Printout from www.yimby.se
....

Dags för en stadsminister?

Map
Sammanfattning

Många talar om bristen på bostadspolitiken, det är värre än så. Sverige saknar en samlad politik för våra städers utveckling. Vi har en landsbygdsminister. Kanske dags för en stadsminister? Hur ser framtidens stad ut och vilka utmaningar behöver framtidens städer hantera?

Beskrivning

Många talar om bristen på bostadspolitiken, det är värre än så. Sverige saknar en samlad politik för våra städers utveckling. Vi har en landsbygdsminister. Kanske dags för en stadsminister? För det är i staden det händer. Nya idéer och kunskaper uppstår där människor möts. I staden sker utveckling och tillväxt. Nya arbetstillfällen skapas som gynnar hela Sverige. I staden kan förutsättningar skapas för ett hållbart och tolerant samhälle. De städer som prövar, försöker, orkar och kan lyssna är framtidens vinnare! Men har politikerna och stadens aktörer verktygen, viljan eller kunskapen? Hur ser framtidens stad ut och vilka utmaningar behöver framtidens städer hantera? Möt Sveriges Arkitekter och aktörer från Malmö, Göteborg, Stockholm och Helsingborg i ett samtal om planering och arkitektur för framtidens städer!

Arrangör: Sveriges Arkitekter
Evenemangstyp: Seminarium & mingel
Ämne: Byggande, Infrastruktur
Medverkande: Björn Siesjö, stadsarkitekt, Göteborgs stad. Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Malmö stad. Tomas Rudin, oppositionsborgarråd för (S) i Stockholm vice ordförande för stadsbyggnadsnämnden, Stockholm stad. Ola Andersson, arkitekt författare och debattör. Kristoffer Nilsson, arkitekt med inriktning på samhällsplanering, Helsingborgs stad. Laila Strunke, förbundsordförande, Sveriges Arkitekter. Catherina Fored, förbundsdirektör, Sveriges Arkitekter.
Förtäring: Ja

Mer information: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/9693

Date and time: July 5 2012 15:00 - 16:30
Location: Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1
City: Visby
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:


If you support our ideas, join YIMBY Stockholm:s 8608 members. It only takes a minute and costs nothing.

Att korsa Rubicon över Götaälvbron

Medan ett 10.000-tal klimatdemonstranter hade sitt Woodstock-moment på Gustaf Adolfs Torg, gick tankarna kanske snarare till filmen Falling Down för alla de som fastnat i trafiken.

 

Den oväntat stora uppslutningen till demonstrationen orsakade stora störningar, och i kombination med att en buss fått motorhaveri på Götaälvbron lamslogs kollektivtrafiken helt i centrala staden. Göteborgs-Posten rapporterade om hur 18 linjer påverkades av kraftiga förseningar, och SVT VÄST om hur ett antal linjer på Hisingen helt dragits in. Spårvagnar och bussar stod i kö bort mot Vågmästareplatsen. Gång- och cykelbanorna från Hjalmar Brantingsplatsen var fulla av fotgängare, som övergett fordonen när de väl fått tillåtelse att kliva av.

 

Jag skulle egentligen tagit cykeln över Marieholmsbron, men lät den stå kvar på jobbet i tron om att kunna undslippa regnet. (klicka för att förstora)

 

Här någonstans bestämde jag mig för att gå hem till Kålltorp. (klicka för att förstora)

 

Från gångbron vid Lilla Bommen. (klicka för att förstora)

 

Om ungefär 1,5 år står den nya Hisingsbron färdig. Det ser riktigt bra ut, och förhoppningsvis fastnar den inte i öppet läge som den befintliga gjorde under värmeböljan 2018. Illustration: TMWR (klicka för att förstora)

 

Men som bekant kommer den nuvarande Götaälvbron att rivas, precis som den äldre Hisingsbron i slutet av 60-talet, vilket gör att sårbarheten i systemet bibehålls. Med fler broar skulle riskerna spridas, och varje enskild broöppning (eller haveri) blir på så vis en mindre dramatiskt upplevelse. Illustration: Dissing Weitling Architecture (klicka för att förstora)

 

 Hisingsbron 1921. Hundra år senare kommer vi fortfarande bara att ha en central broförbindelse över älven. Bildkälla: Carlotta (klicka för att förstora)

 

Här illustreras om Göteborg hade broar över älven med samma medelavstånd som i London över Themsen (750 meter). Bild: Erik Linn

 

För att staden på allvar skall kunna knytas ihop – och trafikkaos minimeras – måste vi få till fler centrala älvförbindelser.


Att korsa Rubicon över Götaälvbron

Medan ett 10.000-tal klimatdemonstranter hade sitt Woodstock-moment på Gustaf Adolfs Torg, gick tankarna kanske snarare till filmen Falling Down för alla de som fastnat i trafiken.

 

Den oväntat stora uppslutningen till demonstrationen orsakade stora störningar, och i kombination med att en buss fått motorhaveri på Götaälvbron lamslogs kollektivtrafiken helt i centrala staden. Göteborgs-Posten rapporterade om hur 18 linjer påverkades av kraftiga förseningar, och SVT VÄST om hur ett antal linjer på Hisingen helt dragits in. Spårvagnar och bussar stod i kö bort mot Vågmästareplatsen. Gång- och cykelbanorna från Hjalmar Brantingsplatsen var fulla av fotgängare, som övergett fordonen när de väl fått tillåtelse att kliva av.

 

Jag skulle egentligen tagit cykeln över Marieholmsbron, men lät den stå kvar på jobbet i tron om att kunna undslippa regnet. (klicka för att förstora)

 

Här någonstans bestämde jag mig för att gå hem till Kålltorp. (klicka för att förstora)

 

Från gångbron vid Lilla Bommen. (klicka för att förstora)

 

Om ungefär 1,5 år står den nya Hisingsbron färdig. Det ser riktigt bra ut, och förhoppningsvis fastnar den inte i öppet läge som den befintliga gjorde under värmeböljan 2018. Illustration: TMWR (klicka för att förstora)

 

Men som bekant kommer den nuvarande Götaälvbron att rivas, precis som den äldre Hisingsbron i slutet av 60-talet, vilket gör att sårbarheten i systemet bibehålls. Med fler broar skulle riskerna spridas, och varje enskild broöppning (eller haveri) blir på så vis en mindre dramatiskt upplevelse. Illustration: Dissing Weitling Architecture (klicka för att förstora)

 

 Hisingsbron 1921. Hundra år senare kommer vi fortfarande bara att ha en central broförbindelse över älven. Bildkälla: Carlotta (klicka för att förstora)

 

Här illustreras om Göteborg hade broar över älven med samma medelavstånd som i London över Themsen (750 meter). Bild: Erik Linn

 

För att staden på allvar skall kunna knytas ihop – och trafikkaos minimeras – måste vi få till fler centrala älvförbindelser.


Medan ett 10.000-tal klimatdemonstranter hade sitt Woodstock-moment på Gustaf Adolfs Torg, gick tankarna kanske snarare till filmen Falling Down för alla de som fastnat i trafiken.

 

Den oväntat stora uppslutningen till demonstrationen orsakade stora störningar, och i kombination med att en buss fått motorhaveri på Götaälvbron lamslogs kollektivtrafiken helt i centrala staden. Göteborgs-Posten rapporterade om hur 18 linjer påverkades av kraftiga förseningar, och SVT VÄST om hur ett antal linjer på Hisingen helt dragits in. Spårvagnar och bussar stod i kö bort mot Vågmästareplatsen. Gång- och cykelbanorna från Hjalmar Brantingsplatsen var fulla av fotgängare, som övergett fordonen när de väl fått tillåtelse att kliva av.

 

Jag skulle egentligen tagit cykeln över Marieholmsbron, men lät den stå kvar på jobbet i tron om att kunna undslippa regnet. (klicka för att förstora)

 

Här någonstans bestämde jag mig för att gå hem till Kålltorp. (klicka för att förstora)

 

Från gångbron vid Lilla Bommen. (klicka för att förstora)

 

Om ungefär 1,5 år står den nya Hisingsbron färdig. Det ser riktigt bra ut, och förhoppningsvis fastnar den inte i öppet läge som den befintliga gjorde under värmeböljan 2018. Illustration: TMWR (klicka för att förstora)

 

Men som bekant kommer den nuvarande Götaälvbron att rivas, precis som den äldre Hisingsbron i slutet av 60-talet, vilket gör att sårbarheten i systemet bibehålls. Med fler broar skulle riskerna spridas, och varje enskild broöppning (eller haveri) blir på så vis en mindre dramatiskt upplevelse. Illustration: Dissing Weitling Architecture (klicka för att förstora)

 

 Hisingsbron 1921. Hundra år senare kommer vi fortfarande bara att ha en central broförbindelse över älven. Bildkälla: Carlotta (klicka för att förstora)

 

Här illustreras om Göteborg hade broar över älven med samma medelavstånd som i London över Themsen (750 meter). Bild: Erik Linn

 

För att staden på allvar skall kunna knytas ihop – och trafikkaos minimeras – måste vi få till fler centrala älvförbindelser.