Utskrift från www.yimby.se
....

Sigtuna - vi beklagar sorgen

Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
+3
Jon Cederberg (7 November 2012 22:43):
Nej, det kan ju inte vara sant. Det är som om Sigtuna är ett u-land som bara missat femtio års utveckling och vill göra sina misstag själv.
+1
Erik (7 November 2012 23:20):
Tragiskt. Många kloka synpunkter från FP, M, SSU, Yimby och andra i samrådsredogörelsen, men många synpunkter ignoreras bara. Istället är det samma mantra om ledningsgatan, parkeringsnorm, nivåskillnad, "vi följer kommunstyrelsen", blandad bebyggelse och punkthusens exceptionella bullerskyddande funktion som upprepas.
+1
Patrik Andersson (7 November 2012 23:56):
Herregud gick den planen i mål. Galenskap.

Man för glädjas åt att när Lindhagenplanen 2.0 byggs ut kommer områden som dessa dö sotdöden.
 0
Mattias Woldu (8 November 2012 09:40):
Eftersom byggbolag ofta vill ha köpare till sina bostäder innan de sätter spaden i marken så kanske detta inte byggs. Bostadsmarknaden har ju uppenbarligen kylts av något eftersom byggbolagen börjat med sina rabatter igen.
+2
Johannes Hulter (8 November 2012 09:43):
Katastrof. Intressant nog är handläggaren tydligen Nils Sylwan, som skrivit denna kloka artikel: http:​/​/​www.​arkitekt.​se/​s210​0​3

Det vore intressant att ringa upp honom och höra hans synpunkter på denna plan. Kan med fördel spelas in och lägga upp som ljudfil... :)
+2
Gustav Svärd (8 November 2012 09:45):
Kommunstyrelsen tror ju fortfarande helt och hållet på den modernistiska stadsplaneringens fördelar och SCAFTs förträfflighet. stationstorget är 90% 60talsförort, denna plan likaså. När vi har påpekat detta har de "argumenterat" tillbaka med påståenden om att vi inte fattar och påståenden om YIMBY som organisastion som helt saknar grund i verkligeheten. Trist inställning.
+1
Anders Norén (8 November 2012 10:01):
Johannes Å: Sylwan har skrivit under i egenskap av chef, inte planförfattare. Han och stadsbyggnadskontoret har förvisso "godkänt" planen, men den är antagligen ett beställningsjobb från Peab som har gjort upp med kommunstyrelsen över huvudet på stadsbyggnadskontoret. Det ska mycket till innan man som tjänsteman gör "uppror" mot sina politiker. Jag tror inte att Sylwan är det minsta intresserad av att uttala sig negativt om planen, inte före pensionen i alla fall.

Det är alltså i första hand kommunstyrelsen, Peab och arkitektkontoren Sigtunaarkitekter och FOKUS som lever kvar i 1960-talet. Man kan ju hoppas på att Peab har missbedömt marknaden totalt.
+2
Johannes Hulter (8 November 2012 10:11):
Anders: Ja, självfallet, även om ett visst avståndstagande faktiskt uttrycks mellan (och på) raderna i svaren i samrådsredogörelsen där man tydligt brasklappar och pekar på kommunstyrelsen.

Min poäng är att NS förmodligen avskyr planen lika mycket som vi (vilket han förstås inte kan säga) vilket skapar förutsättningar för en intressant intervju som tydligt kommer att illustrera planens uselhet och karaktären av beställningsjobb - indirekt. Jag har gjort liknande intervjuer i GBG och de är mycket avslöjande. Jfr: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​10​/​10​/​bjurslattsplan-​-​verklighe_​.​.​
 0
zep (8 November 2012 12:03):
Obegripligt hur det kan gå till så här.
Det enda man kan trösta sig med i nuläget är att Nils troligtvis mår sämre än vi.
 0
zep (8 November 2012 12:11):
Den stora knäckfrågan handlar om vägarna och beräkningar på nuvarande och framtida kapacitet. Det verkar vara så otroligt mycket mytbildning på Sveriges alla trafikkontor och på trafikverket.
Alla siffror som tas fram om förväntade ökningar i biltrafik verkar vara hanterade som om de inte gick att styra över. Ungefär som om bilismen vore en naturkraft.
+2
Jan Wiklund (8 November 2012 12:45):
Zep: det var ungefär så snacket gick när vi (Lindhagen 2.0:s författare) plus några arkitekter satt och ölade på Strömmen för några veckor sen. Våra fiender är trafikingenjörerna. De har siffror för allt, och få politiker/stadsplanerare har så mycket ryggrad att de vågar skita i detta. Trots att trafikingenjörernas paragrafer inte på något sätt är tvingande.

Delvis för att trafikingenjörerna har något mycket starkare än paragrafer - statliga pengar. Kunde man helt få bort statliga vägsubventioner och trafikverkets inblandning i stadsplaneringen vore mycket vunnet.

De statliga pengarna är uppenbarligen så viktiga att politiker inte ens vågar bryta med dem i fall då inga statliga pengar finns. Exempelvis visade Kristina Alvendal skräckslaget ifrån sig mitt förslag att göra om Vattugatan och Herkulesgatan till vanliga gator istället för ramper upp mot Centralbron. "Det accepterar inte trafikingenjörerna", sa hon, och that was that.
+3
V. Hedenlbad (8 November 2012 13:22):
Lobba mot trafikingenjörerna helt enkelt, var hittar Yimby dem? KTH-pubben?

Det hade varit intressant med en intervju med en för att se vad de tänker. Varför vill de bygga omänskligt skräp? Vem har lärt dem att det är bra?
 0
zep (8 November 2012 13:54):
Detta är ett megahinder. just nu pågår planer för bostäder i Stureby i söderort, som innebär att vi bygger in oss i ett system där Huddingevägen även långt in i framtiden ska vara en trafikled. Det visar hur svårt det är att bryta förbannelsen. Inte ens en riktigt bra översiktsplan som promenadstaden tycks kunna rucka dogmerna.

Jag har kollat lite på TRAST som är ett nytt styrdokument för trafikplanering i tätort. Det ser vid en första anblick lovande ut. Någon annan som har läst?
 0
zep (8 November 2012 15:53):
Jan. intressant det där om statliga pengar. Men det är nog bara en del av förklaringen. Jag tror även att politiker och planerare, som du också är inne på, inte har tillräckligt med kunskap för att ifrågasätta trafikingenjörerna.

Man får en känsla av att alla trafikanalyser bygger på ett "worst case scenario". Som i mitt favoritexempel Huddingevägen: Vad betyder "sekundärt utryckningsnät för farligt gods" till exempel? Istället för att här fråga frågor, Kan farligt gods transporteras på andra vägar? kan den verksamheten som genererar farligt gods flyttas? , så gör man bara reflexmässigt en buffertzon på 25 meter runt dessa vägar och flyttar problemet på framtiden.
+1
Jan Wiklund (8 November 2012 16:02):
Visst, Zep, plus brist på kurage. På vårt möte berättades om en bro i Hammarby sjöstad som trafikingenjörerna ville dimensionera så att en buss skulle kunna köra på den i 70 km/h. Detta trots att det var hastighetsbegränsat till 30. Den som hade ansvaret var Jan Inghe som inte var van att ge sig, och det gjorde han inte här heller. Men få är som han.

Jag skulle verkligen vilja vet vart allt det här "farliga godset" tar vägen som tillåts förvandla våra gator till cordons sanitaires. Vart tar det vägen sen det lämnat de överdimensionerade trafiklederna? Någon påstod att det mest handlade om olja som används för att tanka villapannor med. Men i så fall borde ju även villorna röjas bort? Kan någon upplysa om vad det handlar om?

Sist och slutligen tror jag att trafikingenjörerna får ett alldeles orimligt inflytande för att deras är den enda övergripande planering som finns. De är de enda som har ett helhetsgrepp. Det som sätts ihop på stadsbyggnadskontoren är en samling kompromisser, där trafikplaneringen är en av de största bitarna. Någon som tar ansvar för livets och stadens alla andra faktorer finns inte.

Och i brist på sådan blir trafikplaneringen då ensidigt destruktiv. Precis som alla andra fundamentalismer som tillåts ha för stort inflytande.
 0
Anders (8 November 2012 16:54):
Man kan inte beklaga sorgen. Dålig svenska! Vi delar er sorg och beklagar det inträffade, kanske är bättre.
 0
Zep (8 November 2012 17:53):
Och hur placerar du dina kommatecken egentligen Anders?
+5
Anders Gardebring (8 November 2012 18:57):
+2
Linus Y (9 November 2012 09:45):
Det är extra trist om man jämför med det arbete som grannkommunen söderut, (Väsby se hadid) gör när det gäller utveckling av stationsområde och centrumförnyelse tillsammans med invånarna.
+3
Anders Gardebring (9 November 2012 10:31):
Jag såg debatten när det här diskuterades i KF (http:​/​/​www.​sigtuna.​se/​Webb-​TV/​Ondemand/​Player/​frameset.​.​) och mitt intryck är att kommunstyrelsens ordförande (Anders Johansson) helt enkelt inte är intresserad av sakgrundade argument. Att han dessutom står och ljuger om YIMBY rakt av i talarstolen är förstås inte något som inger ytterligare trovärdighet i frågan.

Tydligen ska han dock avgå nu (hittade detta på en googling http:​/​/​olovholst.​moderatblogg.​se/​20​12/​0​8/​0​6/​anders-​joh.​.​) så det kanske kommer någon annan som är mindre intresserad av politruckande och mer intresserad av dialog?
 0
Zep (9 November 2012 20:02):
"Ekonomiskt har Anders Johansson tvingats sälja av kommunens mark i en rasande takt för att täcka underskotten i den kommunala driften. Dessutom finansieras alla nysatsningar med lånade pengar och låneskulden beräknas vara närmare en miljard kronor 2014"

Här har vi e ledtråd till varför det blev som det blev. Det målas upp en bild av en kommun i kris. Jag förstår inte hur det har kunnat gå så snett för just sigtuna. Analys någon?
 0
Jan Wiklund (12 November 2012 14:20):
Aha! Det var det som låg bakom Johanssons tuffa attityd!
 0
V. Hedenlbad (13 November 2012 14:59):
Mailadressen till Planarktiekten. Någon mer aktiv än jag på YIMBY som vill slänga iväg några frågor till honom?

Viktigt att få reda på hur sånt här går till..

nils.sylwan@sigtuna.se
 0
Erik Johansson (13 November 2012 15:57):
Nils Sylwan jobbar numera på stadsbyggnadskontoret i Stockholm. nils.sylwan@stockholm.se
+1
Anders Gardebring (13 November 2012 22:16):
Nån kan väl maila honom en länk till denna diskussionstråd?
+3
SAOB (16 November 2012 08:15):
OT: Det är trams att "beklaga sorgen" skulle vara dålig svenska. Det har varit korrekt svenska i många hundra år. Tegnér är ett av flera exempel i SAOB. En typisk hyperbokstavlig käpphäst som språkpoliserna själva hittat på.
 0
Anders Gezelius (17 November 2012 12:31):
Hmm..Det känns som att en trafikingenjör har hittat tråden. Jag vill inte peka ut någon men det börjar på A..
+2
Alexander Åkerman (18 November 2012 10:44):
Men om nu planarkitekterna bara är gisslan hos byggföretag och beslutsfattare. Varför vågar de inte säga sin mening. Är deras jobb helt befriat från kompetensen att planera? Ritar de bara kartorna som byggföretag och beslutsfattare önskar?
+1
Anders Norén (18 November 2012 18:37):
Alexander Å: Då säger byggföretaget "nej tack, då vill vi inte bygga" och då säger beslutsfattarna "men byggföretaget betalar väldigt bra för marken, så nu får ni rita deras plan!"

Egentligen borde inte Sigtuna kommun, med sitt läge i det expansiva Storstockholm och med Arlanda flygplats i kommunen, behöva sitta i knät på exploatörerna på det viset (det är det bara centralorter i avfolkningslän som behöver) men det kanske är som oppositionsrådet (M) säger, att kommunen har kraftiga budgetunderskott som kräver att de säljer av mark snabbt. Och då vill man inte att stadsbyggnadskontoret ska komma och ha synpunkter på vad exploatören föreslår.
+9
Nils Sylwan (24 Februari 2013 19:03):
Jag har kommit att nämnas i en debatt om Märsta Port. Jag kan förstå det eftersom jag var formellt ansvarig för planen. Jag arbetade bara i två år i Sigtuna och började i augusti 2012 på stadsbyggnadskontort i Stockholm så jag har inte gått i pension riktigt än.

Angående Märsta Port sa jag redan när jag var på anställningsintervju att jag tyckte det var en åldedomlig SCAFT-plan som jag helst inte ville ha något med att göra. Läget då var att planen redan hade varit på samråd och som plan- och bygglovchef hade jag till slut inte så mycket val annat än att bli ansvarig för den planen, tyvärr. Vad värre är är att YIMBYs synpunkter nog är helt riktiga. Märsta Port får nog inte funktionen att binda ihop Märsta och Valsta i någon större utsträckning.

Det modernistiska paradigmet är svårt att bli av med, jag har försökt ganska länge.
 0
Johannes Hulter (24 Februari 2013 20:02):
Nils: Stort tack för informationen!
+2
Patrik Höstmad (25 Februari 2013 18:03):
Nils: Mycket intressant! Fortsätt kämpa för att bli av med det modernistiska paradigmet :)
 0
Aleksandar (5 Mars 2013 18:52):
Jag tycker verkligen att Märsta Port ser omodernt OCH FANTASTISKT FINT UT! Det är nämligen ingen självmotsägelse!
Det liknar ett miljonprogram fast snyggare, ser man på alla ritningar. Där vill jag verkligen bo!
 0
Ragnar Lind (31 Mars 2013 00:39):
Det finns en ny detaljplan för Märsta centrum:


http:​/​/​www.​sigtuna.​se/​Global/​Bygga_​bo_​trafik/​Planering.​.​

Positivt är att man vill integrera olika funktioner som bostäder, handel, kultur, mm
Men utförandet! Någon stadsmässighet är det ju inte. De tråkiga punkthusen och lamellhusen av 60-talsmodell skriker ju ut: Förort! Och det är detta förbipasserande kommer att se från järnvägen: "Det här är Märsta". Här finns mycket att beklaga.
 0
Ragnar Lind (22 Maj 2013 23:55):
Av detta har Sigtuna kommun mycket att lära vad gäller Märsta:


http:​/​/​www.​harryda.​se/​byggaboochmiljo/​kommunensplanarb.​.​
 0
Ragnar Lind (6 Juni 2013 01:12):
Här är lite mer undervisning:

http:​/​/​stockholmprojekt.​blogspot.​se/​20​13/​0​6/​smastaden-​.​.​

Hoppas att någon stadsplanerare i Märsta läser och låter sig inspireras av detta.
 0
Ragnar Lind (6 Mars 2014 23:15):
I Sigtunabygden har det varit en del debatt om centrum i Märsta under vintern. Här är en sammanställning:

http:​/​/​www.​sigtunabygden.​se/​sigtunabygden/​insandare/​fo.​.​

Här finns väldigt mycket att beklaga ...
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter