Utskrift från www.yimby.se
....

Rösta på din favoritbyggnad!

 
Årets Stockholmsbyggnad ska koras! De 5 finalisterna är presenterade. Nu är det upp till oss Stockholmare att utse vinnaren. Gå in på den här sidan för att rösta.

Priset instiftas av Stadsbyggnadsnämnden. Bland finalisterna är byggnader som färdigställdes förra året. Både nybyggnader och om- och tillbyggnationer får vara med i tävlingen. Den här typen av priser ger oss Stockholmare chansen att ge feedback till byggnadsbranschen. Jag hoppas därför att ni alla röstar på er favorit!

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
nekav (11 Maj 2011 17:35):
V domibus de profundo inferni
 0
Ragnar Lind (11 Maj 2011 18:16):
Ja, vad kan man rösta på för "favorit" här? Så, tex, är nr 3 förfärlig. Vem har röstat fram den till "final"? Vad gäller daghemmet (runda former, iaf), så ser man för lite av byggnaden, hur den samspelar med omgivningen, etc.
 0
Patric Nilsson (11 Maj 2011 19:04):
Det är ju bara byggnad 1 som är förankrad vid gatan, med verksamheter i bottenplanet. De andra är horribla anti-urbana byggnader.
 0
Trolltott (11 Maj 2011 19:19):
Ska de inte ha någon vacker byggnad som alternativ också? Det där tycks mest vara en demonstration för att vissa hur stort avståndet är mellan arkitekters och vanligt folks smak.

Min feedback till byggnadsbranchen är: Gör om, gör rätt!
 0
Jakob Wilhelmsson (11 Maj 2011 19:41):
Det är svårt att inte låta som en pessimist här, så jag försöker inte ens.

1. Intetsägande glaslåda (finns många i stort sett likadana)
2. Två runda trälådor.
3. Svart fibercementlåda
4. En låda som står på ena hörnet av en annan låda.
5. En villa som ser ut som min t-shirt när den är ut och in.

Jag har känslan av att slumpen har avgjort vilka byggnader som får vara med här eftersom ingen av dem (förutom villan möjligtvis) sticker ut och eftersom det finns dussintals liknande byggnader som byggs just nu runt om i Sthlms län. Ok, förskolan har lite runda former och är tydligen byggd efter barnens behov och önskemål, men sedd utifrån är det fortfarande i mina ögon tämligen intetsägande arkitektur.

Jag får lite T Ford-känsla när jag ser bilderna (du får välja vilken färg du vill, bara du väljer svart), men här med funkispastischer som enda alternativ.
 0
Niklas Öhrström (11 Maj 2011 19:43):
Rent formmässigt så är väl barbapappsdagiset intressantast. Det mesta andra är tråkiga 60talspastischer. Finns det inget vackert eller nydanande?
 0
Jakob Wilhelmsson (11 Maj 2011 19:47):
All heder dock till Johannes som lyckades hålla en positiv ton genom texten i blogginlägget!
 0
Bjorn (11 Maj 2011 20:33):
Jakob:
Nästan alla byggnader går att reducera ner till lådor. Att hus nästan alltid är fyrkantiga har en anledning.

Jag gillar förskolan paletten. Fin byggnad.
 0
Bjorn (11 Maj 2011 20:36):
Jag har dessutom svårt att se vad som är så horribelt anti-urbant med förskolan paletten, hur skulle man på något sätt med en byggnad och det programmet kunna göra den platsen mer urban?
 0
Jakob Wilhelmsson (11 Maj 2011 20:53):
Bjorn: Eftersom det här är en högst subjektiv omröstning tar jag mig friheten att uttrycka mina mer eller mindre ogrundade åsikter om dessa byggnader.

Vad jag menar med låda är de hus som utifrån i stort ser ut som flyttkartonger. De är långt bredare än vad de är höga, de har släta fasader, platta tak osv.

Man kan som jag ser det ganska enkelt frångå låddesignen av hus. Låt mig se taket, dela upp fasaden i olika delar så att den inte täcker hela kvarteret och gör att huset ser ut som en liggande skyskrapa. Förstärk mysfaktorn genom att använda pelare, tydligt markerade portar, fantasifulla balkonger eller något annat som bryter upp tristessen utan att förstöra symetrin.

Håller med om att det är svårt att integrera förskolan i en urban miljö. Lokaler i bottenvåningen på förskolan ut mot gatan skulle antagligen kräva trappor för barn och personal på andra sidan.
 0
Martin Ekdahl (11 Maj 2011 22:59):
Nej, jag är ledsen. Jag kan inte rösta på någon av byggnaderna. Om det inte hade varit för betongmuren och metallstängslet hade jag lagt min röst på förskolan.
 0
Daniel (12 Maj 2011 09:01):
1 helt ok
2 helt ok (lite lekfullt med tanke på placeringen och att det är en förskola)
3 påminner om arkitekturen kaninlådor
4 är huset nybyggt? Är det inte bara pålagt lite lådor?
5 ett villaområde av gert wingårdh... jaha... dom kommer att få ett helvete med att försöka få bort fågelbona ovanför fönstrena.
 0
Tomás (12 Maj 2011 11:15):
Jag tycker att alla byggnader var rätt fula. Har det verkligen inte byggt något snyggare i Stockholm på sistone?

Om jag måste rösta blir det väl numero uno i så fall. Den såg iaf ut att passa in i en stad.
 0
Olle Jansson (12 Maj 2011 11:46):
Noterar mest att alla byggnaderna tycks flyga på bilderna. Det är i alla fall ingen av dem som är förankrade i marken vad jag kan se.

Nej, återgår till att betygsätta molnen som glider förbi utanför mitt kontorsfönster istället.
 0
Peter (12 Maj 2011 12:59):
Måste man vara stockholmare för att få ha en uppfattning? Jag tror närmast, om än lite kantigt tänkt måhända, att det förekommer en brist i Stockholm vad gäller influenser från andra håll inte minst inom Sverige/Norden. Men det är vad jag tror.
 0
Olof Antonson (12 Maj 2011 13:06):
Förskolan är min favorit, och jag tror byggnaden bidrar till intressanta möjligheter för lek och aktiviteter. Jag tror att gestaltningen samspelar ypperligt med en reggio emilia-inspirerad pedagogik där barnen får en massa spännande miljöer att utforska.
 0
Jakob (12 Maj 2011 18:25):
Byggnad nr 3 var jag platschef för... (Så vill ni stödja en Yimby-medlem så vet ni var ni ska lägga er röst...)

Trots att jag inte direkt älskade arkitekturen är det väldigt fina och påkostade radhus med mycket hög kvalitet.
 0
Pawel Flato (12 Maj 2011 20:31):
@nekav:

"V domibus de profundo inferni"

Underbart!
Inget slår latin när något dramatiskt ska sägas.
Och inget slår Google-translate när man inte kan latin :-D
 0
nekav (12 Maj 2011 22:42):
:-D tack Pawel!

Jag gillar förövrigt dina Warszawa Foton och jag är :O mycket imponerad och Speciellt när du skriver så här om husen i Warszawa: "Jämfört med nybyggda hus av samma typ här i Stockholm så tyckte jag husen kändes lite roligare, med generellt större grad av oregelbundenhet och detaljer i fasaderna."

Tryck på Pawels namn så har ni en länk till Warszawa arkitektur som har det extra som saknas i sverige ,Läckert.
Jag fick samma känsla ifrån dina foton, Warzsawa har det där lilla extra i arkitekturen som behövs för själslig känsla.

gratias ago pro verbis benignis :)
 0
Viktor Johansson (12 Maj 2011 22:49):
Ska detta föreställa intressant arkitektur? Blah.
 0
Pawel Flato (12 Maj 2011 23:36):
@nekav

Tack för vänliga ord själv!
Fanken, kan du latin? I så fall är jag grymt avundsjuk :)

(Sorry att vi hamnat lite off-topic här)
 0
Gustav Svärd (16 Maj 2011 18:45):
För mig är det 1 eller 2 som gäller. 1 för att det i mina ögon är en så stor förbättring av vad som var en ohumult ful fasad (inte ovanligt i City-omdaningens kvarter). 2 för att det är en liggande Barbapappa i trä, vilket så väl passar ändamålet och läget.

1 blir mitt val till slut, jag väljer den jag själv har fått mest glädje av.
 0
Gustav (25 Maj 2011 11:48):
Alla hus i tävlingen är tråkiga, eftersom städerna/kommunerna i Sverige inte har laglig rätt att ställa särskilt detaljerade krav på byggnaders utformning.

Detta leder till att byggbolagen alltid väljer det billigaste alternativet/materialet/lösningen. Kvalitet kostar, och därför är man inte intresserad av kvalitet.

Situationen har förvärrats av att den nuvarande moderatmajoriteten i Stadshuset lagt sig platt för byggbolagens önskningar, och i princip lämnat över Stadsbyggnadskontoret till dessa bolag.

Vore bra om yimby någon gång kunde problematisera detta faktum.
 0
Jakob (25 Maj 2011 13:33):
Gustav:

Det tog över 3000 timmar att montera fasaden på bidrag nr 3. Och materialet är rikigt dyrt även det. Så billigt fasadmateial? Knappast...
 0
Anders Norén (25 Maj 2011 14:01):
Gustav (11:48): Tvärtom, kommunerna har laglig rätt att ställa mycket långtgående krav på byggnadernas utformning - vilket många betraktar som ett av problemen med svensk stadsplanering.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Maxhöjd i Kista
14 Oktober 05:26 av Bittebr Bittebr
ufu82646
14 Oktober 04:12 av Ufu82646 Ufu82646
independent escorts
13 Oktober 09:29 av Worldescortshub Worldescortshub
Spamanvändare?
4 Oktober 23:00 av Tore Kullgren
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

@yimbysthlm på Twitter