Utskrift från www.yimby.se
....

Tokyo i bilder (del 1)

 


Under slutet av sommaren —  som visade sig vara den varmaste och kvavaste på 140 år — hade jag möjlighet att spendera drygt tre veckor i detta megalopolis med omkring 36 miljoner invånare. Innan resan hade jag passat på att införskaffa en ny kamera. Denna tog jag tusentals foton med (bokstavligt talat), men bilderna som sållats ut till denna serie inlägg är även uppblandade med diverse mobilkameror och low-fi-utrustning.

Jag har varit i några andra asiatiska storstäder tidigare, bland annat Bangkok och Singapore — och de har sina egenheter — men Tokyo är nog på många sätt så nära en annan planet man kan komma. Att göra sig förstådd är i princip att glömma. Det är knappt ens så att de som arbetar med turistinformation på tågstationer eller flygplatser kan uttrycka sig begripligt på engelska. Samtidigt kan man komma ganska långt med kroppsspråk och ett leende. Men man hamnar även helt fel emellanåt ...

Fast det vill jag nog påstå är en del av charmen, att man är tvungen att släppa kontrollen; det får ofta bli som det blir. Det går inte att ha översikt, och inte ens de som bor där verkar ha det. De flesta ser ut att helt förlita sig till gps-funktionen i sina smartphones, särskilt om de till äventyrs lämnar sin egen stadsdel.


Efter att ha stigit av tåget från Narita Airport kände jag mig mer än lovligt borttappad i centralstationens myllrande katakomber ...



Initial maximal förvirring (klicka för större bild)



Förarlöst tåg (klicka för större bild)

Jag insåg ganska omgående att förståelsen av kollektivtrafiksystemet är fullständigt avgörande för att överhuvudtaget kunna skapa sig en tillnärmelsevist greppbar mental karta över staden. Vilket är lättare sagt än gjort. Men systemet fungerar verkligen som ett urverk med alla tunnelbanor, högbanor, monorails, förarlösa tåg med gummihjul etc.

Bara ringlinjen Yamanote Line, som kopplar samman Tokyos olika stadskärnor, skeppar runt omkring 3,7 miljoner människor per dag. Detta kan jämföras med att hela New Yorks tunnelbanesystem förflyttar drygt 5 miljoner fördelade på 26 linjer.




Något annat som visade sig fungera över förväntan var att ha med sig ett pappersblock där man kunde be folk att skriva när det verbala språket inte räckte till för att förklara. Vad gäller engelskakunskaper har de flesta inte övat sig särskilt mycket på att tala språket, men kan ibland göra sig förstådda i skrift.

När jag väl träffade någon som jag kunde konversera med bad jag dem att skriva ner några saker eller platser de rekommenderade att besöka, både i transkriberad bokstavsform (uttalet) och som motsvarande japanska tecken. Dessa kunde man i sin tur visa för någon annan vid ett senare tillfälle.



Två böcker jag verkligen rekommenderar om man är intresserad av japansk arkitektur och önskar att hitta byggnaderna ...



TOD's på Omotesando Dori av Toyo Ito. Ulf Meyers arkitekturguide är föredömligt strukturerad med kartor och beskrivningar. Kapitlen utgår från Tokyos indelning i olika innerstadskommuner (special wards/kus), exempelvis Shibuya-ku, Shinjuku-ku osv.

Annars fanns det ingen direkt plan. Jag ville uppleva intressanta stadsmiljöer och se några byggnader av Toyo Ito, Tadao Ando mfl. Det var ungefär så långt min planering sträckte sig. Jag kom dock aldrig till just Omotesando, den glamorösa shoppinggatan med arkitektur av yppersta klass. Men jag fick se väldigt mycket annat, och i skrivande stund är redan nya flygbiljetter bokade ...



Neonljus och skyltar lyser upp nattlivet i innerstadsdelen Shinjuku, där stora delar av Sofia Coppolas film Lost in Translation utspelar sig



Spartanska labyrintgränder någonstans i Taito-ku. Don't stray from the path!



Min vän Daniel tog det här fotot vid ett av besöken i Shibuya, en mycket populär stadsdel med intensivt gatuliv och spännande verksamheter. Notera den lille farbrorn till vänster, han är helt fantastisk (klicka för större bild)



I närheten av bryggeriet Asahis huvudkvarter vid Sumidafloden. Det 634 meter höga Sky Tree tornar upp sig över den lägre bebyggelsen i området (Klicka för större bild)





Om Sky Tree på dagen ser ut att vara konstruerat av Imperiet i Stjärnornas Krig, så för ljussättningen om kvällen närmast tankarna till Saurons öga blandat med bilen K.I.T.T. från tv-serien Knight Rider




Intressant grepp med lysande bänkar vid basen av tornet



Vy från observationsplatformen över skyskraporna i centrala staden och broarna över Sumidagawa. Längst upp till vänster kan man skymta Tokyo Tower, vilket är mer eller mindre en skamlös kopia av Eiffeltornet. Det var väldigt svårt att fotografera där uppe eftersom man nästan är tvungen att använda lång slutartid, och folk skulle prompt smyga upp bredvid och använda blixt så att ljuset reflekterades i glasrutorna. Efter omkring 30 försök blev det någorlunda (Klicka för större bild) ...

Jag skrapar på ytan här. I nästa del kommer jag att fördjupa mig lite mer i det vardagliga livet i en alldaglig mellanstadsdel, där gaffeltruckar kör omkring på bakgatorna och ikonbyggnader lyser med sin frånvaro.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Denna artikel är publicerad både här och på Yimby Malmö, Yimby Uppsala och Yimby Göteborg.
Kommentarerna nedan är från alla dessa siter.
 0
Patrik Höstmad (21 November 2013 20:38):
Intressant rapport Olof. Jag ser fram emot fler delar!
 0
Martin Kolk (21 November 2013 21:00):
Vad vi har mest att lära av Japan, är det du kallar "Spartanska labyrintgränder". Många områden i Östasien är väldigt täta kvarter, där det finns en större huvudgata med kanske 4 filer, några smågator med 2 filer, och ett myller av små gränder som bara rymmer en bil.

Det minsta gatorna är så små att det automatiskt blir ett naturligt "shared space" mellan olika trafikantslag. Bilar kör som mest i 10 km/h, samtidigt som områdena kan ha väldigt hög täthet, små hus av väldigt stor variation, områden som fortfarande känns tysta och trivsamma, samt sällan ha hus över 3 våningar.

Områdena kan till och med innehålla en hög grad av kommersiell aktivitet, t ex runt universitet i Japan och Taiwan, eller till och med vara centrala shoppingområden (typ kvarteren runt Harajuku i Tokyo).

En annan fördel är att det ofta fungerar väldigt bra i kupperad teräng, där mer storskaligt byggande bara vore möjligt med generösa mängder dynamit.

Jag skulle gärna se en stor del av Stockholm planeras på det sättet.
 0
Olof Antonson (21 November 2013 21:39):
@Martin: Ja, jag håller med. Har en hel del exempel på den typen av gator och kvartersstrukturer. To be continued :)
 0
Martin Ekdahl (22 November 2013 13:30):
Tack för ett spännande stadsreportage. Ser redan fram mot del 2. Lokaltrafiksystemet får Stockholms tunnelbana att kännas löjlig. Sista bilden för tankarna till inledningsscenen i Blade Runner.
+1
Olof Antonson (22 November 2013 13:54):
Ja, för att inte tala om Göteborg. Det var nog det svåraste med att komma hem, att man inte kunde ta kollektivtrafiksystemet med sig. När man väl satt där skumpade runt på spårvagnen, så var det som att ha färdats många år tillbaka i tiden.
 0
zoo (22 November 2013 19:05):
Herr Ekdahl.
Det bor ju lite fler människor i Tokyo.
Stockholm har ett av världens större tunnelbanesystem i förhållande till folkmängd.
Och större är det på gång att bli.
Be proud!
 0
Martin Ekdahl (24 November 2013 19:56):
Det var ingen kritik riktad mot Stockholm. Enbart en reflektion över hur väldigt Tokyo är. Men jag håller givetvis med om att det är bra att Stockholms t-bana byggs ut.
+1
Arvid Bäärnhielm (25 November 2013 07:47):
Även om man måste hålla med om att Stockholm har ett stort tunnelbanenät i förhållande till befolkning så kan man ju ändå tycka att Tokyos tunnelbana har saker som är bättre än Stockholms. Jag var där i våras och har sett massor av saker som jag skulle önska att Stockholms tunnelbana hade också. Ingen av dem handlar om antalet stationer. En sak som jag tänker jätteofta på är deras spärrsystem. Så otroligt mycket bättre än Stockholms i min åsikt.
 0
Arvid Bäärnhielm (14 Mars 2014 12:24):
Jag väntar med spänning på del 2.
+1
Olof Antonson (14 Mars 2014 13:09):
@Arvid: Det har faktiskt hunnit att bli ett återbesök i Tokyo sedan jag skrev den första delen. Del två var i princip färdigskriven, men jag håller nu på att uppdatera med bilder från senaste resan. Jag tog fasta på diskussionen i kommentarsfältet om gatubredder, och dokumenterade ett par olika inom ett område så att det blir tydligt. För övrigt har YimbyGBG varit inne i en period med överflöd av aktuella blogginlägg, yttranden mm, så annat har fått stå tillbaka lite.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter