Utskrift fra www.yimby.se
....

SvD Debatt: Ökad täthet och närhet för högre livskvalité i Stockholm

 

Den lokala Naturskyddsföreningen i Stockholms län tillsammans med Svenska byggnadsvårdsföreningen och Samfundet S:t Erik är oroliga för att Stockholms översiktsplan ska leda till att oersättliga stads- och naturmiljövärden går förlorade. Vi hävdar tvärtom att en förtätning av Stockholm är nödvändigt för att bygga vidare på det hållbara attraktiva Stockholm. I sin slutreplik ger skribenterna oss delvis rätt då de menar att strävan efter ökad täthet, närhet och marknadspotential är vällovlig men slänger samtidigt in några brasklappar.

Den 28:e april skrev den lokala Naturskyddsföreningen i Stockholms län tillsammans med Svenska byggnadsvårdsföreningen och Samfundet S:t Erik i Svenska Dagbladet och krävde att staden arbetar om Stockholms översiktsplan. De hävdade att tillväxten i Stockholm sker på bekostnad av oersättliga stads- och naturmiljövärden, att återstående obebyggda hamnområden måste behållas och att bebyggelsekoncentrationen till de centrala delarna leder till ökad segregation. Yimby har tidigare lämnat in ett yttrande om översiktsplanen som i korthet innebär att Stockholm ska växa med mer blandad bebyggelse och bli mer sammanhängande.

 

Yimbys replik och slutrepliken från Naturskyddsföreningen

Yimby svarade med en replik i samma tidning där vi pekade på bristerna i debattörernas resonemang där alternativet till förtätning är att folk bor någon annanstans med många negativa ekologiska, ekonomiska och sociala effekter som följd. Faktum är att Stockholm utanför tullarna är långt ifrån UN-habitats rekommenderade täthet om minst 150 boende per hektar för att uppnå en hållbar stadsplanering.

Vi fick svar på vår replik i en slutreplik där lokala Naturskyddsföreningen i Stockholms län tillsammans med Svenska byggnadsvårdsföreningen och Samfundet S:t Erik inleder med att föraktfullt kalla det politiskt och ekonomiskt oberoende nätverket Yimby för ”lobbyorganisationen Yimby”. Det sätter tonen för slutrepliken som i alla fall delvis ger oss rätt då de skriver att ”strävan efter ökad täthet, närhet och marknadspotential är vällovlig men inte tillräcklig”.

Skribenterna hävdar att ”flerkärniga strukturer blir mera robusta och att resandet totalt sett minskar i en flerkärnig struktur” med hänvisning till en rapport från Skåne. Svenska Naturskyddsföreningen har själva tagit fram en rapport om stadsutglesning som författarna av debattartikeln varmt rekommenderas att läsa. Där står bland annat att ”utsläppen från hushåll i perifera lägen är [] mer än dubbelt så stora som utsläppen från hushåll i centrala lägen. Skillnaderna beror i huvudsak [] på […] förutsättningar för familjerna att använda sig av kollektivtrafik.”

 

Naturskyddsföreningen ifrågasätter 4 huvudpunkter

I slutrepliken har skribenterna försökt ifrågasätta 4 punkter:

Yimby: Förtätning är viktig som klimatåtgärd.

Yimby: En tät stad sparar jordbruks- och naturmark i stadens omgivning.

Yimby: Förtätning skapar inte oattraktiva boendemiljöer.

Yimby: Stockholm består av enorma mängder grönyta utan egentligt värde.

 

De skriver bland annat att rivning av hus (30-40 år gamla) som ersätts av nya (mer ändamålsenliga) leder till helt onödiga och avsevärda klimatpåfrestningar. Faktum är att inte ett enda hus behöver rivas för att ge plats åt fler människor i centrum. Det är ingenting vi tagit upp i vår artikel och därmed en retorisk halmgubbe. Däremot är det helt sant att cirka 50 % av en ny byggnads energianvändning över sin livscykel uppstår vid byggnationen och cirka 50 % under driftsfasen. Med å andra sidan, för gamla hus gäller att cirka 85 % av energin går åt under driftsfasen. Moderna hus är ofta utrustade med moderna material och tekniska lösningar som leder till lägre koldioxidutsläpp orsakade av husets uppvärmning och drift. Det är alltså inte självklart att ett gammalt hus som ersätts med ett nytt behöver leda till större klimatpåfrestningar än ett som bevaras samtidigt som ett nytt hus byggs någonstans långt utanför staden. Däremot kan det finnas andra skäl, som kulturmiljöhänsyn, till att inte riva äldre byggnader.

De hävdar också att stockholmarnas bilresor inte minskar i den täta staden. I Göteborg pekar i alla fall bilinnehavet i den riktningen. Varför stockholmare och göteborgare skulle skilja sig i det avseendet är oklart. I den täta staden finns stormarknaden inom räckhåll med kollektivtrafik och lastcykel. Det är märkligt att företrädare för Naturskyddsföreningen i Stockholms län propagerar för att ta bilen till stormarknader, rekreation och barnens aktiviteter.

De försöker även med en märklig argumentation där de påstår att jordbruks- och naturmark visst har tagits i anspråk vid förtätning. Där har det ju byggts glest planerade handelsområden med stora asfaltsytor och utan stadsbyggnadsmässiga ambitioner. Vad det har med något i vår replik att göra överhuvudtaget får någon gärna förklara för oss. Det är just sådana områden Yimby mycket aktivt arbetar för att vi ska sluta bygga.

 

Innerstaden är inte mest populär

De långa bostadsköerna och höga bostadspriserna i centrala Stockholm beror inte på att centrala Stockholm är en attraktiv och populär plats att bo på utan tvärtom hävdar de det beror på att stadens kärna är överhettad. Vi måste lära oss skilja på trivsel och trängsel menar de. De menar också att de allra mest populära områden varken har de längsta bostadsköerna eller högsta bostadspriserna. Tvärtom vill de flesta stockholmare bo i äldre, välplanerade områden med god arkitektur. Men nu är det så att bostadsmarknaden är just en marknad och där gäller tillgång och efterfrågan. Överstiger efterfrågan tillgången blir priserna höga. Det händer bara i populära områden. Och det är inte de områdena som Naturskyddsföreningen i Stockholms län väljer att ta upp som exempel.

Slutligen drämmer de till med stora släggan och försvarar de tomma gräsfält, slydungar, impediment längs vägar som vi inte ser något vidare värde i att bevara. Naturskyddsföreningen i Stockholms län anser att detta är ytor för rekreation som rymmer en stor biologisk mångfald. De ytorna är alltså viktigare att bevara än den orörda naturen som en smart förtätning kan skydda och bevara för framtida generationer. Inte en enda park skulle heller behöva offras. Det finns tillräckligt med obebyggd tomtmark och bullerzoner runt våra stadsmotorvägar för att hundratusentals lägenheter skulle få plats i de större städerna direkta närhet.

Det sista stycket i slutrepliken handlar om att klistra diverse etiketter på ”lobbyorganisationen Yimby” vilket väl är en god sammanfattning av slutreplikens innehåll. I stora drag tunt på fakta och rikt på floskler. Den slutliga frågan blir var Naturskyddsföreningen vill bygga någonstans. På jungfrulig mark, eller kanske inte alls? Vi hoppas Naturskyddsföreningen i Stockholms län besinnar sig och lyfter blicken så att även de börjar omfamna vår strävan efter ökad täthet och närhet för hög livskvalité för alla som lever i Stockholm, idag och imorgon.

Bli medlem YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Navn:

Epost:

 (ikke offentlig synlig)

Hjemmeside:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
This article is published both here and at Yimby Malmö, Yimby Göteborg og Yimby Uppsala.
The comments below are from all these sites.
 0
Martin Ekdahl (16 Mai 2017 14:48):
Naturskyddsföreningen får gärna förklara var man skall bygga nya bostäder om man inte får bygga där det redan finns stad. Ute i naturen?
+2
Jan Wiklund (16 Mai 2017 15:56):
En flerkärnig region kan visst vara bra om det redan finns en sådan, som t.ex. i Skåne. Men att på konstlad väg skapa en sådan har aldrig fungerat någonstans. Inte ens i Shanghai, trots att väl Kina har större möjligheter att styra företagsetableringar än vad vi har. Utbyggnaden av satellitstäder runt Shanghai har bara ökat trafiken, säger Alain Bertaud, se argument på http:​/​/​alainbertaud.​com/​wp-​content/​uploads/​20​13/​0​7/​AB_​.​.​

Och, som sagt, det skulle vara intressant att veta var Naturskyddsföreningen vill bygga nånstans!
+1
Ekonomix (19 Mai 2017 15:41):
Frågan om förtätning mot regionala kärnor är en som engagerar mig och själva anledningen till att jag ibland kommenterar på Yimby sida.

I denna fråga delar jag helt nätverkets ståndpunkt och jag tycker faktiskt att det är närmast patetiskt när vissa lobbygrupper, i synnerhet Naturskyddsföreningen, inte kan säga var utan bara nej.

Men det gör det inte mindre viktigt att vara stringent i den egna argumentationen. Jag undrar om de trots allt inte kan ha en poäng beträffande koldioxiden. Föreställningar om transporternas bidrag är ofta överdrivna. Tex är det faktiskt bättre att köra tomater från Spanien än att värna upp växthus i Sverige. Rivningar är inte alltid god hushållning och det är ytterst tveksamt om minskade transporter verkligen kan kompensera.

Likaledes är det tveksamt att argumentera utifrån marknadspriser. Dels accepterar en stor del av det politiska spektrumet inte marknadspriser för bostäder, denna åsikt finns även representerad hos Yimby.

Dels och i mina ögon viktigare bör man undvika teoretiska argument som teoretiskt sett faktiskt kan vara fel. Naturskyddsföreningen argumenterar ungefär som om innerstadlägenheter vore att jämställa med frimärkssamlande. Det intresserar ytterst få, dvs det är inte populärt och efterfrågan är liten. Trots det är priset på vissa frimärken högt, vilket beror på att utbudet är ännu lägre. Men det säger inget om populariteten eftersom marknadsvärdet är en funktion av både utbud och efterfrågan.

Detta är ur ett teoretiskt perspektiv möjligt och argumentet kan således inte omkullkastas kvalitativt.

Ändock är jag och många med mig, i synnerhet i Yimby tror jag, övertygade om att det är fel. Dvs innerstadslägenheter är visst populära !

Men om man stringent vill argumentera för det bör det ske kvantitativt. Dvs med undersökningar och statistik. En enkel titt på priserna är inte ett teoretiskt stringet argument och kan således avvisas kvalitativt, om än felaktig, så länge ett kvantitativt argument inte framförs.
+2
Martin Kolk (20 Mai 2017 19:21):
Det förblir ju helt obegripligt var Naturskyddsföreningen i Stockholm vill att folk ska bo. Det får inte vara "tätt", så det innebär väll att man inte alls ska bygga där det bor folk idag, då blir det ju tätare där. Det handlar väll mest om innerstaden och närförorter dock. Samtidigt är det mest upprörda över exploateringsplaner i ytterstaden. Är inte det precis vad en satsning på regional kärnor innebär, vilka regional kärnor ska man egentligen då bygga tätare? Det är väll knappast Flemingsbergskogen, Järvafältet, Gömmaren, eller Hansta som ska exploateras? Om det inte får bli tätare där det finns människor, måste det väl vara oexploaterad mark det rör sig om? Är det i de ytterkommunerna i Stockholms län de anser att personer ska bo?

Angående bilinnehav är det ju ett hårt fakta att färre personer i Stockholms innerstad åker bil till jobbet, än personer i andra delar av landet.

Angående var folk vill bo så är ju marknadssignaler en kraftig indikation. Det kan ju (väldigt hypotetiskt) dock vara en köpstark majoritet som driver på dock. En enklare lösning är väll bara att fråga personer, om du erbjöds en lägenhet av samma storlek, hyra, och standard, vart skulle du då helst vilja bo? Det verkar ju besvara frågan. Till skillnad från Naturskyddsföreningen har jag svårt att tro att det är ytterförorter som skulle dominera svaret på den frågan.

En snabb googling verkar ju för övrigt visa att i princip samtliga undertecknande bor antingen i en närförort eller i innerstaden, så de själva verkar ju beredda att betala ett ordentligt mervärde för att bo hyggligt nära centrum, och bor inte alls i Kallhäll, Tumba eller Brandbergen där jag antar att de anser att andra ska bo. Eller ska det bo i villor 15 km ifrån Stockholms centrum? Hur ska det spara på grönområden?

Överlag är väl det dunkelt sagda är väl ofta det dunkelt tänkta dock. När man inte erbjuder svar är det ju lite svårt att se varför man angriper Yimby så hårt.
+1
Ekonomix (21 Mai 2017 10:23):
En orsak till att man inte erbjuder svar kan ju vara att frågan inte ställdes i repliken, utan nu efteråt.

En fråga till de övriga parterna, som till skillnad från Naturskyddsföreningen antagligen struntar blankt i om man behöver exploatera områden utanför Stockholms stad, som följd av byggbegränsningar i kommunen, hade kunnat vara om bevarandevärdet av stadsdelsbarriärer. De är nämligen företrädare för åsikten att varje stadsdels egenkaraktär bör bevaras och att stadsdelarna bör förbli separerade av skybarriärer.

Denna fråga är betydligt mer aktuell och hade antagligen givit Yimby mer sympati hos allmänheten än gamla, närmast teologiska, frågor om vem som är bäst på att bekämpa några kilo koldioxid hit eller dit.
+2
Patrik (19 August 2018 21:38):
Tycker MYCKET om denna blogg. Önskar ni bloggade oftare bara.
+1
Sofia Buhrgard (29 August 2018 10:15):
Skriv ngt inlägg du också då Patrik ;)
 0
Strands Game (26 August 2024 04:03):
Jag är tacksam för informationen och förslagen som du har lämnat.
 0
dordle (4 September 2024 03:56):
They are advocates for the preservation of the unique character of each district and for the separation of the districts by sky barriers.
 0
Civillain Scorpion (4 September 2024 04:03):
They are advocates for the preservation of the unique character of each district and for the separation of the districts by sky barriers. https:​/​/​dordle.​io
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:


Hvis du støtter meningene våre, bli med YIMBY Stockholm:s 9591 medlemmene. Det tar bare et minutt og koster ingenting

YIMBY lämnar in yttrande om Detaljplan för del av Norrmalm 4:41 i stadsdelen Norrmalm.
Vi ser positivt på att den överdimensionerade trafikstrukturen ifrågasätts, liksom att gång- och cykeltrafik samt publika verksamheter lyfts fram. Dessa åtgärder kan bidra till en mer dynamisk och sammanhållen stadsmiljö vid Klara sjö.

Trots detta avstyrker vi planen i dess nuvarande form, eftersom den inte utnyttjar platsens exceptionella förutsättningar fullt ut. Byggnadens höjd på endast nio våningar framstår som anmärkningsvärt låg och missar en närmast självskriven möjlighet att utnyttja detta unika läge optimalt. Med tanke på närheten till Stockholms centralstation, det omgivande kollektivtrafikutbudet och den centrala positionen i stadens kärna hade en betydligt högre exploatering kunnat markera platsens betydelse på ett helt annat sätt. Här finns en unik chans att skapa en modern signaturbyggnad som, likt Stadshuset och Kungstornen en gång gjorde, kan markera vår tids visionära och djärva stadsutveckling. Genom historien har Stockholm vågat introducera banbrytande former och höjder i stadsbilden, och denna tradition bör återupplivas.

Samtidigt vill vi framhålla att riksintresset för kulturmiljövård inte bör tolkas som ett direkt hinder mot nyskapande och höjd. Idag finns en tendens att hantera riksintresset alltför begränsande, vilket riskerar att hämma stadens naturliga utveckling och förnyelse. Istället för att se riksintresset som en broms mot djärva grepp bör man tolka det mer dynamiskt. En väl genomförd, högre och arkitektoniskt stark bebyggelse kan fördjupa dialogen mellan stadens historiska lager och dess framtid, och därigenom förstärka Stockholms identitet som en stad som respekterar sitt förflutna men samtidigt vågar blicka framåt.

1. Utmaning av inskränkta perspektiv
Konsekvensanalysen för kulturmiljövården gör problematiska och subjektiva påståenden om att en högre byggnad vid Klara sjö skulle "konkurrera" med Stadshuset och "störa balansen" i Stockholms stadssilhuett. Detta konservativa perspektiv har gång på gång visat sig hämma stadens utveckling. Vi vill kraftfullt ifrågasätta denna ståndpunkt och framhålla att en högre byggnad vid denna plats inte bara kan harmoniera med Stadshuset utan också förstärka dess betydelse. Med rätt utformning kan en ny signaturbyggnad bidra till en modern tolkning av Stockholms historiska lager och skapa en dialog mellan dåtid och framtid.

Det är hög tid att Stockholm omfamnar en mer dynamisk syn på stadsutveckling och tillåter nya landmärken att utvecklas vid sidan av de historiska, som tillsammans stärker stadens identitet och attraktion.

2. Rivning av Klarabergsviaduktens ena bro och breddning av kajplanet
Eftersom Klarabergsviaduktens förlängning i det s.k. Serafimergenombrottet aldrig kommer att genomföras, anser YIMBY att det bör utredas om den södra av Klarabergsviaduktens broar över kanalen kan rivas. Detta skulle möjliggöra en mer genomgripande omgestaltning av området. Genom att avlägsna en onödig trafikbro kan kajplanet breddas och en tydligare, mer sammanhållen kontakt med vattnet etableras. På så sätt kan en förlängning av Klarabergsgatans icke-bilprioriterade stråk skapas från Sergels torg och västerut, vilket i sin tur frigör mer utrymme för rekreativa ytor, uteserveringar och grönska längs kajen.

Placeringen av den nya bebyggelsen kan i samband med detta flyttas närmare viadukten, med en trottoar mot Stockholm Waterfront och en gata som separerar byggnadskropparna. Detta ökar stadsmässigheten och minskar de visuella och fysiska barriärer som idag hindrar området från att upplevas som en sammanhängande del av innerstaden.

3. Höjden, volymen och blandningen av funktioner i byggnaden
Att föreslå en byggnad om endast nio våningar i detta unika läge är ett tydligt exempel på att potentialen för platsen inte tillvaratas. Med närheten till centralstationen och stadens huvudsakliga kollektivtrafiknav är det svårt att hitta ett bättre läge i Sverige för högre bebyggelse. En högre byggnad bör inte bara innehålla fler arbetsplatser och publika funktioner som restauranger, utsiktsplatser och kulturinslag, utan även bostäder. City är idag i huvudsak arbetsplatsdominerat och behöver mer stadsliv även på kvällar och helger. Genom att tillföra bostäder på denna plats skapas en bättre balans mellan boende, arbete och rekreation, vilket bidrar till ett mer levande och tryggt område dygnet runt.

Platser vid vatten är särskilt lämpade för högre bebyggelse. De unika vyerna mot vattenrummet höjer inte bara det arkitektoniska värdet utan stärker också bilden av Stockholm som en vattennära metropol. Högre byggnader vid vattnet signalerar att staden vågar utnyttja sina mest attraktiva lägen för att skapa urbana landmärken och möter framtidens behov av en tät, klimat- och kollektivtrafikanpassad stadskärna.

4. Trafikstrukturen och koppling till Stockholm Waterfront
Vi välkomnar ambitionen att ersätta Klarasjörampen med en gång- och cykelförbindelse, men ser möjlighet att gå ännu längre. Förutom att riva viaduktens södra bro bör trottoarer och gångstråk anläggas längs Centralbron, kopplade till Stockholm Waterfront Building. Detta skulle överbrygga dagens trafikdominerade barriärer och skapa en mer sammanhängande stadsväv. Genom att ersätta rampstrukturer med promenadstråk, övergångsställen och publika ytor knyts den nya bebyggelsen bättre samman med Waterfront-området och intilliggande stadsdelar.

5. Kajstråket och offentliga rum
Varje meter av frigjord kajyta är värdefull. Genom att skapa en bredare kajpromenad, förse den med sittplatser, grönska och uteserveringar samt integrera den nya gång- och cykelförbindelsen i en övergripande strategi för attraktiva offentliga rum, kan Klara sjö bli ett välbesökt och omtyckt stråk. Detta stärker stadens identitet som en vattennära stad och ökar områdets trivsel och trygghet.

 
6. Modigare och hållbar arkitektur, inklusive vindkomfort
Byggnadens arkitektoniska gestaltning bör vara modigare och mer inspirerande. En högre byggnad av hög arkitektonisk kvalitet kan förstärka stadens identitet och bli en symbol för vår samtid. Att området berör riksintresset för kulturmiljövård behöver inte hindra en djärvare arkitektur – snarare kan en kvalitativt gestaltad, högre byggnad berika stadsbilden och skapa en konstruktiv spänning mellan nytt och gammalt.

Samtidigt bör byggnadens utformning beakta vindförhållandena vid markplan. Erfarenheter från andra höga byggnader i Stockholm, exempelvis Norra Tornen i Hagastaden, visar att otillräcklig hänsyn till vindförhållanden kan leda till obehagliga kastvindar. För att minska nedåtgående vindströmmar bör man överväga:
  • Vindavvisande element såsom markiser, baldakiner eller utskjutande takdelar för att bryta nedåtriktade vindar innan de når marknivå.
  • Terrasser och avsatser på olika höjder som kan störa vindflödet och förhindra att starka vindar kanaliseras ned mot gatan.
  • Grönska och vegetation nära fasaderna för att skapa naturliga vindskydd och samtidigt bidra till en mer inbjudande stadsbild.


Dessa åtgärder förbättrar både vindkomforten och den övergripande trivseln i stadsrummet, vilket är avgörande för att markplanet ska bli en välfungerande mötesplats för människor.

7. Småskalig variation i markplanet, gröna tak, kopplingar, volymvariation och utsiktsmöjligheter
Utöver de tidigare framförda synpunkterna vill YIMBY betona att arkitektoniska skisser idag visar på en storskalighet i fasaderna som inte nödvändigtvis skapar det attraktiva stadsrum vi eftersträvar. För att säkerställa ett levande och varierat utbud av verksamheter bör markplanet utformas mer småskaligt, med plats för flera olika verksamheter, butiker och restauranger. Detta ökar chansen att området blir både dynamiskt och inbjudande för stadens invånare och besökare under dygnets alla timmar.

Att integrera grönska i form av exempelvis gröna tak kan förbättra stadsmiljön och bidra till ett mer inbjudande helhetsintryck, samtidigt som det ligger i linje med stadens övergripande hållbarhetsambitioner. Vidare kan en variation i volymer, fasadmaterial och arkitektoniska uttryck ge ett mer komplext och intressant stadsrum, som bättre knyter an till omgivande stadsdelar och pågående utvecklingsprojekt.

Slutligen bör möjligheten att erbjuda allmänheten tillgång till utsiktsplatser eller publika takterrasser beaktas. Detta skulle ge stadens invånare och besökare en ny dimension av stadsupplevelsen, stärka platsens attraktionskraft och bidra till att göra området till en verklig tillgång för hela Stockholm.

 
Slutsats
YIMBY Stockholm avstyrker planen i dess nuvarande form då den inte tar vara på den enorma potential som denna plats erbjuder. Genom att utnyttja faktumet att Serafimergenombrottet aldrig blev av och riva viaduktens södra bro, höja byggnadens volym och arkitektoniska ambition, planera in bostäder samt skapa sammanhängande, attraktiva stråk mot vattnet kan denna del av innerstaden bli ett ledande exempel på modig, hållbar och vattennära stadsutveckling.

Vi uppmanar stadsbyggnadskontoret och stadens beslutsfattare att åter omfamna den framåtblickande attityd som en gång möjliggjorde projekt som Stadshuset och Kungstornen. Låt oss åter våga bygga stad i toppklass, vid vattnet och på höjden, och därigenom säkra Stockholms position som en modern och dynamisk huvudstad för kommande generationer.

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januar 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

YIMBY lämnar in yttrande om Detaljplan för del av Norrmalm 4:41 i stadsdelen Norrmalm.
Vi ser positivt på att den överdimensionerade trafikstrukturen ifrågasätts, liksom att gång- och cykeltrafik samt publika verksamheter lyfts fram. Dessa åtgärder kan bidra till en mer dynamisk och sammanhållen stadsmiljö vid Klara sjö.

Trots detta avstyrker vi planen i dess nuvarande form, eftersom den inte utnyttjar platsens exceptionella förutsättningar fullt ut. Byggnadens höjd på endast nio våningar framstår som anmärkningsvärt låg och missar en närmast självskriven möjlighet att utnyttja detta unika läge optimalt. Med tanke på närheten till Stockholms centralstation, det omgivande kollektivtrafikutbudet och den centrala positionen i stadens kärna hade en betydligt högre exploatering kunnat markera platsens betydelse på ett helt annat sätt. Här finns en unik chans att skapa en modern signaturbyggnad som, likt Stadshuset och Kungstornen en gång gjorde, kan markera vår tids visionära och djärva stadsutveckling. Genom historien har Stockholm vågat introducera banbrytande former och höjder i stadsbilden, och denna tradition bör återupplivas.

Samtidigt vill vi framhålla att riksintresset för kulturmiljövård inte bör tolkas som ett direkt hinder mot nyskapande och höjd. Idag finns en tendens att hantera riksintresset alltför begränsande, vilket riskerar att hämma stadens naturliga utveckling och förnyelse. Istället för att se riksintresset som en broms mot djärva grepp bör man tolka det mer dynamiskt. En väl genomförd, högre och arkitektoniskt stark bebyggelse kan fördjupa dialogen mellan stadens historiska lager och dess framtid, och därigenom förstärka Stockholms identitet som en stad som respekterar sitt förflutna men samtidigt vågar blicka framåt.

1. Utmaning av inskränkta perspektiv
Konsekvensanalysen för kulturmiljövården gör problematiska och subjektiva påståenden om att en högre byggnad vid Klara sjö skulle "konkurrera" med Stadshuset och "störa balansen" i Stockholms stadssilhuett. Detta konservativa perspektiv har gång på gång visat sig hämma stadens utveckling. Vi vill kraftfullt ifrågasätta denna ståndpunkt och framhålla att en högre byggnad vid denna plats inte bara kan harmoniera med Stadshuset utan också förstärka dess betydelse. Med rätt utformning kan en ny signaturbyggnad bidra till en modern tolkning av Stockholms historiska lager och skapa en dialog mellan dåtid och framtid.

Det är hög tid att Stockholm omfamnar en mer dynamisk syn på stadsutveckling och tillåter nya landmärken att utvecklas vid sidan av de historiska, som tillsammans stärker stadens identitet och attraktion.

2. Rivning av Klarabergsviaduktens ena bro och breddning av kajplanet
Eftersom Klarabergsviaduktens förlängning i det s.k. Serafimergenombrottet aldrig kommer att genomföras, anser YIMBY att det bör utredas om den södra av Klarabergsviaduktens broar över kanalen kan rivas. Detta skulle möjliggöra en mer genomgripande omgestaltning av området. Genom att avlägsna en onödig trafikbro kan kajplanet breddas och en tydligare, mer sammanhållen kontakt med vattnet etableras. På så sätt kan en förlängning av Klarabergsgatans icke-bilprioriterade stråk skapas från Sergels torg och västerut, vilket i sin tur frigör mer utrymme för rekreativa ytor, uteserveringar och grönska längs kajen.

Placeringen av den nya bebyggelsen kan i samband med detta flyttas närmare viadukten, med en trottoar mot Stockholm Waterfront och en gata som separerar byggnadskropparna. Detta ökar stadsmässigheten och minskar de visuella och fysiska barriärer som idag hindrar området från att upplevas som en sammanhängande del av innerstaden.

3. Höjden, volymen och blandningen av funktioner i byggnaden
Att föreslå en byggnad om endast nio våningar i detta unika läge är ett tydligt exempel på att potentialen för platsen inte tillvaratas. Med närheten till centralstationen och stadens huvudsakliga kollektivtrafiknav är det svårt att hitta ett bättre läge i Sverige för högre bebyggelse. En högre byggnad bör inte bara innehålla fler arbetsplatser och publika funktioner som restauranger, utsiktsplatser och kulturinslag, utan även bostäder. City är idag i huvudsak arbetsplatsdominerat och behöver mer stadsliv även på kvällar och helger. Genom att tillföra bostäder på denna plats skapas en bättre balans mellan boende, arbete och rekreation, vilket bidrar till ett mer levande och tryggt område dygnet runt.

Platser vid vatten är särskilt lämpade för högre bebyggelse. De unika vyerna mot vattenrummet höjer inte bara det arkitektoniska värdet utan stärker också bilden av Stockholm som en vattennära metropol. Högre byggnader vid vattnet signalerar att staden vågar utnyttja sina mest attraktiva lägen för att skapa urbana landmärken och möter framtidens behov av en tät, klimat- och kollektivtrafikanpassad stadskärna.

4. Trafikstrukturen och koppling till Stockholm Waterfront
Vi välkomnar ambitionen att ersätta Klarasjörampen med en gång- och cykelförbindelse, men ser möjlighet att gå ännu längre. Förutom att riva viaduktens södra bro bör trottoarer och gångstråk anläggas längs Centralbron, kopplade till Stockholm Waterfront Building. Detta skulle överbrygga dagens trafikdominerade barriärer och skapa en mer sammanhängande stadsväv. Genom att ersätta rampstrukturer med promenadstråk, övergångsställen och publika ytor knyts den nya bebyggelsen bättre samman med Waterfront-området och intilliggande stadsdelar.

5. Kajstråket och offentliga rum
Varje meter av frigjord kajyta är värdefull. Genom att skapa en bredare kajpromenad, förse den med sittplatser, grönska och uteserveringar samt integrera den nya gång- och cykelförbindelsen i en övergripande strategi för attraktiva offentliga rum, kan Klara sjö bli ett välbesökt och omtyckt stråk. Detta stärker stadens identitet som en vattennära stad och ökar områdets trivsel och trygghet.

 
6. Modigare och hållbar arkitektur, inklusive vindkomfort
Byggnadens arkitektoniska gestaltning bör vara modigare och mer inspirerande. En högre byggnad av hög arkitektonisk kvalitet kan förstärka stadens identitet och bli en symbol för vår samtid. Att området berör riksintresset för kulturmiljövård behöver inte hindra en djärvare arkitektur – snarare kan en kvalitativt gestaltad, högre byggnad berika stadsbilden och skapa en konstruktiv spänning mellan nytt och gammalt.

Samtidigt bör byggnadens utformning beakta vindförhållandena vid markplan. Erfarenheter från andra höga byggnader i Stockholm, exempelvis Norra Tornen i Hagastaden, visar att otillräcklig hänsyn till vindförhållanden kan leda till obehagliga kastvindar. För att minska nedåtgående vindströmmar bör man överväga:
  • Vindavvisande element såsom markiser, baldakiner eller utskjutande takdelar för att bryta nedåtriktade vindar innan de når marknivå.
  • Terrasser och avsatser på olika höjder som kan störa vindflödet och förhindra att starka vindar kanaliseras ned mot gatan.
  • Grönska och vegetation nära fasaderna för att skapa naturliga vindskydd och samtidigt bidra till en mer inbjudande stadsbild.


Dessa åtgärder förbättrar både vindkomforten och den övergripande trivseln i stadsrummet, vilket är avgörande för att markplanet ska bli en välfungerande mötesplats för människor.

7. Småskalig variation i markplanet, gröna tak, kopplingar, volymvariation och utsiktsmöjligheter
Utöver de tidigare framförda synpunkterna vill YIMBY betona att arkitektoniska skisser idag visar på en storskalighet i fasaderna som inte nödvändigtvis skapar det attraktiva stadsrum vi eftersträvar. För att säkerställa ett levande och varierat utbud av verksamheter bör markplanet utformas mer småskaligt, med plats för flera olika verksamheter, butiker och restauranger. Detta ökar chansen att området blir både dynamiskt och inbjudande för stadens invånare och besökare under dygnets alla timmar.

Att integrera grönska i form av exempelvis gröna tak kan förbättra stadsmiljön och bidra till ett mer inbjudande helhetsintryck, samtidigt som det ligger i linje med stadens övergripande hållbarhetsambitioner. Vidare kan en variation i volymer, fasadmaterial och arkitektoniska uttryck ge ett mer komplext och intressant stadsrum, som bättre knyter an till omgivande stadsdelar och pågående utvecklingsprojekt.

Slutligen bör möjligheten att erbjuda allmänheten tillgång till utsiktsplatser eller publika takterrasser beaktas. Detta skulle ge stadens invånare och besökare en ny dimension av stadsupplevelsen, stärka platsens attraktionskraft och bidra till att göra området till en verklig tillgång för hela Stockholm.

 
Slutsats
YIMBY Stockholm avstyrker planen i dess nuvarande form då den inte tar vara på den enorma potential som denna plats erbjuder. Genom att utnyttja faktumet att Serafimergenombrottet aldrig blev av och riva viaduktens södra bro, höja byggnadens volym och arkitektoniska ambition, planera in bostäder samt skapa sammanhängande, attraktiva stråk mot vattnet kan denna del av innerstaden bli ett ledande exempel på modig, hållbar och vattennära stadsutveckling.

Vi uppmanar stadsbyggnadskontoret och stadens beslutsfattare att åter omfamna den framåtblickande attityd som en gång möjliggjorde projekt som Stadshuset och Kungstornen. Låt oss åter våga bygga stad i toppklass, vid vattnet och på höjden, och därigenom säkra Stockholms position som en modern och dynamisk huvudstad för kommande generationer.

Vi ser positivt på att den överdimensionerade trafikstrukturen ifrågasätts, liksom att gång- och cykeltrafik samt publika verksamheter lyfts fram. Dessa åtgärder kan bidra till en mer dynamisk och sammanhållen stadsmiljö vid Klara sjö.

Trots detta avstyrker vi planen i dess nuvarande form, eftersom den inte utnyttjar platsens exceptionella förutsättningar fullt ut. Byggnadens höjd på endast nio våningar framstår som anmärkningsvärt låg och missar en närmast självskriven möjlighet att utnyttja detta unika läge optimalt. Med tanke på närheten till Stockholms centralstation, det omgivande kollektivtrafikutbudet och den centrala positionen i stadens kärna hade en betydligt högre exploatering kunnat markera platsens betydelse på ett helt annat sätt. Här finns en unik chans att skapa en modern signaturbyggnad som, likt Stadshuset och Kungstornen en gång gjorde, kan markera vår tids visionära och djärva stadsutveckling. Genom historien har Stockholm vågat introducera banbrytande former och höjder i stadsbilden, och denna tradition bör återupplivas.

Samtidigt vill vi framhålla att riksintresset för kulturmiljövård inte bör tolkas som ett direkt hinder mot nyskapande och höjd. Idag finns en tendens att hantera riksintresset alltför begränsande, vilket riskerar att hämma stadens naturliga utveckling och förnyelse. Istället för att se riksintresset som en broms mot djärva grepp bör man tolka det mer dynamiskt. En väl genomförd, högre och arkitektoniskt stark bebyggelse kan fördjupa dialogen mellan stadens historiska lager och dess framtid, och därigenom förstärka Stockholms identitet som en stad som respekterar sitt förflutna men samtidigt vågar blicka framåt.

1. Utmaning av inskränkta perspektiv
Konsekvensanalysen för kulturmiljövården gör problematiska och subjektiva påståenden om att en högre byggnad vid Klara sjö skulle "konkurrera" med Stadshuset och "störa balansen" i Stockholms stadssilhuett. Detta konservativa perspektiv har gång på gång visat sig hämma stadens utveckling. Vi vill kraftfullt ifrågasätta denna ståndpunkt och framhålla att en högre byggnad vid denna plats inte bara kan harmoniera med Stadshuset utan också förstärka dess betydelse. Med rätt utformning kan en ny signaturbyggnad bidra till en modern tolkning av Stockholms historiska lager och skapa en dialog mellan dåtid och framtid.

Det är hög tid att Stockholm omfamnar en mer dynamisk syn på stadsutveckling och tillåter nya landmärken att utvecklas vid sidan av de historiska, som tillsammans stärker stadens identitet och attraktion.

2. Rivning av Klarabergsviaduktens ena bro och breddning av kajplanet
Eftersom Klarabergsviaduktens förlängning i det s.k. Serafimergenombrottet aldrig kommer att genomföras, anser YIMBY att det bör utredas om den södra av Klarabergsviaduktens broar över kanalen kan rivas. Detta skulle möjliggöra en mer genomgripande omgestaltning av området. Genom att avlägsna en onödig trafikbro kan kajplanet breddas och en tydligare, mer sammanhållen kontakt med vattnet etableras. På så sätt kan en förlängning av Klarabergsgatans icke-bilprioriterade stråk skapas från Sergels torg och västerut, vilket i sin tur frigör mer utrymme för rekreativa ytor, uteserveringar och grönska längs kajen.

Placeringen av den nya bebyggelsen kan i samband med detta flyttas närmare viadukten, med en trottoar mot Stockholm Waterfront och en gata som separerar byggnadskropparna. Detta ökar stadsmässigheten och minskar de visuella och fysiska barriärer som idag hindrar området från att upplevas som en sammanhängande del av innerstaden.

3. Höjden, volymen och blandningen av funktioner i byggnaden
Att föreslå en byggnad om endast nio våningar i detta unika läge är ett tydligt exempel på att potentialen för platsen inte tillvaratas. Med närheten till centralstationen och stadens huvudsakliga kollektivtrafiknav är det svårt att hitta ett bättre läge i Sverige för högre bebyggelse. En högre byggnad bör inte bara innehålla fler arbetsplatser och publika funktioner som restauranger, utsiktsplatser och kulturinslag, utan även bostäder. City är idag i huvudsak arbetsplatsdominerat och behöver mer stadsliv även på kvällar och helger. Genom att tillföra bostäder på denna plats skapas en bättre balans mellan boende, arbete och rekreation, vilket bidrar till ett mer levande och tryggt område dygnet runt.

Platser vid vatten är särskilt lämpade för högre bebyggelse. De unika vyerna mot vattenrummet höjer inte bara det arkitektoniska värdet utan stärker också bilden av Stockholm som en vattennära metropol. Högre byggnader vid vattnet signalerar att staden vågar utnyttja sina mest attraktiva lägen för att skapa urbana landmärken och möter framtidens behov av en tät, klimat- och kollektivtrafikanpassad stadskärna.

4. Trafikstrukturen och koppling till Stockholm Waterfront
Vi välkomnar ambitionen att ersätta Klarasjörampen med en gång- och cykelförbindelse, men ser möjlighet att gå ännu längre. Förutom att riva viaduktens södra bro bör trottoarer och gångstråk anläggas längs Centralbron, kopplade till Stockholm Waterfront Building. Detta skulle överbrygga dagens trafikdominerade barriärer och skapa en mer sammanhängande stadsväv. Genom att ersätta rampstrukturer med promenadstråk, övergångsställen och publika ytor knyts den nya bebyggelsen bättre samman med Waterfront-området och intilliggande stadsdelar.

5. Kajstråket och offentliga rum
Varje meter av frigjord kajyta är värdefull. Genom att skapa en bredare kajpromenad, förse den med sittplatser, grönska och uteserveringar samt integrera den nya gång- och cykelförbindelsen i en övergripande strategi för attraktiva offentliga rum, kan Klara sjö bli ett välbesökt och omtyckt stråk. Detta stärker stadens identitet som en vattennära stad och ökar områdets trivsel och trygghet.

 
6. Modigare och hållbar arkitektur, inklusive vindkomfort
Byggnadens arkitektoniska gestaltning bör vara modigare och mer inspirerande. En högre byggnad av hög arkitektonisk kvalitet kan förstärka stadens identitet och bli en symbol för vår samtid. Att området berör riksintresset för kulturmiljövård behöver inte hindra en djärvare arkitektur – snarare kan en kvalitativt gestaltad, högre byggnad berika stadsbilden och skapa en konstruktiv spänning mellan nytt och gammalt.

Samtidigt bör byggnadens utformning beakta vindförhållandena vid markplan. Erfarenheter från andra höga byggnader i Stockholm, exempelvis Norra Tornen i Hagastaden, visar att otillräcklig hänsyn till vindförhållanden kan leda till obehagliga kastvindar. För att minska nedåtgående vindströmmar bör man överväga:
  • Vindavvisande element såsom markiser, baldakiner eller utskjutande takdelar för att bryta nedåtriktade vindar innan de når marknivå.
  • Terrasser och avsatser på olika höjder som kan störa vindflödet och förhindra att starka vindar kanaliseras ned mot gatan.
  • Grönska och vegetation nära fasaderna för att skapa naturliga vindskydd och samtidigt bidra till en mer inbjudande stadsbild.


Dessa åtgärder förbättrar både vindkomforten och den övergripande trivseln i stadsrummet, vilket är avgörande för att markplanet ska bli en välfungerande mötesplats för människor.

7. Småskalig variation i markplanet, gröna tak, kopplingar, volymvariation och utsiktsmöjligheter
Utöver de tidigare framförda synpunkterna vill YIMBY betona att arkitektoniska skisser idag visar på en storskalighet i fasaderna som inte nödvändigtvis skapar det attraktiva stadsrum vi eftersträvar. För att säkerställa ett levande och varierat utbud av verksamheter bör markplanet utformas mer småskaligt, med plats för flera olika verksamheter, butiker och restauranger. Detta ökar chansen att området blir både dynamiskt och inbjudande för stadens invånare och besökare under dygnets alla timmar.

Att integrera grönska i form av exempelvis gröna tak kan förbättra stadsmiljön och bidra till ett mer inbjudande helhetsintryck, samtidigt som det ligger i linje med stadens övergripande hållbarhetsambitioner. Vidare kan en variation i volymer, fasadmaterial och arkitektoniska uttryck ge ett mer komplext och intressant stadsrum, som bättre knyter an till omgivande stadsdelar och pågående utvecklingsprojekt.

Slutligen bör möjligheten att erbjuda allmänheten tillgång till utsiktsplatser eller publika takterrasser beaktas. Detta skulle ge stadens invånare och besökare en ny dimension av stadsupplevelsen, stärka platsens attraktionskraft och bidra till att göra området till en verklig tillgång för hela Stockholm.

 
Slutsats
YIMBY Stockholm avstyrker planen i dess nuvarande form då den inte tar vara på den enorma potential som denna plats erbjuder. Genom att utnyttja faktumet att Serafimergenombrottet aldrig blev av och riva viaduktens södra bro, höja byggnadens volym och arkitektoniska ambition, planera in bostäder samt skapa sammanhängande, attraktiva stråk mot vattnet kan denna del av innerstaden bli ett ledande exempel på modig, hållbar och vattennära stadsutveckling.

Vi uppmanar stadsbyggnadskontoret och stadens beslutsfattare att åter omfamna den framåtblickande attityd som en gång möjliggjorde projekt som Stadshuset och Kungstornen. Låt oss åter våga bygga stad i toppklass, vid vattnet och på höjden, och därigenom säkra Stockholms position som en modern och dynamisk huvudstad för kommande generationer.