Utskrift från www.yimby.se
....

Cykling - ett socialt transportmedel

 
Blommig klänning. Foto (c) Elin Bandmann/Put the fun between your legs.

Cyklingen har fördubblats i Stockholms innerstad mellan 1998 och 2009. Enligt senaste uppgifter sker åtta procent av resorna inom Stockholms stad med cykel. Den stora förebilden för cykelplanerare är Amsterdam där 60 procent av resorna i innerstan sker med cykel. Men även Köpenhamn, Malmö och Linköping har lyckats med cyklingen och marknadsandelen ligger runt 30 procent. Stockholm kan också bli en riktig cykelstad. Fyra av fem arbetsresor inom Stockholms stad är kortare än en mil, och där är cykeln ett mycket bra alternativ.


Gul skjorta. Foto (c) Elin Bandmann/Put the fun between your legs

Det vanligaste för en cyklist i Stockholm är att man cyklar till skola och arbete, men var tredje cykelresa gäller inköp eller att hämta/lämna, alltså den typen av resa som många associerar med bil. Och med en bra vinterväghållning kan cyklingen ske även på vintern. I Linköping fortsätter 70% av sommarcyklisterna att cykla på vintern.


Vinter i Köpenhamn. Foto Mikael Colville-Andersen/Copenhagen Cycle Chic

Cykelbanor påverkar trafikanternas beteende

Fler och bättre cykelbanor brukar anges som receptet för att öka cyklingen, och många har synpunkter på hur de kan bli bättre. Ibland tycker jag kritiken är lite orättvis, för en cykelbana kan inte ändra på fysikens lagar. Det finns inga farliga vägar eller cykelbanor, bara farliga (och otrevliga) trafikanter. Cykelbanornas uppgift blir därför att påverka trafikanternas beteende så att det blir trevligt och säkert för så många som möjligt.

Pappa med barn. Foto Marc van Woudenberg/Amsterdamize

I korsningar är problemen störst. Cykelbanor brukar ligga till höger på gatan, vilket gör att motortrafikanter som svänger höger korsar cyklisternas väg. Där sker många kollisioner, och det kallas högersvängningsolyckor. Särskilt vanligt är att lastbilschaufförer inte observerar cyklister på grund av den stora döda vinkeln i en lastbil. I Köpenhamn har man därför kört en kampanj där cyklister får klättra upp i en lastbilshytt för att få se vad som syns, och vad som inte syns (tips: gul väst hjälper inte). Då lär man sig att stanna framför eller bakom en lastbil, inte brevid.

Det bästa är förstås att trafikanterna ser sig för, och infrastrukturen ska uppmuntra det. Därför har man i många korsningar målat cykelboxar framför stoppstrecket. Det är meningen att cyklisterna stannar i cykelboxen medan motortrafikanterna stannar bakom stoppstrecket. På så vis hamnar cyklisterna framför näsan på motortrafikanterna när de väntar vid rödljus. Av samma skäl låter man ibland cyklister få grönt före motortrafikanterna, vilket gör att motortrafikanterna lättare observerar cyklisterna. En undersökning från Portland, Oregon, USA visar att cykelboxar ökar både säkerheten och den upplevda tryggheten.


Mariana från Mexico. Foto Olof Blomqvist/Malmö-Lund Cycle Chic

Jag gör denna utläggning om cykelboxar och korsningar för att visa hur infrastrukturen inte kan göra att alla riskmoment försvinner. Trafiken är en social tillställning, som en fest. Det blir vad man gör det till. Det blir bättre om man går in i det med en positiv attityd, men det blir ännu bättre om man kan knepen och förstår sammanhangen.
 

Hunden är med. Foto Mikael Colville-Andersen/Copenhagen Cycle Chic

För att illustrera den här artikeln har jag valt bilder på cyklister som inte ser ut som astronauter. Med all respekt för Christer Fuglesang så är gatan ingen rymdstation (det vore häftigt förstås) och jag anser att vanliga kläder kan hjälpa till att göra trafiken mänskligare, trevligare och säkrare. Det finns en gräsrotsrörelse på internet som heter Cycle Chic. Cycle Chic handlar om att cykla i vanliga kläder, att inte ha för bråttom och att stanna för rött ljus. En enkätundersökning från Norge visar att cyklister med vanlig klädsel cyklar försiktigare än de med rymddräkt.


Se till att du syns. En snygg slips gör att andra trafikanter lägger märke
till dig. Foto Mikael Colville-Andersen/
Copenhagen Cycle Chic

En av de viktigaste åtgärderna för säker och trevlig trafik är att sänka farten till max 30 i tätort, på alla gator. Då dämpas takten, och man kan kolla in och lägga märke till trafikanter som ser trevliga ut. Det blir lättare att ta ögonkontakt och visa sina intentioner, i flera bemärkelser.


Fotgängare ska omhuldas. Foto Mikael Colville-Andersen/Copenhagen Cycle Chic

Använda ringklockan eller ej?

Eftersom trafiken är en social tillställning ska cyklister omhulda fotgängare lika mycket som centerpartiet omhuldar miljöbilar. Som cyklist kan det vara ganska svårt ibland att veta om man ska plinga en fotgängare eller inte. En fotgängare på cykelbanan kanske bara blir arg om man plingar. Jag brukar i första hand sikta på att cykla bakom en fotgängare, inte framför. Kan jag inte det så plingar jag. Jag har monterat min ringklocka så att jag kan vila tummen på klockan och plinga ögonblickligen. Det sparar många meters reaktionstid.

Ha det bra, och tänk på att cyklister lever längre.


Du er mere sikker på cyklen end i sofaen!

Källhänvisningar: 


Två danska studier på 30 000 vuxna visar att de som cyklar till jobbet har 40% lägre dödlighet. En litteraturstudie från Nederländerna visade att bilister som byter till cykel i genomsnitt tappar 5-9 dagars livslängd till trafikolyckor, men samtidigt vinner 3-14 månaders livslängd på grund av bättre hälsa.

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Paul Lernmark (3 Oktober 2010 18:53):
Fantastiskt Erik!
 0
Niklas (3 Oktober 2010 20:47):
Som någorlunda flitig cyklist i innerstaden kan man konstatera att det inte alltid känns säkert. Några exempel är Sveavägen och birger Jarlsgatan (uppmot Jarlaplan) samt Norrlandsgatan (där jag sist blev inprejad av en SUV). Ett problem är (som nämnts) att bilisterna ofta har svårt att upptäcka cyklisten. Finns det någon utvärdering kring försöken att placera cykelbanan till vänster (som de gjort på Manhattan) har slagit väl ut?
 0
Erik Sandblom (3 Oktober 2010 21:41):
Paul, tack!

Niklas, det jag vet inte!
 0
Martin Danell (3 Oktober 2010 23:10):
Äntligen nån som påtalar pläderar för ökat cyklande här på Yimby! Det borde väl finnas få så enkla lösningar som skulle lösa lika många samhällsproblem ifall de annamades i större skala. Cyklandet löser: miljöproblem, trängselproblem och folkhälsoproblem pg.a övervikt och stillasittande. Dessutom är det så mycket härligare att på morgonen glida fram genom staden på cykel än att sitta och trängas på en buss eller bakom ratten i en bilkö.
 0
Lucas Stensö De Marie (3 Oktober 2010 23:49):
Mycket bra inlägg! Gillade att du utförligt skrev källförteckningen och kom med några enkla och belysande exempel i slutet! Bra!
 0
Peter Markusson (4 Oktober 2010 08:08):
Rolig och tänkvärd artikel, Erik! Och tack för alla källangivelser!
 0
Erik Johansson (4 Oktober 2010 08:09):
Plingandet är svårt om man plingar måste man göra det långt innan man möter någon, och ju längre tid det är mellan plinget och mötet desto trevligare är det för fotgängaren.

Men jag undrar om alla tänker så eller om det bara är jag som cyklist.
+1
Hans Stålner (4 Oktober 2010 08:19):
Det finns ett helt batteri med trafikåtgärder som gynnar cykeln - om man nu verkligen vill det. Vissa gator i staden kan helt stängas av för biltrafik, andra kan begränsas till ett körfält och låta cykeln få hela det andra - istället för en smal körbana på sidan, cykelfartsgator där bilar får anpassa sig till cyklar osv. Ett absolut krav är också det som tas upp i artikeln: att sänka hastigheten för motortrafik till högst 30 kmh - det är ganska ofattbart att man inte gjort detta ännu.

Egentligen är det märkligt att cyklister och gångtrafikanter accepterar så mycket biltrafik, och att samhället accepterar alla olyckor som ske mellan bil och oskyddad.

Men det är klart: fortsätter man att bygga bilvägar och motortrafikleder, samt gynna bilen ekonomiskt, ja, då blir det väl såhär i fortsättningen också, en massa "idioter" som åker omkring i suvar och "tror att de är nåt".

Så om man vill lösa bilträngselproblem: statsa ett par miljarder på cykelvägar och trafiklösningar på befintliga gator, låt cyklisterna ta minst 50% av utrymmet från bilarna.
 0
Henrik Hall (4 Oktober 2010 09:01):
Fantastiskt fin artikel! I vintras kan jag intyga att man i Uppsala kunde cykla utan problem, förutom möjligen att det blev lite kallt i fartvinden, beroende på att snön blev hårt packad i kylan. Det stora problemet är ju annars att snön faller, smälter och man cyklar upp spår i gatan som sedan fryser dagar senare.
 0
Anders Ryding (4 Oktober 2010 10:01):
Det här med cycle chic var nytt för mig. Väldigt sympatiskt. Jag cyklade under en period i somras från hemmet vid Hornstull till jobbet i city. Det gör jag inte längre. Det som jag trodde skulle bli en trevlig tur till jobbet blev bara ett stort stresspåslag. Söder Mälarstrand funkar hyfsat, men när man kommer till slussen dyker det upp 100000 hetsiga svettiga människor(är det Nacka-bor?) klädda för vätternrundan.De vill bara fram så fort som möjligt och har inget trafikvett. Hetsen bland cyklisterna är det största problemet, inte bilarna.
Försök att flanera en stund på Götgatan. Går inte. Efter det har man ett grundmurat hat till alla cyklister.
 0
Erik Sandblom (4 Oktober 2010 10:18):
@ Hans Stålner, jag tror inte heller man ökar cyklingen eller minskar biltrafiken genom att bygga nya motorvägar. Men jag tycker man borde prata mer om parkeringsnormer, det är faktiskt löjligt att det är förbjudet att bygga hus utan parkeringsplatser för bil.

Kommunen måste sluta tvinga fram bilparkering
http:​/​/​www.​goteborgsfria.​nu/​artikel/​85278
http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​parkeringsnorm

@ Anders Ryding, Så tråkigt att det blev stressigt. Jag tycker det är mindre stressigt när det är barmark men ändå inte sommar, t ex mars, eller oktober faktiskt! Då är det inte lika många cyklister, men ändå inte så mörkt om man cyklar i stan. Det finns bra cykellampor numera också. Hoppas du vill prova igen någon gång.

@ Alla andra, tack för alla snälla kommentarer!
 0
Linda (4 Oktober 2010 10:55):
Härligt med en cykelartikel! Min tes är att Stockholm ännu är en omogen cykelstad men att chic-cyklisterna kommer att ta marknadsandelar från vätternrundan-typerna. Det krävs sammanhängande cykelbanor, ofantligt mycket fler cykelställ vid målpunkter, men också fler av dessa vanliga cyklister - och det är ju verkligen en utveckling som går åt rätt håll!
 0
Carl Johan Hall (4 Oktober 2010 11:09):
"En enkätundersökning från Norge visar att cyklister med vanlig klädsel cyklar försiktigare än de med rymddräkt." Cum hoc, ergo propter hoc? Det där är ett statistiskt samband och inte ett orsakssamband. Skulle jag använda cykel som dagligt transportmedel skulle jag se till att både cykel och klädsel vore väldigt ändamålsenliga. Och så skulle jag bära hjälm, vilket för mig är lika självklart som att använda säkerhetsbälte när jag kör bil.

En stad där cykling fungerar väldigt bra är Västerås. Dels på grund av att staden är rätt platt (jämfört med Stockholm), men kanske främst tack vare det eminenta cykelbanenätet. Där har man gjort allt så bekvämt - man behöver t ex inte stanna och trycka på en knapp för att få grön cykelsignal, utan signalprioriteringen styrs av sensorer i marken, precis som för bilarna!
 0
Erik Sandblom (4 Oktober 2010 11:31):
@ Carl Johan Hall, hur vet du att det inte är ett orsakssamband? Det kan det mycket väl vara. Kläder påverkar attityden. Prova att gå naken på stan ska du se! Jag tycker man ska ha vilka kläder man vill. Men det är viktigt att fundera på hur man beter sig.

Jag känner inte till någon stad där lokalbefolkningen inte klagar på cykelbanorna. Som jag skriver i artikeln kan inte cykelbanor lösa alla problem. Det kommer alltid att krävas en del av trafikanterna själva.

Mitt huvudbudskap med artikeln är att inte bara prata om trafiksäkerhet. Man måste prata om trevnad också. Det är viktigt att kunna vara på stan utan att bli irriterad och uppjagad av en stressad medtrafikant.
 0
Marcus (4 Oktober 2010 11:45):
Mycket bra skrivet Erik. Gillar speciellt din liknelse mellan trafiken och en fest. Det blir så kul och trivsamt som man gör det.
 0
Ivan (4 Oktober 2010 13:42):
Tror att kritiken mot cykelastronauterna missar hälsoaspekten: många cyklar till jobbet för motionens skull, cyklar lite längre, lite snabbare för att komma fram i rimlig tid, lägger i en extra växel och svettas mycket mer än de cykelchika. Därmed behovet av cykelkläder. De snabba cyklisterna kan dessutom delas in i två kategorier (astronauter och kosmonauter?). Den ena kategorin är tyvärr ibland hänsynslös, och jag har t om sett dessa människor skrika på andra cyklister och slå på bilar. Inte avstressande. Den andra kategorin är hänsynsfull, cyklar fort då det inte stör andra, men anpassar i övrigt farten efter omständigheterna.
 0
Carl Johan Hall (4 Oktober 2010 14:13):
Erik Sandblom: Mitt rosande av cykelbanorna i Västerås kommer sig av att jag är uppvuxen där och har egen erfarenhet av att trafiklösningarna fungerar väldigt bra. Det verkar också vara påfallande många som cyklar där, och då är ändå inte Västerås någon utpräglad studentstad som Uppsala, utan även yrkesverksamma som har råd med bil cyklar.
 0
Olle Jansson (4 Oktober 2010 14:46):
Onekligen ett trevligt inlägg i debatten. Det är befriande att för en gångs skull ha fokus på människor istället för hus. Människor som dessutom inte är inklistrade i en solig och livlig arkitektsketch.
 0
Hans Stålner (4 Oktober 2010 14:48):
Erik Sandblom: håller med om att parkeringsnormen är en central del i att begränsa biltrafiken. Allt hänger dessutom ihop: om det går att bygga bostäder centralt utan parkeringsgarage så blir hyrorna lägre osv. Fler kan ha råd att bo i innerstan, fler kan välja bort bilen helt (med gång- och cykelavstånd till arbete och service.

Jag tycker också att det är en fin artikel som ligger väl i tiden nu när det börjar anses chict att cykla i stan. Vad jag menare är att det borde följas upp med ordentliga fysiska åtgärder för att utveckla cyklandet, det finns hur mycket som helst att göra. Bilismen är fortfarande den allt överskuggande normen och cykel ses som lite udda men kul. Personligen skulle jag inte ha något emot att vända på detta förhållande.

Givetvis ska man cykla i vanliga kläder... med ett leende på läpparna.
 0
Erik Sandblom (4 Oktober 2010 14:52):
Ivan, jag håller med om att cykel är ett bra transportmedel även för lite längre resor. Bland de som har 10-15 kilometer till jobbet i Köpenhamn så väljer var tionde att cykla. Det tar 30-45 minuter, utan att man måste ta i. Det största problemet är nog inte backar eller motvind utan alla stopp. En fysiker har räknat ut att det går åt fem gånger så mycket energi att cykla med ett stopp var hundrade meter, jämfört med att hålla jämn fart.

Köpenhamnsbor ska cykla längre
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​910​_​1463_​Kopenhamnsbor_​ska_​cy.​.​

Why Bicyclists Hate Stop Signs
http:​/​/​www.​arch.​ksu.​edu/​seamon/​Fajans.​htm

I Köpenhamn och Stockholm har man bland annat därför börjat anpassa den gröna vågen i trafikljusen för cyklister, på vissa sträckor under rusningstid.

Jag håller också med om att cyklister är en heterogen grupp. En tolvåring har naturligtvis andra behov och prioriteringar än en cyklist med lastbilskörkort och jättemånga mil bakom ratten. Kanske innebär det att cykelbanorna borde vara bredare och rakare, men det kan också betyda att man borde ta bort tvånget att använda cykelbanor.

Blev påkörd av bil - får böta
http:​/​/​www.​skanskan.​se/​article/​20​10​0​929/​LUND/​70​929990​8
 0
Martin Ekdahl (4 Oktober 2010 17:36):
Att cykla till jobbet är fenomenalt. Jag cyklar alla regn- och snöfria dagar till mitt arbete. En timme dit och en timme tillbaka. I Rostock håller sig dock cyklisterna på trottoaren eftersom gatorna är smala och bilarna sällan uppmärksammar hastighetsgränserna. Detta har i sin tur lett till att cyklister konkurrerar med gångtrafikanter om trottoarerna.
 0
Anders Gardebring (4 Oktober 2010 20:49):
Själv cyklar jag till och från jobbet varje dag.
Jag är dock horribelt morgontrött vilket har varit lite av ett problem när det gäller cykling...
Lösningen heter elcykel. En fantastisk liten uppfinning. Man kan cykla precis som vanligt om man vill, men när man slår på elmotorn så susar man konstant fram i medvind och nedförsbacke.
Cykeln är, till skillnad från t.ex. en moped, helt tyst och kan göra upp till 25km/h enbart med eldrift. Så det brukar bli el till jobbet, o sen benkraft på hemvägen.

http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​UZ70​38sllcM&fmt=​18

Och ett stort plus. Till skillnad från en bil eller en moped så kan man alltid ta sig hem, även om man får batteritorsk. Det är ju bara att trampa :)
(okej, vissa mopeder går också att trampa, men de är ju inte direkt lätta att "cykla" med).
 0
Eskil H (4 Oktober 2010 21:50):
Håller helt med Erik Sandblom m fl i cycle chic-frågan. Min erfarenhet är att vätternrundantyperna är cyklisternas motsvarighet till SUV-maffian: JAG SKA FRAM! Detta tycks särskilt gälla cykelbud - om det sedan beror på en machosubkultur eller bara effektivitetspress från arbetsgivaren låter jag vara osagt...
(Att ovanstående är en grov generalisering hoppas jag alla förstår; många SUV-förare släpper vänligt fram mig på övergångsstället, liksom många vätternrundantyper visar större hänsyn än åtskilliga cycle chic-människor.)
 0
Anders Gardebring (4 Oktober 2010 21:55):
Häromdagen blev jag påkörd bakifrån av ett cykelbud. Jag stannade vid ett rödljus, trots att det inte var någon trafik. Det skulle man tydligen inte göra ;)
 0
Peter D (4 Oktober 2010 22:22):
Som bilist tycker jag att det är bra att du tar upp beteende som en säkerhetsfråga. Utformningen av cykelbanor och vägar är ett sätt att påverka både cyklister och bilisters beteende.

Det finns dock problem som måste lösas på annat sätt, det finns än alldeles för stor del cyklister som helt enkelt struntar i de regler som finns. Man cyklar mot rött, på trottoarer, använder inte cykelbanor där sådana finns utan blockerar vägar istället.

Sen finns de som går in i sin egen värld med ipodlurar i öronen (denna grupp finns även bland fotgängare) och inte ens skulle höra om en tjutande brandbil skulle komma farande.
 0
Erik Sandblom (5 Oktober 2010 16:09):
@ Peter D, det är förstås inte bra om cyklister blockerar vägar. Men jag blir lite osäker på hur du menar. Att cykla på en väg tycker jag inte är att blockera den. Om en cyklist cyklar på vägen istället för på cykelbanan så kan det ha många orsaker. Cykelbanan kanske inte är plogad, man kanske ska svänga vänster, man har bråttom och vill inte stanna för alla fotgängare, för att ta några exempel. I trafikförordningen nämns några omständigheter när cyklister inte tvingas använda cykelbana.

Jag gillar cykelbanor, men de kan som sagt inte lösa alla problem. Ibland måste man samarbeta helt enkelt. Jag önskar att cykelbanor blir helt frivilliga för cyklister att använda.
 0
Peter D (5 Oktober 2010 17:21):
Erik: Det jag syftar på är de som klätt ut sig i kroppsstrumpa och kategoriskt vägrar använda cykelbanor. De härjar oftast på sommaren på 70 och 90 landsvägar.
 0
Erik Sandblom (5 Oktober 2010 18:49):
@ Peter D, jag tror inte cyklisterna kategoriskt vägrar cykelbana. Tvärtom vill de flesta ha fler cykelbanor. Problemet är att cykelbanor inte passar alla alltid. Ett barn som cyklar till skolan har helt andra krav än en erfaren lastbilschaufför som tar en snabb motionstur på cykeln en vacker sommardag. Det är inte realistiskt att bygga det perfekta, heltäckande cykelbanenätet som passar alla alltid. Därför anser jag att det allmänna vägnätet måste förbli just allmänt, öppet även för cyklister, traktorförare, ryttare och husvagnsfolk, även om det finns cykelbana brevid.
 0
OF (5 Oktober 2010 21:50):
Man måste följa upp lagligheten bland cyklisterna också! Många struntar i cykelbanorna, cyklar mot rött och mot enkelriktad gata. Om man nu satsar miljoner på cykelbanor kan man satsa lite på att se om de utnyttjas som det är menat! Eller? OF
 0
Herbert Tingesten (5 Oktober 2010 22:42):
Cykelbanor är ofta ruskigt trafikfarliga, troligen pga att de som planerar dem inte cyklar själva. Praktexemplet är cykelbanestumpen förbi Haga Forum, som på en sträcka av drygt 100 meter lyckas samla en hårresande mängd riskhöjande planerarmisstag:

0 meter (räknat söderifrån): Tvär dubbelknixpåfart med höga trottoarkanter på varje sida. Korsar gångbanan. Ligger direkt efter en nerförsbacke så farten är ofta hög.
50 meter senare: Korsning med parkeringsutfart där träd skymmer sikten. Inga varningsskyltar finns uppsatta vare sig för bilisterna eller cyklisterna.
10 meter senare: Korsning med passage som jäktade busspassagerare använder på väg från parkeringen till bussterminalen.
10 meter senare: Cykelbanan passerar omedelbart bakom en busskur där folk köar eller strosar omkring någon meter från cykelbanan.
15 meter senare: Bussterminalen står omedelbart intill cykelbanan och skymmer sikten totalt. Fotgängare som korsar cykelbanan ser inte cyklarna och tvärtom. Inga varningsskyltar finns uppsatta så fotgängarna vet inte att de korsar en cykelbana.
10 meter senare: Korsning med infarten till Hagaparken. Cyklister och bilister är helt skymda för varandra av terminalen. Sikten till höger är också skymd av träd och ett högt buskage.

Det är visserligen olagligt att inte använda cykelbana där sådan finns, men det är också olagligt att agera oansvarigt och utsätta sig och andra för olycksrisker. Jag väljer oftast att gå på den senare principen, speciellt i så solklara fall som detta.
 0
Daniel Andersson (5 Oktober 2010 23:04):
Reglerna för cyklandes placering på väg är rätt tydliga. Cykelöverfarter är ett mer diffust område imo. Möjligheten att cykla på körbanan även då cykelbana finns är dels enl. 2 kap 1§ (cykelbanan är en uppenbar olycksrisk eller det är ovanligt mycket gångtrafikanter som gör cykling där olämplig) samt enl. 3 kap 6§ (kursiverat avsnitt nedan). Otydligheten gäller tolkningen av lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Innebär det te.x. att korta cykelbanor genom småsamhällen (för skolbarnen) inte behöver användas av långfärdscyklister? Och/eller att det är OK om man som cyklist kan tjäna fem sekunder på att nyttja körbanan? Vore intressant med mer info om denna tolkning.

Trafikförordning (1998:1276) https:​/​/​lagen.​nu/​1998_​_​_​KOLON_​_​_​1276

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
[...]
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.


3 kap Bestämmelser för trafik med fordon

Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. [...] Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Om särskild försiktighet iakttas får dock
* 1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge,


7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel [...] skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

12 § På väg skall vägrenen användas
* 1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
 0
Erik Sandblom (5 Oktober 2010 23:11):
OF, i Göteborg finns två cyklande poliser på heltid, som håller efter cyklisterna. Det tycker jag är bra, för då ser man sig för lite extra innan man improviserar, och det kan ju vara bra eller hur! Att poliserna själva cyklar är också bra eftersom cyklister ofta känner sig marginaliserade.

I Danmark får cyklister svänga höger vid rödljus och personligen tycker jag man skulle kunna ta bort några trafikljus. Det skulle kunna göra att trafikanterna samspelar lite bättre.
http:​/​/​www.​sydsvenskan.​se/​danmark/​article1240​0​12/​Rod-​h.​.​
 0
Martin Danell (6 Oktober 2010 01:47):
Till regelbrytande cyklisters försvar vill jag säga att det känns väldigt tydligt när man cyklar i Stockholm att varken staden eller reglerna är anpassade för cyklar. Att i princip samma regler gäller för cyklar som för bilar är absurt.

Högesväng mot rött ljus som Erik nämner är ett bra exempel på en regel som känns väldigt onödig för cyklar.

Sedan några förslag när det gäller stadens anpassning:

1. Ofta är rödljus anpassade för bilars hastighet medan man som cyklist måste stanna och vänta på grönt i varenda korsning.

2. Det finns väldig många enkelriktade gator, där det skulle rymmas ett cykelfält i motsatt riktning.

3. I debatten brukar man diskutera om man ska lägga cykelbanor längs huvudgator eller längs mindre gator. Jag tycker både och. Principen bör vara att det borde gå att cykla i båda riktningar längs alla gator. Även gågator som Drottninggatan och Götgatsbacken borde ha cykelfält.
 0
Henrik Ahlen (6 Oktober 2010 16:01):
Tack för suverän bloggpost!
Jag är mycket intresserad av utveckling av cyklar för stadsbruk.
Vad gäller regler tycker jag att cyklister bör få svänga höger vid rödljus i korsningar, och att cyklister även ska få cykla mot enkelriktat. Det senare är tydligen under utredning i Stockholm.

Hoppas även att Stockholm kan inspireras av Köpenhamns coola planer på bike superhighways: http:​/​/​www.​copenhagenize.​com/​20​0​9/​0​8/​bicycle-​commuter-​.​.​
 0
Martin Ekdahl (6 Oktober 2010 21:06):
Idag hände en svår olycka med en cyklist och en buss full med skolungdomar inblandade vid ett övergångsställe här i stan. Flera skadade. Det är ytterligare ett trist exempel på att stadsplaneringen måste ta hänsyn till att många färdmedel skall dela på liten yta.
 0
OF (6 Oktober 2010 21:18):
Tack Erik. Mycket bra initiativ av polisen i Göteborg! Visst tittar man en å annan gång när man vet att det kan finnas cyklande poliser runt knuten! Bara det skulle få ner bus-cyklismen. Cykelbuden bär skulden till att andra följer efter och skiter i cykelbanorna, det irriterar bilisterna och spiralen är igång. Otroligt att dessa cykelbud riskerar sina liv för knappt 90 spänn i timmen! OF
 0
Erik Sandblom (7 Oktober 2010 14:14):
Lite statisik från trafikkontoret, via mejl: Under perioden 2005-2009 omkom i genomsnitt 10,4 personer om året i Stockholmstrafiken, varav 2,6 cyklister och 3,0 fotgängare. Drygt var tredje omkommen cyklist, en om året, var inblandad i en kollision med högersvängande motorfordon.
 0
Tove (3 December 2010 10:41):
Vad synd att jag missat detta inlägg i cykeldebatten och inte kunnat kommentera tidigare. Mycket kloka saker har sagts. Hans har helt rätt! Jag vill bara ytterligare poängtera att många av de konflikter ni beskriver ovan mellan oskyddade trafikanter handlar om att trafiklösningarna inte är anpassade för cyklisters och fotgängares olika behov och att konflikter mellan olika cyklistgrupper och cyklister och fotgängare inte hanteras på ett ändamålsenligt sätt i stadsrummet. Det finns sätt att se till att både "hjälmanvändande arbetspendlare" med höga krav på snabba restider och "cycle chic cyklister" kan samexistera såväl med varandra och med fotgängare på ett mer friktionsfritt sätt. Den viktigaste framgångsfaktorn är det politiska beslutet (helt omöjligt uppenbarligen) att inskränka en smula på biltrafikens framkomlighet. Ska vi ha en stad för alla är det enda vägen framåt. Hoppas bara våra politiker inser det någon gång innan nästa århundrade.
 0
Alf . (4 December 2010 01:37):
Min personliga åsikt angånde cykling är att det bara är att cykla på och att inga regler gäller.
Cykla lite här och lite där, vadå enkelriktat? spelar ingen roll om det är cykelbana, trottoar eller väg dock undviker jag motorvägar.
Utrustning som dubbdäck, hjälm eller lampor, behövs inte.
Visst en del damer blir arga när jag inte syns i mörkret men jag ser dom och undviker att köra på dom.

Cykling är viktigt i städer och jag hoppas att det satsas mer på cyklisterna.
 0
Erik Sandblom (4 December 2010 14:35):
Alf, det är klart att det finns många regler som gäller. Jag vill betona de sociala reglerna. Att ha bra lysen tycker jag hör dit, just för att inte skrämma andra trafikanter. Det behöver inte handla om att det är farligt, utan om att man vill vara trevlig precis som när man inte störtar fram och armbågar sig in i en hiss.

Men jag håller med om att de konventionella trafikreglerna är lite snäva för cyklister, t ex att man inte får cykla mot enkelriktat även om det finns gott om plats för möte. Jag skulle gärna se lite färre trafikljus också, det skulle öka respekten för de som blir kvar.
 0
Herbert Tingesten (4 December 2010 21:41):
Respekten för trafikljus skulle också öka om de kunde slå om till grönt även om man inte råkar ha ett ton metall med sig. Många trafikljus går på någon sorts magnetsensor och då får cyklisten vackert stå där och vänta tills det kommer en snäll bil och triggar grönljuset.
 0
Anders Gardebring (5 December 2010 12:44):
Alf:
Lampor är en fullständig självklarhet. Såhär års har jag oftast på dem även under dagen, eftersom sikten ofta är dålig. Syftet är att bli sedd, och att se. Du använder inte lyse, och jag undrar varför? Det blir ju inte jobbigare att cykla bara för att man har lyset påslaget.
 0
Herbert Tingesten (5 December 2010 13:29):
Anders: Funderade lite över det där för några år sen då jag just köpt en cykel med navdynamo och gjorde ett empiriskt test. Lyfter man upp framhjulet och snurrar det så stoppar det efter bara ett par varv när man slår på lyset, annars snurrar det en halvminut eller så. Obs att det inte är någon mekanisk skillnad, utan det räcker med att switchen är i "på"-läge så att dynamon genererar ström. Bromsverkan står de elektromagnetiska krafterna för.

Ja, med batteri blir det förstås ingen skillnad. Där kan man åtminstone skylla på sitt miljösamvete om man är lat och inte orkar köpa nya/ladda hela tiden. Måste förstås medge att jag är svårt sugen på en sån där elcykel som du har...
 0
Erik Sandblom (5 December 2010 15:35):
@ Herbert, Tingesten, å andra sidan märker jag inte om mina navdynamo-lampor är påslagna, så någon stor skillnad är det inte.

Jag gillar annars Reelight som alltid är påslagna och som gör att man slipper sladdar och batterier. Och trots att lysena alltid är påslagna så snurrar hjulen hur länge som helst! De lyser inte upp vägbanan men räcker gott för att man ska synas.
 0
Karl (6 December 2010 02:18):
Jag förmodar att Alfs kommentar var ironisk. Den reflekterar emellertid ett beteende som tyvärr är rätt vanligt i Sverige och som jag förmodar kommer av att vi inte har någon riktig cykelkultur, och att folk därför inte lär sig trafikregler och annat. Det är ett oskick, och trots att jag gärna ser ett mer utbrett cyklande skulle jag föredra att folk som inte kan följa ens grundläggande trafikregler lämnade cykeln hemma.
 0
Marie (6 Januari 2011 14:58):
Mycket bra inlägg. Jag är en "cycle chic"-cyklist, jag har min damcykel och mina vanliga kläder men det betyder inte att jag alltid cyklar långsamt, jag vill komma fram och ibland har jag bråttom. Det verkar vara en allmän bild hos stadsplanerare att bilister måste få komma fram så fort som möjligt (därför bygger vi vägar som ger bilar möjlighet att komma upp i höga hastigheter i innerstan) men cykling är ett söndagsnöje, en långsam cykeltur. Cykelvägarna behöver bli mycket bredare och flerfiliga så att de kan användas både av söndagscyklisterna och träningscyklisterna. Vi måste bli fler, starkare och reclaima mer av vägytan.
 0
Anders Gardebring (6 Januari 2011 15:17):
Helt rätt Marie!

Själv finner jag det lite irriterande dels hur en del verkar ha inställningen att jag är en "hurtbulle" för att jag cyklar, för att sedan byta till att jag är "lat" när de får veta att jag har en elcykel. Om jag istället körde motorcykel eller bil till jobbet skulle, misstänker jag, ingen kalla mig varken för hurtbulle eller lat.

För mig är cykeln mitt primära transportmedel. Jag cyklar istället för att gå, åka kollektivt eller köra bil. Jag cyklar för att ta mig från plats A till plats B. För stadens kassa är jag ur den synvinkeln oerhört billig. Jag skitar inte ner miljön (vår elproduktion är trots allt väldigt ren, och jag åker inte bara på elkraft), jag tar mycket lite plats i trafiken, och jag bidrar inte till att fylla på de redan överfulla tunnelbanetågen och bussarna ännu mer.

Trafikplanerarna och politikerna borde älska oss som cyklar! Men det gör de ju bevisligen inte...

Marie: Du skriver ju väldigt bra om de här frågorna på din blogg, vill du skriva något om det här?
 0
Peter D (6 Januari 2011 19:07):
Marie Vilka vägar är det du pratar om, det är väl högst 50 på nästan alla innerstadens vägar. Men jag håller med om att gatornas utformning kunde vara bättre både för bilister och cyklister.
 0
Erik Sandblom (7 Januari 2011 07:29):
Peter D, har du provat att hålla 50 på cykelbanorna? På många ställen går det knappt att hålla 20 och på andra ställen är det egentligen lite för smalt för att cykla fort när man får möte. Med "fort" menar jag 25-30 km/h vilket känns ganska naturligt i nerförsbacke. I Köpenhamn är cykelbanorna såpass breda att det går bra att köra om samtidigt som man får möte. Närmast en utopi för cyklister i Sverige.
 0
Peter D (7 Januari 2011 10:08):
Erik: Jag vet inte om jag tycker att det är så lämpligt att något som är helt ljudlöst och får framföras av vem som helst utan körkort eller med krav på körduglighet ska framföras i 30 kmh i stadsmiljö.

I Köpenhamn vågar man knappt promenera i rusningstid.
 0
Erik Sandblom (7 Januari 2011 10:29):
Peter D, i de flesta städer vågar många inte cykla i rusningstid. Cyklister är ofarliga om än ibland irriterande. Mindre än en procent av omkomna i trafiken mejas ner av cyklister.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​150​0​_​1393_​Krockar_​trafiksaker.​.​

En bilist i 30 km/h har 15 gånger så mycket rörelseenergi som en cyklist i samma hastighet.
http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​Rörelseenergi

Körkort för cyklister tror jag inte på, däremot cykelutbildning i skolorna. Det har man i Nederländerna. I slutprovet måste tolvåringar köra en slinga i stan.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​thread-​1929-​Cykelutbildning-​f.​.​
 0
Henrik (7 Januari 2011 18:31):
Marie, som tur var så verkar det vara förändringsvindar på gång, när de gamla gardet av stadsplanerare/trafikplanerare är på utgång. Nackdelen är väl att det kommer finnas kvar politiker av den gamla skolan, vilket är bilen ska alltid fram. Sen får man skilja på framkomlighet och tillgänglighet, vilka är vitt skilda saker.

Det största problemet tycker jag som är verksam i just den här sektorn är att den stora majoriteten av politikerna är män, 55+ och inte använder annat än bilen. Inte underligt att det prioriteras som det görs. Att få pengar till utbyggnad av säkra skolvägar går inte, men att satsa mångmiljonbelopp på utredningar av överbelastat vägnät är populärt från politikerhåll.
 0
Niklas Johansson (11 Januari 2015 18:27):
Jag håller helt med om att cykellampor är väsentligt. I mörker syns man inte utan lampor, då spelar det ingen roll hur försiktig du är!

Reelights cykellysen från http:​/​/​cykellykta.​se/​ gör att du alltid är synlig. Snurrar man hjulet som Erik säger märks det ingen skillnad med Reelights cykellampor på. Finns att köpa på http:​/​/​cykellykta.​se/​cykellampor/​
+1
Martin Ekdahl (12 Januari 2015 08:48):
Körkortskrav för cyklister vore rentav kontraproduktivt. Då skulle färre människor bry sig om att cykla till jobb och skola och istället välja andra färdsmedel.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8598 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter