Utskrift från www.yimby.se
....

Rusningstrafik i Utrecht, Holland

 
YIMBY bjuder politikerna och trafik- och stadsplanerarna i Stockholm på lite inspiration:



Men på vintern då?
Jodå. Det går bra det med:



(Förutsatt att man plogar cykelbanorna alltså...)

Via bloggen Ett liv utan bil - not.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Johansson (21 December 2010 08:51):
Ah, stop linje i cykelbana, bra idé. Stockholms cykelbanor tenderar att vara så lite folk så att det kan vara svårt att få erfarenhet av att cykla i stora cykelmassor.

Jag tycker iaf att Stockholm i cykelrusningstrafik är ganska läskigt, eftersom det är många som inte har respekt (och huvudstråk cykelbanorna är låånga och smala). Dock rör det sig om en så kort tidsperiod så jag väljer bort att cykla vid den tidpunkten.

Det är sträckan Slussen-Kungsträdgården jag tänker på.
 0
Henrik Rådmark (21 December 2010 10:46):
Jag håller med om att cykelbanorna är för smala på många (de flesta) ställen. Personligen tror jag att den dåliga disciplinen bland cyklister faktiskt har att göra med att det ännu är för få som cyklar och att cykeln ännu av många ses som ett sportredskap som man kan använda för att ex åka till jobbet med. Kort sagt, det blir bättre. Men det ändrar ju inte på nuläget förstås ... Tjing!
 0
Martin Ekdahl (21 December 2010 19:32):
Jisses vad mycket cyklar. I like!
 0
Jan Jörnmark (21 December 2010 20:02):
Ser kallt ut. Borde helt klart skaffa mig en cykel. Fast dom stjäls hela tiden här i Gbg. Har blivit av med tre stycken sista decenniet.
 0
Anders Gardebring (21 December 2010 23:27):
Jan:
Jag har en redig kätting till min cykel (sån man brukar ha till mopeder). Plus vanligt lås då.
Jag låser dessutom alltid fast cykeln fysiskt mot något med kättingen.
Fungerar nog rätt avskräckande för de flesta iaf.
 0
Johan Eriksson (22 December 2010 00:13):
Lite "ris och ros" angående cyklandet i holländska städer i allmänhet och i Utrecht i synnerhet från en angränsade synvinkel:

Utrecht var 1983 först i Europa med att öppna ett modernt spårvägssystem vilket givetvis var en positiv signal på sin tid. Det är en linje från Centraalstation mot sydväst där den grenar sig i två linjer till olika stadsdelar/förorter. Schematisk karta o bilder m m: http:​/​/​www.​urbanrail.​net/​eu/​utr/​utrecht.​htm

Misstaget de gjorde var att satsa på den då vanligaste tekniken med höggolvsvagnar inkl högplattformar med ramper istället för den runt hörnet annalkande låggolvstekniken som vid denna tid som bäst finjusterades hos tillverkarna. Iofs fanns bara mittdelar med lågt golv på marknaden (Genevé blev först 1984) men det hade varit värt väntan och den mindre skalan istället för tysk stadtbahn-storskalighet.

Ganska snart efter öppningen växte suget efter att få förlänga spårvägen genom den gamla stadskärnan österut men då man inte velat ha någon klumpig Mancheste-lösningen med högplattformar i den gamla historiska bebyggelsen har det istället inte blivit en meter mer spårväg sen -83! :(

I Utrecht har man flera gånger pratat om att konvertera till låggolvsspårvagnar och sedan bygga ut nätet och som jämförelse så är det en stor skillnad mellan situationen 1936: http:​/​/​www.​tundria.​com/​trams/​NLD/​Utrecht-​1936.​shtml

-och idag: http:​/​/​www.​tundria.​com/​trams/​NLD/​Utrecht-​20​0​9.​shtml

Vad jag försöker säga är att det är lätt att få för sig att Holland är så himla smart och miljövänligt därför att det finns (endast) 3 stora nät i Amsterdam, Rotterdam och Den Haag och en förortsbana i Utrecht. Sanningen är att det förutom de tre storstäderna har gått påtagligt trögt att bygga fler spårvägar i Holland varför alternativen då blir bil eller cykel.

Nu finns det ju förstås massor av människor som vill cykla och den platta geografin bidrar men deras busstrafik är lika (o)charmig som vår och de nya spårvägar som nu (äntligen) börjar projekteras/byggas är mestadels regionala förortslinjer delvis på (f d) järnvägssträckor som som bäst har en liten infartssträcka genom staden x till centrum i en ände.

Jag ifrågasätter därför Hollands eventuella ambitioner att minska biltrafiken i sina tätorter på något annat sätt än att bygga ut cykelnäten? -alla kan inte cykla och det räcker inte om man menar allvar i det faktiskt (tyvärr) motorvägstäta landet! Lite "mytpunkterare" kanske men även Holland behöver trots sin förebild som cykelland även höja ribban.....!
 0
Johan Eriksson (22 December 2010 00:21):
Lite matnyttigt om Utrecht i allmänhet inkl trafiken:
http:​/​/​wikitravel.​org/​en/​Utrecht
 0
Henrik Hall (22 December 2010 12:09):
Att cykla på vintern är oftast inga problem, jag cyklade hela förra vintern och hittills hela denna vinter i Uppsala, där cykelbanorna antingen plogas fullt tillräckligt eller vägarna inte är lika högtrafikerade som i Stockholm och därför går bra att cykla på. Jag tror att en lösning på plogningsproblemet är att inte skilja på cykelbanor och bilvägar höjdmässigt i form av trottoarer utan lägga cykelbana bredvid vägen. Lägg där till klara instruktioner om att _hela_ körfältet skall plogas så kan nog mycket vinnas. Å andra sidan har jag sett vägar där cykeldelen används som avstjälpningsplats för den upplogade snön också...
 0
Jan (22 December 2010 21:23):
När man tittar på videosnuttarna(åtminstone den första) så är väl inte miljön riktigt den täta blandstad som YIMBY förespråkar?
 0
D (23 December 2010 07:43):
Johan: Stämmer, jag bor själv i en medelstor stad i östra Nederländerna och här diskuteras det om ett återupprättande av spårvägstrafiken men det är knappast något som kommer inträffa under det närmaste decenniet åtminstone. Bussarna fungerar dock bra, i alla fall för mina behov. Skulle nog säga att busstrafiken till och med är bättre än i vissa städer av motsvarande storlek i Sverige.

Sen tycker jag ändå att man bör beakta andra aspekter på trafiksituationen än bara mängden biltrafik. Min erfarenhet av min hemstad och av Nederländerna i allmänhet är att man är väldigt bra på att hantera sina trafikflöden och upprätthålla en tämligen hög säkerhet för alla trafikanter. Det är klart att det alltid går att göra mer, men för det mesta fungerar det redan bra. Det är väl egentligen en sak jag inte riktigt gillar: (o)vanan att förbjuda biltrafik i (många av) stadskärnorna samt att cyklister och gångtrafik blandas på ett rent livsfarligt sätt i sagda stadskärnor.
 0
Anders Gardebring (23 December 2010 13:36):
Jan:
Videon är uppenbarligen tagen vid någon form av kollektivtrafikknutpunkt. Och sådana är definitivt en del av den täta blandstad som YIMBY förespråkar.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8616 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter