Utskrift från www.yimby.se
....

Stockholms handelskammares stadsmiljöpris 2013 brinner inne

 


I vad som inte kan tolkas som annat än en skarp markering mot Stockholms stads bristande fokus på kvalitet i de nya publika miljöer som uppförs i Stockholm så har Stockholms handelskammare i år valt att dela ut sitt årliga Stadsmiljöpris till - ingen.

I pressmeddelandet kan läsas:
Juryn för Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris har i år valt att inte dela ut något pris. Genom att inte dela ut ett pris vill juryn belysa bristen på de åtgärder och initiativ som karaktäriserar en vital storstad och gör den till en bättre plats att bo och verka i.
[...]
- Hade vi varit i Köpenhamn hade vi kunnat premiera parken Superkilen som illustrerar Danmarks nya internationella identitet. I London hade vi kunnat uppmärksamma Serpentine gallerys temporära paviljonger. Tyvärr har vi inte hittat något projekt i Stockholm som varit värdig [...]

En besk, oväntad och bitande kommentar till Stockholms avsaknad av en ordentlig arkitekturpolitik.

Det är inte utan att vi känner att även årets Stockholmsbyggnad - som bestod av ett väldigt svagt startfält i år - även den borde ha vandrat samma väg. Den tävlingen anordnas dock av Stockholms stad så det var ju förstås aldrig aktuellt.

Finns inget att premiera så är det bättre att - som handelskammaren gjort i detta fall - inte dela ut något pris alls.

En viktig del i att det blir såhär är att Stockholms exploateringskontor vid markförsäljning premierar kortsiktigt pris vid markförsäljning före långsiktig byggd kvalitet i de uppförda miljöerna. Ett högt markpris minskar naturligtvis möjligheten för byggaren att satsa extra på byggd kvalitet och gynnar dessutom de stora byggbolagen på bekostnad av mindre aktörer - trots att vi just behöver få till mer mark till mindre aktörer för att skapa nytänkande och sänka priserna på byggmarknaden som är högst i hela EU.

Ovanpå att Stockholms stads markprispolicy minskar kvaliteten och ökar priserna skall förstås också läggas parkeringsnormen som ytterligare ökar på prisläget oavsett om köparen vill ha en parkeringsplats eller inte. Det är som att våra politiker inte vill inse att bostäder är viktigare än parkeringsplatser.

Stockholms stad eldar med andra ord ytterligare på problematiken.



Det är hög tid för en ändring på det Stockholms stad!
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jan Wiklund (5 Juni 2013 08:08):
Till och med dom...

Nu är ju Handelskammarens vision för ett bättre Stockholm många gånger rent befängda - fler motorvägar och absolut inga spårvagnar om dom kan hindra det. Men i det här fallet kanske de inte har så fel.
 0
Daniel (5 Juni 2013 09:26):
Det är väldigt lustigt.

"Insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten."

Alltså så har inte ens någon inomhusmiljö i Stockholm blivit värd ett pris senaste året.
Det kanske blir som Per och Alma Olssons fond i Göteborg vars pris inte delas ut varje år.
 0
Patrik (5 Juni 2013 10:54):
Jag tycker att nya lekparken Bryggaretäppan på Södermalm är värd priset. En fd blåsig plats för a-lagare har förvandlats till en lekpark med Fogelström-tema som barn och föräldrar åker långt för att uppleva. Ett gratis Junibacken.
 0
hirdanon (5 Juni 2013 14:06):
En lekpark? Då har man satt nivån väldigt lågt för en 2-miljonerstad.
 0
Bengt O. Karlsson (6 Juni 2013 10:49):
Ursäkta att jag kommenterar på fel plats men jag hittar inget annat lämpligt ställe att dra uppmärksamhet till det här:

http:​/​/​blogg.​dn.​se/​epstein/​20​13/​0​6/​0​6/​novusmatning-​sto.​.​

Viktigt. Visar hur fel den politiska och ekonomiska eliten ligger.

Ni får gärna radera eller flytta.
 0
Stockholmsdilemmat (6 Juni 2013 22:48):
Superkilen i Köpenhamn ligger nära ett av Nordens livligaste stråk utanför citykärnemiljö, Nørrebrogade. Området är dock brottsbelastat och det är ingen tillfällighet att kommunen gjort satsningar där. Om Stockholm skulle göra något liknande hade man fått bege sig en bra bit utanför den segregerade innerstaden.

Det kanske helt enkelt inte går att göra så mycket mer i Stockholms innerstad utan att det känns tröttsamt. Det är redan färdiggentrifierat, så att säga.

Köpenhamn befinner sig helt enkelt i en annan fas än Stockholm. Lägenheterna är ofta mindre, det saknas ofta tillgång till tvättmaskin. Man ser inte lika många barnvagnar som i Stockholm, men fler cyklar. Stadens segregationsproblem är relativt små jämfört med Stockholmsområdets.

Trycket på innerstan har inte heller varit lika stort som i Stockholm, eftersom den är större, landet är mindre och många redan bor i huvudstadsområdet. Som sagt, ett Superkilen i Stockholm hade fått förläggas i Ytterstan för att kunna vara mer jämförbart. Och där finns knappast några promenadstäder à la Ytre Nørrebro.
 0
Peter D (10 Juni 2013 21:04):
Bengt O Karlsson:

Den frågan är väldigt konstigt ställd, det går inte att säga nej till ett nytt slussen. Slussen håller på att rasa tyvärr måste dessa planer genomföras även om de inte är perfekta.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter