Utskrift från www.yimby.se
....

Skyddade korsningar för cyklister - ett förslag till lösning

Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Christian (21 Februari 2014 13:47):
Den där typen av korsningar är tydligen rätt vanlig i Nederländerna. Så här skrev vi 2011:

http:​/​/​www.​cyklistbloggen.​se/​20​11/​10​/​nederlandsk-​super.​.​

och så här i september förra året:

http:​/​/​www.​cyklistbloggen.​se/​20​13/​0​9/​det-​gar-​att-​gora-​.​.​

Med lite tur så är det på gång - Stockholm har aviserat att de ser över ett antal korsningar.
 0
Johannes (21 Februari 2014 14:26):
Tolkar det som om det ska testas Götgatan/Ringvägen i år eller 2015, http:​/​/​pilotplatscykel.​wordpress.​com/​publicerat/​
 0
Micke (21 Februari 2014 17:38):
Jättebra idé bortsett från att cyklister i sthlms innerstad inte bryr sig ett dugg om det är rött för dom eller inte. Det är fan livsfarligt att gå i den här stan, då sätter jag mig hellre i bilden där jag är skyddad
 0
Alexander Åkerman (21 Februari 2014 19:54):
Fiffigt!
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (22 Februari 2014 11:40):
Micke: jag tror att cyklisterna och fotgängarna är ungefär lika goda kålsupare när det gäller livsfarliga beteenden. Det är spännande att cykla i Stockholm med alla fotgängare som hoppar ut i cykelbanan rakt framför cykeln. Så är det inte i Köpenhamn eller Amsterdam, inbillar jag mig.
 0
David Nylund (24 Februari 2014 01:18):
Ingen tokig idé alls. Men man får väl fundera lite på hur det påverkar saker i stort, inte bara cyklister.

Därtill funderar jag på hur lik den där stiliserade korsningen är en "riktig" korsning i exempelvis Stockholm. Ganska många av de stora gatorna med cykelbanor har inte kantparkering, så för att "ta" ett körfält för att bygga refuger skulle innebära att ett av de ordinarie körfälten skulle försvinna vid varje korsning. Nu är väl läget snarast det motsatta, har man extra plats i korsningar vill man gärna vika ett fält för vänstersvängande (eller undantagsvis högersvängande) trafik. Man får också på det här sättet en obevakad korsning mellan cyklister och gående, vilket i min erfarenhet funkar ganska illa i praktiken, både för att cyklister inte stannar för gående med företräde som att de senare står i cykelfältet om det är mycket folk vid korsningen.

Hmm, sa jag att jag tyckte att det var bra och intressant? :-)
 0
Erik Flygare (24 Februari 2014 17:00):
Något för St:eriksgatan/Fleminggatan? Där är det mkt olustigt att vara cykelburen.

Så kan man även passa på att göra om hela Fleminggatan, så cykelbanan kan få gå mellan trottoar och parkerade bilar istället för som det (inte) fungerar idag.
 0
Kalle (27 Februari 2014 14:16):
Kortare och bättre film enligt mig. Fungerar nog på de flesta korsningar, med relativt små justeringar: http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​FlApbxLz6pA
 0
Arvid Bäärnhielm (27 Februari 2014 20:19):
Jag gillar att det är utritat övergångsställ över cykelbanorna också. I det förslag som gäller för Götgatan, där en liknande lösning är tänkt, har inte övergångsställen. Med övergångsställen så är det tydligt hur gående och cyklister skall samsas om utrymmet.

Kalle: En nackdel med lösningen i din video är att cyklisterna måste göra tvära svängar precis före korsningen. Cyklister som rör sig och når fram till korsningen samtidigt som bilen rör sig dessutom längs med bilen, precis som annars, och hela funktionen med ökad synlighet försvinner. Cyklisten svänger ju tillsammans med bilen ända tills den skall svänga ut i vägen. Hur det skall ge bättre synlighet är något jag inte förstår. Fördelen med förslaget i inlägget är att cyklisterna kommer att befinna sig framför bilen innan det slår om till grönt och därför syns de betydligt bättre. Ankommande cyklister kommer dessutom i vinkel i förhållande till bilisten, och inte längs med, som i din video. Hela tanken med korsningen är väldigt god, och densamma för båda lösningarna, men man får akta sig så att man inte förlorar tanken längs vägen. Det förslag som ligger för Götgatan verkar ju vilja ta enligt lösningen i Youtube-klippet och jag hoppas verkligen att de gör över till något som mer liknar det i videon i inlägget.
 0
Kalle (28 Februari 2014 18:54):
Jo visst, men man får inte tro att det ska gå att utforma alla gator bombsäkert. Det beror nog mycket på hur gatan ser ut idag. Klart man lär välja det konceot som är bäst när man drar nya vägar, men ska man lägga till cykelbana i innerstaden får man nog göra det bästa av situationen i många fall.
 0
Kalle (28 Februari 2014 19:01):
http:​/​/​bicycledutch.​files.​wordpress.​com/​20​12/​0​4/​amster.​.​

Och sådär kan det se ut i verkliga livet. Rätt normal Amsterdamgata.
 0
Arvid Bäärnhielm (28 Februari 2014 19:28):
Kalle: Fördelen med att ha det som du visar på bilden, och som egentligen är skillnaden mellan de två förslagen som finns på video, är att cykelbanan löper någon/några meter vid sidan av körbanan. När cykelbanan kommer fram till korsningen så kommer den i vinkel mot hur bilisten kör genom korsningen. Om cykelbanan har löpt längs med bilvägen ända fram tills att den svänger ut i korsningen så gör "svängen" ingen skillnad. Jag vet inte om jag är tydlig i vad jag menar, men hänger du med?

http:​/​/​wiki.​coe.​neu.​edu/​groups/​nl20​11transpo/​wiki/​ba51.​.​
Titta på den här bilden. Precis innan cyklisten skall svänga ut och korsa vägen så åker han/hon längs med bilisten. Bilisten och cyklisten rör sig längs med varandra, precis som på väg fram till själva korsningen. Risken att hamna i döda vinkeln, eller att av andra anledningar inte bli upptäckt, är lika stor som om "svängen" inte hade funnits där. Men låt istället cykelbanan komma fram till korsningen i en mycket rakare sträckning. Ur bilistens perspektiv så är en cyklist på väg till korsningen helt plötsligt något som närmar sig bilisten, vilket gör den betydligt mer synlig. Det förbättrar säkerheten väldigt mycket.

Jag skall dock säga att jag håller med dig om att det inte alltid är möjligt att anlägga cykelbanor som löper en eller ett par meter vid sidan av vägbanan och att man kanske måste nöja sig med det näst bästa. För jag tror nog ändå att en lösning med "sväng" är bättre än att inte ha en sån här lösning alls. Cyklister har med den lösningen lättare att se hur bilisterna rör sig, åtminstone. De slipper dessutom vara tvungna att uppehålla sig i vägbanan vid svängar, något som är farligt om det är en lastbil som svänger till exempel. Refugen gör stor nytta i de sammanhangen, oavsett hur cykelbanan löper fram till korsningen.

Amsterdam, och Nederländerna i allmänhet för den delen, är verkligen ett föredöme när det kommer till att planera för cykel. Köpenhamn har också mycket att lära ut.
 0
Måns (6 Mars 2014 20:20):
Då är det bara cyklisters livsfarliga beteende vi måste ta itu med. Vissa cyklister kör hur fort som helst och skiter helt i gående. På vissa ställen är det nästan livsfarligt att gå på grund av cyklisters hänsynslöshet. Tro mig! Jag har själv blivit påkörd en gång och då var det cyklistens fel. Där fanns gång och cykelbana som gick parallellt, jag gick på gångbanan och satte inte min fot på cykelbanan. Då kom en dåre på racercykel i rasande fart och körde rakt in i mig. Seriöst, använd cykelbanan om ni cyklar och kör inte så himla fort för ni måste kunna bromsa i tid om något händer i trafiken. Det finns faktiskt dom som går också!
+1
Christian S (6 Mars 2014 21:07):
Måns: Jag tror cyklister som idag inte följer skyltning eller trafiksignaler börjar bete sig bättre om de känner att de faktiskt har en plats i trafiken. Se hur bra det fungerar i cykelstäderna Köpenhamn eller Amsterdam.

Som det är nu räknas cyklister som gående-på-hjul snarare än fordon, högerregeln finns inte, cykelvägar används ofta som parkeringsplats, avspärrningar och skyltningar ställs mitt i cykelbanor, eller de leder cyklar rakt ut i trafiken.

Signalen till cyklister är att vägmarkeringar och regler inte är att lita på.

Däremot finns det alltid någon som bryter mot lagen här och där, det gäller gående, cyklister och bilister.
 0
Arvid Bäärnhielm (7 Mars 2014 12:34):
Ja. Det är dumt att dra alla över en kam. Jag tror du har hört om bilister som brutit mot lagen också, men det är sällan man säger "bilisters livsfarliga beteende". Man klumpar sällan ihop bilister i en grupp utan man håller isär de som bryter mot lagar och regler med de som följer dem. Samma sätt att se på det bör gälla för cyklister. Skilj på de som bryter mot lagar och regler med de som följer dem och lägg inte skuld på alla för någras felsteg.

Jag förnekar inte att det finns cyklister som är farliga. Och även om en del kan förklaras med beteenden och inställningar ifrån personens sida, så kan en stor del även förklaras med vad Christian S nämner, dålig infrastruktur. Med den infrastruktur vi har så tvingar vi ihop grupper på sätt som inte är bra. Tänk dig om vi skulle ta bort trottoarerna överallt och låta gående samsas med bilister med enbart en ritad linje i marken. Eller om bilvägen hade omväxlande gått från mitten av vägen med gångbanan utanför, till att gå längs husväggen med gångbanan i mitten. Eller om bilvägen hade tagit slut helt plötsligt, utan förvarning, och att alla helt plötsligt skulle samsas om utrymmet. Eller om någon helt sonika ställt upp blockeringar i vägen och lett om bilvägen över trottoaren. Jag tror att vi hade upplevt en hel del konflikter då också.

Men som sagt, jag skall inte förneka att det finns cyklister som bryter mot lagen. Inte heller bör man förneka att det finns gående som bryter mot lagen. Eller bilister, för den delen. En hel del av de olyckor som händer kan förmodligen förklaras på det sättet också. Gående som går/står i cykelbanan. Bilister som parkerar på cykelbanan. Bilister som inte lämnar utrymme i sidled när de kör om. Gående som inte ser sig för när de gör plötsliga svängar. Listan kan göras lång.

Men som sagt, jag skall inte förneka att cyklister kan göra fel.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter