Utskrift från www.yimby.se
....

Intressanta nyheter om Citybanans entré

 
Tidskriften arkitektur:s blogg rapporterar om att det nu finns planer på att riva hela hotell Continentals byggnad vid i korsningen Vasagatan/Klarabergsgatan.

Det tre internationella arkitektkontoren FOA (Foreign Office Architects) OMA (Office for Metropolitan Architecture) och Snøhetta ritar just nu på olika lösningar för en byggnad som ska bli entrén till den nya citybanan i Stockholm.

Vi i YIMBY applåderar förstås, planerna som tidigare har presenterats har varit minst sagt nedslående:


Slipper vi det här?

I månadsskiftet oktober/november ska det komma ett diskussionsunderlag från de tre internationella kontoren som visar förslag på hus med olika volym och karaktär.

Läs mer på tidskriften arkitekturs blogg.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Lilleberg (8 September 2010 09:17):
De hade planer på att riva det gråa fula läkarhuset vid Odenplan. BIG gjorde ett snyggt förslag på ny byggnad. Det projektet blev aldrig verklighet efter protester. Nu planeras ännu ett fult hus att rivas för att bytas ut mot en ambitiös byggnad gjord av erkända arkitekter. Den här gången hoppas vi att man löper hela linan ut.
 0
Daniel (8 September 2010 09:52):
En gång i tiden så skulle entréerna till stationerna vara pampiga och framstående. detta tillämpas fortfarande på många ställen. Hauptbahnhof i Berlin som exempel är ju ingen vacker byggnad men framstår som rena underverket jämfört med denna glaskub som är föreslaget ovan. Gick linjalen amok? Nog för att 80-talsfasadmaterialet glas är inne igen, men finns det inte någon som kan göra en modern koppling till Centralstationen mitt emot? Det behöver inte, och ska inte vara en kopia av ett 1800-talshus, men det behöver verkligen inte heller vara en ful motsats.
 0
Tore Kullgren (8 September 2010 10:48):
Jag föreslår att man bygger en pastisch på Centralstationen eller Posthuset. Eller vilket hus det nu var som låg på platsen före Klarasaneringen. Men så högt som möjligt.
 0
Gustav Svärd (8 September 2010 10:54):
Själv tycker jag inte att den nuvarande planen är ful (utom delen som utgörs av gamla Continental, den delen är en styggelse mot ögonen). Vacker, spännande eller intressant är glasdelen verkligen inte, men inte ful heller. Rätt intetsägande egentligen (vilket nog får räknas som normalläget i Stockholm).

Hoppas förslagen som tas fram nu är intressanta och vackra nog att motstå det mycket starka media-drev som kommer bedrivas mot att bygga något som är ens så högt som Continental. Visserligen ingår låghusalternativ i denna tävling, men detta är Sveriges bästa kollektivtrafikläge! Här är en ypperlig plats för ett riktigt högt hus (nej, självklart får det inte se ut hur fult som helst, de estetiska och urbana kraven måste hållas höga).
 0
Jonas Frejd (8 September 2010 11:23):
Att som ny turist i Stockholm mötas av Scandic som första smakprov på vårat rika arkitektoniska utbud måste vara upplyftande.

Nog med ironi, i detta fallet har jag svårt att se allt för många bevarandeivrare hitta goda argument faktiskt.
 0
Niklas (8 September 2010 11:24):
Pastisch vore inte fel. Ett nytt kungstorn i större format? Gavlarna är lite mindre än det dubbla vilket skulle ge en höjd på runt 120 meter.
Själva lågdelen skulle bestå av välvt glas för att markera att "här går det tåg".
 0
Harald (8 September 2010 12:00):
Varför bygga något spännande och snyggt när man kan bygga en tre våningars skolåda i glas? Dessutom skulle ju ett högt hus skymma Klarakyrkan på ett sätt som den befintliga gråbrunklumpen inte gör. Det är vetenskapligt bevisat att höga hus nämligen böjer ljuset kring sin massa och gör vackra saker osynliga, så de skymmer mer än ett lika brett lägre hus av 60-talsstuk.
För övrigt anser jag att Continental är ett ypperligt bevarandeviktigt exempel på det tidiga sextiotalets industriområdeshotellarkitektur som faktiskt är väldigt viktigt att förevisa i centrala Stockholm.
 0
Johan Eriksson (8 September 2010 13:12):
@ Jonas Frejd:

Gillar din ironi, nä nån monumenatilsm eller "storstadsstolthet" uttycker inte den här låga Legoklossen från 1962 men det gjorde verkligen gamla Hotel Continental så nåt har gått förlorat i värde! Säger inte att man ska återuppbygga den eller så men det är påfallande tydligt med just detta kv hur man gått från metropol till, i mitt tycke, en ovanligt anspråkslös och redan från början låg byggnad. Ser ut som ett gammalt nedgånget och utgånget motell längs E4an.

@ Harald:

"Viktigt att bevara industri industriområdeshotellarkitektur" mitt emot Centralen, -skämtar du?

Om man gjorde så här då: tog alla (för det är ju nästan precis varenda ett) av alla desa modernistklossar som enligt sin generation är så extremt ovanlig och utstickande i precis varenda tänkbar vinkel och flyttade dom till ett eget museiområde typ Skansen fast i modern tappning, -skulle folk öht gå dit och gilla det eller skulle merparten begå kollektivt självmord pga arkitektonisk själslig tristess efter ett sådant besök?
 0
Anders Norén (8 September 2010 15:18):
Johan: Bra idé med ett funktionalismmuseum! Där kan man bygga en kopia av Slussenkarusellen och hyra ut lådbilar till barnen så kan de puttra runt i slingorna medan föräldrarna står vid vägkanten och beundrar utsikten. "Friluftsmuseet Framtidsstaden" kan det heta, eller varför inte "Acceptera!", och för realismens skull bör det läggas så att det bara kan nås med bil. (Allvarligt talat vet jag inte om jag är ironisk eller ej. Vore jag händig med layoutprogram skulle jag göra en tjusig broschyr!)
 0
Daniel (8 September 2010 15:55):
Varför flytta på funktionalismmuseumet som ligger i klara? Det ligger väl bra som det gör nu?

För övrigt så finns redan framtidsstaden:
http:​/​/​www.​framtidsstaden.​se/​index.​php?​option=​com_​cont.​.​

Det är framtiden.
 0
Harald (9 September 2010 11:25):
@ Johan Eriksson själva ordet "industriområdeshotellarkitektur" kan fungera som vägledning till min eventuella intention med posten. ;P

Jag gillar för övrigt tanken på ett modernistskansen, det är förmodligen precis vad vi skulle behöva för att få bukt med den svenska levnadsglädjen. Kanske obligatoriska besök för skolklasser?
 0
Johan Eriksson (10 September 2010 03:53):
För mig räckte det med att gå i Eriksdalsskolan från 1938(!) (innan både byggnaden och pedagogiken rustades upp) för att förminskas till en bricka i den socialdemokratiska löpande band-skolan i vad som mest liknade en fabrik där alla skulle stöpas i samma form.

Det är nästan 30 år sedan så det har hunnit förändras en hel del, undervisningen är inte längre lika maskinell (även om säkert lärarbrist i de stora klasserna fortfarande förekommer), pedagogiken har blivit bättre och det bästa av allt: Två högre bostadshus uppfördes på 90-talet samtidigt som Eriksdalshallens entré rustades så nu slipper man se hela skiten från Ringvägen!!! : )
 0
Richard Allard (21 September 2010 15:42):
Att behöva anlita stjärnarkitekter för att utforma en vanlig byggnad vid centralen låter skumt. I slutet av 1800-talet utformade vanliga byggmästare mkt vackra byggnader (Se stadsbyggnadskontorets handlingar). Efter att ha tittat på aktuella arkitekter tycker jag det finns ett kantigt tankemönster hos dem. Detta, som också synes gälla en stor del av vår arkitektkår, kommer att ta tid att förändra.

Därför finns enligt min mening inget att hoppas på vad gäller Vasagatan 22T. Förslagen från arkitekterna kommer att bli en besvikelse.

Jag vill därför göra något och dra mitt stå till stacken med några förslag till lågdelen där nedgången till Citybanan ska ligga. Se Forum, Arbetsgrupper, yttranden eller www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=909
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter