Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

What's the story on Masmo?

Sida 2 av 2
<12
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Mats G skrev:



Petimetervarning på det här, men inte kan den väl kallas för "södra" när tunnelbanans sträcker sig i en tämligen brant båge norrut ända från Myrstuguberget.

SL-terminologi, uppgångar som ligger närmast T-centralen på de södra linjerna kallas alltid "norra" oavsett deras faktiska geografiska läge, och samma fast tvärtom med de norra linjerna. T ex så ligger uppgång S:t Eriksplan norra söder om uppgång S:t Eriksplan södra. (Kanske därför som SL inte gillar tanken på en ringlinje?)

Om det finns en uppgång i T-Masmos östra ände så benämns den Masmo norra. Verkar rimligt att det åtminstone planerades en sådan om man hade tänkt sig en stor stadsdel uppe på berget, men det går inte att upptäcka några spår av den på Google maps åtminstone, och har man byggt en uppgång så är den sannolikt byggd delvis från ytan vilket borde ha lämnat spår i form av byggvägar, uppställningsplatser och liknande. Möjligen att man bara sprängde ut rulltrappsschaktet som Anders säger men aldrig bröt igenom till ytan. Vore intressant med mer info, både om uppgången och om den planerade stadsdelen.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Jag uppfattade att rulltrappan skulle gå sydost, nära kärret på din karta. Men jag kan ha fel. Jag hoppas att jag inte uppfattas som en Pelle Petimeter. Men jag har hela tiden uppfattat att rulltrappans övre del skulle hamna i sydost,
mot Huddinge C-hållet.
__________________
Investigate "9.11" now.

Senast ändrad 27 juli 2011 11:22
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
OK. Eftersom den befintliga uppgången är i den "södra" (riktning mot Norsborg, kompassriktning ungefär västerut) änden av stationen så förutsatte jag att den förberedda uppgången skulle vara i stationens "norra" ände. Ungefär som med T-Universitetet.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Gustav Asplund
8 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Jag tror Masmo har potential som kan öka trafikantmängderna avsevärt, även om de gamla 70-talsplanerna skrinlades. Eller kanske just därför! Profilen ligger i just clashen mellan det urbana och tillgången till vild natur. Var i Europa kan man annars ta tuben till skogen? Läget är det inget fel på. Precis vid E4:an, T-bana, tvärbana syd, nära till söderorts största skidbacke, nära till storskog och sjöar.

Mycket ligger på Huddinge kommun tycker jag. Masmo är kommunens ansikte utåt - trots att jag åkt E4 miljarder gånger besökte jag Huddinge C först härom året. Vilket härligt intryck man får av att åka in i Huddinge kommun idag, med det extremt sorgliga köpcentrumet, och så visserligen spektakulära men ack så isolerade Ormen Långe!

Gör så här:

* Bygg en entré för kommunen. Förtäta ordentligt kring Ormen Långe, utmed Botkyrkaleden och det där köpcentrumet. Bygg vidare på spektakulärt, bygg högt, bygg tätt. Välj en profil. Natur/miljö/friluftsliv?

* Naturreservatet är imponerande för att vara så nära storstaden. Förbättra entrén och vips kan man ta sig kollektivt ut i skogen. Även om underlaget kanske inte finns, visst vore det häftigt och helt unikt att kicka igång en ny uppgång med en rulltrappa som mynnar rakt upp på ett berg! Tyskarna skulle älska det!

* Med Tvärbana Syd ökar trafikantmängderna avsevärt. Det handlar ju om lejonparten av resenärerna på linje 172 som ju går var 5:e minut i rusning, plus alla i norra Botkyrka som vill till Kungens Kurva. Ser man till att bytet blir smidigt ökar underlag för butiker, vilket i sin tur gör det mer attraktivt att bo där, vilket ytterligare ökar kundunderlaget. Kanske Huddinge kan förmå riksinstanser för miljö/natur/friluftsliv att slå sig ner där?

Någon som förresten vet var det är tänkt att tvärbanan ska gå i närheten av Masmo?
Sida 2 av 2
<12

 > Städer
What's the story on Masmo?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter