anders: Det beror nog till stor del på utformningen av gården. Plankans gård är ju typisk asfalterad 70-talsmisär, men ytan i sig är inte problemet. Jag har sett betydligt större gårdar som är underbara.
De dåliga gårdarna har ofta alldeles för mycket hårdgjord yta (billigare/enklare att underhålla), mycket asfalt, någon betongkruka med vissna växter, trista buskar och sönderhackade av diverse mer eller mindre nödvändiga skjul och förråd. Anledning: dålig planering (och så är det billigt/enkelt att sköta).
Det är dock ganska enkelt att få till en bra gård. Det enklaste är att lägga en gräsmatta över alltihop, en gångväg utmed hussidan, minimera förrådsytor och plantera något enstaka träd mitt på. Ta da!
Eftersom dagens husbyggare gärna trycker in bostäder på lokalvåningen (i botten) så brukar dock man göra "uteplatser" på gårdssidan. Sedan ska de avskiljas med buskar etc. Utanför det drar man gångvägen. På det viset pajar man maximalt med gårdsyta.
Det finns kort sagt mycket att göra inom gårdsplaneringen...
ps. Jag håller verkligen med om att gårdar inte måste vara stora för att vara bra, de kan vara ganska små och utmärkta ds.
Senast ändrad 25 juni 2011 10:42