Utskrift från www.yimby.se
....

Krönika: Do you Löööv Lövholmen?

 
 

Lövholmen är en av de sista miljöerna i sitt slag, i alla fall i de inre delarna av Stockholm. Det finns planer på att göra om hela området. Och inte undra på det. Läget är fantastiskt vid vattnet, mitt emot Bergsundsstrand och Reimersholme. I dag finns här bl.a konsthallen Färgfabriken, som i en av sina utställningar hade en ambitiös diskussion om utvecklingen av området. På bilden ovan syns Lövholmen i förgrunden. I bakgrunden syns Lilla Essingen och Alvik.

Mer om Lövholmens kan du läsa bl.a här i SvD och hos YIMBY.

Trots att jag blir lätt deppig när jag går i denna typ av miljöer så fruktar jag vad som ska komma i dess ställe, eftersom jag bor alldeles intill och med utsikt över hela härligheten. Med Stockholms ”track record” på nybyggd stadsmiljö är risken överhängande att det blir den sedvanliga bunten skokartonger, effektivt befriade från allt vad fantasi heter. Just denna typ av miljö har man redan skapat i grannskapet: Marievik och Liljeholmstorget. Så inget mer av den skiten tack.

Oavsett vad man tycker om gamla nergågna industrimiljöer så gillar jag i alla fall oförutsägbarheten. Man vet liksom aldrig vad som finns runt nästa hörn. Miljön känns organisk och inte så tillrättalagd och ”överdeisgnad”. M.a.o raka motsatsen till t.ex Marievik.

Nåväl, häng med på en liten promenad i denna snart utdöda miljö. (Klicka på bilderna för större format)

 
Cementa är fortfarande igång, men ska tydligen rivas vid omgörningen, tråkigt nog. Har förstått att denna typ av byggnader har byggts om till bostadshus i andra städer. Varför inte här, kan man ju stillsamt undra? För ”wild and crazy” för Stockholm….?

 
Inspiration för skokartongsarkitekter!

 
Såväl godståg som lastbåtar används för transporter till och från Cementa. En skön kontrast mot trendigheten på andra sidan vattnet i Hornstull och Bergsundsstrand.

 
Skulle alltså kunna omvandlas till coola bostadshus, men icke!

 
Orange plåt som fasadmaterial. Hardcore!

 
Kajplatsen för båttransporterna och Reimersholme på andra sidan vattnet.

 


 
Variation och kontrast. Till vänster Beckers gamla, stiliga huvudkontor och till höger Stadsmissionens hus i mindre stilig plåt.

 
Hela frontfasaden i majsig plåt på Stadsmissionens hus. Fult? Japp. Befriande opretentiöst? Japp.

 
Och här en balkong från husets baksida i klassisk ”hur-man-skapar-psykopatiska-massmördare-typ-Hannibal Lecter-genom-arkitektur” – stil.

 
Beckershuset i all sin prakt är en av de byggnader som ska bevaras när Lövholmen omdanas. Tack för det.

 
Stilig och kraftfullt markerad port. I like!

 


 
Exempel på oväntad miljö som plötsligt dyker upp bland industribyggnaderna.  Här går man för att komma till Färgfabrikens entré.

 


 
Dessa två bilder är tagna utanför konsthallens entre, som ligger till vänster i bilden. Jag gillar huset till höger, men är osäker på om det ska få stå kvar.

 
Och så här ser det ut när man vänder sig om mot den gamla, rostiga kolsyrefabriken.

 


 
Administration till vänster och produktion till höger. Ordning och reda, pengar på Fredag.

 


 
Inte många ställen i stan man kan hitta en..ööööh…sån här grej på marken, bara sisådär!

 


 
Hmmmm…undrar just varför denna lilla pärla till arkitektonisk lösning inte fått större spridning???

 


 


 
Kolsyrefabriken.

 
Och så här gör man kolsyra :)

 


 
Lövholmen sedd från Reimersholme.

 
Som sagt, passa på och njut(?), snart är detta ett minne blott...

 


That’s all folks!
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Emanuel Alfredsson (14 December 2010 22:27):
Lövholmen liknar Klippan/Ringön/Gullbergsvass/Gamlestan/Stampen/Gårda i GBG. Ville bara säga det.
 0
Jonas L (14 December 2010 23:02):
Härlig bildserie och underfundiga kommentarer! Gillar speciellt bilden med den gula husväggen där fönstren lite blygsamt vecklar in sig i fasaden. Fascinerande att någon har tänkt ut den lösningen, och att den blivit godkänd - och byggd!!
Jag tycker inte att området ska bevaras av museala skäl men är, liksom du, rädd att de istället bygger ett gäng opersonliga JM-boxar som skämmer ut det stiliga Beckershuset.
 0
Johannes Lilleberg (14 December 2010 23:13):
Lika bra blogg som vanligt. Jag hoppas att man skapar en lite mer varierad miljö än vanligt i Lövholmen. Jag gillar kolsyrefabrikens rör som slingrar sig åt alla håll. Jag tycker man kan bevara och utveckla dem till ett snyggt arkitektoniskt verk-;)
+1
Anders Ryding (14 December 2010 23:33):
Ja, jag ääälskar Lövholmen. Jag hoppas att de behåller de gamla fina industribyggnaderna och sedan förtätar ordentligt. Låt det här bli ett ungt och lite ruffigt område och ingen familjeidyll alá HS. Gärna ateljeer och klubbar i de gamla industrifastigheterna och där brädgården ligger skulle man kunna bygga lite högre.
 0
Adam (15 December 2010 00:21):
Tänk er ett torg med uteserveringar vid tegelhusen, caféer, pubar, konsnärsateljéer. Detta blandat med ny, tät bebyggelse. Oj vad bra det skulle kunna bli! Detta är något Yimby borde försöka påverka!
 0
Jonas Frejd (15 December 2010 10:37):
Att göra om gamla silos till bostadshus har som sagt gjorts på många platser runt om i Europa och jag ser inget hinder för att göra det här också, jag tror faktiskt att även arkitektfirmor och planerare ser attraktiviteten att bevara så mycket som möjligt av de gamla industribyggnaderna och renovera dem till kontor, butikslokaler eller bostäder. Problemet är förstås kostnaden, det är nästan alltid billigare att riva och bygga nytt än att renovera så här gamla byggnader på centrala platser.
Men låt oss hoppas att den ekonomiska kalkylen för området räknas på lång sikt och inte kort sikt, då ökar förmodligen chansen att se den där häftiga blandningen av gammalt och nytt sida vid sida.
 0
Patric Nilsson (15 December 2010 11:31):
"här en balkong från husets baksida i klassisk ”hur-man-skapar-psykopatiska-massmördare-typ-Hannibal Lecter-genom-arkitektur” – stil."

ASG!!!!

Håller med om att man skall bevara så mycket som möjligt av de äldre industribyggnaderna (tegel). Men de med plåtfasader kan rivas.

Har inte sett några ombyggda silos, om det kan göras på ett attraktivt sätt är jag för det.
 0
Jonas Frejd (15 December 2010 12:10):
Här är några internationella exempel på konverterade silos:


http:​/​/​www.​ecofriend.​org/​entry/​c-​f-​mller-​architects-​tr.​.​

http:​/​/​we-​make-​money-​not-​art.​com/​archives/​20​0​5/​0​9/​mvrd.​.​

Danmark



http:​/​/​www.​flickr.​com/​photos/​83791520​_​_​_​ATSIGN_​_​_​N0​0​/​2781841918

http:​/​/​www.​angus.​net.​au/​index.​php?​option=​NewtownSilos

Australien


Edit: Kom just ihåg att detta just nu görs på Kvarnholmen där Silo-3 görs om till bostäder i ett ambitiöst projekt, lyckades dock inte hitta några bra bilder på det. Skall stå klart för inflyttning under första halvan av 2011 tydligen.
+1
Jan Wiklund (15 December 2010 13:33):
Nu ska vi inte bli museala, men visst skulle det vara bättre om det nya helt enkelt kunde adderas till det gamla med inte särskilt mycket rivning?

Miljön har vi inte råd att behålla så här gles och relativt oanvänd så centralt som den ligger. Men det är brist på gamla opretentiösa och billiga hus. Låt dem få vara kvar. Det finns i alla fall plats att bygga nytt på.
+1
Gabrielle (15 December 2010 15:36):
Tack för ett bra inlägg! Fina bilder.
Jag känner inte till Lövholmen alls men nu blir jag sugen på att ta mig dit och titta.
Nog ligger det en speciell charm i gamla industrimiljöer. Därmed inte sagt att allt ska sparas - men kanske nåt!
 0
Erik Tysk (15 December 2010 15:52):
Instämmer i att Lövholmen absolut inte borde bli någon ny massprodeucerad familjeidyll. Hellre ett unikt område med lägre exploatering än en högexploaterad förlängning a la Liljeholmen/Hammarby sjöstad. Cyklade igenom Lövholmen "av misstag" i sommras och även jag slogs av platsens charm. Nu är ju förvisso väldigt många byggnader ganska skraltiga och säkert helt ekonomiskt förskastliga att försöka bevara (finns ju undantag såklart), men där man river och/eller bygger nytt borde det verkligen ske i samma anda.

Tycker som exempel att det skulle passa utmärkt med många mindre fastigheter (smala med kanske 2-5 våningar). Tänker mig lite som det här townhouset i Landskrona: http:​/​/​www.​eldingoscarson.​com/​ (fast för fler än en familj). Överhuvudtaget den sköna oregelbundna mixen av gammalt och skraltigt med nytt och glänsande skulle vara välkommen.

Lite kort hur jag tänker:

"Brokiga gator och torg" istället för rutnät.
"Ungdomskollektiv" istället för studentbostäder.
"Minimala små bakgårdar" istället för inglasade balkonger.
"Community Gardens" istället för parker.
"Marknad/saluhall" istället för ICA.

Det är ju lite genraliserande. Säger inte att det inte ska finnas regelrätta parker eller ICA, men lite hur man borde tänka när man planerar.
 0
Anders Norén (15 December 2010 16:26):
Googla silo söderköping för artiklar om den silo vid kanalen i Söderköping som byggdes om till bostäder 2004-2005.
Silon på Östra hamnpiren i Gävle ska också bli bostäder.

Går det i Söderköping så går det i Stockholm. Betalningsviljan är, som bekant, lite högre i Stockholms innerstad än i östgötska småstäder...
 0
Jan Wiklund (15 December 2010 16:36):
Det är i så fall viktigt att man inte förstör det man var ute efter att rädda, nämligen de lite sjaviga, nerslitna husen där även fattiga verksamheter skulle ha råd att verka.

Om allt är förlyxat blir ganska få verksamheter lönsamma.

Lär istället av Amsterdams husockupantrörelse, som har slagits för att få ett motsvarande område lämnat i fred - men levande, inte museum - http:​/​/​www.​alternativstad.​nu/​Dokument/​amsterdam.​html

Som framgår av t.ex. Eniros karta finns det ändå en hel del obebyggd mark att bygga på. Och en del risiga hus kan man säkert riva. Men som sagt, det är viktigt att inte allt blir lyx.
 0
David Andersson (15 December 2010 17:40):
Hela Norrköpings industrilandskap är ett fint exempel på hur man kan förtäta i befintlig, industriell miljö.

Till kvarteret Kåkenhus rev man en mindre del av det lägre huset och byggde nytt på den gamla gården samt över det rivna huset.
http:​/​/​www.​mynewsdesk.​com/​se/​pressroom/​linkopings_​univ.​.​

Redan i mitten på 90-talet fräschade man till lokalerna, då fanns det iofs mycket stålars, men fint blev det!

Mitt emot gården till Kåkenhus låg en grusparking, på vilken man byggde gula Täppan som med sin stora öppna port kopplar ihop byggnaderna.

http:​/​/​www.​byggelbrunooberg.​se/​8.​html

De som beslutar borde ta en studierese till Norrköping och ha Wiklunds ord i huvudet "bygg till".
 0
Patric Nilsson (15 December 2010 21:02):
Tack för bilderna Jonas, det mesta såg ju helt OK ut.

Erik Tysk, tycker nu inte att Liljeholmen är högexploaterat, med tanke på läget, snarare tvärtom. Annars gillar jag tanken på snirkliga gator, gärna tätt som I Gamla stan, med gränder och små torg. Definitivt på om saluhall istället för ICA.

Jan Wiklund håller helt med dig, det är viktigt att det inte bara blir lyxsanering, något som vi sett alldeles för mycket av i Stockholm redan.
 0
Martin Ekdahl (15 December 2010 21:45):
Usch! Jag blev lite ledsen när jag såg dessa miljöer och insåg hur stadsplanerarna kan förstöra alla möjligheter att göra något fantastiskt av de underbara förutsättningarna. Industrimiljöer är ju fantastiska. Love em! Snälla planerare. Läs denna min lilla önskan. Utnyttja potentialen i denna miljö. Ni kan komma att skapa något stort. Stoppa inte bara in Hammarby Sjöstadsritningarna i kopiatorn och tryck på knappen. Jag uppgår nästan i religiös extas då jag tänker på hur bra detta skulle kunna bli. Och varför kan man inte låta Cementa ligga kvar? Snacka om att blanda funktioner med en cementfabrik mitt i stadsdelen!
 0
Martin Danell (15 December 2010 22:58):
Bra artikel!

Kanske kunde man göra nån slags lekplats för barn av kolsyrefabriken, den är ju otroligt häftig.
 0
Erik Johansson (15 December 2010 23:10):
Erik Tysk
En liten lektion. En fastighet är inte en byggnad utan en bit mark. På fastigheten kan man bygga hus/byggnader.
 0
Martin Ek (16 December 2010 14:21):
Erik Johansson:
Är det någon som inte förstår vad han menar?

Visserligen har du rätt i att en fastighet är en bestämd bit mark, men i vardagligt tal menas ofta en byggnad, vilket också framgår eftersom han skriver 2-5 våningar och ger exempel på ett hus.

Har du något att säga angående området så får du gärna dela med dig!
 0
Jonas Frejd (16 December 2010 14:47):
Med fastighet avses i lagtexter såväl mark som byggnaden som står på den, men som Martin är inne på så är det främst byggnaden/byggnader som avses i vardagligt tal.

Detta är ett sidospår, tillbaka till ämnet tack!
 0
Erik Johansson (16 December 2010 16:23):
Tycker bara att om man pratar stadsbyggnad bör man veta skillnaden. De flersta vet inte det. Som sagt, bara en liten lektion för dem som inte vet.
 0
Martin Hansson (18 December 2010 18:20):
Kan inte annat än hålla med både skribenten och kommentarerna. Bevara så pass myckert som möjligt men bygg om och tryck in nya hus för att på så sätt skapa en riktigt brokig och mycket intressant idé. Lövholmens viktiga industrihistoria bevaras samtidigt som området blir bostadsområde. Alla blir kort sagt nöjda.
Jag tycker det ser rätt ljust ut dock enligt nuvarande planer. Skanska har delvis fattat galloppen och har verkligen för avsikt att bevara riktigt mycket. Sedan kan problemet bli att det nya inte harmonierar med brokigheten i övrigt utan att det blir dessa välplanerare lådor istället. Och tyvärr ska kolsyrefabriken rivas enligt nuvarande planer. Sätt gärna in eran kraft mot just detta.
+1
Martin Hansson (18 December 2010 18:29):
Jag vill framförallt se små lägenheter här. Området skulle helt klart tjäna på att få en massa ettor.
 0
Jonas L (18 December 2010 19:48):
 0
Martin Ekdahl (19 December 2010 17:12):
Martin H: Ja, fler ettor skulle sitta fint.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8613 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter