Vi i Vasastan har efterlyst förslag på Odenplans utformning. Jag är sen, men har precis skickat in detta från mig. Vad tycks?
TEXT:
Odenplan bör vara just det "Odens plan". Jag föreslår därför en omgestaltning i den andan. "Piazza" har jag använt enbart för att betona den atmosfär av mötesplats och uppehållsplats jag vill uppnå med detta förslag. Jag föreslår alltså att platsen fortsatt skall heta "enbart" Odenplan.
-Torgbeläggningen bör vara någon form av granit med konstnärlig utformning tagen från runstenar och liknande ristningar runt om i Sverige.
- Odenplan bör också i korslinjen av Norrtullsgatan och Odengatan förses med en obelisk i vikingastil, med runor. På basen mot Odenplan borde en staty av en sittande Oden placeras. Basen bör vidare utformas som sittbara trappavsteg så att förbipasserande kan ta en paus där, eller sitta där och vänta på en mötande. Obelisken kommer att tjäna som fokalpunkt i åtminstone tre siktlinjer och kan bli (med dess staty) en bra symbol för platsen. Under obelisken och med nedgångar bakom statyn (mot Sveavägen) bör två offentliga gratis! toaletter anläggas. Stockholm har en oförklarlig brist på bra gratis toaletter, och den ständigt förekommande kisslukten (speciellt i sommarsolen) är en olägenhet som förminskar intrycket av Stockholm.
-De många bänkarna för sittplatser bör vara riktade så att de tar tillvara eftermiddags och kvällsolen under sommarmånaderna. De bör också vara det senaste inom modern teknik, så att de kan vara uppvärmda under vintern (så att de går att sitta på utan att frysa), och något kylda under de varmaste sommarmånaderna. Vidare bör de inte ha ligghinder, så att de även kan användas att ta en tupplur på vid behov.
-Odenplan förstoras och införlivar Gustav Vasa Kyrkas område, och avlägsnar de trappor och barriärer som vänder sig mot torget, man bör istället eftersträva en mjuk gräsbevuxen sluttning. Murpartierna mot Västmannagatan och mot Odengatan behålls dock. Partiet av Upplandsgatan mellan Karlbergsvägen och Odengatan upphör alltså. Vidare utvidgas torget mot norr, och Karlbergsvägen från Västmannagatan till Nortullsgatan inkorporeras i torget. Detta för att möjliggöra en trevligare miljö för uteverksamheter i de solbelysta fastigheterna som vetter mot torget. Busstrafiken bör därefter gå via Västmannagatan och Odenplans södra sida. Biltrafiken underlättas genom att Västmannagatan norrut öppnas för trafik från Karlbergsvägen. På samma sätt gör man det möjligt för genomfart över Odenplan på Nortullsgatan.
-Torget omges med dubbla trädalléer (mot norra sidan tredubbla). Träden bör vara av åtminstone två sorter (helst tre) som alla har starka flammande höstfärger på löven för att Odenplan även på hösten skall upplevas som en vacker plats att vistas på. Det vore bra om man kan välja trädsorter som har så lång höstlövsbeständighet som möjligt. Alla trädkronor bör förses med LED dioder (gärna med möjlighet att skifta färg) så att de ger stämning till torget även under vintern och under mörka nätter/dagar.
-Inne på torget finns två upphöjda muromgärdade (muren bör vara tillräckligt hög och bred så att den kan användas som sittplatser) planteringar. Dessa planteringar bör innehålla både träd buskar och blommor (träden får gärna vara vårblommande (dock ej körsbärsträd, för det har Kungsträdgården)). Planteringen bör vara tät och vacker, och skall tjäna både som attraktionspunkt och som avskiljare samt inge intrycket för en person som sitter på en uteservering att han/hon är omgivna av vacker grönska.
-Två kiosker placeras på torget, båda bör vara i enhetlig stil och också korrespondera stilmässigt med de två restaurang/bar/kafé paviljongerna som ligger inne på torget. Båda kioskerna bör tillåtas ha begränsad uteserveringsplats. Studera den kiosk som finns utanför PK-huset på hamngatan, speciellt användandet av reflekterande silverplåt och blå neon ger ett modernt och stadsmässigt intryck utan att vara kallt och avvisande.
-Den kombinerade utgången för pendel och tunnelbanetåg och den vidhängande restaurang/bar/kafé paviljongen bör i mitt tycke utformas efter följande inspirationsidéer.
*Kiosken utanför PK-huset på hamngatan då främst reflekterande silverplåt, blå neon och glaspartier. Det är positivt om fasaden är reflekterande (utan att vara spegellik), då den både reflekterar solljuset och människors rörelser så att platsen upplevs som om den är i ständig rörelse.
*Art Deco stilens rundade former och inramade fönster och dörrpartier samt generella stil, med båtreferenser osv. Är det någon arkitektonisk stil vi har brist på i Stockholm så är det Art Deco.
*Art Deco stilens dekorativa element bör vara inspirerade av vikingatidens utsmyckningar som t.ex. skeppens drakhuvud, omgjorda till stiliserad Art Deco stil. Det finns exempel på denna stilisering av äldre stilar inom Art Deco, så det bör vara genomförbart även för detta. Dessutom så anknyter detta till torgets generella tema utan att bli alltför antikverande.
Paviljongen som är placerad nära kyrkan bör utformas på liknande sätt. Båda paviljongerna plus kioskerna bör dock inte vara kopior av varandra utan utformade som individer. Paviljongen mot kyrkan kan också vara, på baksidan, delvis nedsänkt i grässluttningen.
-Gatulampor och övrig belysning på själva torget får gärna vara speciellt framtagna för denna plats, och gärna vara inspirerade av de teman jag nämnt här.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Senast ändrad 30 maj 2013 10:11