Utskrift från www.yimby.se
....

Sven-Harrys Konstmuseum

 
I Kalifornien räcker det med att en rik person och en arkitekt får en idé för att förverkliga galna och kreativa drömmar. I Sverige är det inte så enkelt, ännu mindre i Stockholm och i synnerhet inte i innerstan.  Här ska politiker, byråkrater och lokalinnevånare också vara med och bestämma. Men Sven-Harrys museum är ändå så nära Kalifornien man kan komma i Vasastan. Bakom huset står två speciella personer, byggmästaren Sven-Harry Karlsson (den rika personen) och Anna Höglund från Wingårdh Arkitektkontor (arkitekten).


Sven-Harrys Konstmuseum under en halvmulen dag.

Att bygga något som sticker ut i Vasastan är inte lätt. Tidigare har BIGs glasbyggnad som vred sig som en våg runt sin axel stoppats (entreprenörerna beskyllde protesterna mot Odenplanprojekten). Men Sven-Harrys Konstmuseum har ändå blivit uppförd. Så hur blev då byggnaden? Blev det den brutalt kreativa skapelsen man hade hoppats på? Nja det blev en funkisbox. Wingårdh Arkitektkontor låter materialet tala istället för formerna och detaljerna.

Att låta materialet vara det talande är en tradition inom modernismen.  När stadsmuseet lyfter fram Bredäng miljonprograms fasader så talar man inte om formen eller detaljerna (det finns ju inga) utan om den ”gnistrande ädelputsen på fasaden”. När man talar om Sven-Harrys Konstmuseums utefasader så talar man inte om detaljerna eller formen (det finns ju inga) utan om mässingskulören. Att låta materialet sticka ut utan att använda speciella former eller detaljer är ett enkelt sätt att skapa fräscht intryck. Nackdelen är att husen brukar se hopplöst tråkiga ut när materialet blir omodernt. Om jag får rätt får framtiden utvisa.

Idag ger jag betyget 3 av 5 för byggnaden. Det är den intressanta kombinationen av gyllene fasad och blå tonade glas som gör byggnaden godkänd. Nästa sommar kan dock betyget höjas ett snäpp. I de skisser jag sett så kommer växter hänga ned längs fasaden. Takvåningen som är en replika av Sven-Harrys 1700-talsherrgård Ekholmsnäs på Lidingö är ännu inte färdig. Den kommer invigas först i slutet av året. Fasaden kommer att åldras och ändra färg. Huset kommer förändras och utvecklas ett tag till och det gör det svårt att göra en rättvis bedömning redan idag.

Insidan av huset är intressantare än utsidan, åtminstone om man gillar konst. Men vi på YIMBY brukar ägna fokus på byggnadernas påverkan av de allmänna ytorna och det gör vi även denna gång.

Huset får betyget 3 av 5 med reservation för att det kan komma att höjas nästa sommar för att sedan dala när mässing blir omodernt. Vilket betyg ger du?

Betyg: 3 (av 5)
Arkitekt: Wingårdh Arkitektkontor
Hemsida: http://sven-harrys.se/


Huset består av några butikslokaler, hyreslägenheter och ett konstmuseum.


Västra sidan.


De får gärna fixa entrén från Vasaparken så snart som möjligt.


Från Vasaparken.


Från Vasaparken.


Tidig skiss av museet.

 

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Eskil H (27 Mars 2011 20:34):
Kalifornien (eller snarare Los Angeles) handlar redan från början om galna drömmar. Jämförelsen med en klassisk europeisk stenstad som Stockholm (nåja, bortsett från det som förstördes på sextiotalet) är inte rimlig. Med det vill jag inte säga att inget får förändras, men att ta hänsyn till befintliga miljöer är inte nödvändigtvis fel.
 0
Anders Gardebring (27 Mars 2011 21:56):
Jag ger också betyg 3 av 5. Fasaden är för platt och intetsägande för att det ska bli mer än "godkänt" för min del.
 0
Jan Wiklund (27 Mars 2011 23:55):
Höga glasade bottenvåningar ser alltid inbjudande ut. Men resten gör ett urtråkigt intryck på mig.
 0
Erik Tysk (28 Mars 2011 01:07):
Jag får också känslan att det här huset har ett mycket kort "bäst före datum". Känns fräscht nu, men tror att det inom en inte allt för avlägsen framtid bara kommer se fyrkantigt ut... Men hur som helst kul initiativ, mer projekt av den här typen tack!
 0
Micke (28 Mars 2011 08:17):
En grej jag aldrig kommer fatta: om man nu nödvändigtvis ska göra pastischer, varför alltid samma pastischer? Tycker man helst ska försöka göra någonting med lite fräscha idéer och egen personlighet, men ska man bara återanvända så kan man väl ändå blanda pastischerna från lite olika perioder.
 0
Johannes Lilleberg (28 Mars 2011 08:53):
Eskil:

I sin kritik av arkitektur ska man nämna hur huset anpassats till sin omgivning (oavsett om det är i Kalifornien eller Stockholm). Men med svansen mellan benen så får jag erkänna att jag glömde det den här gången.

Jag tycker Konstmuseet anpassar sig till sin omgivning helt ok utan att imponera. Wingårdh har inte upprepat misstaget som andra arkitekter gjorde med Stockhlm Waterfront och Åhlenshuset vid Östermalmstorg. Dessa hus har fönster och andra detaljer som är klart mycket större än sin omgivning vilket jag tror stör många. Men wingårdhs har låtit fönstren och de andra detaljerna vara i ungefär samma storlek som sin omgivning. Det som får byggnaden att sticka ut bland andra är kulören på fasaden.

Vad tycker du själv?
 0
Anders Norén (28 Mars 2011 10:09):
Var det aldrig några politiska strider om Sven-Harrys konstmuseum? Typ, "Stoppa förtätningen! Rädda Vasastans parker!"
 0
Ravjagarn (28 Mars 2011 10:39):
Jag tycker att huset är relativt snyggt, och då främst fasaden m balkonger och materialvalet. Jag tycker inte att man skall vara rädd för att material "blir omoderna". Mässing är trots allt ett ädelt material, till skillnad från plåt aluminium, och kommer förhoppningsvis att åldras vackert.
 0
Daniel (28 Mars 2011 10:46):
Huset är lite fräckt, men det kommer att vara nyhetens behag.
Loftgångar och mässing utomhus brukar inte hålla särskilt länge. Huset kommer att se sunkigt ut väldigt snabbt. Jag tror att inom ett år så kommer man att börja bygga om fasaden. Wingårdh ritade en Pressbyråkiosk på Korsvägen i Göteborg, och det huset byggdes om ganska många gånger dom första 5 åren för att huset inte fungerade, likaså har man fått göra fasadreparationer på Universeum några gånger bara för att han är lite kontroversionell när det gäller fasadmaterial.
det hade varit roligare om dom hade haft en fasad som påmint om Fredrik Mattsons färgglada lampa.
 0
Daniel Jonsson (28 Mars 2011 11:18):
Det där med grönt längs fasaden... det känns också som nåt man från fastighetsägarsidan tröttnar på rätt snabbt typiskt. Finns många uppskruvade spaljéer med en död växt nedanför runt om i betongförorterna. Men idén är kanske bra ändå, om man orkar genomföra.
 0
Patric Nilsson (28 Mars 2011 13:24):
Huset är en anskrämlig urtråkig funkisbox. Att den råkar ha lite ovanligt material (för att vara en funkisbox) hjälper inte. Sådana här byggnader är miljöförstörande, och den borde aldrig ha fått byggas. Betyg ett streck - av 5.
 0
Herbert Tingesten (28 Mars 2011 13:44):
Undrade just vad som doldes så omsorgsfullt under presenningarna. Ja, synas kommer det nog att göra, och som monument över en pengastinn man finns det väl få saker som passar bättre än en fem våningar hög guldtacka.

Takvåningen får vara ett mysterium ett tag till ser jag. Kanske vi kan hoppas på någon självständig touch där? Kanske 1700-talsherrgården får släppa till exteriören också? I så fall kommer jag att älska byggnaden.
 0
markus (28 Mars 2011 14:25):
Det är alltså loftgångar i huset (lite svårt att se på bilderna)? Det förstör ju ett hur som annars är rätt OK. Loftgångar är nog modernismens allra värsta uppfinning. Annars gillar jag att det smälter vad gäller format och fönsterstorlek etc men bryter av med färg och material. Betyget blir 1,5 av 5, men hade varit 3,5 utan loftgångar. När området runt huset blir färdigt så kommer det också ha väldigt stor betydlese för husets slutgiltiga betyg.
 0
Mikael Hörnlund (28 Mars 2011 14:27):
Håller med Patric Nilsson. Detta är inget annat än en till syns guldpläterad loftgångslåda ála 60-tal. Att hänga på något grönt gör varken till eller från. Betyget blir inte mer än en 1:a. Bild nummer 2 från Vasaparken talar sitt tydliga språk att det inte är något annat än en loftgångslåda. Finns inget i den bilden som säger att fasadmaterialet är av den "ädlare sorten".
 0
Adam Lars (28 Mars 2011 16:34):
Jag tycker att byggnaden blev över förväntan trots sin fyrkantighet och det kan vi tillskriva valet av material. Spännande att se hur byggnaden åldras och kopparn ändrar färg under åren. Besökte platsen i helgen och i solljuset och grönskan från Vasaparken strax intill såg det riktigt trevligt ut. Måste också ge tummen upp för det intill liggande huset i tegel som nu ska bli bostäder med både större fönster och balkonger. Betyg 3 av 5 för mig gällande Sven Harrys-museum och en 4:a för hela området.
 0
Johannes Lilleberg (28 Mars 2011 17:19):
Adam: Jag tycker också om Oscar Properties hus som ligger bredvid.
 0
Peter (28 Mars 2011 17:27):
Det finns ett befriande drag över byggnaden och dess relativt öppna läge - anspråkslösheten. Färgsättningen är dock djärv för att för att vara Stockholm i allmänhet och Vasastan i synnerhet. Det finns alltid en risk med konstbyggnader att arkitekturen tar fokus från innehållet. Jag tror inte att ett Guggenheim à la Bilbao skulle tas emot med entusiasm av stockholmarna då den byggnaden är mycket spektakulär. Sett till bland annat dessa faktorer blir det svårt att ge annat än en fyra på en femgradig skala.
 0
Henrik (28 Mars 2011 17:30):
Är det en överlag tråkig låda klätt i halv-intressant material? Jag vill nog påstå det.
Är det en av de snyggare lådorna klätt i halv-intressant material som finns att beskåda? Absolut!

Det lilla huset på taket bryter trevligt en aning från resten av lådan utan att vara alltför avvikande från lådstilen. Även de stora glasfasaderna mot botten hjälper till att bryta känslan av att det bara är en tråkig låda.

Men visst, det är fortfarande bara en ganska tråkig låda klätt i halv-intressant material.

Kanske blir det mer intressant med det gröna, men lådan står i Sverige och om skissen är något att utgå från kommer det gröna ändå saknas halva året så det är väl att hoppas att växterna är intressanta utöver bladverken.

Det är klart att en sådan här byggnad inte kommer att gillas av alla. Oavsett om det gäller lådor i allmänhet eller denna i synnerhet så tror jag emellertid att det är fel att utifrån sin avsmak dra slutsatsen att de, eller just denna specifikt, inte borde få byggas.

Om problemet, vilket i alla fall jag tror, är hur tråkiga de är så är lösningen knappast en lista med byggnadstyper som inte får uppföras utan att fler byggnadstyper, oavsett hur anskrämliga de kan tyckas för den enskilde, ska låtas uppföras utan att allmänheten lägger sig i.
Det är svårt att få fram kreativitet och variation i arkitekturen genom att förbjuda allt som kan tänkas bli kontroversiellt, även om det kontroversiella är tråkighet.
 0
Martin Ekdahl (28 Mars 2011 21:43):
Innan jag har sett några hängande växter och en 1700-talsgårdsreplika är jag nog tvungen att ge lådan det snälla betyget -2. Det ser ut att bli ytterligare en "spännande" byggnad som man är trött på om några år.
 0
Puffe (28 Mars 2011 21:46):
En j***a låda till! Måhända i guld, men ändå en j***a låda! Har alla svenska arkitekter blivit hjärnvättade??
 0
Janne (28 Mars 2011 23:02):
Otroligt...

I Vasastan... och i Vasaparken????????????

Wingårdh borde doppas i tjära och fjäder och köras ur stan på en stång. Är inte Wingårdh samma arkitekt som önskar odödlighet genom att fylla innerstaden med 20-50 våningshus??

Passar bra ihop med en knösus som vill ha ett eget monument. Med pengar går allt. Stockholms politiker borde få huvudet undersökt.

Wingårdh borde få yrkesförbud i Stockholm och exporteras till ett varmare ställe. HAr hört att de bygger höga hus i mellanöstern. Åk dit istället för att förstöra Stockholm.
 0
Janne (28 Mars 2011 23:05):
Man har tydligen flyttat hotell Continental till Vasaparken..

Lysande ide Betyg -10
 0
Eskil H (28 Mars 2011 23:43):
Har inte haft vägarna förbi sedan före invigningen så det är svårt att ha en bestämd uppfattning, men kan tänka mig att det är i varje fall lite uppseendeväckande när det glittrar i solskenet. Annars håller jag väl, utifrån bilderna, med Johannes - det funkar, men imponerar inte. En trea.
 0
Micke (29 Mars 2011 08:26):
Janne: Öh, va? Kåken är fem våningar hög. Betydligt lägre än den typiska byggnaden i Vasastan. Som förövrigt är en arkitektoniskt enormt tråkig stadsdel som starkt främjar den inskränkthet den också hurerar.
 0
Anders Norén (29 Mars 2011 08:55):
Janne: Jag tror att det är Anders Wilhelmson du tänker på, inte Gert Wingårdh.
 0
Axel B (29 Mars 2011 11:20):
Är BIGs odenplanprojekt alltså definitivt stoppat? Det står fortfarande som In progress på deras hemsida.

Betyg 1.5/5 till konstmuseet, sjukt ointressant
 0
Harald Cavalli-Björkman (29 Mars 2011 21:30):
Har inte varit förbi än, men från bilderna tycker jag det är helt ok. Ett lågmält hus som fångar ens uppmärksamhet om man tittar två gånger, det uppskattar jag i en stad. Knasigare än så skulle det ändå aldrig gå att bygga utan att det stoppats.
 0
Nicklas Hultgren (30 Mars 2011 10:45):
Huset ser inget roligt ut alls. För fyrkantigt och lådliknande.

Winberg är, som vi redan visste, en samhällsfara. Instämmer till fullo i olja- och tjärförslaget ovan.

Däremot tycker jag kritiken mot loftgångar är överdriven. Det går att bygga snyggt med loftgångar. Vad som förstör den här byggnaden är snarare den brutala avsaknaden av utsmycknader eller någonting överhuvudtaget som får byggnaden (inte påhängda växter) att framstå som lite levande och organisk. Dessutom är energikrisfönstren extremt fula.
 0
Elisabet (30 Mars 2011 14:07):
Nu är det ju inte två män som står bakom konsthallen utan en man, Sven-Harry, och en kvinna, Anna Höglund, som varit ansvarig arkitekt för projektet på Wingårdhs. Så lätt det är att förpassa kvinnorna ut ur historien även 2011.
 0
Daniel (30 Mars 2011 14:27):
@Elisabeth.

det är ett problem att kvinnor inte får komma fram, men å andra sidan så hänger anna höglund på ett mansnamns goodwill.
Jag har för mig att Wingårdh förut hette Wingårdh och Wingårdh, men uppenbarligen så sysslar frugan med något annat.
Wingårdhs hemsida nämner inga andra än Gert Wingårdh, det är faktiskt tom så att dom har inte med Sven Harrys konstmuseem på sin hemsida ens en gång. Det blir lätt att tro att det i princip bara finns en arkitekt på det kontoret, eller i alla fall en som bestämmer över alla andra om hur saker ska se ut.
 0
Johannes Lilleberg (30 Mars 2011 14:44):
@Elisabeth

Ursäkta min okunskap. Jag har nu ändrat texten så att det står "Anna Höglund från Wingårdhs Arkitektkontor" Istället för Wingårdhs. Se'n vet vi ju att Wingårdh basar över sitt kontor men Anna ska naturligtvis nämnas...
 0
Herbert Tingesten (30 Mars 2011 17:02):
Å andra sidan kanske hon önskade vara anonym...
 0
Johannes Lilleberg (31 Mars 2011 11:34):
Nej hon nämns på konstmuseets hemsida...
 0
Minna (31 Mars 2011 18:11):
@Johannes Lilleberg

Jag blir lite förvånad när jag läser din recension av Sven-Harrys. Yimbys intresseområde är väl för staden som levande stad inte som samling av byggnader. Din text handlar om huset och dess fasader och när du nämner dess innehåll - det som i lika hög grad kommer att påverka sin omgivning - så menar du att detta står utanför Yimbys intresseområde. Jag tycker spontant att byggnaden är ett bra tillskott! Blandade funktioner, publika utrymmen i bottenplan, är det inte det man vill åt?
 0
Martin (31 Mars 2011 20:58):
Betyg 1 av 5. Ser ut som en låda varken mer eller mindre. Fullständigt ointressant byggnad.
 0
Oscar A (31 Mars 2011 22:03):
Vilken fruktansvärt ful och modernistisk byggnad! Betyg -5 av 5.
 0
Alexander Åkerman (1 April 2011 10:37):
Mitt problem med den här byggnaden är inte det avskalade formspråket - snarare att det gjorts utan inslag av humor. Byggnaden berättar ingenting...
 0
Calle (1 April 2011 22:49):
Den tidiga skissen är mycket mer intressant än det som uppförts. Som arkitekt student skulle jag nog inte få godkänt om jag presenterade denna byggnad på papper som den ser ut på bild här. Vem vet, byggnaden kanske ser lite bättre ut när det börjat växa lite växter? Jag är inte ens nyfiken över hur de interna planritningarna ser ut - 2/5?
 0
Anders Gardebring (3 April 2011 00:58):
Minna:
Johannes skriver:
"Men vi på YIMBY brukar ägna fokus på byggnadernas påverkan av de allmänna ytorna och det gör vi även denna gång."
Jag tolkar det just så, hur byggnaden (inklusive sitt innehåll) kommer att påverka omgivningen och staden.
 0
Kalle . (3 April 2011 03:25):
Det är inte ett loftgångshus.
 0
Martin Hansson (4 April 2011 13:59):
Nu var ni väl lite väl hårda mot huset kanske. Jag tycker det är snyggt. 4/5
 0
Freddy (5 April 2011 10:19):
[kommentar borttagen av moderator]
 0
Michael (24 April 2011 12:55):
Som det mesta som skapats under 00-talet och framåt kommer byggnaden att tillföra ngt till det urbana rummet i form av funktion och mer liv. Själva arkitekturen däremot är som alltid totalt intetsägande och kan bara älskas av de insatta. 5+ för funktionen 5- för arkitekturen.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky