Utskrift från www.yimby.se
....

Ännu ett dödsfall i tunnelbanan

 

På den här stationen i Singapore ramlar ingen ner på spåret.

Svenska Dagbladet rapporterar återigen om det som har blivit alltför vanligt i Stockholm, dödsfall i tunnelbanan. Klockan 17:37 idag stoppades trafiken på gröna linjen vid Gullmarsplan efter att en man fallit ned framför tåget. Mannen avled av skadorna. Vi har vid ett flertal tidigare tillfällen skrivit om att det är hög tid att Stockholms stad och SL utreder och installerar plattformsdörrar på de större stationerna för att skydda mot denna typ av olyckor.

Tidigare inlägg om glasdörrar och säkerheten i tunnelbanan:
Glasa in perrongerna.
Stöd för inglasning.
En investering i säkerhet.
Hur många måste dö?
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Alma (17 Juli 2012 02:09):
Hej du! Jag har letat lite på nätet om information om denna olycka eftersom jag befann mig på plats och såg mannen ligga under tåget. Såhär på efterhand är jag nyfiken kring var du fick tag på informationen att han faktiskt dog och att han ramlade och inte begick självmord? Detta är verkligen utav ren personlig nyfikenhet eftersom att jag gärna vill få lite klarhet kring händelsen. Det var väldigt svårt för mig att se honom. JAg har försökt hitta annan information men vänder mig till dig nu eftersom ajg inte lyckats finna det. Ber om ursäkt om jag besvärar dig. Tack på förhand
 0
Alma (17 Juli 2012 02:11):
Ursäkta, jag läste ditt inlägg alldeles för hastigt och såg inte att du hade länkat till en artikel i SvD. Då fick jag lite klarthet! Tack
 0
Anders Gardebring (17 Juli 2012 09:34):
Hej Alma. Tack för din kommentar. Bra att du kunde komma till klarhet och det du skriver lyfter upp ännu en aspekt på problemet, det orsakar inte bara lidande för den skadade eller avlidne med anhöriga samt tågföraren utan skapar också mycket olust för den som bevittnar händelsen.
 0
Tore Kullgren (17 Juli 2012 14:17):
SL står inför enorma investeringsbehov, när ny spårväg och tunnelbana ska byggas. Det blir inte lätt att därutöver finansiera plattformsdörrar på befintliga stationer.

Ett förslag är att landstinget börjar sälja obligationer. Kreditvärdigheten är god.
+2
Emil Vikström (17 Juli 2012 14:27):
Extra bra är det med markeringarna i marken på Singapore-stationen som klart och tydligt visar hur mycket plats som behövs för att alla ska komma av så smidigt som möjligt. Jag har förvisso vassa armbågar men tycker inte att jag ska behöva slå folk i magen för att kunna komma av tåget.

Tore: Kanske ska man inte dra på sig stora investeringar om man inte samtidigt har råd att drifta den trafik man redan har? Att ta lån är inte nödvändigtvis rätt väg att gå.
 0
Oskar Karlsson (17 Juli 2012 16:55):
London har väl gravar under spåren, vore inte det en billigare lösningen, som dessutom inte kan vandaliseras på samma sätt som glas. Moskva har murat in hela stationer så det ser ut som en lobby med hissdörrar, när tåget kommer öppnas hissdörrarna och tågdörrarna. De är ganska roliga, måste vara svårt för förarna att matcha dörröppningarna i Moskva, de lär väl inte ha automatiskt instanning.
 0
Herbert Tingesten (17 Juli 2012 17:12):
Oskar: Det finns i Stockholms tunnelbana också, med skillnaden att man aktivt måste krypa in, för utrymmena ligger bredvid spåren, rakt under plattformskanten.
 0
Tore Kullgren (18 Juli 2012 01:07):
Stockholms läns landsting har redan rikets högsta landstingsskatt. Frågan är om medborgarna accepterar ytterligare skattehöjningar, för att täcka investeringarna. Ett problem är att SL:s drift och investeringar har tillåtits bli orimligt dyra. Det kanske behövs en översyn.

Det må vara dyrt att sätta upp plattformsdörrar. Men det är ännu mer kostsamt att inte ha dem.
+1
Anders Gardebring (18 Juli 2012 08:47):
Oskar: Gravarna hjälper väl måttligt mot självmord och gör inget för att förbättra luft, komfort, trivsel och plats. ( Du får plats med fler personer på en perrong med plattformsdörrar). Vandalisering verkar inte vara ett problem på ngn av de ställen jag sett plattformsdörrar, det är kraftiga doningar.
+2
Daniel Jonsson (18 Juli 2012 09:02):
Här på Hornstull byggde de ganska nyligen om tunnelbanestationen så att det blev dörrar mellan uppgångarna och själva perrongerna. Dörrarna verkar vara riggade för att stängas i händelse av brand. Tror jag sett det på andra stationer också. Det ger också fler brandzoner, men helt utan alla andra fördelar med plattformsdörrar.

Men Citybanan ska väl få plattformsdörrar. Alltid nåt. Kanske kan det vara en början på något, rimligtvis börjar fler kräva sådana om de varje dag möter både den bra lösningen där och den dåliga lösningen i tunnelbanan.
+4
Alexander Åkerman (20 Juli 2012 15:07):
Med tanke på hur mycket pengar som läggs på att göra våra vägar ännu säkrare, så undrar jag inte om plattformsdörrar på några stationer räddar mer liv per krona...
 0
Jan (23 Juli 2012 12:33):
Hur ser upphandlingen av nästa generation tunnelbanetåg ut? Är det samma avstånd mellan dörrarna över hela tåget som C20? Är det inte det lär det bli svårt av tekniska orsaker att bygga plattformsdörrar inom överskådlig framtid. Jag utgår från att äldre vagnar än C20 kommer att utrangeras under en rimlig framtid.
+3
Anders Norén (24 Juli 2012 12:22):
Inglasningsmotståndarna vänder sig mot kostnaden att glasa in alla omkring 100 stationer. Men det skulle givetvis räcka långt att bara glasa in de stationer som har flest resenärer eller flest incidenter.

I sammanhanget är det värt att notera att SL förutsätter att framtida pendeltåg kommer att ha samma dörruppsättning som X60, varför pendeltågens innerstadsstationer ska glasas in.
+1
Tore Kullgren (24 Juli 2012 16:59):
Medborgarplatsen känns som en prioriterad station. En smal plattform, och massor av överförfriskade gäster.

Plattformsdörrar skulle dessutom förbättra luften och akustiken på stationen, och på så sätt höja T-banans sociala status.
 0
Anders Norén (8 Augusti 2012 16:52):
 0
Toni Ivergård (12 Februari 2015 16:54):
På uppdrag av ILO hade jag för ca 20 år sedan uppdrag att studera arbetsmiljö och säkerhetsfrågor i Singapore och i viss mån Skandinavien. Privat var jag med att sätta upp SEA Ergonomics Society. Redan då hade Singapore en högt säkerhetstänkande, t ex vad man försiktigt har påbörjat i Sverige. Bangkok var flera par år före Sverige. toni@ivergard.com
 0
Toni Ivergård (20 April 2015 21:48):
Övergripande 'risk management' handlar om att skapa kunskap om 'global warming' och snarast påbörja utveckling av realistiska och effektiva åtgärder. Vi saknar fortfarande proaktiva strategier.1962 hade jag en stor artikel på DNs kultursida om 'Dödande Luft'. I början av 60-talet hade jag (med flera medarbetare) som VVS inenjör (Vid KFs Ergonomi och miljövårds lab). Det är förbluffande att inte mer har hänt under de gångna 50-60 åren. Vi har med andra ord haft tillgång till kunskap om att effektuera profylax. Men allt för lite händer.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter