Printout from www.yimby.se
....

YIMBY lämnar in yttrande om Detaljplan för del av Norrmalm 4:41 i stadsdelen Norrmalm.

 
YIMBY har lämnat in ett yttrande om Detaljplan för del av Norrmalm 4:41 i stadsdelen Norrmalm.
Du kan läsa vårt yttrande som PDF här
.
Plandokumenten kan läsas här
.

Yttrande över detaljplan för del av Norrmalm 4:41
- "Klara City View"



Bild från plandokumenten
Bild från plandokumenten

YIMBY Stockholm lämnar härmed sitt yttrande över förslaget till detaljplan för del av Norrmalm 4:41. Vi anser att området har potential att bli en central del av Stockholms framtida utveckling och välkomnar ambitionerna att förbättra tillgängligheten, stadsmiljön och stärka kopplingen till stadens vattenrum. Vi noterar även att våra synpunkter delvis sammanfaller med och delvis kontrasterar mot Skönhetsrådets yttrande, men syftar i grunden till att uppnå en mer attraktiv, hållbar och levande innerstad.

Vi ser positivt på att den överdimensionerade trafikstrukturen ifrågasätts, liksom att gång- och cykeltrafik samt publika verksamheter lyfts fram. Dessa åtgärder kan bidra till en mer dynamisk och sammanhållen stadsmiljö vid Klara sjö.

Trots detta avstyrker vi planen i dess nuvarande form, eftersom den inte utnyttjar platsens exceptionella förutsättningar fullt ut. Byggnadens höjd på endast nio våningar framstår som anmärkningsvärt låg och missar en närmast självskriven möjlighet att utnyttja detta unika läge optimalt. Med tanke på närheten till Stockholms centralstation, det omgivande kollektivtrafikutbudet och den centrala positionen i stadens kärna hade en betydligt högre exploatering kunnat markera platsens betydelse på ett helt annat sätt. Här finns en unik chans att skapa en modern signaturbyggnad som, likt Stadshuset och Kungstornen en gång gjorde, kan markera vår tids visionära och djärva stadsutveckling. Genom historien har Stockholm vågat introducera banbrytande former och höjder i stadsbilden, och denna tradition bör återupplivas.

Samtidigt vill vi framhålla att riksintresset för kulturmiljövård inte bör tolkas som ett direkt hinder mot nyskapande och höjd. Idag finns en tendens att hantera riksintresset alltför begränsande, vilket riskerar att hämma stadens naturliga utveckling och förnyelse. Istället för att se riksintresset som en broms mot djärva grepp bör man tolka det mer dynamiskt. En väl genomförd, högre och arkitektoniskt stark bebyggelse kan fördjupa dialogen mellan stadens historiska lager och dess framtid, och därigenom förstärka Stockholms identitet som en stad som respekterar sitt förflutna men samtidigt vågar blicka framåt.

1. Utmaning av inskränkta perspektiv
Konsekvensanalysen för kulturmiljövården gör problematiska och subjektiva påståenden om att en högre byggnad vid Klara sjö skulle "konkurrera" med Stadshuset och "störa balansen" i Stockholms stadssilhuett. Detta konservativa perspektiv har gång på gång visat sig hämma stadens utveckling. Vi vill kraftfullt ifrågasätta denna ståndpunkt och framhålla att en högre byggnad vid denna plats inte bara kan harmoniera med Stadshuset utan också förstärka dess betydelse. Med rätt utformning kan en ny signaturbyggnad bidra till en modern tolkning av Stockholms historiska lager och skapa en dialog mellan dåtid och framtid.

Det är hög tid att Stockholm omfamnar en mer dynamisk syn på stadsutveckling och tillåter nya landmärken att utvecklas vid sidan av de historiska, som tillsammans stärker stadens identitet och attraktion.

2. Rivning av Klarabergsviaduktens ena bro och breddning av kajplanet
Eftersom Klarabergsviaduktens förlängning i det s.k. Serafimergenombrottet aldrig kommer att genomföras, anser YIMBY att det bör utredas om den södra av Klarabergsviaduktens broar över kanalen kan rivas. Detta skulle möjliggöra en mer genomgripande omgestaltning av området. Genom att avlägsna en onödig trafikbro kan kajplanet breddas och en tydligare, mer sammanhållen kontakt med vattnet etableras. På så sätt kan en förlängning av Klarabergsgatans icke-bilprioriterade stråk skapas från Sergels torg och västerut, vilket i sin tur frigör mer utrymme för rekreativa ytor, uteserveringar och grönska längs kajen.

Placeringen av den nya bebyggelsen kan i samband med detta flyttas närmare viadukten, med en trottoar mot Stockholm Waterfront och en gata som separerar byggnadskropparna. Detta ökar stadsmässigheten och minskar de visuella och fysiska barriärer som idag hindrar området från att upplevas som en sammanhängande del av innerstaden.

3. Höjden, volymen och blandningen av funktioner i byggnaden
Att föreslå en byggnad om endast nio våningar i detta unika läge är ett tydligt exempel på att potentialen för platsen inte tillvaratas. Med närheten till centralstationen och stadens huvudsakliga kollektivtrafiknav är det svårt att hitta ett bättre läge i Sverige för högre bebyggelse. En högre byggnad bör inte bara innehålla fler arbetsplatser och publika funktioner som restauranger, utsiktsplatser och kulturinslag, utan även bostäder. City är idag i huvudsak arbetsplatsdominerat och behöver mer stadsliv även på kvällar och helger. Genom att tillföra bostäder på denna plats skapas en bättre balans mellan boende, arbete och rekreation, vilket bidrar till ett mer levande och tryggt område dygnet runt.

Platser vid vatten är särskilt lämpade för högre bebyggelse. De unika vyerna mot vattenrummet höjer inte bara det arkitektoniska värdet utan stärker också bilden av Stockholm som en vattennära metropol. Högre byggnader vid vattnet signalerar att staden vågar utnyttja sina mest attraktiva lägen för att skapa urbana landmärken och möter framtidens behov av en tät, klimat- och kollektivtrafikanpassad stadskärna.

4. Trafikstrukturen och koppling till Stockholm Waterfront
Vi välkomnar ambitionen att ersätta Klarasjörampen med en gång- och cykelförbindelse, men ser möjlighet att gå ännu längre. Förutom att riva viaduktens södra bro bör trottoarer och gångstråk anläggas längs Centralbron, kopplade till Stockholm Waterfront Building. Detta skulle överbrygga dagens trafikdominerade barriärer och skapa en mer sammanhängande stadsväv. Genom att ersätta rampstrukturer med promenadstråk, övergångsställen och publika ytor knyts den nya bebyggelsen bättre samman med Waterfront-området och intilliggande stadsdelar.

5. Kajstråket och offentliga rum
Varje meter av frigjord kajyta är värdefull. Genom att skapa en bredare kajpromenad, förse den med sittplatser, grönska och uteserveringar samt integrera den nya gång- och cykelförbindelsen i en övergripande strategi för attraktiva offentliga rum, kan Klara sjö bli ett välbesökt och omtyckt stråk. Detta stärker stadens identitet som en vattennära stad och ökar områdets trivsel och trygghet.

 
6. Modigare och hållbar arkitektur, inklusive vindkomfort
Byggnadens arkitektoniska gestaltning bör vara modigare och mer inspirerande. En högre byggnad av hög arkitektonisk kvalitet kan förstärka stadens identitet och bli en symbol för vår samtid. Att området berör riksintresset för kulturmiljövård behöver inte hindra en djärvare arkitektur – snarare kan en kvalitativt gestaltad, högre byggnad berika stadsbilden och skapa en konstruktiv spänning mellan nytt och gammalt.

Samtidigt bör byggnadens utformning beakta vindförhållandena vid markplan. Erfarenheter från andra höga byggnader i Stockholm, exempelvis Norra Tornen i Hagastaden, visar att otillräcklig hänsyn till vindförhållanden kan leda till obehagliga kastvindar. För att minska nedåtgående vindströmmar bör man överväga:
  • Vindavvisande element såsom markiser, baldakiner eller utskjutande takdelar för att bryta nedåtriktade vindar innan de når marknivå.
  • Terrasser och avsatser på olika höjder som kan störa vindflödet och förhindra att starka vindar kanaliseras ned mot gatan.
  • Grönska och vegetation nära fasaderna för att skapa naturliga vindskydd och samtidigt bidra till en mer inbjudande stadsbild.


Dessa åtgärder förbättrar både vindkomforten och den övergripande trivseln i stadsrummet, vilket är avgörande för att markplanet ska bli en välfungerande mötesplats för människor.

7. Småskalig variation i markplanet, gröna tak, kopplingar, volymvariation och utsiktsmöjligheter
Utöver de tidigare framförda synpunkterna vill YIMBY betona att arkitektoniska skisser idag visar på en storskalighet i fasaderna som inte nödvändigtvis skapar det attraktiva stadsrum vi eftersträvar. För att säkerställa ett levande och varierat utbud av verksamheter bör markplanet utformas mer småskaligt, med plats för flera olika verksamheter, butiker och restauranger. Detta ökar chansen att området blir både dynamiskt och inbjudande för stadens invånare och besökare under dygnets alla timmar.

Att integrera grönska i form av exempelvis gröna tak kan förbättra stadsmiljön och bidra till ett mer inbjudande helhetsintryck, samtidigt som det ligger i linje med stadens övergripande hållbarhetsambitioner. Vidare kan en variation i volymer, fasadmaterial och arkitektoniska uttryck ge ett mer komplext och intressant stadsrum, som bättre knyter an till omgivande stadsdelar och pågående utvecklingsprojekt.

Slutligen bör möjligheten att erbjuda allmänheten tillgång till utsiktsplatser eller publika takterrasser beaktas. Detta skulle ge stadens invånare och besökare en ny dimension av stadsupplevelsen, stärka platsens attraktionskraft och bidra till att göra området till en verklig tillgång för hela Stockholm.

 
Slutsats
YIMBY Stockholm avstyrker planen i dess nuvarande form då den inte tar vara på den enorma potential som denna plats erbjuder. Genom att utnyttja faktumet att Serafimergenombrottet aldrig blev av och riva viaduktens södra bro, höja byggnadens volym och arkitektoniska ambition, planera in bostäder samt skapa sammanhängande, attraktiva stråk mot vattnet kan denna del av innerstaden bli ett ledande exempel på modig, hållbar och vattennära stadsutveckling.

Vi uppmanar stadsbyggnadskontoret och stadens beslutsfattare att åter omfamna den framåtblickande attityd som en gång möjliggjorde projekt som Stadshuset och Kungstornen. Låt oss åter våga bygga stad i toppklass, vid vattnet och på höjden, och därigenom säkra Stockholms position som en modern och dynamisk huvudstad för kommande generationer.
Join YIMBY Stockholm
Write a comment:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Name:

Email:

 (not publicly visible)

Homepage:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Comments:
 0
Eric_S (February 11 20:13):
Bra yttrande!

Det enda jag har att tillägga, som ligger utanför vad som yttrandet berör. Är att man skulle kunna tänka sig vara än mer offensiv om man går på det framtida förslaget ifrån Spacescape att strypa av Centralbron https:​/​/​www.​spacescape.​se/​superlines-​kommer-​omvandla-​s.​.​ och (vilket de inte lyfter) därmed kan låta Klarastrandsleden somna in.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:


If you support our ideas, join YIMBY Stockholm:s 9594 members. It only takes a minute and costs nothing.

Förbundet för Ekoparken: Fler kullar, färre hem - och Central Park som avskräckande exempel?

Från trafikslum till levande stadsdel

Det är ingen hemlighet att Östra Hagastaden idag präglas av en överväldigande dominans av trafik och asfaltsyta. Men den aktuella detaljplanen, med sin tydliga vision om en levande stadsdel, erbjuder en transformation som Stockholm så väl behöver. Genom att införa en mix av bostäder, arbetsplatser, skolor och offentliga rum skapas en plats där människor kan bo, arbeta och umgås – en modern stadsdel som både främjar social hållbarhet och minskar bilberoendet genom förbättrade gång- och cykelvägar samt goda kollektivtrafikförbindelser.

Planen har dessutom en praktisk och beprövad finansieringsmodell: genom markanvisningar ges byggaktörer möjlighet att investera i området, vilket säkerställer att projektet inte bara är en dröm om en bättre framtid, utan också en verklighet med ekonomiskt stöd. Denna modell står i stark kontrast till Förbundets förslag, som mer handlar om nostalgiska idéer än om verkliga, genomförbara lösningar.


Förbundet för ekoparkens förslag får vi anta (bilden genererad med AI). Säkert vackert, men knappast vad som behövs i ett centralt och kollektivtrafiknära läge i Sveriges huvudstad.

Central Park-skräcken: När en av världens mest älskade parker används som ett avskräckande exempel

I den märkliga värld där stadsutveckling alltid är ett hot och där förändring är något att frukta, har kritikerna nu lyft fram ett nytt "problem" med planen för Östra Hagastaden: den riskerar att få området att kännas som Central Park. Ja, ni läste rätt. Central Park, en av världens mest älskade och ikoniska stadsparker, används här som något slags avskräckande exempel.

Det är svårt att inte skratta åt absurditeten i detta argument. Central Park är en av världens mest framgångsrika kombinationer av urban täthet och grönska. Höga byggnader ramar in parken och förstärker den, istället för att förminska dess betydelse. Om vi i Stockholm lyckades skapa något som ens påminner om Central Park vore det en enorm vinst för staden, inte en katastrof.

Men här är vi alltså – i en debatt där vi förväntas tycka att en stadsdel som kan få en tydlig gräns mellan tät blandstad och grönska är något negativt. Det här säger mer om Förbundet för Ekoparkens inställning än om själva projektet. För oss i YIMBY är det dock glasklart: om resultatet av den aktuella planen innebär att vi får en skarp och tydlig gräns mellan en tät, dynamisk blandstad och Hagaparkens gröna landskap, då är det precis vad Stockholm behöver.

Förslaget från Ekoparkens vänner: Historiska kullar och flyttat Nobel Center

I sitt överklagande föreslår Förbundet för Ekoparken att vi istället ska "återskapa historiska gröna kullar" i området.

Tanken är att istället för att bygga en modern blandstad ska vi alltså bygga gröna kullar, en gångväg och – Nobel Center?

Ja, precis. I en oväntad twist i den här debatten vill Förbundet dessutom att Nobel Center, som redan är långt inne i planeringsfasen för sin plats vid Stadsgårdskajen, istället ska placeras bland deras "historiska gröna kullar". De menar att detta skulle skapa en "väldigt fin entré" till Hagaparken, komplett med ett kafé, en motionshall med omklädningsrum och bastu.

Det är svårt att förstå hur detta hänger ihop. Hur exakt passar Nobel Center in i denna vision av grönskande kullar? Förbundet brukar argumentera för att bevara området, men nu vill de plötsligt placera ett stort, nytt hus där – samtidigt som de motsätter sig de nya byggnaderna i den faktiska detaljplanen?

Och varför skulle vi överhuvudtaget flytta Nobel Center från Stadsgårdskajen, en plats som redan är bestämd och lång inne i planeringsfasen? Nobel Center är redan planerat och finansierat, och det känns som ett hopplöst försök att blanda in en annan långbänk i en debatt där den inte hör hemma.

Det hela visar ännu en gång på hur inkonsekvent och verklighetsfrånvänd motståndet mot Östra Hagastaden är. Det handlar inte om att ta fram ett genomförbart alternativ – det handlar om att stoppa utvecklingen till varje pris.

Slutsats: Bygg för framtiden, inte för fantasin

Stockholm står inför en unik möjlighet att omvandla ett nuvarande trafikdominerat område till en levande, hållbar stadsdel. Det är en chans att skapa fler bostäder, förbättra stadsbilden och minska bilberoendet – allt med en genomtänkt finansieringsmodell som bygger på markanvisningar och investeringar från byggaktörer.

Förbundet för Ekoparken och deras allierade försöker istället bromsa denna utveckling med nostalgiska idéer om att "återskapa historiska gröna kullar" och lyckas använda Central Park som ett varnande exempel.. Men om vi får en tydlig gräns mellan tät stad och grönska - en stadsdel där människor kan bo och arbeta i direkt anslutning till en av Europas största stadsparker - är det en enorm vinst för Stockholm. Låt oss därför lägga bakåtsträvandet åt sidan och satsa på att bygga den stad för framtiden som vi alla förtjänar.


Nytt hotell på Vasagatan 22
January 19 2024 14:08 by Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
October 31 2023 11:28 by Mårten Landström
Tumba Centrum
October 31 2023 11:25 by Mårten Landström

Förbundet för Ekoparken: Fler kullar, färre hem - och Central Park som avskräckande exempel?

Från trafikslum till levande stadsdel

Det är ingen hemlighet att Östra Hagastaden idag präglas av en överväldigande dominans av trafik och asfaltsyta. Men den aktuella detaljplanen, med sin tydliga vision om en levande stadsdel, erbjuder en transformation som Stockholm så väl behöver. Genom att införa en mix av bostäder, arbetsplatser, skolor och offentliga rum skapas en plats där människor kan bo, arbeta och umgås – en modern stadsdel som både främjar social hållbarhet och minskar bilberoendet genom förbättrade gång- och cykelvägar samt goda kollektivtrafikförbindelser.

Planen har dessutom en praktisk och beprövad finansieringsmodell: genom markanvisningar ges byggaktörer möjlighet att investera i området, vilket säkerställer att projektet inte bara är en dröm om en bättre framtid, utan också en verklighet med ekonomiskt stöd. Denna modell står i stark kontrast till Förbundets förslag, som mer handlar om nostalgiska idéer än om verkliga, genomförbara lösningar.


Förbundet för ekoparkens förslag får vi anta (bilden genererad med AI). Säkert vackert, men knappast vad som behövs i ett centralt och kollektivtrafiknära läge i Sveriges huvudstad.

Central Park-skräcken: När en av världens mest älskade parker används som ett avskräckande exempel

I den märkliga värld där stadsutveckling alltid är ett hot och där förändring är något att frukta, har kritikerna nu lyft fram ett nytt "problem" med planen för Östra Hagastaden: den riskerar att få området att kännas som Central Park. Ja, ni läste rätt. Central Park, en av världens mest älskade och ikoniska stadsparker, används här som något slags avskräckande exempel.

Det är svårt att inte skratta åt absurditeten i detta argument. Central Park är en av världens mest framgångsrika kombinationer av urban täthet och grönska. Höga byggnader ramar in parken och förstärker den, istället för att förminska dess betydelse. Om vi i Stockholm lyckades skapa något som ens påminner om Central Park vore det en enorm vinst för staden, inte en katastrof.

Men här är vi alltså – i en debatt där vi förväntas tycka att en stadsdel som kan få en tydlig gräns mellan tät blandstad och grönska är något negativt. Det här säger mer om Förbundet för Ekoparkens inställning än om själva projektet. För oss i YIMBY är det dock glasklart: om resultatet av den aktuella planen innebär att vi får en skarp och tydlig gräns mellan en tät, dynamisk blandstad och Hagaparkens gröna landskap, då är det precis vad Stockholm behöver.

Förslaget från Ekoparkens vänner: Historiska kullar och flyttat Nobel Center

I sitt överklagande föreslår Förbundet för Ekoparken att vi istället ska "återskapa historiska gröna kullar" i området.

Tanken är att istället för att bygga en modern blandstad ska vi alltså bygga gröna kullar, en gångväg och – Nobel Center?

Ja, precis. I en oväntad twist i den här debatten vill Förbundet dessutom att Nobel Center, som redan är långt inne i planeringsfasen för sin plats vid Stadsgårdskajen, istället ska placeras bland deras "historiska gröna kullar". De menar att detta skulle skapa en "väldigt fin entré" till Hagaparken, komplett med ett kafé, en motionshall med omklädningsrum och bastu.

Det är svårt att förstå hur detta hänger ihop. Hur exakt passar Nobel Center in i denna vision av grönskande kullar? Förbundet brukar argumentera för att bevara området, men nu vill de plötsligt placera ett stort, nytt hus där – samtidigt som de motsätter sig de nya byggnaderna i den faktiska detaljplanen?

Och varför skulle vi överhuvudtaget flytta Nobel Center från Stadsgårdskajen, en plats som redan är bestämd och lång inne i planeringsfasen? Nobel Center är redan planerat och finansierat, och det känns som ett hopplöst försök att blanda in en annan långbänk i en debatt där den inte hör hemma.

Det hela visar ännu en gång på hur inkonsekvent och verklighetsfrånvänd motståndet mot Östra Hagastaden är. Det handlar inte om att ta fram ett genomförbart alternativ – det handlar om att stoppa utvecklingen till varje pris.

Slutsats: Bygg för framtiden, inte för fantasin

Stockholm står inför en unik möjlighet att omvandla ett nuvarande trafikdominerat område till en levande, hållbar stadsdel. Det är en chans att skapa fler bostäder, förbättra stadsbilden och minska bilberoendet – allt med en genomtänkt finansieringsmodell som bygger på markanvisningar och investeringar från byggaktörer.

Förbundet för Ekoparken och deras allierade försöker istället bromsa denna utveckling med nostalgiska idéer om att "återskapa historiska gröna kullar" och lyckas använda Central Park som ett varnande exempel.. Men om vi får en tydlig gräns mellan tät stad och grönska - en stadsdel där människor kan bo och arbeta i direkt anslutning till en av Europas största stadsparker - är det en enorm vinst för Stockholm. Låt oss därför lägga bakåtsträvandet åt sidan och satsa på att bygga den stad för framtiden som vi alla förtjänar.


Från trafikslum till levande stadsdel

Det är ingen hemlighet att Östra Hagastaden idag präglas av en överväldigande dominans av trafik och asfaltsyta. Men den aktuella detaljplanen, med sin tydliga vision om en levande stadsdel, erbjuder en transformation som Stockholm så väl behöver. Genom att införa en mix av bostäder, arbetsplatser, skolor och offentliga rum skapas en plats där människor kan bo, arbeta och umgås – en modern stadsdel som både främjar social hållbarhet och minskar bilberoendet genom förbättrade gång- och cykelvägar samt goda kollektivtrafikförbindelser.

Planen har dessutom en praktisk och beprövad finansieringsmodell: genom markanvisningar ges byggaktörer möjlighet att investera i området, vilket säkerställer att projektet inte bara är en dröm om en bättre framtid, utan också en verklighet med ekonomiskt stöd. Denna modell står i stark kontrast till Förbundets förslag, som mer handlar om nostalgiska idéer än om verkliga, genomförbara lösningar.


Förbundet för ekoparkens förslag får vi anta (bilden genererad med AI). Säkert vackert, men knappast vad som behövs i ett centralt och kollektivtrafiknära läge i Sveriges huvudstad.

Central Park-skräcken: När en av världens mest älskade parker används som ett avskräckande exempel

I den märkliga värld där stadsutveckling alltid är ett hot och där förändring är något att frukta, har kritikerna nu lyft fram ett nytt "problem" med planen för Östra Hagastaden: den riskerar att få området att kännas som Central Park. Ja, ni läste rätt. Central Park, en av världens mest älskade och ikoniska stadsparker, används här som något slags avskräckande exempel.

Det är svårt att inte skratta åt absurditeten i detta argument. Central Park är en av världens mest framgångsrika kombinationer av urban täthet och grönska. Höga byggnader ramar in parken och förstärker den, istället för att förminska dess betydelse. Om vi i Stockholm lyckades skapa något som ens påminner om Central Park vore det en enorm vinst för staden, inte en katastrof.

Men här är vi alltså – i en debatt där vi förväntas tycka att en stadsdel som kan få en tydlig gräns mellan tät blandstad och grönska är något negativt. Det här säger mer om Förbundet för Ekoparkens inställning än om själva projektet. För oss i YIMBY är det dock glasklart: om resultatet av den aktuella planen innebär att vi får en skarp och tydlig gräns mellan en tät, dynamisk blandstad och Hagaparkens gröna landskap, då är det precis vad Stockholm behöver.

Förslaget från Ekoparkens vänner: Historiska kullar och flyttat Nobel Center

I sitt överklagande föreslår Förbundet för Ekoparken att vi istället ska "återskapa historiska gröna kullar" i området.

Tanken är att istället för att bygga en modern blandstad ska vi alltså bygga gröna kullar, en gångväg och – Nobel Center?

Ja, precis. I en oväntad twist i den här debatten vill Förbundet dessutom att Nobel Center, som redan är långt inne i planeringsfasen för sin plats vid Stadsgårdskajen, istället ska placeras bland deras "historiska gröna kullar". De menar att detta skulle skapa en "väldigt fin entré" till Hagaparken, komplett med ett kafé, en motionshall med omklädningsrum och bastu.

Det är svårt att förstå hur detta hänger ihop. Hur exakt passar Nobel Center in i denna vision av grönskande kullar? Förbundet brukar argumentera för att bevara området, men nu vill de plötsligt placera ett stort, nytt hus där – samtidigt som de motsätter sig de nya byggnaderna i den faktiska detaljplanen?

Och varför skulle vi överhuvudtaget flytta Nobel Center från Stadsgårdskajen, en plats som redan är bestämd och lång inne i planeringsfasen? Nobel Center är redan planerat och finansierat, och det känns som ett hopplöst försök att blanda in en annan långbänk i en debatt där den inte hör hemma.

Det hela visar ännu en gång på hur inkonsekvent och verklighetsfrånvänd motståndet mot Östra Hagastaden är. Det handlar inte om att ta fram ett genomförbart alternativ – det handlar om att stoppa utvecklingen till varje pris.

Slutsats: Bygg för framtiden, inte för fantasin

Stockholm står inför en unik möjlighet att omvandla ett nuvarande trafikdominerat område till en levande, hållbar stadsdel. Det är en chans att skapa fler bostäder, förbättra stadsbilden och minska bilberoendet – allt med en genomtänkt finansieringsmodell som bygger på markanvisningar och investeringar från byggaktörer.

Förbundet för Ekoparken och deras allierade försöker istället bromsa denna utveckling med nostalgiska idéer om att "återskapa historiska gröna kullar" och lyckas använda Central Park som ett varnande exempel.. Men om vi får en tydlig gräns mellan tät stad och grönska - en stadsdel där människor kan bo och arbeta i direkt anslutning till en av Europas största stadsparker - är det en enorm vinst för Stockholm. Låt oss därför lägga bakåtsträvandet åt sidan och satsa på att bygga den stad för framtiden som vi alla förtjänar.