Utskrift från www.yimby.se
....

Klarabergsgatan mot en ljusare framtid

 

Klarabergsgatan - i framtiden med spårvagn och utan bilar.

När renoveringen av betongdäcket vid Sergels torg och Klarabergsgatan är slutförd kommer - enligt planen från Stockholms stad - Klarabergsgatan att göras bilfri och istället ge avsevärt mer plats för fotgängare, kollektivtrafik, cyklister, uteserveringar och folkliv.

Vi kan inte annat än applådera - stråket har idag relativt lite biltrafik samtidigt som nästan 60.000 gående passerar varje dygn.

Biltrafiken på Klarabergsgatan föreslås att ledas om till bland annat Mäster Samuelsgatan.

Trafikkontoret planerar att presentera ett slutligt förslag, efter inhämtning av synpunkter från allmänheten, fastighetsägare och andra intressenter, till trafik- och renhållningsnämnden till hösten 2013.

Vi får dock vänta lite, först 2018 är renoveringen av betongdäcket vid Sergels Torg färdig.

Det enda smolket i glädebägaren som vi kan se i detta tidiga skede är att det på skisserna ser ut som att cyklister och gående kommer att dela på samma ytor. Det är inte en bra lösning då det leder till konflikter och också ökar olycksrisken då många cyklister istället kommer att välja intillligande gator och där trängas med biltrafik. Men det är gott om tid till 2018 så vi hoppas att det åtgärdas innan dess.


Fotgängare och cyklister i samma bana - inte en bra idé! (Klicka på bilden för större version).


Sektionsskiss. Klicka på bilden för större version.

Pressmeddelande. DN skriver.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Rasmus Larsson (12 Februari 2013 19:10):
Stämmer det? Tycker det ser på kartan som att spårvägen möjligen delar sitt körfält med bilarna.
 0
Erik Sandblom (12 Februari 2013 19:25):
Skulle man kunna ändra lite så att trottoaren går ända fram till fontänen? Då skulle man kunna sitta på fontänens kant och dingla med benen.

Det går att ha en spåroval runt fontänen ändå, ungefär som på Drottningtorget vid Göteborgs centralstation. Där går spåret rätt över torgytan. Det används inte så ofta, så det skär inte av torget.
 0
Peter D (12 Februari 2013 19:27):
Relativt lite biltrafik passerar som sagt, varför då förbjuda den? Trafiken kan samsas med spårvägen. Krångla inte till innerstaden mer se istället till att öppna upp fler gator för genomfart och gör innerstadsgatorna mer lättnavigerade.
+2
Amy (12 Februari 2013 19:31):
Halleluja! Jag går där varje dag till och från pendeln och tycker att det är en bedrövlig plats. Trottoarerna är fullsmockade samtidigt som bilvägen är onödigt bred och svårforcerad för gående. En klar förbättring av gatubilden också för alla turister som kliver ut från Cityterminalen och får sitt första intryck av Stockholm.
+1
Anders Gardebring (12 Februari 2013 20:12):
Peter D:
Att låta spårvägen samsas med biltrafik betyder att den fastnar i kö. Då blir den inte så attraktiv. Jag är inte heller någon anhängare av att förbjuda all biltrafik i staden, men i vissa stråk är det lämpligt. Kollektivtrafiken kommer enligt beräkningarna att fyrdubblas i det aktuella stråket fram till 2030 så det är en helt korrekt avvägning här menar jag. Ska du få plats med både cykelfält, spårvagn och bilfält (att samsas med spårvägen är inte ett realistiskt alternativ menar jag) kan du inte utöka gångytorna, och det är redan idag trångt där.
 0
Martin Kolk (12 Februari 2013 20:22):
Det är ju en slutstation för spårvägen, och man kan naturligtvis inte ha än spårvagn stående mitt på vägen i 5-6 minuter om den samsas med biltrafik.

Däremot kunde man väll bygga lite kaféer och kanske gatustånd där det nu finns biltrafik brevid slutplatsen för spårvagnen. Det behövs ju bara några små stånd med bord omkring, ungefär som utanför Skansen, där man kan köpa creps, korv eller glass.

För att möjliggöra en sådan lösning kanske det vore bra om spårvägen gick aningen söder eller norr ut.
 0
Peter D (12 Februari 2013 20:33):
Anders:
Att stänga av just klarabergsgatan är utomordentligt dåligt val av gata. Gatans överdrivna bredd (nästan 36 meter enligt det bifogade tvärsnittet) gör att alla kan få plats, körfälten behöver inte vara så breda som dagens.

En bil är sällan bredare än 1,8m. Bör inte 4 av dessa 36 meter då kunna avvaras för att inte få ett ännu mer splittrat gatunät.
+1
Martin Kolk (12 Februari 2013 21:04):
Det går inte att bygga en gata som är 2 meter bred. Det skulle nog gå att klämma in spårvagn och 2-filig väg, det skulle nog ta ungefär lika mycket plats som idag. Men redan idag är det trångt och med spårvagn+hållplats+uppgång från citybanan skulle det bli extremt trångt.
+2
Johan Eriksson (12 Februari 2013 21:13):
Alliansens enda föreslagna gång- och kollektivtrafiksgata på 7 år, några hundra meter omsorg som motsats till Förbifarten, ska vi trilla av stolen av häpnad vid internationell jämförelse!?

Med det sagt är det ändå som enskild åtgärd positivt! : )

Att inte få plats med c-banor när det t o m är bredare än på Sveavägen får mig att skämmas för dessa inkompetenta "trafikplanerare" som i det här fallet överbevisat sig själva om att de är totalt verklighetsfrämmande för just den verklighet de är satta att förbättra -superpinsamt! : (

PS Ska bli intressant att höra TKs "normsnack" denna gång dvs "enligt våra normer så finns det inte plats" -generationsbyte tack!
 0
Peter D (12 Februari 2013 21:47):
Martin Kolk:
2 meter är lite snålt tilltaget ja, men platsen som bilen tar är inte mer. Klarabergsgatan är inte trång idag, tvärt om är körfälten onödigt breda och uppmuntrar till onödigt hög hastighet.

Alla trafikslag bör få plats på en av innerstadens bredaste gator.
 0
Jens (12 Februari 2013 22:24):
Ett utmärkt förslag! Stockholms stad har mindre gågator än någon medelstor svensk stad med 100.000 invånare, och för den delen också den lilla norrländska håla som jag kommer ifrån också.

Men varför ska man ha ett speciellt cykelfält som ni menar? När man promenerar är man ju mer rädd för cyklisterna än bilar och spårvagnar. Tills cyklisterna lär sig lite trafikvett får de gärna hålla sig borta.

Skulle gärna se att man byggger vidare på det svart-vita mönster som finns på sergels torg. Vidare får man gärna fortsätta med att stänga av hamngatan ner till norrlandsgatan. Och som någon tidigare sa, se gärna till att man kommer fram till fontänen också. På bilderna ser det ut som att bilvägen fortsätter att dras runt fontänen...
+3
Erik Sandblom (12 Februari 2013 22:31):
Jens, "Tills cyklisterna lär sig lite trafikvett får de gärna hålla sig borta."

Men det kanske är just den dåliga infrastrukturen som gör att cyklisterna saknar trafikvett? Många cykelbanor är egentligen kombinerade gång- och cykelbanor. Det blir trivsamt varken för fotgängare eller cyklister. Det bör finnas en (avfasad) trottoarkant som skiljer gångbanan från cykelbanan. Alternativet tycker jag är att dämpa biltrafiken och låta cyklister och bilister blandas.
+1
RJA (12 Februari 2013 22:34):
Man borde riva husen framför Klara kyrka och knyta samman kyrkoområdet med den framtida gågatan, kanske skapa ett torg med uteserveringar osv.
+1
Johan Eriksson (12 Februari 2013 22:41):
Så ni menar att det är bättre att cyklisterna -som är omöjliga att trolla bort- ska köra i, och fastna i spårvägsspåren och samtidigt bli stoppade eftersom det är en hållplats, bara för att sen istället cykla upp på trottoaren och rakt in i den omfattande gångtrafiken???
+3
Anders Gardebring (12 Februari 2013 23:48):
Jens: Alternativet till cykelfält är det som syns i planen - att cyklistetna blandas med fotgängarna. Och *det* om något är just den typ av planering som skapar en negativ syn på cyklister - helt i onödan. Cyklisterna är här för att stanna o blir hela tiden fler. Låt oss planera för det, det är nämligen en utmärkt utveckling.
 0
Carl Johan Hall (13 Februari 2013 08:27):
Notera att det alltid är vackert väder på Nya Klarabergsgatan - som vanligt, i framtiden! :o)

Tänk om man kunde ha lite småbutiker i Åhléns gatuplan också... eller kanske paviljongbyggnader på trottoaren, vilket dessutom skulle minska vindtunneleffekten.
 0
Martin Ek (13 Februari 2013 10:29):
Bara jag som tänker att detta blir något liknande Oxford street i London? En härlig gata där biltrafiken helt fått ge vika och gångbanorna är dubbelt så breda som kolektivfälten!

Appropå cykeltrafiken finns det ingen riktigt naturligt sätt att komma upp på Klarabergsviadukten från Kungsholmssidan, medan Kungsbron och Stadshusbron fungerar bättre. Enda sättet jag ser att få in cykelvägar i denna plan är att lägga dem i mitten av gatan. Annars kommer det bli en sådan enorm olycksrisk kring plattformarna.
 0
Harald Frostvide (13 Februari 2013 10:31):
Vet inte om jag tycker biltrafiken är klarabergsgatans problem lika mycket som att den fortfarande ligger bakom den magiska portalen som leder till Östberlin 1978. Skit i att bredda trotoarerna, bulldozra ner hela skiten och ... well... bygg upp något lika fult, människofientligt och oestetiskt fast i vit puts antar jag.
+1
Peter D (13 Februari 2013 10:48):
Tråkigt att se att Yimby blir mer och mer bilhatare varje dag som går. Bilen är en del av staden, det är planeringen som måste ändras inte det faktum att bilen existerar.

På 60 talet var bilen modern, då rev man upp spårvägsspåren så att de inte var ivägen. Nu är spårväg och cykel modernt. Gör inte samma fel igen, det finns plats för alla vi måste bara lära oss att samsas.
+2
Anders Gardebring (13 Februari 2013 10:52):
Peter D:
Bilhatare? Var får du det ifrån? Vi är uttalade motståndare till förslag som att göra innerstaden bilfri, vi tar i mängder av yttranden upp vikten av att få bort återvändsgator och trafikseparering för att kunna sprida ut trafiken på flera gator. I Lindhagenplanen 2.0 föreslår vi en massa nya gator och broar. Det handlar inte om att "få bort alla bilar" utan om att få olika trafikslag att samsas om platsen som finns och att dimensionera på rätt sätt på olika platser. Stockholmarna växer och staden blir tätare. Det betyder att fler behöver ta sig fram på annat sätt än med egen bil.
 0
Peter D (13 Februari 2013 11:00):
Anders G:
Jag vet att du personligen brukar argumentera mot bilförbud, dock inte denna gång. Alla är inte lika balanserade, staden måste fungera även för de som tvingas bo i de sämre planerade förorterna.
 0
Erik L (13 Februari 2013 11:12):
Jag tycker att det här förslaget känns ganska ogenomtänkt. Denna gatstump är den perfekta ytan för att ha busshållplatser på.

Det skulle vara mycket bättre om man kunde åka buss härifrån tycker jag. Som det ser ut på skissen så kommer det inte att finnas plats för någon buss att snirkla sig förbi spårvagnarna utan de får (om de alls får gå på gatan) snällt vänta några minuter på spårvagnen.

Det låter fint med kollektivtrafik men man bör inte glömma att en stor del av denna kollektivtrafik idag och i framtiden kommer att vara bussar...
+1
Niklas Öhrström (13 Februari 2013 11:57):
Detta är ett tydligt exempel på stadsgators flexibilitet vad gäller användning. Prova att göra samma sak med valfri trafikled!
+1
Anders Gardebring (13 Februari 2013 12:37):
Erik L:
Om man bygger riktiga kollektivtrafik-körfält får även bakomvarande buss vänta på bussen framför. För övrigt är det ungefär så som planen är upplagd som det idag ser ut på Hamngatan sedan spårvägen byggdes där och det fungerar såvitt jag kan se ganska bra, jag ser nästan aldrig en buss som står och väntar bakom en spårvagn (jag cyklar förbi varje dag till jobbet).
 0
Erik L (13 Februari 2013 15:52):
Anders Gardebring:

Tack för ditt svar. Du har säkert rätt i att bussar och spårvagnar kan samsas på samma yta med bara måttliga problem.

Men om jag läser ritningen rätt så kommer det inte att finnas någon bra plats för en buss att stanna och släppa av och på passagerare mellan Klara norra kyrkogata och Sveavägen. En sträcka på nästan 300 meter. En bättre utformning borde kunna få plats för både spårvagnsstation och "busstation" på en så lång sträcka. Jag tror att det skulle kunna vara en värdefull tillgång om man vill utveckla busstrafiken i framtiden.
+1
Anders Anttonen (13 Februari 2013 16:27):
Men måste spårvagnen vända utanför Åhléns? Ska den inte också ha en hållplats vid Centralens övre utgång/Cityterminalen? Förstår om spårväg City blir dyr om man ska öppna en hållplats i taget.
+1
Arne B (13 Februari 2013 17:33):
Förslaget verkar intressant, men cyklisternas utrymme verkar otydligt. Ska man som cyklist kryssa mellan fotgängare?
 0
Johan Eriksson (13 Februari 2013 18:32):
Arne B mfl: Svar ja!
TK har anlitat en ovanligt knepig typ som heter Kristofer Tengliden och i hans värld ska cyklisterna tyglas och snällt vänta bakom spårvagnen medan den står still vid hållplatsen. Men det är en utopi och han känner Sthlmarna extremt dåligt om han inbillar sig att cyklisterna kommer att vänta, inte minst sommartid när passagerarutbytet är extra stort. Dessutom är det trafikfarligt för cyklisterna att cykla i spårvägsspåren.

Här skapas alltså en likadan situation som redan finns på Kungsträdgårdsgatan busshpl Kungsträdgården där de utskjutande trottoarerna tar allt av det redan minimala utrymme som annars hade räckt till en smal cykelbana. Cyklisterna måste följdaktligen vänta till bussen kört iväg. Den högst påtagliga skillnaden är att denna gata är smal -för smal för sina behov- medan Klarabergsgatan är en av innerstadens bredaste gator, t o m bredare än Sveavägen. Alltså finns det ingen som helst brist på utrymme för c-banor!

Att som somliga bry sig mer om hurvida folk kommer att gå i dessa c-banor istället för att se den uppenbara konflikten mellan cyklister och spårvagnar/bussar tycker jag är iögonfallande. Att Kristofer Tengliden inte heller ser den uppenbara konfliktpunkten, inkl lärt sig något alls om trafikplanering, cyklisterna existens och växande behov samt vilket kaos han vill ska, är skandalöst och saknar helt erfarenhetsgrund.

Avslutningsvis är det tragikomiskt, mest åt det tragiska hållet, för Sthlm att det 2013 finns såna skygglappar som lägger hela det här förslaget på en barnsligt låg nivå, och en nivå verkligheten därute på gatorna inte har råd med!
 0
Jan Wiklund (13 Februari 2013 19:02):
En gammal bilismhatare som jag är nog benägen att hålla med Peter D här. Detta är en av stans bredaste gator. En smal bilfil borde kunna få plats. Hellre många smala bilfiler (där man måste köra försiktigt) är bättre än få breda där man kör fort.
 0
Karl (13 Februari 2013 22:22):
Anders: Tror man har bestämt sig för att spårvagnens ändhållplats ska vara vid Drottninggatan. Det var tal om det tidigare i alla fall.
 0
Rasmus Larsson (13 Februari 2013 22:44):
Tycker man kan ha kombinerade bil och cykelbanor på den här sträckan. men med 30 gräns och motorfordonsförbud mellan kl 8-10 samt 15-17 då pendelcyklisterna behöver allt utrymmet. Bussarna får dela utrymme med spårvägen.
 0
Rasmus Larsson (13 Februari 2013 22:48):
Alternativt både cykel och bilförbud mellan Klara Norra och Sergels Torg, med hänvisning till den extrema mängden fotgängare som rör sig här redan idag.
 0
Johan Eriksson (13 Februari 2013 22:56):
Jösses vad det slirar idag -tror du på fullt allvar att cyklisterna kommer att respektera ett totalförbud?
 0
Oscar A (13 Februari 2013 23:18):
Det bästa vore om man rev byggnaderna, smalnade av gatan och byggde upp en ny levande stadsel med bostäder och arbetsplatser med inspiration från gamla Klara.

Inspiration: http:​/​/​www.​stockholmskallan.​se/​Soksida/​Post/​?​nid=​21991
+1
Rasmus Larsson (13 Februari 2013 23:43):
Tänker väl mest högts, om man säger så. Problemet är att stänger man av helt för bilar och cyklar så får båda trafikslagen mycket stora problem att ta sig mellan Hamngatan och Entrén till Bussterminalen på Klarabergsviadukten. Vilket måste ses som relevanta målpunkter.

Vägen man får ta då med den även föreslagna avstängningen av Klara Norra Kyrkogata blir då Regeringsgatan-Mäster Samuelsgatan-Vasagatan-Kungsbron-Blecktornsterassen-Klarabergsviadukten.

Det är inte rimligt, däremot kan man ju arrangera hastighetsgränser och annat så att de som inte har målpunkter uppe på Klarabergsviadukten inte väljer denna väg.
 0
Ragnar (13 Februari 2013 23:46):
Ska spårvagnen ha ändhållplats utanför Åhléns? Skulle den inte gå vidare mot Centralen och Kungsholmen? Vart tog de planerna vägen? Eller ska den förlängas med en hållplats i taget var tionde år? Vad är det här för någonting?
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2013 08:56):
Planen att dra vidare till Lindhagen lades ned mestadels med hänvisning till att Blåa Tbanan redan går Centralen-ÖstraKungsholmen-Fridhemsplan-Stadshagen. IMO ett svagt argument. Blåa är med sina djupa stationer inte ett lokalt transportmedel på samma sätt som bussar/spårvägar.
Att den itne dras ens till mellan Centralen & Cityterminalen är för mig lite svårare att få reda på varför. Ja, Pendeluppgången hamnar i Orgelpipan istället, men alla som kommer med och/eller ska till flygbussar, fjärrbussar, regional- och fjärrtåg då? De skulle också ha nytta av spårvägens kapacitet.

Om jag tolkar den skiss till plankarta som de tagit fram (kartbilden ovan) så kommer dock spåren läggas på ett sådant sätt att det är möjligt att fortsätta västerut. Lite positivt iaf.
+1
Anders Norén (14 Februari 2013 09:57):
Gustav: Antagligen kommer Klarabergsviadukten att behöva renoveras i etapper strax efter att Sergels torg-däcket är färdigt. Jag tror dessutom att Jernhusen och Trafikverket kommer att vilja sätta tänderna i spår 11-19 och Övre hallen när pendeltågen har flyttat. Därför kan/vill nog inte kommunen lova något när det gäller spårväg västerut.
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2013 10:02):
Låter sensibelt. Hela Centralens spår/perrong-utformning kan komma att göras om och förhoppningsvis rivs och ersätts även pendeluppgången (och nya uppgångar tillkommer). När det börjar bli klart hur allt det ska se ut och hur/när viadukten renoveras är det dags att se till att spårvägen dras via där mot Kungsholmen (och kanske en linje vänder norrut och försörjer Västra City samt Karlberg?).
 0
Marcus Bokvist (14 Februari 2013 10:34):
@Gustav: Ska spårvägen inte alls dras mot Kungsholmen, eller bara inte till Lindhagen? Jag tycker jag sett förslag där den dras över essingeöarna. Minns jag fel?
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2013 10:48):
Den ska i nuvarande planer ha slutstation vid Åhléns. Inte bara temporärt, utan permanent.
/om jag inte minns fel.
+4
Anders Norén (14 Februari 2013 13:16):
"Temporärt" eller "permanent" är bara en fråga om tidsperspektiv, i alla fall så länge som den valda lösningen inte förhindrar en framtida förlängning. Och det gör den ju inte.
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2013 13:34):
Det har du rätt i. När lösningen inte förhindrar framtida förlängningar så är "allt" som krävs ny politisk vilja som håller i sig i några år så kan det bli av :)
 0
Anders Gardebring (14 Februari 2013 15:06):
Det känns ju dock spontant som att det blir en väldig dyr spårväg om man bygger en station i taget. Med överväxlingsspår vid varje station... Frågan är om det faktiskt inte är bättre att i så fall förbereda i detta steg men låta endast bussar trafikera tills man åtminstone kan bygga fram till bussterminalen vid centralen som känns som en mer naturlig "slutpunkt".
 0
Gustav Svärd (14 Februari 2013 15:29):
Jag ser verkligen en poäng i det du skriver, Anders, men när det gäller en förlängning som är så viktig som denna en-stationare så tror jag nog ändå att det är värt det. Särskilt med tanke på den stora omdaning/renovering som troligen väntar för Klarabergsviadukten och särskilt platsen mellan Centralan & Cityterminalen.
 0
Daniel (14 Februari 2013 15:38):
När jag ser prislappen för renoveringen, så hoppas jag verkligen inte att anledningen till att man renoverar är för att spårvägen ska gå där.

För då hade det varit ofantligt mycket billigare att dra spåren vid Kungsgatan och sedan göra en spårvagnskorsning vid Kungsgatan/Vasagatan där spårvagnarna kan gå på båda gatorna.
 0
Karl (14 Februari 2013 16:52):
Avståndet mellan en hållplats under Malmskillnadsgatan och en i korsningen med Drottningatan är marginellt. Det blir ett något enklare byte, men med tanke på hur extremt dyrt det alltid blir när SL ska bygga spårväg vill jag ändå ifrågasätta nyttan.

Centralen eller ingenting, vill jag mena.
 0
Martin Kolk (15 Februari 2013 18:25):
Skulle man ens bygga en ny station vid cityterminalen om man förlängde spårvagnen till Kungsholmen, det är trots allt bara 150 meter bort? Skulle man inte istället bygga en ny station på andra sidan bron över spåren.
 0
Bo Ek (17 Februari 2013 16:58):
Visste inte att Yimby var en underavdelning till Miljöpartiet, men nu vet jag. Tack för kaffet!
+2
Erik Sandblom (17 Februari 2013 17:31):
@Bo Ek
Det är borgerliga partier som står för förslaget.
+4
Anders Gardebring (18 Februari 2013 00:42):
Bo Ek: Vi har blivit kallade socialdemokrater, miljöpartister, centerpartister, moderater, vänsterpartister och folkpartister. Det vi brukar bli kallade brukar stå mer i relation till den anklagande partens politiska motpart än våra egna ståndpunkter.
 0
Oteknokraten (19 Februari 2013 22:32):
Klarabergsgatan breddades för att få plats med fler bilar och idag anses detta ha spelat ut sin roll... (Tillkomsten av T-centralen hade måhända en viss betydelse för de beslut man tog, dock.)

Varför inte ta fasta på att Klarabergsgatan är bred som en paradgata och anpassa bebyggelsen längs gatan efter detta? Husen syns ju väldigt väl. Allt blev inte så snyggt.

Kan man inte ha som idé, när man bygger i och kring dessa kvarter, att det HÄR ska bli snyggt...?

Behövs Klarabergsviadukten annars över huvud taget? Någon förlängd vägled över Kungsholmen lär det ju inte bli. Spårvagnarna ser ut att få vända redan före viadukten.
+2
Jan Wiklund (20 Februari 2013 10:35):
Vi ska väl inte ge upp hoppet om Serafimergenombrottet för all framtid? Se http:​/​/​www.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​379
+1
David Andersson (22 Februari 2013 09:23):
Spårvagnens förlängning. Det vore ju smutt att när man bebygger spårområdet Cityterminalen-S:t Eriksbron ha en förbindelse där. Låta spårvagn gå igenom nybyggda området, vika upp vid Bonnierhuset och runda S:t Eriksplan, över bron och sen tillbaka till Centralen via Fleminggatan.
 0
Anders Lundberg (21 Mars 2013 22:35):
Tänkte att denna intressanta bloggpost kan vara läsvärd i sammanhanget:

http:​/​/​hjak.​se/​20​12/​0​9/​18/​atomgaraget-​under-​klarakyrka.​.​

Hälsningar
Anders
 0
Christian S (4 Juli 2014 21:15):
Blev inspirerad av den här cykelparkeringen: ta bort klarabergsviadukten och bygg trappor ned till vasagatan.

http:​/​/​bicycledutch.​wordpress.​com/​20​14/​0​7/​0​3/​utrechts-​.​.​
 0
Leif Jansson (25 Maj 2019 12:11):
Men jösses vad galet mycket folk i den här tråden som enbart tänker på sitt eget välbefinnande.
Har man över huvud taget funderat på hur mycket trafik från city ut till Djurgården det är under hela året, vi har ju ett vinterklimat oxå även i Stockholm å hur många är det som åker spårvagn från city ut till Djurgården från höst till vår. Att stänga av all trafik hela året genom citykärnan är en katastrof.
Jag har varit yrkeschaufför i Stockholm sedan slutet på 60 tallet och är det fortfarande trots mina 74 år och inser vilken katastrof det här medför för yrkestrafiken som vintertid ska trängas med privatbilister, varutransporter,servicebilar och snöröjning samt en otrolig mängd gångtrafikanter på Mäster Samuelsgatan som redan innan omläggningen var svårframkommlig.
Att man begränsar Klarabergsgatan sommartid är väl helt okej men finns väl ingen anledning att ha avstängt vintertid för hur mycket cyklister är det den kalla årstiden å hur många åker ut till Djurgården största delen av året.
Man begrännsar framkomligheten totalt för yrkestrafiken som är en livsnödvändighet för hela sammhället.
Ni förespråkar mer butiker, försäljningsplatser, serveringar och dylikt men har någon över huvud taget funderat på hur ska alla dessa kunna få fram sina varor när man konstant i Stockholm försvårar för yrkestrafiken och servicefolk
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter