Utskrift från www.yimby.se
....

Studie slår hål på myten om invandrare och brottslighet

Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
I ett aktuellt nummer (1 juli, 2011) av Finacial Times, FT, skriver Richard Florida om den sjunkande brottsstatistisken i USA. Artikeln, under namnet ”Why immigrants help your city stay crime free”, pekar på att antalet begångna brott har sjunkit till sina lägsta nivåer på snart femtio år trots en stor arbetslöshet och den värsta ekonomiska svackan sedan den stora depressionen på 1930-talet. Än mer remarkabelt; minskningen var som allra brantast i USA:s stora städer, vilka fortfarande populärt uppfattas som kittlar för den kokande brottsligheten. Frågan som Florida ställer sig är: Varför?

Jag skrev denna artikel om städer, brottslighet och diversifiering på Liberaldemokraternas hemsida. Om andra yimbyiter anser att den är relevant för Yimby kan jag gärna bidra med den även här på yimby.se Säg bara "Jay" eller "Nay".

Senast ändrad 18 juli 2011 02:04
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Du får gärna anpassa texten för ett yimbyinlägg!
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jay! Är trött på den desinformation och tolkning som SD sprider. Sarnecki har redan slagit hål på en del, men det vore bra om något sådant även prublicerades även här, givetvis ur Yimbysynvinkel.
Instämmer i tillstyrkarkören. (Kan passa på att fråga: Har också ett par opublicerade texter som eventuellt skulle kunna passa. Ska jag lägga upp dem på min blogg först för genomläsning, eller ska jag mejla dem hit för godkännande så att publiceringen kan ske samtidigt?)
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Blogginlägg mailas med fördel till info at yimby.se!
Det är på gång en funktion för att skicka in blogginlägg direkt via webben men än så länge är det mail som gäller.
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Gut! Då anpassar jag texten och mailar den till yimby.se
3334 Inlägg
Lars Hansson
18 Inlägg
Är själv Yimbian och liberal men är inte speciellt förtjust i Liberaldemokraterna. Om en artikel på detta tema ska skrivas se till att det görs utifrån Yimbys perspektiv och inte Liberaldemokraternas.

Sedan är invandringspolitik minerad mark vilket jag tycker Yimby ska undvika. Inte för att det är ointressant utan för att det lätt blir upprörda känslor och partipolitiska låsningar. Fast så länge vi håller oss till integrationspolitik och stadsplanering fungerar det nog.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Lars, du har absolut flera poänger i ditt inlägg och ett blogginlägg på yimby.se kan naturligtvis inte vara liberaldemokratiskt inriktat utan måste handla om de frågor yimby driver.

Däremot är det utan tvekan så att YIMBY står för en annan typ av stad än vad Sverigedemokraterna gör. Den integrerade blandstaden med ett stort och blandat utbud och en stad som välkomnar nya invånare är kanske inte topp på SD:s agenda.
Alf .
288 Inlägg
Nä topp på Sd-agendan är väl en stad med svensk kultur och full av gruppboenden för pensionärer.

Dom verkar vilja begränsa invandringen till: "en nivå mer lik den som finns i våra grannländer."

Och sedan kultur snacket som går ut på: "Med assimilering menar vi att de invandrare som kommer till Sverige ska anpassa sig till Sverige och inte att Sverige ska anpassa sig till invandrarna."

Tror ni att all denna mediapropaganda mot SD endast har med deras invandringspolitik att göra?

Senast ändrad 20 juli 2011 18:59
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Personligen har jag också svårt för SD för att de är så förbaskat konservativa. "Allt ska vara som förr"-partiet...

Senast ändrad 20 juli 2011 19:05
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Alf . skrev:

Tror ni att all denna mediapropaganda mot SD endast har med deras invandringspolitik att göra?

Visserligen lyssnar man en del på media men det jag förundras över är deras påståenden (de anger sällan källor till dessa) där de försöker koppla ihop kriminalitet med invandring. Men precis som med korrelationer så är det mycket vanskligt att tala om beroenden om man inte känner till eventuella bakomliggande faktorer. Och det är dessa som Sarnecki tagit upp, nämligen att socioekonomi är det avgörande.

Eftersom SD verkar bortse från de bakomliggande faktorerna till kriminalitet kommer de heller aldrig kunna lyckas minska den.

Sedan håller jag även med Anders. En återgång till vårt förflutna (det "trygga" sörgårdssverige, där man bor på landet eller i trygga fokhemsförorter) vill jag verkligen inte se. Istället ska vi blicka framåt och vara progressiva.

Men som som redan konstaterats: Texten måste vara skriven ur ett yimbyperspektiv. Diversitet verkar ju vara ett nyckelord.
Hur mycket socioekonomi och utbildning man än kontrollerar för så brukar det bli kvar ganska stora rena effekter av ursprungsland, även om man kontrollerar för andra generationen, ofta med större variation bland ursprungsländer än mellan svensk födda och utlands födda. Att brottsligheten sjunker i amerikanska städer där svarta och vita arbetarklass får flytta ut och ersätts med syd och östasiater samt hispanics är kanske heller inte så förvånade men det förtydligar väll att det är skillnad på olika invandrargrupper. Jag tycker ofta att det är väl mycket ideologi och väl lite empiri i debatter om integration från båda sidor. Själv ser jag gärna mer invandring men minst lika gärna bättre forskning på området...
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Jag har lite svårt för påståenden som drar fram SD som ett skräckexempel så fort det pratas om invandring.

För att sammanfatta det kort.
http://www.youtube.com/watch?v=UFJP4c2CDmo&featur..
vill ni inte se hela så se från 5.25

SD var det enda parti som åtminstone lät lite som hon och vad "liberalerna" höll på med vet jag inte.
Senast ändrad 21 juli 2011 09:15
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Invandringen skulle kunna bidraga till "China Towns", "Little Italy" och andra brokiga inslag som tillhör en storstad som Stockholm. Jag har sett china towns i Amsterdam, Haag, London och Los Angeles.
Släpp lös det multikulturella och se vad som händer! Troligen enbart positivt!
Hornsgatan håller redan på att bli ett Thai-stråk.

Senast ändrad 21 juli 2011 15:13
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Hur går det Martin?
När du är klar med texten så använd gärna vår alldeles nylanserade funktion för att skriva blogginlägg på siten, som du hittar här:
http://www.yimby.se/dina-artiklar/
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Hur går det Martin?
När du är klar med texten så använd gärna vår alldeles nylanserade funktion för att skriva blogginlägg på siten, som du hittar här:
http://www.yimby.se/dina-artiklar/

Hej Anders. Jag var ute på en kort semester så artikeln råkade visst försenas lite grann. Men nu är jag tillbaka. Jag lägger upp artikeln nu i veckan.

Studie slår hål på myten om invandrare och brottslighet

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter