Utskrift från www.yimby.se
....

Grön Ungdom, Liberala Ungdomsförbundet och Centerpartiets ungdomsförbund: Avskaffa P-normen

 

Bild: Nishiki

Missa inte den gemensamma debattartikeln i Dagens Nyheter av Benjamin Juhlin, språkrör GU i Stockholmsregionen, André Nilsson, distriktsordförande LUF Storstockholm samt Simon Palme, distriktsordförande CUF Storstockholm.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
+4
Martin Kolk (14 Oktober 2012 17:34):
Onekligen än viktig och enkel åtgärd som skulle betyda mycket för Stockholm. Framför allt att marknadsprisätta p-platser är en väldigt angelägen och för ovanlighetens skull enkelt genomförbar fråga. P-normen är väll mer en symbol för vad som är fel med stadsbygganden i Stockholm.
+2
Jörgen Sundström (14 Oktober 2012 22:09):
En enkel åtgärd som kan genomföras snabbt. Ett sätt att få ner kostnaden för nyproduktion utan att sänka kvaliten.
 0
Jan Wiklund (15 Oktober 2012 14:12):
"Marknadslösningar" torde vara att ta i; om något är självklar infrastruktur så är det väl gator.

Men de har naturligtvis rätt i att det är alldeles för dyrt att upplåta stadsmark åt något så ineffektivt som bilar. Och att detta kräver politiska lösningar.

Man kan exempelvis notera att det är det ärkekapitalistiska Zürich som har Europas största kollektivtrafikandel - 70%. De har upptäckt hur dyrt det är med privatbilism i en stad. Och gjort något åt det, med politiska metoder.
 0
Jörgen Sundström (15 Oktober 2012 21:15):
@Jan, man skulle kunna tänka sig att i stället för dagens P-norm så inför man möjligheten att ha en maxnorm för andelen parkeringar i t.ex. områden med bra kollektivtrafik.
 0
Jörgen Sundström (15 Oktober 2012 21:21):
Lite OT kanske.
Exempel på andra saker förutom P-normen som borde avskaffas för nybyggen:
1. Grönyte-norm.
2. Spridningsvägar för växter.
3. Spridningsvägar för djur.
Kanske inte så konstigt att det byggs mycket hus-i-park när hänsyn måste tas till dessa tre.
 0
Anders Gezelius (15 Oktober 2012 22:40):
Får man bygga med förbehåll att hyresgäst/bostadsrättinnehavare(hybo?) inte får ha körkort eller bil. Jag tror att det finns många som skulle vilja bo under de premisserna. Man skulle kunna fylla ut små ytor i närhet av kollektivtrafik. Eller blir körkortsmänniskorna kränkta och rasar då?
 0
Jan Wiklund (16 Oktober 2012 12:14):
Jörgen: Normer är nog nödvändiga. Och bättre än de exakt inritade utformningar som finns i dagens stadsplaner. Bättre att ange t.ex. max markyta per våningsyta än slå fast exakt hur husen måste se ut.
 0
Fredrik Wennström (16 Oktober 2012 12:56):
Jan, vad har man vidtagit för åtgärder i Zürich?
+1
Jan Wiklund (16 Oktober 2012 16:17):
Den verkliga experten här är Björn Sylvén på Stockholms Spårvägar. Men i princip handlar det om att inskränka utrymmet för bilar och utöka det för kollektivtrafik. Plus, av strikt ekonomiska skäl, gå över från buss till spårväg så fort antal resande per dag överskrider en viss nivå.

Detaljerna kan jag inte, du får fråga Björn.
 0
Gustav Svärd (17 Oktober 2012 09:55):
@Anders Gezelius
Det vore nog en mycket dålig idé att skapa kategori-boende för "icke-körkort". Inte pga bilinehav och K-trafik nyttjande men pga att körkort delvis är en klass/inkomstfråga. Körkort är dyra. Att då skapa ett kategoriboende där man håller ute folk som haft en bra ekonomi att skaffa sig en specifik utbildning... inte smart IMO. Att tydligt kräva att de som köper (eller hyr) inte äger en bil när de flyttar in låter mer rimligt, men fortfarande tycker jag det känns fel.
+2
Jan Wiklund (17 Oktober 2012 14:14):
Gustav & Anders: Ju färre regler att kunna bryta mot eller muta sig förbi desto bättre. Bättre att göra klart för folk att i det här området finns det djävligt få p-platser och chansen är liten att det blir några fler. Så får folk välja själva.
 0
Anders Gezelius (17 Oktober 2012 21:21):
Tack för era svar.
Anledningen till att det skulle vara körkortslöst var att inte någon skulle kunna hävda att det var morsans bil som han "lånat" i flera år. Jag tänkte på lite på ideologiskt bil och körkortslösa. Mer åt två Hen som tjänar ganska bra och är medlemmar i typ naturskyddsföreningen och är miljöpartister. Men jag köper era argument och förslaget är väl hur som helst svårt att genomföra.
+2
Anders Norén (18 Oktober 2012 12:13):
I Linköping lär man ha nått rätt långt med att få byggherrarna att sluta bygga egna parkeringsplatser för varje nytt projekt utan i stället köpa in sig i större, gemensamma parkeringsanläggningar. Centraliserad parkering möjliggör ett effektivare utnyttjande (boendeparkering sker i huvudsak kvällar och nätter, arbetsplats- och ärendeparkering sker i huvudsak morgnar och dagar) och synliggör den faktiska kostnaden.

Att bygga ett eget garage i varje kvarter gör att man får många små anläggningar som står tomma en stor del av dygnet och vars drifts- och kapitalkostnader slås ut över alla boende/hyresgäster oavsett bilinnehav.
+1
Jörgen Sundström (19 Oktober 2012 21:39):
^^^
Om man tvingar byggherren att köpa in sig i andra P-anläggningar som sen hyresgästerna får betala med högre hyra. Även de hyresgäster som inte har bil. I så fall är det inte mer än möjligen marginellt bättre än P-norm.
 0
Anders Norén (20 Oktober 2012 11:31):
Jörgen: Du missar helt resonemanget om effektivare utnyttjande. Skillnaden är inte marginell.
+1
Mattias (22 Oktober 2012 22:28):
Anders: Stämmer, förutom att man inte köper in sig i en parkeringsanläggning utan köper sig fri från parkeringsnormens krav. Sen lovar Linköpings kommun att ordna parkering inom ett visst avstånd om hyresgäster/bostadsrättsinnehavare faktiskt efterfrågar en parkeringsplats.

Även om systemet har sina poänger så är det ju fortfarande en subvention för parkering. Alla måste betala för friköp eller för att bygga en faktiskt parkering, i extra hyra eller förhöjt pris på bostadsrätt, oavsett om man är bilägare eller inte. Avgiften man betalar för att parkera är som vanligt endast en liten del av den faktiska kostnaden.
 0
Anders Norén (23 Oktober 2012 10:15):
Mattias: Ja, det förstås, tar kommunen ut en obligatorisk P-avgift om 250 000 kr per lägenhet från byggherren så innebär det ju fortfarande att parkeringskostnaden slås ut över alla boende oavsett bilinnehav. Nåväl, det är i alla fall ett steg på vägen.
 0
Mattias (23 Oktober 2012 15:01):
Anders: Jag har fått för mig att kostnaden för friköp ligger någonstans mellan 80 och 90-tusen per lägenhet, men jag lyckas inte hitta den uppgiften nu när jag letar.
+1
Herbert Tingesten (23 Oktober 2012 15:03):
Kanske ett system där br-innehavare utan bil kan hyra ut sin p-plats?
 0
Anders Norén (23 Oktober 2012 17:13):
Mattias: Om friköpsavgiften bara är 80-90 000 så pekar det på att månadsavgiften för den färdiga parkeringsplatsen blir hög (>1000 kr), för 80-90 000 är bara 20-30 % av vad en plats i garage eller parkeringshus kostar att bygga. (För stockholmarna i tråden kan jag berätta att utanför Stockholm så tar man bara ut en nominell månadshyra för parkeringsplatser, 300-600 kronor, resten bekostas av kollektivet.) Det kanske ändå är så att Linköping har lyckats rätt väl med att synliggöra parkeringskostnaden, även om en liten del av subventionen fortfarande är kvar?
 0
Carl Johan Hall (24 Oktober 2012 11:20):
Herbert Tingesten: Det förekommer väl på sina håll (eller att fastighetsägaren hyr ut vakanta platser). Ett kuriosum i sammanhanget är att man som privatperson betalar moms på en p-plats i en fastighet där man inte bor, men inte i en fastighet där man bor!

Anders Norén: 1000 kr är väl ganska billig garageplats i Stockholms innerstad? Det är i och för sig skillnad på garage och garage - storlek på platserna, tillgång till spolplatta/mekplats, hur många delar på garaget (kan spela roll för försäkringsvillkor) osv.
+1
Anders Norén (24 Oktober 2012 12:50):
CJH: O ja, men utanför Stockholm är det ytterst få som är beredda att betala fyrsiffrigt för parkering. Många är inte ens beredda att betala tresiffrigt om de kan slippa. En stor del av svenskarna betraktar antagligen avgiftsfri parkering som en mänsklig rättighet. (Jag tänker nu avslöja att jag sitter här och kastar sten i glashus: vår bil står på gatan, gratis, för vi är för snåla för att betala 450 kr per månad för en garageplats som hyresgästerna i grannkåken sponsrar med i alla fall en femhundring i månaden vare sig de vill eller inte...)
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8621 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 18:38 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter