Utskrift från www.yimby.se
....

Allt fler skippar körkort, särskilt stockholmare

 


Emellanåt skriver tidningarna om att alltfler unga väntar med att skaffa körkort. Ibland har man spekulerat i att det beror på försämrad konjunktur, men utvecklingen har pågått under snart 20 år, så det kan vi utesluta. Som figuren visar så är det inte bara ungdomar som skippar körkort. Bland folk i åldern 25-47 är det idag 82% som har körkort, mot 89% år 1989. Det är bara bland folk äldre än 48 som körkortsinnehavet ökar. Det beror kanske på att kvinnor i allt större utsträckning har körkort. Uppgifterna i figuren kommer från SCB via Bil Swedens hemsida.

I Stockholms län är mönstret ännu tydligare. Sextio procent av befolkningen i åldern 18-24 i Stockholms län saknar körkort eller har körkortet indraget. I åldern 25-44 saknar 30% körkort, enligt Trafikanalys rapport Fordon 2009. Lägger man till de tonåringar under 18 som reser runt på egen hand, så är det en stor del av befolkningen som inte har körkort.

Tillbakagången bland folk födda efter 1960 beror nog på att det blivit allt dyrare att skaffa körkort, samtidigt som kraven hela tiden tycks öka. Det kan också bero på att det är svårare att som ung få ett jobb för att finansiera körkort.

Men det beror sannolikt också på att stadslivet blivit alltmer populärt, även bland barnfamiljer. På trettio år har antalet barn som bor innanför tullarna i Stockholm ökat med 154 procent. Medelinkomsten är också betydligt högre i innerstan än ytterstan. Enda problemet är trafiken och avgaserna, enligt SvD:s enkät bland barnfamiljer. Bilen tycks vara varken uppskattad eller helt nödvändig bland nya generationens stadsbor.

Man köper inte en kundvagn när man handlar i mataffären, så varför skulle man köpa en bil för att handla? Det finns trots allt taxi, hyrbil och bilpool. Eller en vanlig "dra-maten" som min mormor hade. Tas lätt med på bussen och rätt in i köket utan besvärliga lyft.

Behöver vi fler motorvägar?


I debatten om motorvägar framhålls ökningen i oljepris och miljömedvetande som skäl till att ligga lågt med nya vägsatsningar. Men ännu mer handfast bör minskat körkortsinnehav vara. Om trenden fortsätter så kommer fler än var femte person i åldern 25-47 inte ha körkort om tio år. Stadsbor, vilka motorvägarna faktiskt till stor del är riktade mot, är ännu mindre intresserade av att köra bil än riksgenomsnittet.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Sandblom (18 November 2010 13:33):
I en intressant artikel på MSNBC står det att andelen bilar som säljs till yngre har minskat sedan toppen 1985. Andelen till de över 55 har ökat.

MSNBC: Carmakers' next problem: Generation Y
http:​/​/​www.​msnbc.​msn.​com/​id/​39970​363/​ns/​business-​autos
The percentage of new cars sold to 21- to 34-year-olds hit a high of nearly 38 percent in 1985 but stands at around 27 percent today, according to CNW research. Over that same period, the percentage of new car buyers who are 55 or older has generally been trending up, according to the vehicle research group.
 0
Herbert Tingesten (18 November 2010 13:41):
Inte så märkligt att andelen bilinnehavare i gruppen 48+ går upp när den går ner i de övriga - det är ju så matematiken fungerar. Om bilinnehavet i absoluta tal gick upp också skulle det vara en annan sak.
 0
Erik Sandblom (18 November 2010 13:48):
@ Herbert, Tingesten
Ja det vore bättre med absoluta tal. Men de tycks ju mena att det är stabilt i åldersgruppen 34-55. Det verkar som att de yngre har andra prioriteringar.

Här finns en drös tidningsklipp:

Nissandirektör: Bilkulturen avtar - Ecoprofile
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​thread-​833-​Nissandirektor-​Bil.​.​
 0
Martin Ekdahl (18 November 2010 13:49):
Tilläggas bör förstås att körkort blir allt dyrare och krångligare att införskaffa. Kanske börjar det närma sig smärtgränsen för en åldersgrupp 18-24 år som i hög grad är beroende av magra studiemedel? Det vore intressant att se en jämförelse mellan studerande/bidragsberoende kontra förvärvsarbetande i statistiken. Kan det vara så att 48-66-åringarnas starka ekonomi spelar in i denna matematik?
 0
Erik Sandblom (18 November 2010 13:54):
@ Martin Ekdahl
Så är det säkert och det noterar jag också i texten. Men kanske har det också att göra med att yngre människor hellre lägger pengarna på it-prylar och lågprisflyg.
 0
Henrik (18 November 2010 20:04):
Fast, bör man inte åtskilja körkortsinnehav från bilägande? Visst, en hel del utav ärenden går att göra med kollektivtrafik alt. till fots/cykel. Däremot finns det vissa tillfällen när ett körkort är bra, bil går bra att hyra eller bilpooler. Vid en flytt är bil rätt praktiskt, så även vid inköp av tyngre varor (läs hemelektronik osv). En hel del yrken, främst då inom tjänstesektorn kräver ju körkort, att inte ha tillgång till detta gör att man hamnar utanför arbetsmarknaden. Tänker dels på hantverkare, men även hemtjänst samt många traditionella ingenjörsyrken.
 0
Erik Sandblom (18 November 2010 20:14):
@ Henrik, Hemelektronik, vitvaror och möbler finns på hemkörning. Flyttar gör man inte så ofta och det krävs lite mer än körkort för att bli hantverkare. Klart det finns fördelar med körkort, men det finns det med allting.

Det vore intressant med lite mer forskning på vilka det är som har körkort och vilka inte. Ensamstående föräldrar reser betydligt mer kollektivt än andra familjetyper. Mest kollektivt reser ensamstående mammor.

Kvinnors resvanor mer hållbara än mäns - Ecoprofile
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​thread-​640​-​Kvinnors-​resvanor-​.​.​
 0
Henrik (18 November 2010 20:39):
Erik, självklart finns det hemkörning, men då krävs det ju å andra sidan att man har möjligheten att vara ledig när det levereras, en möjlighet inte alla har.

Finns mer än ett exempel där anställningar inte blivit tillsvidare pga avsaknad av körkort. Upprepar vad jag skrivit tidigare, bara för att man har ett körkort så innebär det inte att man har en bil. Däremot har man en lapp som visar att man får köra bil. Att vara utan bil fungerar där det finns fungerande kollektivtrafik (vilket är de större tätorterna (säg ungefär 15-20 000 invånare och uppåt, mindre än så har tyvärr ofta helt bristfällig kollektivtrafik, samt mellan tätorter i högt efterfrågade stråk).

En av de mer intressanta undersökningarna handlar ju om svenskars resvanor, där framgår ju att de som kör mest bil/år inte är norrlandsboende (som man skulle kunna tro), utan runt Stockholm ;)
 0
Erik Sandblom (18 November 2010 20:58):
@ Henrik
Nej, min erfarenhet är att man kommer överens om när hemleveransen ska ske. Det behöver inte vara kontorstid. Det gäller både stora kedjor och mindre butiker.

Visst finns det arbetsgivare som kräver körkort men det är kanske inte alltid så tydligt varför. Det kan vara en kulturfråga/generationsfråga.

Enligt SCB görs de flesta reseavdrag av bilister i kranskommuner till Stockholm, Göteborg och Malmö. Är det det du menar med resvanor? Det tyder iaf på att en satsning på kollektivtrafik har stor potential. Det tyder också på att reseavdragen driver på stadsutglesningen.
http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​Reseavdrag
 0
Henrik (18 November 2010 21:32):
Som sagt, det är inte alla som har möjligheter till hemleveranser under helgerna (t.ex.). Jobbar man 9-21 så är det inte många som kan leverera under de tiderna man är hemma.

Ett körkortskrav är i sig varken för eller nackdel för något transportmedel, på samma sätt som en cykelhjälm inte är ett hot mot cyklande.

Man bör fundera lite längre kring det här med körkort, inget jobb => inga pengar t.ex. till körkort => inget jobb pga avsaknad av körkort ;)

Det går kollektiva färdmedel till en mycket stor del av Stockholms län, men vill man t.ex. ha med en cykel så är man förvisad.

Nu avser jag tabell RS7 i Fordon2009, vilken du vänligt länkat till i din krönika. Den är rätt intressant läsning, genomsnittlig körsträcka för personbilar. Stockholm ligger högst med ungefär 1600 mil/personbil, län vilka man antar skulle ligga högre så som Norr/Västerbotten m.fl (läs län med stor andel glesbygdskommuner) ligger betydligt längre ner än så (ligger under riksmedel).
 0
Erik Sandblom (18 November 2010 22:27):
@ Henrik
Det är inte många som jobbar 9-21, det är 12 timmar om dagen. Gör man det är man säkert ledig på helgen och kan få hemleverans på avtalad tid.

Angående körströcka så är det väl bara ännu intressantare, varför måste stockholmare köra mest bil i hela landet?
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (18 November 2010 22:52):
Erik och Henrik: Intressant att stockholmare kör så mycket bil. Kanske har det att göra med att stockholmare bara köper bil om de måste köra mycket, medan människor i glesbygd måste äga bil av rena överlevnadsskäl även om de inte åker så mycket.
 0
Peter D (19 November 2010 12:11):
Rasmus: Så måste det absolut vara, som bilägare kan jag bara flika in att man knappast sitter och kör bara för körandets skull. Hade kollektivtrafiken varit effektiv hade jag valt den istället.
 0
Christoffer Carstens (20 November 2010 17:01):
Peter D: Här ligger det något ganska viktigt. Nog kör man inte för körandets skull men väl för att man upplever det som effektivast och bekvämast. Så är det på många sträckor eftersom bilen prioriterats under lång tid och att vi dagligen får höra att bilen är nödvändig och att kollektivtrafiken fungerar dåligt. Frågan är ju nu, när bilen på flera håll börjar bli mindre effektiv och kanske mindre önskad av opinionen, om vi ska fortsätta att lägga en lejonpart av våra gemensamma resurser på att se till att den kommer att vara förstavalet för många eller om vi ska titta på alternativ och göra kollektivtrafiken och annan trafik bättre.
 0
Martin Ekdahl (20 November 2010 22:32):
Erik Sandblom:

Ja, det noterade du visst. Måste ha fått ett narkoleptiskt anfall under läsningen eller något. Ursäkta den överflödiga kommentaren.
 0
Martin (21 November 2010 12:29):
@ Erik

Många jobbar inte 12 timmar men 8 timmars arbete, 1 timme lunch & 2 timmar resa till och från jobbet så är man uppe i 11 timmar. En timmes restid till jobbet är inte ovanligt, speciellt inte om man åker kollektivt.
 0
Erik Sandblom (21 November 2010 16:12):
@ Martin
Är man upptagen 11 timmar om dygnet så tror jag inte man har lust att köra omkring och hämta möbler. Då är det bättre att avtala om att få möblerna hemskickade på avtalad tid, när man är ledig.
 0
Rasmus Kaj (21 November 2010 19:55):
Att de stockholmare som har bil kör mycket kan ju vara en ekonomisk sak också. Det är dyrt att ha bil och att parkera den, och de kostnaderna måste man ju betala även om man inte använder den (många har dessutom parkering på jobbet subventionerad av arbetsgivaren, så det kan vara billigare att parkera på jobbet än hemma).

Samtidigt är det ganska dyrt att åka kollektivt i Stockholm. Visst, 690:- för trettio dagars obegränsat resande i hela storstockholm kanske inte är orimligt dyrt, men 690:- för att åka en kortare sträcka tur och retur varannan dag (om det bara är varannan dag man inte behöver bilen) är ganska dyrt. Och 30:- för en resa från Aspudden till Liljeholmen är ju tokdyrt.

(Jag som skriver det här har dock gjort valet att göra mig av med bilen och stå ut med SL:s priser.)
 0
Jan (21 November 2010 20:09):
@Erik
Sedan är det ofta krav på övertid och lägger vi till en timme per dag är man upptagen 12 timmar per dag. Men kan man spara en timme per dag genom att köra bil är det mycket värt om det är brist på fritid.

Och kom inte och säg att man skall flytta nära sitt arbete. Det har jag gjort en gång för att sedan se att arbetet vid en omorganisation ett halvår senare flytta till andra sidan staden. Som tur hade jag bil som gjorde det möjligt att ha någon tid över för ett socialt liv.
 0
Henrik (21 November 2010 21:54):
Erik, nu får du gärna visa vilket av de stora möbelvaruhusen som erbjuder hemkörning under helger (IKEA undantaget, då det kräver ett besök i varuhus).

Sen om man gör en jämförelse med många andra län så är SLs månadskort otroligt billigt.

Sen kan man ju (återigen) ställa frågan, är det körkortsinnehavet man ska rikta in sig på i samhällsplaneringen, eller kanske är det att se till att minska bilberoendet? Bättre vore kanske att bygga infrastruktur där det behövs, se t.ex. kommunerna Danderyd/Täby/Vallentuna/Österåker och Norrtälje. Dessa är ju gravt underförsörjda av kollektivtrafik, men det verkar man helt lämnat ute. Pendeltågsförbindelse vore önskvärt, men det kan man nog helt glömma bort.
 0
Erik Sandblom (21 November 2010 23:53):
@ Henrik
På Mios hemsida står det att hemkörningen sker på avtalad tid och att man får mer information i butiken. Jag vet inte så mycket mer än så, men jag håller med om att det vore lite dåligt om det inte kunde ske helger när många är hemma. Det borde gå att lösa. Varför räknas det inte om man besöker varuhuset? Måste man inte göra det som bilist?

Och visst vore det bra att planera bort bilberoendet när man bygger nytt. Att allt färre skaffar körkort är ytterligare ett skäl att göra det.

@ Jan
Ja det är väl bra om man kan spara tid. Fint. Trots det växer andelen vuxna utan körkort. Jag förstår inte riktigt din poäng.
 0
Henrik (22 November 2010 07:08):
Erik, tro mig, har försökt få hemleverans på möbler under kvällar (det går, men de är normalt sett motvilliga, då det innebär extra kostnader). Att försöka få något hemlevererat på helger är än mer omöjligt, utom vid inköp av varor i ett IKEA-varuhus, då kan de leverera även under helger, men då är ju ett av kraven att man faktiskt varit på plats och köpt varorna.

Du missar en sak, trots det växer andelen vuxna utan körkort i Stockholm. Att körkortsinnehavet minskar i en stad med relativt välfungerande kollektivtrafik är väl i sig inte förvånande? Däremot tycker i alla fall jag inte att körkortsinnehavet i sig ska vara en avgörande faktor när vi planerar bostäder. Men en ytterligare intressant aspekt är hur vissa grupper av människor kategoriskt säger nej till T-bana, utbyggd pendeltågstrafik osv. Gör jämförelsen Norrtälje vs Nynäshamn. Vilken av dessa två kommuner har bäst pendlingsmöjligheter till Stockholm?
 0
Peter D (22 November 2010 10:36):
Rasmus: Där tycker jag du slår huvudet på spiken, SLs avgifter för enstaka resor är alldeles för hög. Månadskortet är väldigt billigt, men om en resa mellan två stationer på tunnelbanan kostar 30kr tar man ju bilen istället.
 0
Fredrik (22 November 2010 11:37):
Synd bara att du måste ta till ett förvrängt diagram, Erik, för att visa dina fakta (50 procent i botten). Sånt sysslar man med i kvällspressen.
 0
Jan Wiklund (22 November 2010 17:57):
Det var dyrt när jag tog körkort 1968 också. Men på den tiden var det ett tecken på vuxenhet. Något man måste ha. Så är det inte idag. Idag är det mer ett val.

Det hänger otvivelaktigt samman med att bilen var det som bar 40-70-talets kondratievcykel. Den är slut nu, nästa kondratievcykel bygger på mikroprocessorn. Och det vet ungdomarna med ryggmärgen.

Av oss gamlingar är det många som mentalt lever kvar i 60-talet och fortfarande tror att bilen är en frihetssymbol. Så är det ju inte, idag är bilen mest en symbol för en social fälla - att man tvingas bete sig asocialt för att alla andra gör det.
 0
Peter D (22 November 2010 18:25):
Jan Wiklund:Bilen är fortfarande en frihetssymbol för många unga speciellt på landsbyggden men även i förorterna. Men på många ställen är den mer en nödvändighet än ett val.
 0
Erik Sandblom (22 November 2010 19:59):
@ Fredrik
För läskunniga personer är diagrammet inte förvrängt eftersom det, som du själv noterar, finns en enkel och lättfattlig sifferskala till vänster.

Det finns dock en subtil förvrängning i datat jag utgår ifrån. Data kommer från BIL Sweden. De har använt 23 årskullar per grupp, t ex 25-47, för att gröna linjen inte ska få en alltför brant lutning utför. Trafikanalys har istället använt 20 årskullar per grupp, t ex 25-44 och 45-64, vilket gör att befolkningsgrupperna blir mindre. Med den indelningen skulle gröna linjen troligen fått en brantare nedlutning.
 0
Henrik (23 November 2010 06:46):
Erik, ditt diagram är en lika stor lögn som det som BIL Sweden presenterar i sina underlag. Det hör till (mycket) dålig sed att klippa ett diagram vid 50%, även om det markeras med skala. Detta för att det ger ett helt annat visuellt intryck.

Sedan kan vi ju rent faktiskt diskutera om körkortsinnehavet är en bra indikator på bilinnehav (vilket jag inte tycker att det är), men Erik verkar vara av den motsatta åsikten.

Det här är ett ickeargument av samma typ som den propagande du normalt sett för kring cykelhjälms vara/icke vara.
 0
Fredrik (23 November 2010 10:07):
Erik, anledningen att man visar ett diagram är för att göra fakta mer lättåskådligt. När inte noll är i botten, förvillas man att tro att ökningen/minskningen är kraftigare än vad den i själva verket är (trots att man är läskunnig).
 0
Linda Kummel (23 November 2010 10:20):
Det är statistiskt belagt att allt färre tar körkort, men det problematiska är ju att det har planerats, och fortfarande i väldigt hög grad planeras för ett högt eller ännu högre bilinnehav. Då är det viktigt att ställa sig frågan: Vem planerar man för egenligen? P-normen är det tydligaste exemplet, men även de flesta störra vägbyggen bygger också på prognoser som genom nya byggen blir självuppfyllande. De städer där man aktivt satsat på att premiera andra trafikantgrupper än bilister kan visa upp statistik där transportmedelfördelningen ser helt annorlunda ut.
 0
Erik Sandblom (23 November 2010 13:30):
@ Henrik @ Fredrik
Det är rätt vanligt att inte ha noll i botten, t ex för börskurser. Man vill kunna se förändringen.
http:​/​/​bors.​www.​dn.​se/​dn/​site/​overview.​page

Jag tycker man ska diskutera både bilinnehav och körkort. I andra Yimby-texter har det t ex framgått att bara vartannat hushåll i Stockholms innerstad har bil, men politikerna tvingar fram en bilplats för varje nybyggd lägenhet.
http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​10​/​0​8/​moderaterna-​vander-​om-​p-​n_​.​.​
 0
Henrik (23 November 2010 17:42):
Erik, men är det förändringen i sig som är intressant här? Jag är av åsikten att den är sekundär i det här fallet. Sen hade jag gärna sett en viss förklaring i hur det ser ut med storlek på barnkullar (89-92) är bland de största vi haft i modern tid, vilket även bör inverka genom att andelen som tar körkort minskar, även om antalet är detsamma.

Sen återigen, det är inget som säger att körkortsinnehav => bil, inte heller motsatsen bil => körkort.

Sen ligger det ju även en djupare orsak än så, byggherrarna vill minska antalet parkeringsplatser de tvingas anlägga (då det ger dålig vinstmarginal). Därför ser man gärna att kommunen får ta kostnad för att anlägga parkeringar.
 0
Jan Wiklund (23 November 2010 19:30):
Linda: Jag tror att det planeras för de välavlönade halvgamla män som sköter planeringen. De har oftast både körkort och bil. Var och en är sig själv närmast.

Peter D: Mer nödvändighet än symbol, skulle jag tro. Ingen kan väl undgå att känna av att bilsamhället börjar bli lite ålderstiget och att glansen har falnat.
 0
Henrik (23 November 2010 22:59):
Jan W: Inte av de som handlägger den rent praktiska planeringen, däremot av de som tar besluten (läs, den typiske kommunpolitikern, man över 55 med villa, volvo och vovve ;))

Det här är precis samma sak som i (all) kommunal verksamhet, tjänstemannasidan kan lägga fram väldigt bra förslag, men anser politiken att det är dåligt så blir det ett nej. Tragiskt men sant.
 0
Erik Sandblom (23 November 2010 23:48):
@ Henrik, det är kombinationen av förändringen och dagens nivå som är intressant.

Körkort är visserligen inte samma som bil, men körkort krävs för att köra bil. Men visst vore det intressant med en kartläggning på vilka som har både körkort och tillgång till bil. Geografiskt, kön, inkomst, mm.

Jag tror inte parkeringsnormen påverkar företagens vinst så mycket, men det påverkar kostnaden för slutkund, det vill säga alla som bor och arbetar i tätort. Kanske med undantag av de som bor i villa.
 0
Jan Wiklund (24 November 2010 17:23):
Henrik: Jag skulle vilja fästa uppmärksamheten på de högre tjänstemännen i kommunerna. De hör också till de bilbundna. Och de har ofta mer makt än politikerna.
 0
Henrik (24 November 2010 21:36):
Jan: Håller fast vid min ståndpunkt, nämligen att den faktiska makten ligger hos politikerna, och att som tjänsteman försöka få igenom vad dessa upplever som kontroversiella förslag är tyvärr ofta omöjligt. Vet många inom plan/exploatering/trafik som har väldigt vettiga förslag, men när det tas upp i nämnder så slutar det allt som oftast med kommentarer som i korthet innebär: Allt som begränsar framkomligheten för motorfordon är av ondo, oskyddade trafikanter ska separeras (helst i plan), gång/cykelvägar är förkastligt, kollektivtrafik ska vi helst sluta med. Man kan inte göra mer än ta upp förslagen gång på gång, och hoppas att man sått ett frö. Tro mig, det är inte lätt.
 0
Linda Kummel (25 November 2010 10:35):
Min erfarenhet är att det ofta är politik som ligger bakom mycket av den planering som är "bilfrämjande", inte tjänstemännens önskemål. Men det kan förstås variera stort mellan olika kommuner. Det finns en doktorsavhandling på ämnet skriven av Åsa Waldo, "Staden och resandet". Där pekas politiker och högre tjänstemän ut som drivkrafterna bakom en bilvänlig planering, i mångt och mycket baserad på deras egna behov och vad de tror att väljarna vill ha. Avhandlingen visar på att avståndet mellan vad de flesta väljare vill ha i denna fråga och vad politikerna tror att väljarna vill ha är anmärkningsvärt stort.
 0
Jan Wiklund (25 November 2010 16:16):
Intressant, Linda! Nog hade man anat det, men det är alltid kul när någon bevisar att man har haft rätt.
 0
Erik Sandblom (6 Mars 2012 19:16):
 0
Daniel Andersson (7 Mars 2012 14:50):
@Erik: Intressant statistik. Det syns en tydlig åldersskillnad. Bland de äldre ökar fortfarande körkortsinnehavet, medan det konstant sjunkit sedan 1989 i gruppen 25-44. Denna grupp var tidigare den där flest hade körkort, men sedan 2001 är körkortsinnehav istället vanligast i gruppen 45-64. Mest ökar innehavet i gruppen 65+. Nu borde väl de som vuxit upp innan massbilismen i stort sett dött ut, så det speglar snarare att antalet äldre ökar i samhället (och ökad jämställdhet). Om trenden hos gruppen 25-44 kan synas samspela med YIMBY:s värderingar, är det intressant att se om denna förändring även syns hos de yngre eller om de åter tagit bilen till sig: I grupperna 18-19 och 20-24 sjunker också körkortsinnehavet från 1989 för att sedan plana ut under 2000-talet. Det står alltså och väger. Kommer framtidens unga ta bilen åter till sitt hjärta eller kommer de i växande omfattning vilja klara sig utan bil?
 0
Daniel Andersson (8 Mars 2012 12:03):
Jan: Den engelska Wikipediaartikeln om Peak car tar upp olika möjliga förklaringar som alla har med minskat resande att göra. En teori är att den tid vi lägger på resor är konstant http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Marchetti%27s_​constant
http:​/​/​flutetankar.​blogspot.​com/​20​12/​0​2/​peak-​car-​och-​m.​.​
men att vi över tid vill färdas längre: först gick vi till fots, sedan red vi, sen kom cykeln och tåget som gjorde att vi kunde resa längre på en given tid. Att vi börjat resa mindre med bil skulle alltså kunna bero på att vi delvis väljer att flyga och åka snabbtåg för att på så sätt kunna färdas längre. Om detta är förklaringen så är det inget 'peak travel' bara 'peak car'. Någon som har statistik om detta?
 0
Jan Wiklund (9 Mars 2012 13:32):
Det heter ju också peak car use, inget annat.

Nu torde den tid man lägger ner på flygresor, totalt sett, inte vara särskilt stor. Så det är nog rimligt att det är vardagsresandet med bil som minskar. I synnerhet bland yngre. Och då tror jag på den digitala kommunikationen som orsak. Unga tycker att detta är mer spännande än bil, något de hellre lägger ner tid på.
 0
Erik Sandblom (14 Januari 2015 11:00):
Invandrare och yngre personer i städer har körkort i mindre grad, säger Per Kågeson, pensionerad professor i miljösystemanalys med inriktning på transporter vid KTH

Allt fler under 40 saknar körkort. Ekot
http:​/​/​sverigesradio.​se/​sida/​artikel.​aspx?​programid=​83.​.​
 0
Hans Stålner (15 Januari 2015 14:37):
Det behövs inga mer bilvägar i Sverige överhuvudtaget, allra minst så kallade motorvägar.

Bilinnehav och bilbruk har mycket att göra med ekonomiska resurser, vilket antagligen är huvudförklaringen till att unga inte kan åka en massa bil - vill inte bränna sina hundralappar på drivmedel - något de äldre gärna gör eftersom de har överskott.

Bil är ingen frihetssymbol som den var för sextio år sedan (1950-tal), utan möjligen nån slags förvrängd statussymbol för äldre människor. Men samtidigt ska man komma ihåg att kidzen i Malmö/Lund inte vill ha någon bil, även om de fick den gratis med fritt drivmedel. Beror på del till att man inte vill bränna av en massa skadliga ämnen som är skadliga för livet, i staden och på planeten. Statusen att förstöra livet är förbehållen de med stort överskott av resurser. Sedan har man väl snappat upp att stad och bil inte längre hör ihop, att urban space är värdefullt.

Så bilen ÄR död, åtminstone i städerna; spelar ingen roll vad zlatan och robyn yrar om. Att man inte kan se världen utan att åka bil är nonsens.
 0
Martin Ekdahl (16 Januari 2015 08:05):
Skulle inte dra det långt som att säga att bilen är död. Däremot har den klart minskat i betydelse för unga människor i storstäderna.
 0
Hans Stålner (19 Januari 2015 14:54):
Kanske inte död för alla, men för dem och i det som driver stadsutvecklingen framåt. Så det är väl en tolkningsfråga hur död bilen egentligen är när vi ser hela bilden - även utanför unga i storstäderna.

För övrigt är bil = död på andra sätt... men det är en annan diskussion (som borde genomsyra all diskussion om stadens utveckling).
 0
Ekonomix (20 Januari 2015 19:18):
Det är faktiskt fel att beskriva fenomenet som en generationsfråga. För de som avstår körkort idag gällde faktiskt i stor utsträckning samma sak för föräldrarna. Det är bara det att föräldrarna i många av dessa fall inte bodde i Sverige för 30 år sedan och därför inte ingår i förenklad statistik som ovan.

Det är alltså i första hand första och andra generationens invandrare som idag avstår körkort i ung ålder.

PS Undanbeder mig ovärdiga rasisttillmälen på grund av denna statistiknotering
 0
Ekonomix (20 Januari 2015 19:30):
Sorry, såg inte att Erik själv redan gjort denna notering och länkat.

Men det skadar ju inte att upprepa vad statistiken egentligen säger på en mer detaljerad nivå innan man hittar på allt för vidlyftiga tolkningar.
 0
Martin Kolk (20 Januari 2015 22:46):
Tror ni behöver läsa på lite om svensk demografi om ni tror att andelen första/andra generationens invandrare kan förklara en nedgång i innehav från nästan 80% till 55% från 1989.

Vilken empiri baserar du dina tvärsäkra påståenden på?
 0
Ekonomix (21 Januari 2015 08:57):
Från drygt 75% till drygt 55% är det. Jag skrev om den främst(a) förklaringen, inte om den enda förklaringen. Det är vad man finner när man delar in statistiken i dessa kategorier och har diskuterats ett tag.

Precis samma sak finner man f.ö. när det gäller skolresultaten. Det är inte orimligt att ställa upp hypotesen att den djupare förklaringen har samma grund, utan att rör den skull här spekulera i hur den ter sig.

Dock verkar spekulationer om generationsställningstagande o.d. inte hålla måttet. Det ekonomiska spåret är nog intressantare, men knappast hela förklaringen.
 0
Ekonomix (21 Januari 2015 09:01):
För att förtydliga, eftersom jag ser atr jag formulerade mig otydligt.

Det bör finnas en djupare förklaring till att just invandrare är underrepresenterade i körkortsinnehav och i genomsnitt har sämre skolresultat som kan vara kopplad. Dvs djupare än kategoriseringen invandrare.
 0
Martin Kolk (21 Januari 2015 10:48):
Denna indelning av statistik du refererar till, vart kommer den ifrån?

Vår utlandsfödda befolkning är för övrigt väldigt välutbildad.
 0
Ekonomix (21 Januari 2015 11:07):
Kågeson som refereras ovan har väl själv varit med och gjort analyserna.

Sedan kan kanske påpekas att du gör en selektion när du hänvisar till en viss undergrupp. 18-25 åringar. Kågesson utalar sig nog mer generellt där sambandet är tydligare. I gruppen 26-64 torde effekten nästan uteslutande bero på invanding. De mister rätten att köra efter ett halvt eller ett år (minns inte vilket) och blir sedan körkortslösa om de inte tar svenskt körkort.

I gruppen 18-25 finns nog fler förklaringar. Främst tror jag, om jag skall spekulera utan att undersöka, att det beror på att körkortstagandet sker något senare, men fortfarande innom åldersintervallet. För 25-åringarna är det nog åter nästen helt en invandringseffekt.

Man bör komma ihåg att körkortstagande förmodligen i ännu högre grad är beroende av stöd hemmifrån än skolan. Saknar föräldrarna körkort och bil och hela inlärningen måste ske på trafikskola blir det väldigt dyrt.
 0
Jan Wiklund (23 Januari 2015 14:08):
Utvecklingen är generell för alla i-länder, se t.ex. http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Peak_​car.​ Bilen är helt enkelt inte särskilt het längre. För de unga är det annan teknologi som står för det nya och som man lägger ner tid och pengar på.

Detta slår an mest i storstäder där det finns mest alternativ. På landet sitter man ju fast i bilanvändning. Vilket inte minst - fast det är få som har berört detta - är ytterligare en barlast som har lagts på landet utanför storstäderna. Man sitter hårdare fast i bilträsket och har mindre resurser att tillägna sig något annat.
 0
Martin Ekdahl (23 Januari 2015 20:04):
Kort sagt: Ju fler människor som flyttar till städerna desto snabbare minskar bilismen.
+1
Jan Wiklund (27 Januari 2015 12:23):
Martin: Förutsatt att det görs möjligt! Pendlingsavstånden är längst i storstäderna. Om dessa tillgodoses med förbifarter istället för med t-bana kan ungdomarna slänga sig i väggen med sitt körkortsmotstånd, de blir så illa tvungna att köra bil.
 0
Martin Ekdahl (28 Januari 2015 07:57):
Det stämmer nog.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky