Utskrift från www.yimby.se
....

positiva nyheter för Stockholm?

Per J
29 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Blev nästan lite deprimerad när jag gick in på yimby när nästan alla artiklar och inlägg handlar om någon negativt, som stoppade byggplaner, utglesning, förbifart Stockholm m.m. Vore kul om någon vet någon om något bra projekt eller byggplaner som är på väg att genomföras eller är verkligen framtiden så mörk?
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Jag rekommenderar den här tråden för info och bilder på alla nya byggnader: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=44..

Vägar och spår:

Citybanan kommer göra väldigt stor skillnad för pendeltågstrafiken och den regionala och tågen i Mälardalen.

Förlängningen av Tvärbanan går hand i hand med Citybanan. Den ansluter till pendeltågsgrenarna norr om stan.

Norra länken blir klar 2015.
__________________
Roy Mårtensson
24 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Februari 2009
Höghusen på Liljeholmskajen verkar äntligen bli av. Byggstart för första huset i år, de andra är tänkt att följa ett efter ett. Illustration här:

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=7154..
Senast ändrad 30 januari 2011 13:13
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag tycker att översiktsplanen till största delen är positiv läsning. Detsamma gäller Stockholms översiktsplan. Jag tror man kommit en bra bit på väg i att definiera vad som orsakat de problem vi idag har, nämligen utglesning och isolering av förorterna.

Sedan återstår ju förstås att se hur visionerna om promenadstaden kommer att kunna implementeras. Vid Årstafältet ser det någorlunda bra ut. Vid Årstadal och Solna, mindre bra.

Men det verkar som att man nått någorlunda konsensus vad gäller problemuppkomsten (bortsett från några: Wirtén, Bradley och Raatamaa). Nu gäller det bara att vända skutan och bygga stad, såsom RUFSen föreskriver, men det kan pga stela juridiska processer, ta tid. PBL måste göras om från grunden.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Niklas Öhrström skrev:

PBL måste göras om från grunden.


Har själv försökt gå igenom PBL för att hitta stadsfientliga paragrafer, utan någon större framgång. Vad är det som behöver göras om?
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Roy Mårtensson skrev:

Höghusen på Liljeholmskajen verkar äntligen bli av. Byggstart för första huset i år, de andra är tänkt att följa ett efter ett. Illustration här:

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=7154..


Jättefina bilder på Kajen 4:as höghus. och rondellen med tallträden var annorlunda.
__________________
Investigate "9.11" now.
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
http://www.stockholmbygger.se/stora-utvecklings-p..

Mycket på den sidan är positivt, även om det rätt genomgående skulle kunna vara ett par våningar till på varje hus, för att få stadsdelar som är självförsörjande. Det verkar även vara väldigt svårt att bygga kontor utanför innerstaden, för samtidigt som projekten i det semi-centrala bandet innehåller för lite kontor, innhåller de mer centrala projekten lite för mycket kontor och ofta i separerade kvarter. Men det är helt klart bättre än de modernistbyggen som satt normen för bostadsbyggande i Stockholm.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
@Per J: Jovisst finns det bra saker som är på gång och det ska inte förminskas men det är samtidigt naturligt ifall du känner dig deprimerad då det 5e året med nuvarande regim i Sthlm inte, i innerstan, levererat eller planerar:

-Några nya eller breddade cykelbanor (-var isaf finns dom?).
-Några nya träd (hela (s)-trädplan borta bara för att den gjordes av (s)(!)
-Några nya kollektivfält alt fysiska förbättringar för bussarna.
-Några nya ordentligt stomnätsanpassade bussar på 4an, istället 13 år gamla urkassa Scania "OmniShity" på Sveriges mest trafikerade busslinje.
-Någon in- och utgång genom alla dörrar på stombussarna. (Utlovat 1990, 92 och 94)
-Några trafiksanerande avstägningar, gupp eller avsmalningar. (-nånsin varit i Köpenhamn Sthlms Stad?)
-Några färdigställda gågator på Götgatasbacken och Södermannagatan (fanns i "Söder 67" för 44 år sedan(!)
-Några nya gågator eller gårdsgator i resp stadsdeler.
-Någon avsmalning av (södra) Götgatans överkapacitet (utlovad när Söderledstunneln öppnade 1984).
-Någon T-bana till Karolinska sjh.
-Några mer T-banor öht.
-Några nya T-vagnar signalsystem och vagnhall till TUB II/röda linjen.
-Någon tvärbana Sjöstaden-Slussen.
-Någon Saltsjöbanan i tvärbane/spårvägsstandard.
-Någon vilja att förlänga nya Djurgårdslinjen till dess logiska (tvs) slutpunkt Centralen för än om 7 år(!).
-Något beslut om spårväg på främst 4an fortfarande.
-Något som på något sätt skulle uppmuntra till mindre bilåkande.

Komplettera och korrigera gärna listan om jag har missat något men jag blir också "deprimerad" av att Sthlms politiker tvärs över partigränserna är så extremt kontaproduktiva och konservativa att de drar infrastrukturen i botten med sitt extremt bilvänliga 60-talstänk.

Det enda positiva nya för kollektivresenärer är nya 7an/Djurgårdslinjen (trots att den är vilseledande kort) och den påbörjade förlängningen av tvärbanan Alvik-Solna stn som ska stå klar 2013. Spårväg -Djurgårdsbron-Radiohuset-Frihamnen-Ropsten med sammankoppling med 21/Lidingöbanan och ny vagnhalll till 2014 är givetvis också positivt men inte den utdragna förlängningen till Centralen!

Jag/vi skulle nog vara gladare om åtminstone något av detta genomförts eller varit på gång Per J men som Yimbys rubriker allt ofta säger är att detta är en stad som på allvar är inne på fel väg. En regim som ljuger för sig själv om sin miljömedvetenhet och går rakt på tvärs med den dyrköpta läxan från andra jämförbara städer både i Amerika Asien och i vår relativa närhet i Europa som redan fattat att fler motorvägar INTÈ är lösningen!

Den här hemmasnickrade "Stockholmslösningen" och självbedrägeriet som bl a innehåller babbel om "elbilar utan utsläpp" och framtidslösningar som inte är standard på bra länge än, och som ändå inte minskar bilarnas antal i en delvis trång 1800-talsstad, är ytterligare en vrångbild vi pådyvlas av (m) företrädelsevis. Alla som vet lite mer om miljö än hur det stavas vet att utsläppen från bilismen är den enskilt största anledning till den globala miljöförstörelsen och här sitter vi med en regim som inget hellre vill än att bygga fler motorvägar. På kollektivtrafikens 25-30 år eftersläpande investeringars bekostnad när det borde vara tvärtom.

Ja det finns anledningar att bli deprimerad. Eller så får vi mfl organisera oss bättre och stoppa vansinnet i tid. Jag blir emellertid väldigt pessimistisk när det kring dessa allvarliga frågor i allmänhet och Förbifarten i synnerhet, inte går att föra en mogen diskussion med konservativa och reaktionära ansvariga politiker utan att framstå som ultraextrem åt andra hållet. -Det är Sthlm som byggt en självupptagen besser-wisser ultraextrem mental Berlinmur som är både oansvarig farlig kontraproduktiv bakåtsträvande och som har ytterst lite att göra med världen utanför tyvärr!

Och nu nämnde jag inte ens sprawl stadsplanerandet och det på tok för låga bostadsbyggandet....
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Eriksson:
Det finns mycket att önska i STH. Själv anser jag att skattesänkningarna är det som infriats bäst. Som vanligt "tittas det djupt i plånboken" när det gäller kollektivtrafiken medan pengar sprätts iväg på annat.
__________________
Investigate "9.11" now.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Mycket av det jag listar är inga visinära flummiga drömmar eller så, det mesta är saker som borde ha genomförts redan t o m enligt tidigare gällande planer.

Att det tittas djupt i plånboken beror ju enkom på att Förbifarten slukar såna enorma medel att det inte blir så mycket över till annat men den biten har vi ju redan konstaterat!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Martin Ek skrev:



Har själv försökt gå igenom PBL för att hitta stadsfientliga paragrafer, utan någon större framgång. Vad är det som behöver göras om?


Det handlar inte direkt om stadsfientliga paragrafer, utan om att det saknas bestämmelser så att stad uppkommer. För det första är översiktsplanen inte juridiskt bindande (borde slås fast i PBL). Mycket av det som slås fast i detaljplanen skulle kunna tas upp i översiktsplanen (ex paragraf 3).

Det nämns saker som nödvändig parkeringsplatser. Men var nämns kollektivt anordnad trafik (som är nödvändigt i en stad). Den nämner heller inget om lokalnorm.

Att bygga stadsmässiga kvarter (med bostäder) inom existerande stadsstruktur går nog (om det inte ligger för nära stora, vältrafikerade gator, buller nämnas och hänvisar till miljöbalken) men den stora frågan är hur ny och sammanhållen stadsstruktur kan skapas. Något sådant hur ju inte byggts på 70-80 år och PBL har inte avhjälpt det problemet. Man behöver något juridiskt bindande med ett större helhetsperspektiv än detaljplanen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

positiva nyheter för Stockholm?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter