Utskrift från www.yimby.se
....

Att cykla i Amsterdam

 
Änglaklockor ringde och jag flöt fram över vackra broar, över kanaler och breda avenyer och var för en sekund säker på att jag avlidit och hamnat i cykelhimlen. Blev glatt överraskad av att finna fötterna på jorden, höra cykelklockorna ringa och inse att jag var i Amsterdam, en av de få städer som insett hur trafiken i en storstad bör fungera.



Amsterdams förhållande till cykling går långt tillbaka och även fast det verkar som att staden hade några mörka år under 60-talet då vissa historiska byggnader revs och bilen skulle fram så har de hållt kvar sin cykelkultur. Det gör att cykeln har blivit norm. Alla cyklar. Unga, gamla, tjocka, tunna. Man ser gamla gubbar med ölmage, kvinnor i slöja, treåringar, modebrudar med höga klackar och korta kjolar. Alla cyklar. Enligt wikipedia finns det cirka 700,000 cyklar i staden och cirka 40% av alla resor görs på cykel och det märks.

Man får en tydlig känsla av att cykeln är i majoritet och infrastrukturen är på cykelns villkor. Det finns ingenstans i staden där man måste göra konstiga svängar, hamnar i en bilhuvudled eller där cykelbanan tar slut, vägarna är anpassade för cyklister. Oftast har cykeltrafiken en separat fil i anslutning till bilvägen:



De ställen där cykelbanan är lagd bredvid gångbanan på trottoarer så är trafiken så tät att gångare omöjligtvis kan hamna på fel sida. Till skillnad mot exempelvis Stockholm och Göteborg där fotgängare oftast inte ens vet att de går på cykelbanan eftersom den inte är tydligt nog markerad.


Ibland är cykelfilen lika bred som bilfilen

Jag tillbringade tre dagar i Amsterdam så det här är mina första intryck men ingen fulländad observation (här är en bloggpost från en Amsterdambo som dock verkar ha kommit till samma slutsats). Det finns så klart fortfarande biltrafik men den stör aldrig, det verkar vara fullt framkomligt att köra bil, man ser inga trafikstockningar men trafiken verkar också inställd på cykelns majoritet. Man hör aldrig biltutor eller ser irritation mellan cyklist - bilist. Dessutom - ingen har hjälm.

Cykeln är en fullkomligt normal del i vardagen så folk anpassar den till sina liv.
Unga skoltjejer cyklar så klart till skolan och lägger sina böcker och grejer i cykelväskor:



Man använder cykeln som transportmedel. De flesta har åtminstone en korg i fram, många har också en plastlåda i fram eller bak. Man ser folk transportera allsköns otympliga föremål. Det här var en av de mindre ovanliga:



Många har lastcyklar. Folk plockar upp shoppingen på väg från jobbet som de lägger i lastlådan tillsammans med 1-3 barn. Det är inte ovanligt att se 2-3 barn i lastlådan och ett barn på ett barnsäte i bak. Dessutom cyklar många ganska så små barn, något man nästan aldrig ser i svenska städer. Intressant som kontrast till ett aktuellt fall i England där skolan hotade anmäla ett föräldrapar till myndigheterna eftersom de lät sina barn cykla en kilometer till skolan i ett lugnt Londonområde.




Mycket små barn får sitta på ett säte bakom styret med en vindskyddande skärm framför sig

Cykelstölder är ett stort problem men de flesta använder hjullås och ett tjockt metallås. Det finns gott om cykelställ överallt av den höga varianten där man kan låsa fast ramen. Det mest påtagliga är att man befinner sig i en storstad där mycket saker händer men det är...tyst. Öronen blir inte konstant utsatta för motorbrus, lugnorna snörps inte till av avgaser. Det är skönt. Så här skulle alla städer kunna se ut, en stad där man kan röra sig fritt, snabbt ta sig fram och göra det utan stressande buller och dålig luft.

Jag tror det skulle vara tämligen lätt att få en liknande cykelkultur i svenska städer om det togs politiska beslut och det satsades på infrastruktur för cyklar, om politiker såg cykeln som ett seriöst och fördelaktigt transportmedel.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Marie (10 November 2010 11:39):
Igår hörde jag en annan siffra angående cykeltrafiken; 60%, vilket ju är ännu bättre.
 0
Pawel Flato (10 November 2010 13:46):
Inspirerande!
Är det inte något av ödets ironi när vi väst, som kört bil som galningar i årtionden, börjar (åter-)upptäcka cykeln samtidigt som kineserna, som cyklat som galningar i årtionden, överger cykeln för bilen.....
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (10 November 2010 15:12):
Pawel: Ja, eller så är det biltillverkarna som har hittat en ny marknad som kompenserar för trög bilförsäljning i de gamla i-länderna.

Nu är det förresten dags att byta till vinterdäck. På cykeln alltså.
 0
Erik Sandblom (10 November 2010 18:24):
Skön text! Faktum är att ju fler som cyklar desto mer plats blir det över för bilisterna, och alla som åker tunnelbana.

Cykeln har ofta förbisetts, kanske för att det är en sån enkel konstruktion. Det blir liksom inga EU-bidrag för att uppfinna en cykel som bara släpper ut 120 gram koldioxid per kilometer. Men cykeln är inte bara enkel, jag skulle säga att den är raffinerad. Svår att förbättra och svår att överträffa.

En trevlig fotoblogg om cykling i Amsterdam:

http:​/​/​amsterdamize.​com/​
 0
Anders Gardebring (11 November 2010 00:41):
Jag var i Amsterdam för några år sedan, men cyklade inget då. Men jag kunde konstatera redan då att det är en väldigt trevlig stad. Det är onekligen en stad där bilarna är lite mindre tonsättande, och det är riktigt trevligt.
Måste försöka hyra cykel nästa gång jag kommer dit!
 0
Paul (11 November 2010 01:19):
Även om man alltid cyklat mycket i amsterdam så har man bara jobbat aktivt för att främja cyklister sedan 90-talet.
Amsterdam är också den säkrate cykelstaden. Trots att ingen har cykelhjälm... Mysko va?
 0
Fred (11 November 2010 02:27):
Som gammal Amsterdambo kan jag inte annat än att hålla med. Helt fantastiskt att se en nybyggd, designad bro och inse att... den är bara för cyklar! Det känns det som att man kan cykla vart som helst på en kvart.

Angående cykelhjälmarna, det är helt sant. Inte en människa. Inte poliserna heller. Inlinepoliserna har hjälm däremot... Och så får man cykla på trottoarer, på shoppingstråken och överallt.

En stor del av cykelrörelsen har rätt radikala rötter, många ville helt enkelt ta över staden med cyklar. Provo, en motkulturrörelse, ställde ut gratiscyklar som skulle användas för en resa och sen lämnas till någon annan. Tror det fortfarande finns kvar någonstans i Nederländerna, inte helt säker.

Påståendet om att cykelstölder är ett stort "problem" vet jag inte om så många skulle hålla med om. Det är ju bara att ta någon annan cykel, verkar många resonera... Jag tror siffran över stulna cyklar var något i stil med en tredjedel.

Mycket intressant läsning i ämnet:
http:​/​/​www.​velomondial.​net/​velomondiall20​0​0​/​PDF/​LANGEN.​.​
"The rapid increase in car traffic, especially in the 1960s, caused serious congestion in the city centre. Amsterdam soon proved to be less suitable for intensive motorised traffic. Many roads were too narrow and it was impossible to ensure efficient through flows of traffic at many junctions. Businesses moved to the fringes of the city and into the greater Amsterdam region. Employment in the city centre and the harbour districts declined. The 'suburbanisation' of the previous years continued"...


Paul, nja, staden har jobbat med det sen iallafall sent 70-tal. Möjligtvis att det intensifierats ytterligare. År 2007 dog 17 personer i trafikolyckor.
 0
Johannes Lilleberg (11 November 2010 13:46):
Jag minns att man en gång i tiden hade planer på att bygga vindtunnlar för cyklister i Holland. Medvinden skulle göra det enklare för folk att cykla. Är det någon som vet vad som blev av med den iden?
 0
Pawel Flato (11 November 2010 14:26):
@Rasmus:

"Ja, eller så är det biltillverkarna som har hittat en ny marknad som kompenserar för trög bilförsäljning i de gamla i-länderna."

Förvisso. Men tydligen är det så att man själv måste känna på bilismens avigsidor för att cykeln ska kunna konkurrera med bilen på allvar. Men man kanske satsar på cykeln även i Peking?
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (11 November 2010 15:15):
Ja, jag vet inte. Det är inte omöjligt att Peking gör mer för att utveckla cyklingsmöjligheterna än Stockholm då Stockholm gör ingenting i stort sett.

Stockholm är redan en bra cykelstad, men man blir omkörd och frånkörd av andra europeiska städer när man inte gör något för att utveckla cyklingen. Förbifarten får 30 miljarder. Får cyklingen ens en procent av det? När byggde man senast en ny bro för cyklar? (Nya Årstabron?)
 0
Anders Anttonen (11 November 2010 18:49):
Jag bevistade Rotterdam och Haag i höstas (liksom Amsterdam och Eindhoven) Det cyklas i hela Holland. Eller Nedeländerna, som det också heter. Det är ingen slump att det cyklas där; Landet är helt platt. Finns inte en kulle på 10 mils radie ifrån där du befinner dig! ;)
 0
Martin Ekdahl (11 November 2010 21:36):
Mycket trevlig artikel. Jag föredrar personligen att cykla då jag skall ta mig någonstans i stan.
 0
Anders Gardebring (11 November 2010 23:46):
Jag cyklar själv överallt i stan. Anders A har ju dock en poäng med att Stockholm är lite mer backigt än Amsterdam. Därför är elcykel väldigt bra för lata människor som jag, så man kan få lite extra hjälp i uppförsbackarna ;) Så länge vädret är hyfsat ser jag faktiskt ingen som helst anledning att ta mig fram på annat sätt i stan, det är överlägset snabbast och lättast (definitivt snabbare än att sitta fast i bilkö).
 0
Simon Kågström (12 November 2010 17:35):
Själv tycker jag faktiskt inte att Stockholm är särskilt backigt. Ett ställe som Madeira eller San Francisco har ju jobbiga backar, men i Stockholm är det bara lite motlut här och där.

Sådeles mycket goda förhållanden för cykling och all möjlighet att börja tävla med Amsterdam och Köpenhamn!
 0
cleo (13 November 2010 09:27):
Paul skriver:
"Amsterdam är också den säkrate cykelstaden. Trots att ingen har cykelhjälm... Mysko va?"
Nej,inte alls mysko. Det är på grund av att de INTE har hjälmar som säkerheten är hög. När hjälmen är ute ur bilden börjar det verklig arbetet att bygga säkerhet. Man måste tänka i andra banor, infrastruktur, cykelskolor för barn,de som tar körkort lär sig hur man tar hänsyn till cyklister, lagar som gynnar cyklister etc.
Det är ju Holland och inte hjälmtäta USA som människor åker på cykelresor till. Hjälmländer har ingen cykelturism.
 0
Linda Kummel (15 November 2010 14:51):
När jag var på studiebesök i Holland i våras frågade jag en av våra värdar, som arbetade med cykelplanering på regional nivå, om varför så få har hjälm. Svaret blev att "Vi vill ju inte lagstifta om sådant. Då kan ju folk tro att det är farligt att cykla".
 0
Anders Norén (15 November 2010 15:58):
Någon som har olycksstatistik för cyklister i Nederländerna att redovisa?
 0
Erik Sandblom (15 November 2010 17:48):
@ Anders: Jajemän!

Nederländerna: Världens säkraste cykelland
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​thread-​1390​-​Nederlanderna-​Var.​.​
 0
cleo (16 November 2010 11:52):
Det ÄR provocerande för hjälmivrare att Holland har lägre olycksstatistik än t.ex. Australien där det är lag. För den som förespråkar hjälmlag vill ju se positiva resultat av ökad hjälmanvändning. Tyvärr uteblir bevisen. det är ara genom ökad cykling och förbättrad infrastruktur som verklig säkerhet byggs, kombinerat med rätt beteende. Sekundärt är vad du bär på huvudet. När jag dagligen ser hjälmbärare köra mot rött eller tala i mobil undrar jag vad som är meningen med hjälm.
 0
Paul (16 November 2010 13:16):
@cleo. Jag var ironisk ;)
 0
cleo (16 November 2010 13:39):
Paul. Jag VET att du var ironisk och det glädjer mig.
 0
Carl Johan Hall (16 November 2010 14:04):
Bara en liten fundering om cykling ur PR-perspektiv... allt det där snacket om "alternativt", "motrörelse", mest bilder på gamla damtrallor med folk med osportiga kläder osv tror jag inte attraherar så många nya cyklister. Jag som är höger tycker bara att det låter flummigt och lite motbjudande, trots att jag faktiskt gillar att cykla ibland. Speciellt det där "att ta någon annan cykel" låter extremt främmande. För mig är ägande extremt viktigt; jag skulle ogärna bo i hyresrätt och aldrig delta i en bilpool, och att min cykel är min är en självklarhet.

Så jag tror att man lättare lockar folk med min mentalitet (och den måste det ju finnas fler än jag som har) med bilder på mountainbikes för asfaltsbruk (vad de nu kallas?) för femsiffriga belopp och cyklister i tuffa cykeldräkter, skyddsglasögon och aerodynamiska hjälmar. Paradoxalt nog skulle jag nog ta cykeln de 15 kilometrarna till jobbet ibland om den vore dyr och fin, och inte en gammal tråkig 3-växlad Crescent.

Och helt plötsligt började det vattnas i munnen efter en ny cykel, så artikeln hade en viss "marknadsföringseffekt" i alla fall :-)
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (16 November 2010 14:11):
Carl: Jag tycker att det verkar som cykeln marknadsför sig själv. Länder har inte gått in och övertagit cykeltillverkare för att rädda dem undan konkurs. Det har inte behövts några skrotningspremier för cyklar, inga forskningspengar till utveckling av bättre och mer miljövänliga cyklar, inga stora reklamkampanjer från cykelindustrins sida.

Det behövs bara bättre cykelbanor och bättre cykelparkeringar. Fastlåsning i ramen är ju en självklarhet om man vill behålla sin cykel.
 0
Carl Johan Hall (16 November 2010 15:29):
Rasmus: Jag tänkte inte på cykelstölder, utan på formuleringen "ställde ut gratiscyklar som skulle användas för en resa och sen lämnas till någon annan". Den typen av system avskyr jag. För mig ska hojen vara en statuspryl, spegla mig själv, ha min favoritfärg et cetera - inte vara något slags gaspolett eller glasflaska som cirkuleras i ett system. Den ska vara en hot rod!
 0
Anders Norén (16 November 2010 15:43):
Carl Johan Hall: Uppfattade du någonstans i texten eller diskussionen ovan att ett lånecykelsystem borde vara obligatoriskt?

Av dina formuleringar uppfattar jag att jag står rejält till vänster om dig, men bara för att det skulle kunna finnas ett informellt eller ideellt lånecykelsystem så skulle jag inte sluta använda - och låsa med dubbla, godkända lås! - min egen cykel. Jag provoceras inte av att tillvaron bjuder olika alternativ utan tror i stället att människor är kapabla att välja själva.
 0
cleo (16 November 2010 16:28):
Re Carl Jjonas Hall

Antar du är ironisk, hoppas det , för dröm vidare om du tror att en cyklist i sportkläder och hjälm är attraktivt. Man cyklar inte för att verka cool utan för att det är en livsstil, ger känsla av frihet och är helt enkelt underbart. Att göra cykling till en statusgrej är så "off" att det är patetiskt.
 0
cleo (16 November 2010 16:30):
Sorry, Carl Johan heter du, inte Jonas
 0
Carl Johan Hall (16 November 2010 16:46):
Anders Norén: Nej, det gjorde jag inte! Det var mest en tanke som slog mig, att cykling ofta marknadsförs på ett väldigt präktigt sätt. För mycket morötter och för lite Martini, liksom.

Tittar man på t ex Cykelfrämjandets hemsida är det väldigt mycket miljö, säkerhet och bra-för-hälsan. Cykelreklam med argument som inte stod mig upp i halsen skulle se ut ungefär så här:

[Bild på cykel i solnedgång på Årsta ruinmotorväg eller annan "dramatisk" miljö]

FRIHETSMASKINEN
Den är snabbare än bussen. Den går rakare väg - vägen du själv vill. Snabbt tar den dig förbi bilköerna. När du är framme behöver du inte leta efter en parkering. Den har 21 växlar och väger bara 10 kilo. Med sina superduperdynomexbromsar i kolfiber tvärnitar du på en femöring om det skulle behövas. Alla material och komponenter är hämtade direkt från CMV:s tävlingscyklar. Det är därför den är så dyr.

Men det bästa är inte vad den har, utan vad den inte har.
Inga trängselskatter. Inga lapplisor. Ingen bensinskatt. Inga fartkameror. Inga registreringsskyltar. Bara himlen och horisonten och du.

Provkör en cykel från Calles Mekaniska Verkstad redan idag.

CMV. One Step Closer To The Adventure.

(Nu är jag inte reklamare, så det kanske inte blev helt klockrent, men lite mer i den stilen!)
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (16 November 2010 17:44):
Aha, nu förstår jag hur du menar. Lånecyklar är nog inte så stort i Amsterdam heller. De flesta på bilderna ser ut att ha egna cyklar.

När det gäller utbudet av cyklar så är det nog som med alla andra produkter att det finns olika nischer på marknaden och olika trender som kommer och går. Racertrenden kanske kommer tillbaka igen om fler känner som du. :)
 0
Anders Norén (16 November 2010 18:00):
CJH: OK, nu är jag med dig. Bra annons, jag tror att du är något på spåren. Om cykelns status ska höjas, så måste den bli en högstatuspryl. (Enkelt, egentligen, rent språkligt.) Cykling måste kunna appellera även till de kunder som tycker att det är status att ha en BMW med skinnklädsel, extrautrustning och redovisat förmånsvärde i annonsen. Cykling är annars alltför ofta en uppoffring och mindre bekvämt än det skulle behöva vara. Ett enkelt exempel är att cykelparkering ofta är något som läggs till i efterhand. Samtidigt som din hyresvärd eller arbetsgivare kan erbjuda parkering i eget garage, eller åtminstone reserverad plats med motorvärmarstolpe, så får man som cyklist hålla tillgodo med ett olåst, oisolerat cykelskjul med trasig belysning. Inte så kul på slaskvintern, när cykeln fryser ihop och ingenting går att rubba. Samma hyresvärdar sätter upp arga anslag om att det är absolut förbjudet att förvara cyklarna i trapphuset. Men, hörni: fixa värme i cykelboden och passa på att fixa låset och lyset när ni ändå håller på, så ska ni se att problemet minskar. Kanske privata cykelplatser skulle vara något, med ett litet låsbart skåp för t.ex. cykelhjälmen, verktygen och barnstolen, för en lagom månadsavgift. Så vet man att det bara är att glida in med sin cykel till sin egna plats, alltid ledig, alltid på samma plats. (Nu har jag inte nämnt samhällsplaneringen, apropå att lägga till i efterhand och att inte ge status. Samhällsplaneringen finns det ändå så många som pratar om, så jag kan lika gärna prata cykelskjul i stället.)
 0
Karl (17 November 2010 03:23):
Satsar man på sportiga kläder och högprestandacyklar får man ju dock motsvarigheten till hur det fungerar i Nederländerna. Där är cykeln helt enkelt ett vardagstransportmedel, finns ingen där som skulle få för sig att köpa en dyr cykel eller ta på sportkläder eller ens hjälm när de bara ska till jobbet. De flesta har skräpcyklar för de vet att risken för stöld är påtaglig men då kan de svära lite och sen köpa en ny för 50 euro. Även cykelentusiaster har ett vrak som de cyklar till jobbet med; sedan på helgen åker sporthojen (och hjälmen!) fram men då är det ju cykling som hobby och inte transport.

Så jag tror inte att man behöver attrahera folk med flashiga detaljer. Det räcker gott med att fixa ordentlig cykelinfrastruktur och att spränga bort alla jobbiga kullar som finns i Sverige! ;)
 0
Fredrik (17 November 2010 16:31):
Kul att läsa. Det är underbart att cykla i Holland. Jag hade några mycket erfarna stadscyklister från Holland på besök här i september. De tyckte att cykling i Stockholms innerstad var en "skräckupplevelse". Usel/livsfarlig infrastruktur och väldigt aggressiva bilister. Här är lite mer om cykling i Holland:
http:​/​/​www.​cyklisten.​net/​holland1/​index.​html
http:​/​/​www.​cyklisten.​net/​holland2/​index.​html
 0
Anders Anttonen (17 November 2010 19:29):
Marie: Synd att du inte inte plåtade cykelställena vid Centralstationen eller Amstelstationen. Tusentals cyklar bildar ett hav av cykelstyren. Se min krönika från september
-09. Den heter helt enkelt "Amsterdam".
 0
Patrik (22 November 2010 01:00):
Jag köpte en sådan holländsk barnstol som syns på bilden till min ettåring för placering bakom styret. Helt underbart: hon ser vägen istället för min rygg och jag ser vad hon gör (och jag kan kittla och pussa på henne medan vi cyklar). Finns på Magnus ladulåsgatan i Stockholm. Rekommenderas.
+1
Anders Norén (13 Oktober 2011 20:41):
Apropå mer eller mindre onödiga högstatusprylar:

Jag kom på att jag har köpt cyklingens motsvarighet till en stadsjeep: ett dyrt, bekvämligt extrautrustat terrängfordon som i praktiken bara är avsett att köra i staden. (Det är en lite finare mountainbike med stänkskärmar, pakethållare och barnstolhållare.)

Till mitt försvar vill jag dock säga att jag är envis vintercyklist (och då menar jag inte lulevinter med exemplariskt välskötta cykelbanor utan mellan- och sydsvenska slaskvintrar). Jag tar mig fram på så gott som alla väglag utom våt blankis. Och den som en gång har testat hydrauliska skivbromsar vill aldrig ha något annat.
 0
Erik Sandblom (14 Oktober 2011 15:25):
Hm, jag tycker hydrauliska skivbromsar är lite överreklamerat. Lite bättre förstås men inte sådär wow. Då tycker jag dubbdäck är en större grej, de gånger man behöver det.
 0
Carl Johan Hall (6 December 2011 10:24):
Erik Sandblom:

Just hydrauliska skivbromsar låter som en typisk grej som skulle få mig att falla för en cykel! Jag har inte sett några i verkligheten, men förstår att det måste vara väldigt snyggt. De skulle givetvis finnas på en CMV :-)

Den där estetiska, ofunktionalistiska synen på teknik må vara lite konstig, men hos mig är den väldigt stark. Trots att jag är rätt ointresserad av musik är det t ex superviktigt att hemmastereon är byggd i delar, svart och fullbred (42 cm) även om en liten kompaktstereolåda säkert gör samma ljud-jobb. Samma med cyklar och bilar!
 0
Ragnar Lind (6 December 2011 10:48):
Det är tydligen tillåtet att köra på trottoarer i Amsterdam (sista bilden). Det bekräftar vad jag tror: att när trafiken planeras så att "cykeln är i majoritet" får de gående sitta emellan rätt mycket. Därför är det enligt min ringa mening bäst om staden i första hand planeras efter de gåendes och kollektivtrafikåkandes behov. Cyklister och bilister får sedan rätta sina munnar därefter.
 0
Martin Ekdahl (7 December 2011 21:38):
Här delar cyklister och gående också på trottoarerna (mest därför att bilisterna kör som dårar på vägarna), men det brukar fungera ganska bra. Har inte blivit påcyklad än. ;)
 0
Anders Gardebring (16 Januari 2012 12:44):
I Stockholm cyklar jag på trottoaren på vintern ibland av den enkla anledningen att cykelbanorna inte plogas som de ska. Men jag är förstås försiktig när jag gör det.
 0
Erik Sandblom (25 Februari 2012 13:36):
@Ragnar Lind
Är det sista bilden med mamma & barn du tänker på? Hon kanske precis ska svänga ut på cykelbanan. Jag tycker hur som helst inte hon ser så farlig ut...
 0
Fredrik (25 Februari 2012 22:37):
Ragnar, å andra sidan så fungerar det ju faktiskt riktigt bra i Amsterdam. Som fotgängare är enda skillnaden att man vid cykelvägarna verkligen behöver se sig för, många turister är inte vana. Cyklar på trottoaren förväntas rätta sig efter fotgängarna.
 0
Tanja Joelsson (13 April 2019 07:38):
Hej Marie! Jag kan inte hitta någon epostadress till dig så provar skriva här istället. Hittade en fin bild här på din blogg som jag undrar om jag kan få använda till ett event på Facebook. Den föreställer cyklister i Amsterdam, och eventet jag ska ha är ett sk Kidical Mass i Uppsala. Skulle jag kunna få använda din bild till detta evenemang?
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8669 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter