Printout from www.yimby.se

....
På fastlandssidan finns en motsvarande enklav som även den blir instängd av den nya motorvägsringen, Tingstadstunneln - Marieholmstunneln - E45, som är i princip nästan identiskt nyttjad. Den ligger dessutom på gångavstånd från Gamlestadens station (det finns dock ingen direkt gångväg idag utan man måste runda motorvägsspagettin).

Det här borde vara bilistens drömområde, i alla fall den i Tingstad då den har på och avfartsramper rätt in i området. Området i Tingstad är inte helt olikt Gårda som ochså är isolerat från stan med väldigt god motorvägskoppling. Delen på fastlandet har idag bara en genomfartsgata som kommer från stan i ena änden och sitter ihop med E45 en bit norr ut, så dit är det lite svårare att ta sig.

Skulle man nyttja de här två områdena hyfsat ordentligt med bostäder längs älvkanten och höge kontorsbyggnader längs motorvägarna så skulle man med lätthet kunna få in ca 4000 boende och ca 8000 arbetsplatser. Det skulle motsvara ett e-tal på ca 1,4 vilket inte är speciellt högt.

De här två enklaverna vore värda ett litet experiment där man utfärdar en väldigt generell detaljplan för hela området som tillåter ickestörande verksamhet utan höjdbegränsning och se vad som händer. Man kan till och med tillåta nya broar över älven så länge de kan släppa igenom vänertrafiken.

[infobox]Anders Bäck publicerar små funderingar på sin blog. Den här gången har han funderat lite över ett väldigt underutnyttjat område i strukturen inte helt olikt Gårda inte långt från centrum som spås få ett nytt liv tack vare Marieholmstunneln. Texten är först publicerad 11 maj 2021 på Mina små funderingar[/infobox]

[infobox]Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]