Utskrift från www.yimby.se
....

Om cykling i Köpenhamn

Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Linda Kummel (13 Oktober 2010 10:13):
Vackert! Stockholm har några års arbete kvar innan vi börjar närma oss Kph, men det är en strålande förebild. Som nyinflyttad saknar jag närvaron av fraktcyklar, men det kommer nog också!
 0
Erik Sandblom (13 Oktober 2010 10:46):
Cykling i storstäder är BÅDE idylliskt OCH effektivt!
 0
Per Ankersjö (13 Oktober 2010 11:54):
Trevlig och inspirerande film!
 0
Magnus Orest (13 Oktober 2010 12:06):
Intressant video, och kul att se en och annan Long John - det finns några sådana i Stockholm, men väldigt få. Kan ju bero på att typen inte är helt optimal för en stad som är så kuperad som Stockholm. Vi har dock en bra bit kvar innan vi bor i en stad som är lika cykelvänlig som Kph. Eller Uppsala, för den delen.
 0
Gustav Svärd (13 Oktober 2010 16:39):
Trevlig video. Ett så långsiktigt satsande på cyckelinfrastruktur skulle få stor effekt även här - trots Stockholms backighet. Ett sätt att komma förbi problemet med alla backar för cycklar som LongJohns vore att kombinera den idén med elcyckel-teknologin som blir allt vanligare.
 0
Magnus Orest (13 Oktober 2010 16:55):
Gustav, jag tänkte precis på samma sak. Det enda hinder jag ser är att man kombinerar priset för en Long John (ofta över 30.000:-, i alla fall för de som byggs idag) med priset för en hyfsat stark elcykel, som kan hamna någonstans runt 10.000:-.

Om idén får genomslag kommer priserna att sjunka. Långjonnen är dyr eftersom den produceras i ganska små mängder, medan elcykeln är dyr för att den bygger på relativt ny teknologi. Då återstår egentligen bara problemet med säker förvaring, eftersom det inte direkt är en tingest man släpar upp i lägenheten eller till kontoret hur som helst, samtidigt som den är lite för stöldbegärlig för att man ska vilja lämna den låst på gatan eller i ett cykelrum.
 0
Anders Norén (13 Oktober 2010 17:59):
Magnus:

Någon form av integrerat lås i styrstång och pedalhus, så att cykeln blir oduglig utan rätt nyckel?
 0
Magnus Orest (13 Oktober 2010 19:21):
Anders, ett sådant koncept har jag också klurat på tidigare. ;-) Fast då var det en slags låsmekanism för styrstammen (dvs "pinnen" som förbinder styre med framgaffel/styrlager, för de av er som inte är cykelnördar), där man genom att låsa (upp) antingen gjorde så att styret inte gick att rubba, eller att det kunde svänga fritt utan att gaffeln följer med. Båda lika effektiva, båda lika livsfarliga. ;-)

Hur som helst tror jag att alla typer av integrerade låslösningar för cyklar kan bli intressant i framtiden. De hjälper inte om det är någon som slänger upp cykeln på en bil och kör iväg, men de flesta cykeltjuvar trampar själva iväg från platsen.
 0
Erik Sandblom (13 Oktober 2010 19:41):
I Köpenhamn har man testat låsbara minigarage till lådcyklarna. Garaget ser ut som en bil och tar ungefär lika mycket plats, men hyser fyra lådcyklar.

The Copenhagen Cargo Bike 'Car'
http:​/​/​www.​copenhagenize.​com/​20​0​9/​11/​copenhagen-​cargo-​.​.​

Vart fjärde tvåbarnshushåll i Köpenhamn har en lådcykel eller en cykelvagn. Här är två filmer om lådcyklar i Köpenhamn.
http:​/​/​www.​copenhagenize.​com/​20​10​/​0​9/​cargo-​bike-​copenh.​.​
 0
Anders Gardebring (13 Oktober 2010 19:42):
Som elcykelägare kan jag bara instämma i entusiasmen över den typen av fordon. Värt att nämna är att runt en tredjedel av priset på elcykel är själva batteriet, vilket man iaf på min cykel enkelt kan ta loss och med sig upp i lägenheten för laddning.
 0
Marie (28 Oktober 2010 11:39):
Så härligt. Man kan bli glad en hel dag efter att se sånt här. Cyklingen måste bli mer av en norm och det händer bara om man bygger för cykelframfart och får den kritiska massan.
 0
Anders Gardebring (29 Oktober 2010 22:47):
Marie:
Visst är det så! Jag är för egen del övertygad om att cyklingen, liksom också olika typer av små och lätta elfordon, kommer att växa starkt. Samtidgit känns det som att många politiker sitter kvar i gammalt tänkt med tanke på förbifartsbygget. Men man får väl någonstans hoppas att det får bli det misslyckande som i slutändan vänder skutan rätt...
 0
Anders Gardebring (29 Oktober 2010 22:51):
Marie:
Härlig blogg du har förresten! Hojta till om du vill skriva om cykling här på yimby!
 0
Magnus Orest (29 Oktober 2010 23:03):
Håller med Anders. Maries blogg borde vara obligatorisk läsning för alla politiker som vill - eller säger sig vilja - verka för cykling.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8629 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Politikerveckan Järva
8 Oktober 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 18:38 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter