela projektet till ett totalt fiasko (ordet "fiasko" var det TV4 använde). I verkligheten har behovet att byta ut betongdäcket varit känt sedan spårvägsprojektets start, det ser nu bar ut att ta längre att byta ut än de tidsplaner som lagts fram i spårväg citys PR.

Hela "NK Express" retoriken har varit avsiktligt vilseledande. Om S har velat satsa mer på t.ex. Spårväg Syd så har det funnits gott om möjligheter att föra fram argument om att den satsningen är mer trängande än spårväg city. Men så har inte skett, allt fokus (som har filtrerats genom media) har varit på hur spårväg city är fuskbygge och bara till för att öfverklassen ska slippa åka buss. Om det var ett par uttalanden så kunde det varit media-vinkling, men det har ju varit en långdragen kampanj från S och Handelskammaren med fokus på just "NK Express"-tjatet (som, för att påpeka igen, inte har bas i verkligheten då NK ej har en hållplats och den nybyggda sträckan är dubbelt så lång som till NK samt att kostnaden som S+HK räknat med för att hitta meter-kostnaden för nya delen i verkligheten handlade om att lägga om i princip alla spåren samt delvis ny vagnhall).
 0
Karl (2 September 2010 22:15):
Okey, Gustav (tack för förtydligandet!) och alla andra som kanske är lika intresserade av tidsplaneringen för den vidare utbyggningen, här kommer text direkt från Trafiknämndens tjänsteutlåtande om utredningsbeslut om tätskiktsrenoveringen av Sergels torg (2010-08-13):

-------------
Tidplan

Tidplanen för tätskiktsrenoveringen har tidigare bedömts vara tidsstyrande för hela Spårväg Citys färdigställande och trafikstart. Genomförandet har beräknats ta ca fem år, vilket baseras på en programstudie gjord med hänsyn till trafik, byggetapper och evakueringar. Detta har inte rymts inom spårvägens tidplan, för vilken ambitionen har varit en trafikstart 2014. Med anledning av detta har möjligheten att korta tidplanen för tätskiktsrenoveringen studerats.



Dessa studier har visat att en mer pressad tidplan förutsätter mycket kraftiga trafikbegränsningar och totalavstängningar under byggtiden. En forcering av renoveringen medför också mer omfattande störningar för underliggande butiker, där flertalet butiker riskerar att behöva stängas under flera längre perioder. Sammantaget medför en forcering av renoveringen väldigt stora merutgifter.

Detta gör att kontoret avråder från att forcera tidplanen för tätskiktsrenoveringen. I stället föreslås en tidplan där utrymme ges för noggrann planering och dialog med berörda parter samt ett genomförande med största möjliga hänsyn till fastighetsägare, underliggande verksamheter och trafikanter. Kontoret bedömer att en rimlig tid för utredning, planering, projektering och förhandlingar är drygt 2 år samt för genomförandet ca 5-8 år.
 0
Jan Wiklund (29 Oktober 2010 20:58):
Jag har en viss förståelse för sossarnas "NK express"-retorik. I ett avseende, nämligen. Det måste vara otroligt kostnadsineffektivt att bygga ut en spårväg med en hållplats i taget.

Skulle man inte få mer för pengarna om man la ut spåret hela vägen? Och om man inte av tekniska säl kunde göra det med den här linjen använda dom till att förlänga tvärspårvägen? Eller konvertera linje 4? Eller något annat behjärtansvärt?

Sen är det en annan sak att åtminstone jag inte har hört s driva dom frågorna särskilt kraftfullt. Men det stämmer väl överens med hela deras apparition nuförtiden - sura kommentarer i marginalen men vägran att stå för något helhjärtat. Fast det är partipolitik så det kanske inte hör hemma här.
 0
Anders Gardebring (29 Oktober 2010 22:23):
Jan:
Jag tycker du har en väldigt bra poäng. Samtidigt tror jag också att man från politiskt håll har resonerat som så att en genomdrivning av fyran är för svårt som första mål. Bara för ett år sedan var ju debatten på en sådan oerhört tramsig nivå från handelskammaren, socialdemokraterna och andra så att man kunde få för sig att svavel skulle falla från himmelen, hela trafiksystemet kollapsa och 15 personer om dagen bli dödade av denna framrusande dödsfälla. Nu åker spårvagnen på Hamngatan och människor kan se för sig själva att det faktiskt inte är så farligt, ja att det till och med kan bli riktigt bra. Det krattar manégen för fyran och andra projekt.
 0
Magnus Orest (29 Oktober 2010 22:47):
What he said... För att få fart på utbyggnaden av spårvägsnätet i Stockholms mer urbana miljöer krävs någon form av "proof of concept", i det här fallet den korta sträckan mellan Norrmalmstorg och Gallerian.

Att sedan SvD verkar kampanja aktivt mot spårvägsutbyggnaden känns i det här skedet bara positivt. Det ger dem en viss Bagdad Bob-status i allmänhetens ögon. Om folk däremot inte med egna ögon kunde se att det fungerar - och fungerar bra - hade det kunnat bli en del problem.

Bara en sådan sak som att SvD nu försöker byta fokus och framställa satsningen som en onödig gökunge som parasiterar på andra satsningar utanför stan bevisar egentligen bara var de står i frågan. Det handlar om att rättfärdiga ett motstånd utan egentlig grund genom att ständigt hitta nya argument när de tidigare argumenten förlorat sin kraft.

Om ställningstagandet däremot hade grundat sig just på konkreta argument mot spårvagnar i innerstan borde de väl i så fall ha bytt åsikt när det visat sig att argumenten saknat betydelse? Frågan bör givetvis diskuteras, men jag upplever att just SvD lyckats diskvalificera sig själva i det här sammanhanget.
 0
Johan Eriksson (29 Oktober 2010 23:25):
Magnus:

Jag tycker hela ditt inlägg ovan sammanfattar SvDs inställning och då jag talat med journalisten, som påstår att SvD inte ogillar spårvagnar(!), så vet jag att hon gärna mottar mail. Skicka hela inlägget till: eva.tornstrom@svd.se så att kritiken även når den som mest behöver den är ett förslag!?....
 0
Jan Wiklund (30 Oktober 2010 12:42):
Det kanske är så. Man kanske måste använda en massa pengar för att demonstrera något som kan demonstreras nästan gratis i Göteborg.

Fast dom som jag har pratat med som har snäst åt NK-spårvägar har utan invändningar köpt påståendet att man istället borde ha lagt ut 4an som spårväg. Så motståndet finns nog bara inom en väldigt snäv (men mäktig) subkultur bestående av Handelskammaren och vissa sossar som lever kvar i 60-talets bildrömmar.
 0
Johan Eriksson (30 Oktober 2010 15:53):
Magnus:

Kan du inte bekräfta mitt förslag? -annars skickar jag själv!
 0
Magnus Orest (30 Oktober 2010 15:58):
Johan, du får gärna skicka det själv om du vill. Min erfarenhet av SvD är dock att de är medvetna om att det är så, men utgår från att läsarna köper allt de skriver rakt av. (En gammalmodig mediakultur som inte räknar med att läsarna nu har fler informationskanaler än de rent officiella via radio, TV och tidningar.)
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Brottslighet per invånare
26 September 16:23 av Smoovla Smoovla
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter