Utskrift från www.yimby.se
....

Retrofitting suburbia

 
We tend to think that downtowns should be dynamic and we expect that. But we seem to have an expectation that the suburbs should forever remain frozen in whatever adolescent form they were first given birth to. It's time to let them grow up.

-Ellen Dunham-Jones

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (8 Augusti 2010 19:51):
Mycket bra föreläsning (http:​/​/​www.​TED.​com är en guldgruva!).
 0
Lucas Stensö De Marie (9 Augusti 2010 00:08):
Väldigt intressant!
Skulle vara kul att se ett sådana projekt i stor skala i Stockholm!
 0
Mattias Woldu (9 Augusti 2010 14:48):
Intressant, verkar som att de där "fake" urbaniseringarna finns i USA också.
 0
Martin Ekdahl (9 Augusti 2010 15:43):
Mycket stark argumentation mot modernistiska kramare av den "klassiska" förorten. Idag när till och med miljöpartister tror att det gröna samhället är ett samhälle där människor bor glest (och därmed blir beroende av biltransporter) behövs ihärdighet för att få ut budskapet om att den grå vågen i själva verket är bättre för miljön än den förortsgröna.

Jag minns att guiden på Arkitekturmuséet en gång med stolthet i rösten berättade att där Åhléns i Stockholm i dag ligger hade det tidigare legat 25 kvarter. Dessa hade man jämnat med marken för att ersättas av en enda kvartersmonolit. Som om detta hade varit något bra. Vurmen för gamla modernistiska lösningar lever stark i Sverige, bland annat på institutioner som Arkitekturmuséet.
 0
Peter Zander (9 Augusti 2010 16:01):
Detta föredrag inger ett visst hopp. Min amatörmässiga analys säger att vi i vårt land har lättare att byta åsikt om den kommer från USA. Vi behöver inte ens gilla det vi gör, det ska ju vara så nu! Detta kanske kan hjälpa oss att släppa den kollektiva modernistiska folkhemspsykosen. Den består bl.a. i att klassa sådant som vi redan har i överflöd som bevarandevärt. Det kan gälla öppna blåsiga platser i staden, torftiga förortsmiljöer eller en stor skog som ligger i stan.
 0
Anders Norén (9 Augusti 2010 16:58):
PZ: Intressant analys, men en varning är på plats: eftersom det är en sanning att USA är ett extremt bilberoende land så innebär det att alla amerikanska idéer om stadsplanering automatiskt kommer att leda till ökad biltrafik. (Observera att _jag_ inte argumenterar så...)
 0
Edvard (9 Augusti 2010 18:26):
Kolla in http:​/​/​www.​ted.​com/​talks/​james_​howard_​kunstler_​dissect.​.​ också. En humoristisk genomgång av varför en viss typ av stadsplanering funkar och annan inte.
 0
Pawel Flato (10 Augusti 2010 10:55):
Intressant föreläsning! Men varför termen "Retrofitting". Fattar inte riktigt. Har jag missat något...? :-/
 0
Anders Norén (10 Augusti 2010 11:18):
PF: retrofit betyder ungefär efterjustera, komplettera, renovera, bygga om
 0
Pawel Flato (10 Augusti 2010 12:14):
Ahh..då fattar jag. Fick fel associationer av ordet retro, typ nostalgi.
 0
Dan Edholm (12 Augusti 2010 11:03):
På sätt och vis handlar det ju om att återskapa en mer traditionell stad, före bilen. Retro. Denna gamla modell är ju mest eftertraktad även här (innerstäderna), men märkligt nog inte är aktuell för byggbolag, planeringskontor, många politiker, "skönhetsråd" och "miljöförespråkare". Punkthus i parkering, breddade motorvägar och nya påfartsramper är "det nya" för denna grupp.

Dunham-Jones träffar så rätt när hon beskriver vår uppfattning om förorterna som frusen i tiden. De ska inte utvecklas. De var perfekta när de skapades på 60-talet. Ingen förändring i världen (växthuseffekt, ny empiri om att bilsamhället oundvikligen leder till trafikinfarkt eller de boendes preferenser) ska någonsin leda till att man ens målar om sovjet-grå fasader eller ens funderar på att bygga om mörka viadukter under motorvägar. Det är ju himmelriket, men tyckarna väljer själva att inte bo där. Istället ska områdena stå som gigantiska museum, där tyvärr sämre bemedlade tvingas bo...

Ett tag trodde jag amerikanerna skulle ha ett större problem med att komma till rätta med bilberoendet. Numer är jag mer orolig för Sverige. Ännu planeras nya köplador trots att Kurvan maxar trafikkapaciteten på helger och kvällar efter löning. Man undrar om de som planerar ens är intresserade av utvecklingen inom samhällsplanering.
 0
Johannes Lilleberg (14 Augusti 2010 21:04):
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
26 November 09:55 av Anders Gardebring
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter