Ska försöka svara hur jag tänkt (i den mån det går)
Herbert, Tingesten skrev:
(men hur kopplar man Klaratunneln till Centralbron med de nivåskillnaderna?)
I det första förslaget hade jag inte tänkt koppla ihop klaratunneln med själva centraltunneln. Trafikmängderna är ändå tillräckligt små för att kunna absorberas av stadsgator. I den reviderade versionen med helt nedgrävd centralbro (för bilarna alltså). Så är spåren tänkta att gå runt 15 meter under ytan vid Tegelbackens/stadshusets kaj. Bilarna skulle då gå 22 meter under ytan. Nivåskillanden mot Klaratunneln blir runt 25 meter och kräver runt 600 meters stigning med runt maximalt 4% lutning (kortare om brantare stigning tillåts). Det innebär att en Den befintliga Klaratunneln mellan Malmskillnadsgatan och Rödbodgatan blir uppfart till "Herkules/Vattuparken" medan själva tunneln väster om Malmskillnadsgatan måste grävas ur. Inte lätt inte.
Dåligt (kan ha missförstått en del): Svårt logistiskt att bygga med spår/vägtunnlar som löper under de befintliga. Stänger troligen Centralen helt i många år framöver
Har funderat på detta. I bästa fall kan delar stängas av i taget. Kräver nog att citybanan i så fall är byggd för att det ska gå kapacitetsmässigt. Märk väl att spårdragningarna givetvis inte är huggna i sten. De undre spåren är inte lika beroende av placering som de övre.
Svårt att koppla avfarterna från Centralbron(tunneln?) till omkringliggande gatunät och till Söderledstunneln
Ja man måste gräva ur på något sätt. Och dragningen väster om Riddarholmen är bara ett löst förslag. En del skulle nog istället föreslå mellan Gamla Stan och Riddarholmen. Vägtunneln måste i detta avsnitt heller inte nödvändigtvis ligga rakt under spåren utan kan faktiskt ligga bredvid en bit upp (så tjänar man höjd).
Citybussterminalen får ganska litet utrymme
Tanken var att utnyttja hela torget mellan nuvarande centralstationen och SWF som busstorg (60 gånger 190 meter). Dagens ramp är 250 meter lång (+ lite mer inne i själv terminalen om jag minns rätt.). Man kan ju utnyttja utrymme under byggnaden samt ovanpå 50 talstillbyggnaden.
Järnvägens södergående spår blir genom höjningen till ännu mer av en visuell barriär än idag. Godstrafiken kan få det svårt med lutningarna.
Vid tegelbacken handlar det om 2-3 meters höjning. Vid själva stationen är höjden tilltagen för att bibehålla siktlinjer under spåren. Lutningen är 2,5%
Husen längs Klarabergsgatan/Herkulesgatan/Vattugatan måste modifieras kraftigt till när gatunivån sänks (OK, det sista kanske snarare är en pluspoäng).
Jo tanken är ju att koppla samman gatunätet så delar av dessa byggnader kanske skulle markerats som rivningsbara. Eller så räcker det med underbyggnad.
Frågor: Ska gatorna gå under södergående spår längs Torsgatan
Ja. Torsgatans tvärgator tar sig under spåret. Vid stationen ligger spårhöjden över Vasagatsnivån på 10 meter. Vid aktuellt avsnitt är det runt 4 meter ovanför tvårgående gator (delvis för att klara passage under Barnhusbron).
och blir det någon sorts långsträckt byggnad ovanpå spåret?
Nej. Men jag har markerat nya låga byggnader under (om så är möjligt). Med lokaler för lite allt möjligt (som kan stå ut med buller, varför inte Rocklubbar eller så).
Ser ingen Klarastrandsled, ska den tas bort eller är det den som blir den breda gatan i mitten?
Precis. Mittengatan får ta hand om Klarastrandsledens trafikmängd (som motsvarar Valhallvägens vid KTH ungefär). Närmast vattnet blir det en något smalare gata så att parken på Kungsholmssidan inte störs av trafiken.
Ska Blekholmsterrassen gå kvar i upphöjt läge även om kringliggande gator sänks?
I stort sett var detta tanken. Däremot skulle vägsnutten närmaste Kungsgatan sänkas. Och sedan så fortsätter ju den gatan i form av strandgatan mot Karlbergs kanal.
Riddarholmskanalen är uppöppnad men tunnelbanan ska väl gå kvar i samma sträckning? Taket bryter vattenytan någonstans vid Norstedts har jag för mig så söder om den punkten blir det ingen skillnad förutom att det inte går en motorled ovanpå.
Hmm. Problemet är svårlöst om vi inte höjer vattennivån

. Var inte medveten om detta, utan försökte göra en uppskattning via Google.Earth

. Jag trodde att taket skulle sluta i höjd med Riddarholmskyrkan. I så fall skulle taket kunna förses med något grönt.
Senast ändrad 14 augusti 2011 20:28