Utskrift från www.yimby.se
....

YIMBY sänder live från invigningen av Spårväg City

 
I dag lördag den 21 augusti invigs spårväg city.

Invigningen börjar klockan 10:00 vid Sergels Torg och 12:00 invigningstalas det. Från klockan 13:00 finns det möjlighet att provåka den nya linjen.
Hela invigningsprogrammet finns att läsa på SL:s hemsida.

YIMBY är naturligtvis på plats och om tekniken är med oss kommer vi att livesända delar av invigningen här via yimby.se under dagen.
 
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Mats G (21 Augusti 2010 14:01):
Var där och kikade nyss. Blev grymt besviken på spårvagnens utseende. För det första var det en rätt ful modell. För det andra var den ju brun! Den skulle ju vara svart och guld, ju! Såg för taskigt ut.
 0
Bo (21 Augusti 2010 15:55):
Enligt Aftonbladet dog idag (21 aug 10)en man efter att ha blivit påkörd av en spårvagn i Göteborg. Det var inte första olyckan i Göteborg i år. I genomsnitt inträffar 700 olyckor per år från kroclk med bil till när cyklist eller fotgängare körs på. Några dör.
 0
Simon (21 Augusti 2010 16:07):
Underskattat perspektiv enligt mig: spårvagnar är kulturellt och estetiskt spännande.Lyssna bara på den här fascinerande 13-åringen: http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​_​Ayk2Gkq5rI
 0
Virr (21 Augusti 2010 16:08):
Jag tyckte nog vagnarna var svarta och provturen var en höjdare. Det blev väl lite mycket avgaser på Hamngatans hållplatser. Vid kungsan är ju hållplatsen placerad precis vid trafikljusen och där var det ständigt en bilkö.

Hörde att de nya svarta vagnarna redan kallas "Liktåget" i folkmun.
 0
Martin (21 Augusti 2010 17:27):
Av alternativen som fanns att välja på var ju de svarta vagnarna snyggast.
 0
Anders Gardebring (21 Augusti 2010 18:33):
Bo:
"Enligt Aftonbladet dog idag (21 aug 10)en man efter att ha blivit påkörd av en spårvagn i Göteborg."

Enligt vk.se blev två unga tjejer skadade i en mopedolycka i Umeå sent på fredagskvällen. Så naturligtvis ska vi förbjuda mopeder!
Eller hur menar du?
 0
Bo (21 Augusti 2010 23:30):
Dom är redan förbjudna att ta med på spårvagnar.

Men spårvagnar passar inte i gatutrafik.
Bussar är mer flexibla.
Däremot på egen bana som Tvärbanan när den
går på just det.
 0
Anders Gardebring (21 Augusti 2010 23:57):
Bo:
Svara gärna på min fråga. Ska vi förbjuda allt som kan orsaka dödsolyckor? Är en dödsolycka mer tragisk om den beror på en spårvagn än på en buss eller personbil?

Du skriver att bussar är "mer flexibla". Menar du då mer flexibla i att köra runt bilister som inte kan följa trafikregler eller hur menar du? Sedan är väl flexibiliteten lite av en icke-fråga eftersom bussar inte längre är ett alternativ på den aktuella sträckan. Kapaciteten behöver höjas och det enda alternativet i så fall hade varit en tunnelbana.
 0
Richard Allard (22 Augusti 2010 00:06):
Har litet svårt att förstå varför några är rädda för spårvagnar och negativa till spårvagn i allmänhet. I alla de städer jag åkt spårvagn är det ett smidigt och trevligt sätt att förflytta sig på, samt att spårvagnarna i allmänhet är mycket populära.
I Stockholm kan vi ju inte vara så ovana som sägs. Spårväg syd har ju gått genom Liljeholmen och Gröndal i många år nu. I Gröndal var förresten många negativa till spårvägen innan den blev klar. Idag hör jag inga några protester, linjen är fullsatt nästan jämt och även turister gillar att åka den.
Färgen på nya 7:an var en besvikelse. Svart undrar jag om det är trafiksäkert, vagnen syns ju inte så bra i höstrusk och mulna dagar. Guldet är däremot toppen.

Återstår att se om vagnen kan svälja alla de turister som för varje år ökar mer och mer till Djurgården.
MVH Richard A
 0
Virre (22 Augusti 2010 09:24):
Spårvagnar passar inte i gatutrafik? Det är godtyckligt. Jag kan i så fall lika gärna tycka att bilar, cyklister eller fotgängare inte passar i gatutrafik. Men det tycker jag naturligtvis inte. Med en stad som växer måste man väl ändå kunna utveckla kollektivtrafiken? Spårvagnar känns rätt givet här. Hellre att stadsjeepar som tar upp två parkeringsplatser och massor av yta inte passar i stadstrafik.

Flera andra svenska städer funderar på att införa/återinföra spårvagnar. Läs mer på di.se.

http:​/​/​di.​se/​Artiklar/​20​10​/​8/​21/​213134/​Sparvagnar-​far-​.​.​
 0
Virre (22 Augusti 2010 09:26):
Håller förresten med Richard om färgen. Är den verkligen trafiksäker? Det hade varit häftigt med retroblå färg, typ som på 50-60-talet.
 0
Karl (22 Augusti 2010 12:21):
Min erfarenhet från pendling i Göteborg är att spårvagnar är långsamma, obekväma, smutsiga och störningskänsliga, och jag föredrog att ta bussen. Men eftersom nästan ingen delar dessa åsikter om spårvagnar får jag vara beredd att inse att de kanske är färgade av att jag nästan alltid var trött och på väg till eller från jobbet när jag åkte. :-) Och i vilket fall är det kul att det görs satsningar på ny kollektivtrafik!

Däremot är jag besviken på färgsättningen. Det logiska hade väl varit att ge dem samma färg som stombussarna? Nu känns det mer som en plojgrej, typ ett mysigt och roligt inslag i gatubilden men som man inte behöver ta helt på allvar som kollektivtrafik. Och då blir man lite orolig för framtida utbyggnader också...
 0
Niklas (22 Augusti 2010 14:42):
@Karl:
Man bör se hela nätet av spårvagnar och bussar som en integrerad helhet som kompletterar varann. Tanken med spårvagnar är, såvitt jag vet, inte att man ska ta sig väldigt långa sträckor genom staden. För detta ändamål passar tunnelbana (eller högbana) mycket bättre och det är mycket synd att Göteborg inte byggt något sådant som ett komplement till spårvagnarna. En t-baneutbyggnad (eller snarare RTS) är ett måste om Göteborgs stadskärna ska kunna växa sig till en storstad. Redan idag är det ett problem då avstånden inom stadskärnan är rätt stora (mellan Majorna och Gamlestaden är gångavståndet 8-9 kilometer).

I Stockholm är det stora problemet den ofattbara kapitalförstöring man höll på med under 60-talet, då spårvagnsspåren revs upp. Hoppas verkligen att spårvagnar i framtiden kan få ta över lejonparten av den ytligt gående kollektivtrafiken.

Måste ändå säga att jag gillar denna färgsättning än den svarta som presenterades tidigare. Naturligtvis bör den kommande permanenta färgsättningen vara densamma som blåbussarna. Tänk spårvagn - kör spårvagn!


Man kan fråga sig varför du upplevde spårvagnarna som smutsigare än bussen (städar man dem inte i Gbg?). Och vad gäller bekvämlighet så kan väl nog de flesta hålla med om att tvärbanan (genom Gröndal) känns betydligt mer bekvämt än skumpig buss över tjälsprickig asfalt (vilket är mer regel än undantag i Stockholm).
 0
Karl (22 Augusti 2010 20:59):
@Niklas:

Skulle gärna se vidare utbyggnad av högkapacitetstrafik i Göteborg, även om jag inte bor där längre. De spårvagnssträckor som byggdes ut till högre standard, Angereds- och Hisings(?)banorna funkar bra tycker jag.

Och vad gäller färgsättningen så hade jag inte riktigt fattat att detta bara var tillfälligt. Det gör saken bättre...fast dom borde nog ha kört på blått från början ändå.

Vad smutsigheten beträffar tror jag att det fanns fler ställen att lämna äppelskruttar och snusprillor på, helt enkelt. Tror också vagnarna känns smutsiga och nerslitna eftersom de börjar bli så pass gamla. Och vad gäller bekvämligheten så beror det möjligen på vilka buss- respektive spårvagnslinjer man jämför. Men när jag var trött och på väg till jobbet retade jag mig oerhört på vagnens ryckiga acceleration och deceleration för att hålla hastighetsbegränsningarna vid vägkorsningarna, på gnisslandet i kurvorna, den hackiga körningen i city, osv. Det fick åtminstone mig att föredra bussen.
 0
Bo Grahn (22 Augusti 2010 23:39):
Anders Gardebring:
"I jämförelse med järnvägsdrift och tunnelbanedrift är spårvägsdrift behäftad med högre risker, baserat på avlidna och allvarligt skadade i relation till det transport-arbete som utförs. Det hänger samman med att spårvägarna delvis delar utrymme med vägtrafiken. Av de tre trafikslagen på bana; - järnväg, spårväg och tunnelbana, är det också spårvägarna som har högst risker för resenärerna."
"Under de senaste fem åren (2005-2009) avled 11 personer i olyckshändelser och av dessa klassades 1 som resenär, 0 som spårvägsanställda och 10 som övriga. Av de 104 allvarligt skadade var 68 resenärer, 3 spårvägsanställda och 33 övriga."

"Under åren 2005–2009 har 7 personer dödats och 10 skadats allvarligt vid tunnelbanedrift."

Källa: Trafikanalys
 0
Bo Grahn (22 Augusti 2010 23:54):
Spårvagnar GBG 2009: 1 914 tillbud, varav 742 olyckor. 271 skador var lindriga, 12 som allvarliga. 2 personer dog.
Källa: GP 18/5 2010
 0
Fredrik (23 Augusti 2010 00:58):
Att jämföra med trafik på egna avskärmade vallar är ju inte relevant, det man jämför med bör vara bussar och bilar som är alternativet.

Att det sker mer olyckor ute på gatan är för mig inget mysterium. Tänk om alla bilar kunde få egna avskärmade rännor att åka i. Vad bra det skulle bli, ingen skulle bli påkörd!
 0
Magnus Orest (23 Augusti 2010 01:19):
Bo Grahn, vad försöker du egentligen säga? Du hänvisar till fullständigt irrelevanta uppgifter. Det är väl klart att tunnelbana och vanlig järnvägstrafik är säkrare än ALL trafik som går i den övriga trafiken - det handlar ju om inhängnade områden som folk normalt sett inte har tillträde till!

Vad sägs om att jämföra olycksstatistiken för vanlig trafik på gatorna med spårvagnens? Det är en mer relevant jämförelse. Eller undviker du det eftersom argumenten ryker?

Du jämför äpplen med päron. Det är ganska tydligt att du vill få andra att tro att trafiken blivit farligare i och med spårvagnens återkomst till Stockholm. Kan du då upplysa oss om hur många olyckor som skett under de år museispårvägen varit i drift? Skillnaden är ju inte att det nu finns spårvagnar på stadens gator, utan att de går i reguljär trafik.
 0
Magnus Orest (23 Augusti 2010 01:21):
Bo Grahn citerad:

"Spårvagnar GBG 2009: 1 914 tillbud, varav 742 olyckor. 271 skador var lindriga, 12 som allvarliga. 2 personer dog.
Källa: GP 18/5 2010"

Ganska intressant statistik. Hur många dödsolyckor har vi haft i tunnelbanan i Stockholm under det senaste året? Fyra? Och då handlar det om en avskärmad miljö.

Bo kan kanske upplysa oss om hur många människor som skadades av övrig trafik i Göteborg under det året?
 0
Bo Grahn (23 Augusti 2010 15:12):
Gärna spårvagn men på egen bana och
skiljd från gatutrafik och gångtrafik.
Det är min huvudsakliga ståndpunkt.
 0
Johan Eriksson (23 Augusti 2010 16:44):
@Bo:

Tyck det då men du är både ensam om att tycka så, saknar argumentation -världen är större än Gbg!- och det du pysslar med kallas monolog, inte dialog och följdaktligen kan du inte räkna med att din hemsnickrade slutsats tas på något större allvar.

Det är oerhört lätt att haspla ur sig saker, inte minst på nätet, men utan dialog/debatt blir du bara en i mängden av en massa oseriösa gnällisar som saknar argument och övertygelse. Dessutom tar du av andras tid när vi/de försöker argumentera med dig och du bara kommer med din privata trafiksyn som helt saknar relevans i verkligheten.

Mitt tips är att du återkommer när du är mogen för en dialog men först bör du läsa igenom Yimbys arkiv ty dina och liknande påståenden finns det gott och de är redan besvarade typ 1000 ggr så varför lägga tid på att svara längre när det är du som bör ta reda på varför det byggts 135 nya nät sedan 1978 i markplanet och ännu fler är på gång!?

Ser Bo som ett "troll" dvs oseriös och en som är mer intresserad av sig själv än tusentals fakta utanför hans burk.
 0
Anders Gardebring (23 Augusti 2010 20:18):
Bo:
Att argumentera för bussar genom att jämföra spårvägens olycksstatistik med järnväg och tunnelbana är lika relevant som att skylla den globala uppvärmningen på att antalet pirater i världen minskar.

För övrigt dör det flera personer i Stockholms tunnelbana varje år. Det är djupt tragiskt, men inte ett argument mot tunnelbanor.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Brottslighet per invånare
26 September 16:23 av Smoovla Smoovla
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter