Utskrift från www.yimby.se
....

Live från pressvisningen av senaste slussenförslaget

Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Alexander (2 Maj 2011 13:35):
Bra med live-visning och att ni la upp detta klipp, men varför prasslar någon med kamerans mikrofon så mycket så man knapp hör vad dom säger?
 0
Jonas V (2 Maj 2011 13:39):
Åh, vad glad jag blev av att se de sluttande planen ner mot vattnet! (Har tjatat om sån lösning i forumet här…) Även mycket snyggt att anlägga park på östersidan i sluttningen.
 0
Anders Gardebring (2 Maj 2011 14:02):
Alexander:
Vi får skylla på Magnus Orest som inte kan hålla fingrarna i styr.. ;)
 0
Magnus Orest (2 Maj 2011 14:09):
Det är kameran det är fel på, och den är Anders. Massor med hår i mikrofonen som vajar i vinden. ;-) Nej, skämt åsido är det inte mikrofonen det prasslar om, utan de människor som befinner sig precis under kameran och inte kan stå still. Vi stod inte ända framme vid modellen, utan hade ett par rader människor framför oss.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (2 Maj 2011 16:28):
Att flytta bussterminalen är ett väldigt smart drag. Det frigör plats åt annat, vad det nu blir...

Jag undrar om man klarar man av att fylla mittpartiet av nya Slussen med något annat än betong och glas? Det kan bli fult med så stora öppna ytor om man bara använder betong, asfalt och glas som ytmaterial.
 0
Magnus Orest (2 Maj 2011 16:49):
Rasmus, mitt personliga intryck är att det kommer att bli väldigt bra. Dels för att de lagt in en ny liten park där bussterminalen ligger idag, och dels för att de ungefär mitt på (nåja) bygger en del vinterträdgårdar och inglasade utrymmen som förhoppningsvis skapar liv året runt.
 0
Patric Nilsson (2 Maj 2011 17:31):
Jag önskar att de föreslagit betydligt mindre byggvolymer på östra sidan. Det hade varit bättre om de kunde skapat ett gytter av byggnader som Herbert Tingesten ritat i vårt yttrande. Volymerna borde imo inte vara större än de som finns på Skeppsbron. Lite större höjdvariation hade också sett bättre ut.

Önskar att de flyttat Djurgårdsbåtarna till Södersidan så nära T-baneutgången som möjligt.

Hade gärna sett att trädplantering mellan gata och promenaddäcket mot vattnet på Gamla Stan sidan.

Ser ingen plats för Karl XIV Johans ryttarstaty?

De förslag till trappor i väster behöver förbättras, lite mer monumentalitet hade uppskattats. Kanske också utsmyckade med skulpturer av Milles eller liknande.

Växthusen ;) behöver omarbetas så att de inte är så kantiga. Hade hellre sett en modern version av glastaket på Grand Palais des Beaux-Artes. http:​/​/​goo.​gl/​vLWE4

Annars verkar det OK, inte supernöjd men det duger.
 0
Niklas Öhrström (2 Maj 2011 17:35):
Ska gångbron vara öppningsbar?
 0
Patric Nilsson (2 Maj 2011 17:52):
Snyggt böljande glastak från Warzawa (fr. Pawel Flato's blog) http:​/​/​goo.​gl/​HRdGv funkar för mig också bättre än Slussenförslagets kantiga växthus. Interiör: http:​/​/​goo.​gl/​YMXpE
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (2 Maj 2011 18:55):
Val av ytmaterial och arkitektonisk utformning av byggnader är väl egentligen ett senare steg i planeringen? Jag antar att det som visas nu är volymstudier och plankartor och illustrationer med vissa detaljer.

Jag tror att man kan utgå från att gångbron ska vara öppningsbar.
 0
Hrldcb (2 Maj 2011 19:36):
Tomhet, idel tomhet.
 0
Anders Norén (2 Maj 2011 20:51):
Hrldcb: Ingenting duger?
 0
Atlético (2 Maj 2011 21:22):
Jag undrar var byggnaderna framför Hilton tagit vägen. Tyvärr kommer Slussen att förbli en öppen betongöken med detta nya förslag. Istället för förtätning och stadsrum får vi betong och ödslighet. Mycket trist.
 0
Gustav Svärd (2 Maj 2011 21:38):
Jag håller med Patric i synpunkterna om byggnadsvolymerna ovanpå stadsgårdsleden och om färjornas angöringsplats. Min lite mer orginella synpunkt här är att busstationen måste byggas med tillräcklig takhöjd för långfärdsbussar så den inte blir obrukbar om/när Nacka får tunnelbana.

Om detta blir versionen som byggs skulle jag vara mycket glad över det. De stora ändringar jag vill ha föratt få min personliga utopivariant av Slussen är ändå i praktiken extremt dyra, osannolika och skulle vara otroligt störande när de genomförs, så jag är mest bara glad att forslaget ser så bra ut som det gör.
 0
Hrldcb (3 Maj 2011 10:38):
Anders Noren: haha! Nä, men jag saknar stadsbygge i Stockholm STADS mest centrala punkt. Detta är någon form av negativ stadsbyggnad. Gömma, täcka över, neutralisera, göra transparent, lägga in. Restauranger och publika utrymmen under en bro och insprängt i ett betongberg. Man håller på att invertera kulturlagren - i framtiden kommer svenska arkeologer gräva nedåt för att hitta yngre lämningar.

Men jag önskar verkligen inte en ny vända, bygg detta innan någon dör.
 0
Patric Nilsson (3 Maj 2011 15:09):
@Atlético
Skulle också gärna se att man bygger framför Hilton och framför kommunförbundets hus. ända ut till riddarfjärdens strandkant, gör där också gärna en promenadgata framför den bebyggelsen, så folk kan sitta på uteserveringar även där.

@Gustav Svärd
Bussstationen kan nog lätt omvandlas till kommersiella ytor eller ett kulturhus/konserthus/jätteklubb under jord, när tunnelbanan dras till Nacka.
 0
Tommy Jacobson (13 Maj 2011 11:38):
Stockholm har trafikproblem sedan 1940-talet. Beroende på allt vårt vackra vatten finns det bara 4 förbindelser mellan Norr- och Södermalm. Innerstan är redan för trång. Att bygga nya kontor och bostäder här för med sig ytterligare trafik, både kollektiv och bilburen. Lyd Yngve Larssons kloka råd från 60-talet: Bygg ut alla centra i ytterstan, särskilt de med T-bana,i stället för att locka in fler människor till innerstan. Region Stockholm är den snabbast växande i landet, ytterligare 300 000 kommer att flytta hit till 2030. De behöver nya vägar och förbättrad kollektivtrafik. I stället för att bygga nytt runt Slussen för 8 Mdk (vart ska bilarna på den 8-filiga Skeppsbbron ta vägen sedan) bör man satsa på en renovering. Då blir det mycket kvar till T-bana till Nacka t ex.
 0
Henrik Åsman (13 Maj 2011 12:06):
@Tommy Jacobson
Slussen i dess nuvarande form är utsliten. Det är inget alternativ att låta den vara kvar. Det finns endast två alternativ:

1. Riv i princip nuvarande Slussen och återuppbygg den exakt likadan igen.
2. Riv nuvarande Slussen och bygg något nytt.

Om jag minns rätt så är båda alternativen lika kostsamma (alternativ 1 t o m något dyrare). Tyvärr finns det inga 8 miljarder att spara.
 0
Herbert Tingesten (13 Maj 2011 20:19):
Tommy J: Skeppsbron ska inte byggas ut till 8 filer, det är bara desinformation. Skeppsbron kommer att vara exakt likadan som idag, med undantag för de sydligaste 100 meterna där man bygger ett nytt landfäste för den nya bron, som ska ligga 50 m öster om den gamla.
 0
Niklas Öhrström (13 Maj 2011 23:58):
Tommy Jacobson:
Troligtvis kommer Stockholms läns befolkning öka betydligt mer än 300.000 de kommande 20 åren. De sista 20 åren ökade befolkningen med mer än 400.000 och den årliga ökningen är betydligt större nu än den var på 90-talet eller i början av 00-talet. Och den verkar inte mattas av.

Men befolkningsökningen och ombyggnaden av Slussen är två olika saker. Slussen behöver, såsom Henrik visat, rivas för att den är utsliten. Det har inget med folkökning att göra. Alternativet är att den river sig själv.

Du menar att folkökningen ska hanteras genom att bygga vidare på förortscentra. Enligt översiktsplanen ska närförorterna byggas ihop till ett promenadvänligt stadskontinuum (därav promenadstaden). Om detta genomförs fullt ut kommer man kunna hantera folkökningen om 500.000-700.000 de närmaste 20 åren.
 0
Gustav Svärd (16 Maj 2011 17:45):
Jag håller med Tommy Jocobson i det att staden måste växa på andra ställen än mitt i City för att kunna klara hur mycket befolkningen växer. Vad jag inte håller med om är dels att vi inte ska bygga nytt i City/innerstan och dels att Slussens omdaning har med det att göra alls. Som Niklas påpekar kan Stockohlm klara en större befolkningsökning än den som förväntas OM vi gör som de talats om i vackra ordalag i flera år nu: bygga promenadstaden, förtäta förorterna på att smart sätt, statsa på kollektivtrafik, göra närföorterna till en del av innerstaden. Gör vi det... Då klarar vi utan problem befolkningsökningen (och kanske även den redan idag befintliga bostadsbristen också).
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9603 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky