Utskrift från www.yimby.se
....

Academica: Spännande förslag för Valhallavägen

 

Volymskiss: Utopia / 3D-House

Mycket intressanta planer för området vid Valhallavägen mellan Roslagstull och KTH.
Stockholmsbyggmästarna har av exploateringsnämnden tilldelats en tidig markreservation för cirka 300 bostäder i området öster om Valhallavägen mellan Roslagstull och KTH. Beslutet som fattades innebär att stadsbyggnadsnämnden får i uppdrag att starta upp ett programarbete med målsättningen att markanvisa under hösten 2012.

Läs mer på Utopia arkitekters hemsida.









SvD1, SvD2
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Tysk (25 Maj 2012 07:08):
Tycker förslaget är bra - kanske lite väl spretigt men jag gillar variationen. Skulle gärna se något i stil med detta:
http:​/​/​upload.​wikimedia.​org/​wikipedia/​de/​4/​41/​Berlin_​T.​.​
 0
Nicklas Hultgren (25 Maj 2012 08:12):
Det vore ett stort misstag att för all framtid göra Valhallavägen smalare norr om KTH. Den kommer ärligt talat behövas för att leda betydande trafikmängder om man någonsin ska kunna exploatera Gärdet/Nationalstadsparken. Vinsten med förslaget är alldeles för liten för att göra en sådan uppoffring.
+1
Herbert Tingesten (25 Maj 2012 08:22):
Nicklas: Det finns ju snart en tunnel för fjärrtrafiken, och den är förberedd att förlängas just till Gärdet. Valhallavägens trafikmängder minskar drastiskt med den tunneln. Och nog har man väl tänkt sig en fyrfilig gata i det här förslaget? Det som tas bort är parkeringen på sidan. Det bortfallet kompenseras kanske av att Roslagsvägen och Valhallavägen får gatuparkering.
+2
Herbert Tingesten (25 Maj 2012 08:26):
Förslaget tycker jag är bra - precis den täta exploatering som man inte vågade sig på med Albano. Bra att man använder Nyponet som riktmärke för maxhöjden, fast gissa om höghusen kommer att gnällas ner.
+2
Johannes Hulter (25 Maj 2012 08:34):
Intressant typologi. Kan bli ett bra test om det går att bygga blandstad utan slutna kvarter. Problemet vid Valhalllavägen är väl snarare bullret, vilket gör slutna kvarter självklara. Men de löser det väl med skärmar mellan husen antar jag.

Särskilt intressant blir det eftersom det ökända kontoret Spridd har sina lokaler precis här: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​10​/​0​3/​tat-​blandstad-​-​nej-​tack_​81.​.​

Det blir kul att höra vad de tycker... :)
+3
Jan Wiklund (25 Maj 2012 09:21):
"Blandstad utan slutna kvarter" - det ser ut som Gamla stan, tycker jag: hus som pyttesmå kvarter, och smala gator.

Jag provar gärna på den typologin, gärna över lite större ytor.
+2
Johannes Hulter (25 Maj 2012 09:41):
Jan: Ja, det kan nog bli bra. Gatudragningarna känns smarta också, eller vad säger ni stockholmare?
 0
Christoffer Carstens (25 Maj 2012 09:46):
Fast Vallhallavägen som återvändsgränd vid anslutningen till Birger Jarlsg, som indikeras av första bilden kanske inte känns helt realistiskt? Men å andra sidan är det kanske det som skulle behövas för att få den mängden gångtrafikanter på den platsen...

Livat förslag i sin helhet dock, även om bilderna andas lite väl mycket reklam
 0
Niklas Öhrström (25 Maj 2012 10:29):
Gjorde själv ett försök till förslag på detta.. Där Valhallavägen fick bli en bred motsvarighet till Karlavägen och där området bands samman med Albano.

De där smitvägarna är jag skeptiskt till så länge det inte handlar om just nya publika gator. Någon ny version av Södermalmsallén tycker jag kan utgå, lika så ekodukten. Gör istället om Roslagstull till ett torg där människor rör sig, istället för att få bort dem därifrån.

Jag skulle gärna se mitt förslag realiseras med den exploateringsgrad som Utopia presenterar.

Sedan kan man inte undvika att tänka på kollektivtrafiken. Det är en dryg halvkilometer till närmaste t-station och fyrans buss. Annars är det mest Norrtälje- och Vaxholmsbussar. Ska man på nytt väcka förbindelsen, Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Odenplan-Roslagstull-Albano-Universitetet, till liv?... Eller ska man satsa på spårvagn längs med Norra Stationsgatan-Cederdalsgatan-Valhallavägen? Det känns ju som att man vill knyta an till Odenplan på ett bättre sätt, i synnerhet med tanke på att Odenplan får en p-station.

http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​a0​17be7d-​5271-​476f-​b90​a-​4fe294ab.​.​
 0
Jörgen Sundström (25 Maj 2012 13:56):
Ett mycket spännande förslag från Utopia arkitekter.
Hoppas att det blir av.
+3
zep (26 Maj 2012 12:46):
Utmärkt!. äntligen ett förslag som utgår från ordentlig gatuanalys med bra flöden. och så mitt hjärtebarn, urbana punkthus. stor flexibilitet med små tomter, många kopplingar och blandade byggnadsformer. . suveränt!
+3
Oscar A (26 Maj 2012 18:18):
Variationen på fasader är mycket positiv! Vidare, till skillnad från många moderna förslag innehåller det här förslaget smala byggnader, vilket förhindrar att byggnaderna ser ut som skolåder, jfr många byggnader i city.
 0
Thomas (28 Maj 2012 16:29):
Tycker det är ett mycket interesant förslag, speciellt med de varierande hushöjderna som skapar mer dynamik än det likriktade byggandet med exakt samma höjd överallt.

Men eftersom det är Stockholm vi talar om så är jag dock orolig att när det kommer till kritan kommer alla hus i området ha samma höjd med möjligtvis ett hus som sticker ut, men inte mer. Synd!
 0
Student (28 Maj 2012 18:31):
Rörande den första bilden - Vilket år tror de att det kommer vara sådär mkt människor? Känns ju inte troligt... finns ju knappt någon spårbunden kollektivtrafik i närheten = dött område.
+1
Niklas Öhrström (28 Maj 2012 18:58):
Student:
Visst är den första bilden på sikt realistisk men då krävs nog ytterligare ett par saker (i korthet att man inte fegar ur):
1. Förtäta hela vägen till Albano. Då gärna riktigt tätt med höghus.
2. Bygg t-bana Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Odenplan-Roslagstull-Albano-Universitetet.
3. Dra spårvagn längs Norra Stationsgatan som fortsätter ut på Valhallavägen, Birger Jarlsgatan och Roslagsvägen.
4. Gör Cederdalsgatan till en promenadvänlig gata. Gärna med ett och annat kvarter.
5. I Hagastadsplanen tas Norrtullsplatsen bort och ersätts med något stadsmässigt.
6. Hagastadens exploateringsgrad ökas.
7. Albanos exploateringsgrad ökas ordentligt (med höghus).
8. Roslagsgatan görs (till skillnad från föreliggande plan) till en stadsgata.
9. Värtabanan tas i bruk för persontransporter och en station byggs i anslutning till Albano.
+1
Jan Wiklund (29 Maj 2012 09:35):
... eller kort sagt, se till att staden fortsätter. Vacuum börjar inträda långt före en bebyggelsegräns eller barriär. Ju fler gränser desto mer vacuum.
+2
Martin Ekdahl (29 Maj 2012 13:33):
Jag storgillar detta förslag!
 0
Kalle (30 Maj 2012 18:32):
Som vanligt ett tjusigt förslag av Utopia. När får de egentligen bygga nånting? T.ex. deras nya slott? :D http:​/​/​www.​utopia.​se/​projekt/​slottet/​
 0
Leif G (30 Maj 2012 21:39):
Bra idé att exploatera denna del av staden, något jag själv tänkt på mycket länge. Men vad är orsaken till att man inte kan bygga vanliga klassiska kvarter? Troligtvis ingen.

Ett uppenbart problem som behöver lösning är kollektivtrafiken. Vissa här talar om nya tunnelbanelinjer och spårvagnar, men det kommer knappast på tal på mycket länge. Den spontana lösningen är att bygga en ny station på röda linjen som passerar precis under, men är det tekniskt möjligt? Spårvagnar kommer troligtvis komma någon gång till Valhallavägen, men troligtvis dyker de ner Odengatan.

Arkitekterna pratar om att det ska skapas restauranger och kaféer inne på gårdarna. Låter orimligt i mina öron, alldeles för lite folk som rör sig i de delarna för att det ska vara möjligt, utan butiker och andra verksamheter måste ligga ut mot gatan så att de syns ordentligt.

"Ekodukten" dvs. bron med lite jord och gräs, verkar fånigt. Jag kan inte tro att något djur skulle ge sig ut på en sådan lång bro.
+1
Herbert Tingesten (30 Maj 2012 22:12):
Ekodukter har nog enbart ett feelgoodvärde, men kan det bidra till att minska motståndet mot bebyggelse så nära den heliga parken så kan det vara värt att offra ett antal miljoner till nationalnaturguden.

Det skulle vara tekniskt möjligt att bygga en t-station på Mörbylinjen också, men ganska tufft med tanke på att det bara är ett par meter ner till motorvägstunnlarna, som man dragit precis där stationen helst bör ligga:

http:​/​/​www.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​965&page=​0​#fp.​.​

Banan går på en underjordisk bro på åtminstone en del av sträckan. Egentligen borde man ha passat på att bygga stationen samtidigt som motorvägstunneln, men så smidigt fungerar det som bekant aldrig i Stockholm. Man kanske kan återanvända arbetstunnlarna åtminstone. Bygger man en station där så hamnar en hypotetisk södra uppgång ca 100 m ifrån planområdet men det går väl att bygga en gång i berget som vid Rådhuset.
 0
MP (1 Juni 2012 01:14):
Kalle...

Nu gillar jag förvisso förslaget vid Valhallavägen skarpt men det du länkade till hade förfulat vår stad något oerhört.
 0
Ludvig Marling (1 Juni 2012 16:17):
Hej!
Fantastiskt! Ingen falsk marknadsföring här; UTOPIA är ju jättebra!
Grattis också till ingressbilden:
Valhallavägen som gågata sommartid; varför inte vintertid med fyra stillastående filer med dieselbilar.
Fantastiskt också vad allt man får rum med:
A Fyra filer med bilar
B På var sida utrymme för parkerade bilar
C.På var sida en allé med träd
D.Spårväg med dubbelspår
E.2 st trottoarer
F. Två stycken cykelbanor

Inte ens Hornsgatan kommer upp i denna trafikmiljö med instängd gatumiljö. Fantastiskt vad ni kan få till det!
+1
Robin Andersson (3 Juni 2012 02:13):
Angående "blandstad utan slutna kvarter"; detta är just det som bland annat Lars Marcus talade om. Vad är det som egentligen skapar urbanitet, folkliv? Vi vet att En mer eller mindre sluten kvartersbebyggelse (klassisk innerstadsbbyggelse) ofta bidrar till en levande stadsmiljö. Men varför? Väldigt lite beror på arkitektur i sin enklaste bemärkelse. Till största delen handlar det om inbyygda funktioner. Proportionerna mellan tillgängliga och offentliga ytor ( gator och torg, mm) och flöden av människor och fordon. Aktiva kanter på bebyggelsen (genom verksamhetslokaler i bottenplanet, entréer mot gatorna, mm). Tydliga avgränsningar mellan allmänna och privata ytor. Funktions- och trafikintegrerad bebyggelse. Osv. Allt detta skapar en praktisk, varierande, intressant, och trygg miljö som verkar attraktiv för oss i den mänskliga skalan. Vacker arkitektur är ett (1) sätt att skapa intressanta miljöer.

Poängen är att det inte är stadsbebyggelsens typologi som påverkar möjligheten till stadsliv, utan hur pass bra den uppfyller våra mänskliga stimulans- och trygghetsbeov, så,att vi vill vara där och utretta ärenden, för att träffas, bo och verka.
+2
Jan Wiklund (3 Juni 2012 13:03):
Exakt, Robin! Detta borde utvecklas, om nu inte någon har gjort det. Jacobs har betonat att det behövs mycket människor och att det behövs billiga lokaler, Gehl har betonat att bottenvåningen är viktigast och att den snabba trafiken inte får ta överhanden över den långsamma. Men har någon försökt vara uttömmande?

Det handlar verkligen inte om att bara en typologi bör tillåtas. Snarare om att en typologi har visat sig fungera någorlunda och att de som vill bryta med den har bevisbördan. I det här fallet verkar det se ut helt enkelt som en massa mycket små kvarter med smala gator - dvs ungefär som i Gamla stan.
+2
Robin Andersson (3 Juni 2012 13:42):
Jan Wiklund: Jag har faktiskt påbörjat ett projekt där jag ska försöka belysa just de faktorer som faktiskt är avgörande för att skapa stadsliv. Alltså de performativa egenskaperna av bebyggelse för en främst social- och ekonomiskt hållbar stadsutveckling. Detta projekt kommer praktiskt exemplifieras genom en ny generalplan för Linköping.

Till detta projekt vore det önskvärt med en bred och djup diskussion kring de performativa egenskaperna. Forum för denna diskussion?

Edit: Detta projekt är för övrigt ett helt ideellt initiativ.
 0
Johannes Hulter (3 Juni 2012 17:21):
Robin: Det låter mycket spännande. Ser fram emot en presentation. :)

Att slutna kvarter i sig självt inte skapar ett blandat innehåll är ju lika självklart som att en potatisskalare inte skapar skalade potatisar av sig självt. Det behövs naturligtvis potatisar och någon som skalar också. Precis som det behövs lokaler i gatuplan och någon som driver lokalerna också.

Och teoretiskt skulle man förstås kunna skala potatis med vad som helst, en skiftnyckel tex. Precis som man rent teoretiskt skulle kunna skapa blandstad med vilken typologi som helst, t.ex. hus-i-parkeringsplats. Men precis som du skriver så finns vissa fysikaliska förutsättningar, och de gör olika typologier olika lämpade för olika saker.

1. I ett gatunät... http:​/​/​s.​yimby.​se/​gbg/​280​/​85fbea6f-​ad8c-​11e1-​98ba-​0​d5e.​.​

2. ...finns ett gränssnitt mellan allmän plats och enskild mark... http:​/​/​s.​yimby.​se/​gbg/​280​/​8611aa68-​ad8c-​11e1-​98ba-​0​d5e.​.​

3. ...som utnyttjas optimalt av slutna gathuskvarter http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​Publishing/​FileStore/​215/​17495c70​-​.​.​

Det finns inget sätt att nå större kontakt med gatan och det enda sättet att höja tätheten är med fler våningar eller att bebygga den inre delen av tomten (som Utopia gör i det här förslaget).

Utopias förslag är bra tycker jag, för de utnyttjar en mycket stor del av gränssnittet mellan gata och tomtmark. Men personligen tror jag bara de hade vunnit på att lägga mer fastighetsyta i gränssnittet istället för på den inre delen av tomten (där förutsättningarna för publika lokaler nog trots allt får sägas vara sämre.
+1
Robin Andersson (3 Juni 2012 19:01):
Johannes Åsberg: Jag ska hålla er uppdaterade! :)

Jag håller med. Frågan är som sagt om detta som Utopia presenterar egentligen är en annan typologi än kvartersstrukturen. Som du säger så är den enda skillnaden att de har valt att även bebygga insidan av kvarteren, vilket i princip gör varje byggnad till ett litet kvarter. I Utopias fall har man på vissa ställen valt att placera de semi-privata ytorna (innergård) på utsidan av byggnaderna, vilket gör att de inte blir semi-privata. Men om man ska prata om den typologin generellt så kan man ju placera semi-privata ytor både i och på byggnaderna.

Se: http:​/​/​www.​yimby.​se/​photos/​ImageScaler.​aspx?​id=​7a0​1521.​.​
(Ursäkta den kvaliteten, då den är hastigt gjort och endast tänkt som pedagogiskt material) ;)

Den stora skillnaden mellan de två "topologierna" blir således förhållandet mellan byggnadsyta (BYA) och allmänna ytor (gator och torg).

Den ena typen ger mer BYA per allmän yta (= en högre exploateringstal, givet ett visst våningsantal) och den andra typen ger en flera vägar genom bebyggelsen.

Förutsatt att man försöker minska ner "grändernas" storlek mellan byggnaderna/kvarteren, samt försöker att minska ner antalet allmänna parker så kan denna typ av bebyggelsestruktur kanske fungera minst lika bra som den klassiska kvartersstrukturen.
+1
Kalle (9 Juni 2012 19:54):
@mp: glömmer att en smiley kan vara så otydlig...självklart är rosa slottet anskrämligt! Men jävligt kul. Det är ett inslag man knappast kan beskylla svensk arkitektur för...
 0
Joan Wohlner (8 Oktober 2012 13:46):
Det är nu konstaterat att trafiken inte kommer att minska på Vallhallavägen trots Norra Länken. Så staden måste tänka om lite.Det måste byggas på ett särskilt sätt som vid Essingeleden.
 0
Herbert Tingesten (8 Oktober 2012 14:23):
Länk?
 0
Christian S (30 November 2014 22:30):
Idag öppnade norra länken. Driver någon på om att vi minskar bilens plats på valhallavägen etc?
 0
Martin Kolk (1 December 2014 18:31):
Om trafiken inte kommer minska tillräckligt mycket på Valhallavägen tror jag att fysiskt separerade bussfiler är en utmärkt lösning (istället för nuvarande temporära bussfiler). Helst ska de ligga i innerfil, så man får nog bygga om lite och lägga busshållplatser i innerfil, t ex vid kräftriket och rondellen vid Roslagstull.

Stora tidsvinster för alla pendlarbussar till nordost.
+1
ekonomix (3 December 2014 14:16):
Personligen har jag inte någon särskild åsikt om bussfilernas varande på Valallavägen. Men som förbipasserande har jag noterat att Lidingöbron blev av med sina omgående. Tror det blev färdigmålat igår.

Kan väl ha både med behov, riskbedömningar och ägande att göra. Trafikverket tog över ägandet i och med att Norra Länken blev klar.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Baugruppen - dags att bli inspirerade av Berlin?
7 Maj 08:24 av Assortlist Assortlist
Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

@yimbysthlm på Twitter