Pendeltåg Älvsjö-Masmo via Kungens kurva föreslogs i Björn Sylvéns/SNF:s "FRODO-planen" i början av 1990-talet för att kapa restiden till området som ligger längst ut i Stockholms tunnelbana. Underjordsstationerna Masmo och Alby skulle förstås behöva byggas ut på längden (220-250 meter istf. 145 m) och resten av sträckan säkras med avseende på järnvägens större lastprofil (kontaktledning och bredare tåg) såvitt man inte bestämmer sig för att köra separata "smalprofiltåg" med både takströmavtagare för kontaktledning och släpsko för strömskena på Botkyrkagrenen. (Som på järnvägsnätet i södra England, alltså.) Norsborg och Hallunda stationer skulle komma att ligga löjligt nära varandra, men det gör de ju redan idag och det är OK eftersom det är längst ut på linjen.
Tunnelbana Masmo-Flemingsberg är intressant, men behöver i så fall paras med omfattande bostadsutbyggnad längs sträckan, i vad som antagligen betraktas som "Gömmarens grönkil, den omistliga ekologiska spridningsvägen".

__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.