Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Styra över högskoleutbildning till andra städer än Stockholm?

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Nu anländer nya studenter till högskolan, och att hitta bostad är inte lätt.

Stockholm har flest studenter i Sverige. Och den värsta bostadsbristen.

Det är staten som finansierar högskolorna, och ett campus är en kraftfull statlig investering som ger både kortsiktig och långsiktig avkastning. Alla Sveriges kommuner skriker efter att få ett eget högskolecampus, och fjäskar för studenter och akademiker för att de ska söka sig dit. Utom Stockholm, som redan har så stark attraktionskraft att de inte behöver bry sig.

Men ska verkligen så stor del av högskolornas studieplatser och forskartjänster ligga i Stockholm? Visst är och förblir Stockholm Sveriges politiska, ekonomiska och kulturella huvudstad. Och visst uppstår klustereffekter när många akademiker samlas på samma plats. Flera av de nya högskolorna har haft svårt att bedriva seriös forskning, eftersom de haft för få forskare.

De konstnärliga högskolorna passar nog bäst i Stockholm. Men mycket av verksamheten vid Stockholms Universitet borde gå att utlokalisera till orter som har en rimlig bostadssituation, och som står och väger för att bli ett framgångsrikt akademiskt kluster; till exempel Örebro, Umeå och Växjö/Kalmar.

Stockholm klarar nog att avvara några studenter och forskare. Det är inte som att vår stad står och faller på att SU har 65 olika kurser i litteraturvetenskap. Kursen "Astrid Lindgren - från flickbok till fantasy" kanske skulle göra sig bättre vid Linnéuniversitetet?

Senast ändrad 24 augusti 2011 04:41
Anders Norén
408 Inlägg
Jag antar att det styrande tycker att problemet borde lösa sig självt genom att studenterna väljer bort de lärosätena där bostadssituationen är svår. Samtidigt är lärosätenas självständighet något som politiker av de flesta färger sätter rätt högt, även om "självständighet" givetvis betyder lite olika saker beroende på vem man frågar.

Kort sagt tror jag inte att någon skulle vilja t.ex. sätta ett tak för antalet antagna studenter till ett populärt universitet för att minska trycket på bostäder och för att gynna lärosäten utanför storstadsområdena.
Jag tror inte att Stockholm har så många fler utbildningsplatser än vad befolkningsstorleken tillåter. Och det finns onekligen en poäng i att ha utildningen där arbetsplatserna finns om man vill ha någon koppling mellan näringsliv/universitet överhuvud taget.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Men nya företagskluster uppstår framför allt i närhet till universiteten, så det blir ett cirkelresonemang. Staten har resurser att investera i nya kluster, även om de är olönsamma i en inledningsperiod.

Och dessutom behövs vissa kompetenser, bland annat läkare och poliser, i alla delar av landet, även om utbildningarna bara finns på ett fåtal platser, bl a i Stockholm.

Det finns ett jämlikhetsperspektiv också. Alla svenskar förtjänar en möjlighet att utbilda sig till jobb, oavsett var i Sverige de är uppväxta. Förut kunde man skaffa den möjligheten genom att flytta till Stockholm, men det är väldigt svårt idag.

Dessutom kan utlokalisering underlätta den tredje uppgiften.

Senast ändrad 24 augusti 2011 04:45
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
En spontan men hyfsat kvalificerad gissning är att av de 10 största städerna i Sverige så har Stockholm minst högskoleplatser per invånare.

För övrigt undrar jag varför studentlägenheter verkar vara dyrare än vanliga lägenheter.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Theodor Adolfsson skrev:

För övrigt undrar jag varför studentlägenheter verkar vara dyrare än vanliga lägenheter.

Jag har också funderat över detta. Själv minns jag den stora generella höjningen i början av 200-talet som motiverades med att deras nya runda hus vid Lappis (med klinker och parkett) var dyrt att bygga (disclaimer: om jag minns rätt ).
288 Inlägg
Jag tror att Norrköping Helsingborg och Västerås har minst högskoleplatser per invånare av Sveriges 10 största städer. Stockholm ligger nog inte i topp på den listan och skulle kunna satsa på fler och större universitet/högskolor men bostadsfrågan är ett stort problem och finns det inte tillräckligt med bostäder så är det meningslöst att få fler studieplatser. Dessutom är det samma gnäll varje år om tältande studenter och inga studentlägenheter i Lund/Uppsala/Göteborg och Stockholm.
Senast ändrad 27 augusti 2011 12:05
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Stockholm har störst befolkning och det är för många en poäng att fortfarande kunna bo hemma under studierna och på så sätt behöva ta mindre lån, eller ta lika mycket lån och leva lite bättre. Att då minska antalet platser känns inte bra. Jag ser hellre att Stockholmsuniversiteten växer ytterliggare, och att man på något sätt gör det billigare att bygga just studenbostäder, avdrag, bidrag, subventioner, incentives... Om vi inte haft en massa idiotiska lagar om nationalstadsparken hade området runt Universitetet kunnat fyllas med studentskrapor.

För övrigt undrar jag också varför studentrum/lägenheter är så dyra?
973 Inlägg
Det finns 79 000 registrerade studenter i Stockholm (på lärosäten vars studentkårer är SSCO-anslutna). Länet har 2 miljoner invånare. Det är alltså 25 invånare per studieplats.

Totalt i Sverige finns 280 000 studenter på 9,44 miljoner invånare. Det är 34 invånare per studieplats.

Stockholmsregionen har alltså betydligt fler studieplatser per capita, än riket i stort. (Att räkna antalet studenter är vanskligt, eftersom det finns många distansstudenter och långpendlare.) Stockholmare är alltså privilegierade när det gäller möjligheten att gå på högskola i sin egen region.

Det är trångt i Stockholms innerstad. För att lösa bostadsfrågan skulle utbildningar kunna utlokaliseras till Kista, Flemingsberg, Haninge och Södertälje, där bostadsläget är bättre, och markpriserna är låga.
Alf .
288 Inlägg
"Stockholmsregionen har alltså betydligt fler studieplatser per capita, än riket i stort."

2008 helårsstudenter på ett antal lärosäten och stadens/tätortens studieplatser per capita.

Lund... 3,30
Umeå... 4,97
Link... 6,11
Upps... 6,98
Luleå... 7,15
Växjö... 7,34
Dalarna... 12,80 Delad mellan Falun, Borlänge.
Öre... 12,88
Göte... 16,44
Mälardalens... 23,39 Delad mellan Västerås, Eskilstuna.
Stockholm... 23,81
Malmö... 24,13

StorMalmö... 17,30
StorGöte... 27,11
Riket... 32,19
Stockholmsreg... 33,14 Uppsala+Västmanland+Södermanland+Stockholm.
Storstock... 34,37

Stockholm är inte gynnat varken som Stad, Storstsadsområde eller Region.

Det är trångt i Stockholms innerstad.
Ja det kanske inte är nödvändigt att ha det mitt i stan Södertörns är "utflyttad".
Senast ändrad 28 maj 2012 23:49
Peter D
329 Inlägg
Lösningen på detta är densamma som lösningen på de flesta av Stockholms problem. bygg mer stad. Inte speciella studentlägenheter utan riktiga lägenheter, vi måste sluta dela upp och segregera staden.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Att enskilda kommuner med högskolor har betydligt fler studieplatser per capita än riksgenomsnittet, eller genomsnittet för län och regioner, är väl ganska självklart?

Det är inte rimligt att jämföra statistiken för Lunds kommun eller Umeå kommun, vars högskolor försörjer hela länet med studieplatser, med Storstockholm.
Alf .
288 Inlägg
"Det är inte rimligt att jämföra statistiken för Lunds kommun eller Umeå kommun, vars högskolor försörjer hela länet med studieplatser, med Storstockholm."

Helt orimligt är det inte eftersom Stockholms tätort och Umeå tätort har samma definition och jämför man tätort vs tätort då blir det så.

Stockholms län och StorStockholm är samma sak och eventuellt skulle man definitionsmässigt kunna jämnställa Storstockholm med Umeås kommun eftersom båda innehåller en huvudtätort och ett flertal mindre tätorter.
Eftersom Stockholm är mycket större är dess små tätorter mycket större än Umeås små tätorter.
Eller Stockholms T är cirka 18,14 gånger större än Umeås T och Storstockholms näst största T ( Södertälje) är 11,77 gånger större än Umeå kommuns näst största tätort Holmsund. Samtidigt är det väl inte helt orimligt att anta att Holmsund är ungefär lika beroende av Umeå som Södertälje eller Täby (Täby 22,93 gånger större än Sävar) är av Stockholm.

Stockholms län skulle i så fall definitionsmässigt kunna vara Upp+väs+Söd+Stock som har 10,96 gånger större befolkning än Västerbottens län som är Umeås län och har 16,9 pers per högutbildning.

"Att enskilda kommuner med högskolor har betydligt fler studieplatser per capita än riksgenomsnittet, eller genomsnittet för län och regioner, är väl ganska självklart?"

Ja, det är självklart. Olika städer har olika funktioner och Stockholm verkar inte i första hand vara en Högskole stad trots att den har många platser.
Senast ändrad 29 maj 2012 00:51
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
En annan fråga är också hur centralt skolorna bör ligga. Jag pluggar på KTH och kan inte neka till att det är trevligt att studera på en skola som ligger så centralt. Å andra sidan så är det inte många som kan få bostad i närheten vilket leder till långa resor för de flesta. Möjligen är det bättre för universitet att ligga längre från innerstan där det finns möjlighet att ha mycket studentbostäder på och runt om campus.
Martin Ek
302 Inlägg
Sofia Buhrgard skrev:

En annan fråga är också hur centralt skolorna bör ligga. Jag pluggar på KTH och kan inte neka till att det är trevligt att studera på en skola som ligger så centralt. Å andra sidan så är det inte många som kan få bostad i närheten vilket leder till långa resor för de flesta. Möjligen är det bättre för universitet att ligga längre från innerstan där det finns möjlighet att ha mycket studentbostäder på och runt om campus.

Detta finns redan idag, i form av exempelvis KTH:s campus i Flemingsberg och Kista. Platser där det är enklare att få tag på närliggande studentbostäder (framförallt i Flemingsberg). Ifall tesen att det är attraktivare med campus utanför innerstaden – i och med närmare resväg och lägre levnadsomkostnader – håller, borde väl dessa campus känna av ett större söktryck än de centrala? (Min uppfattning är att de inte gör det)

Dessutom finns det en fördel i att KTH campus Valhallavägen, Stockholms Universitet och Karolinska ligger så pass nära varandra, eftersom vissa utbildningar kan få ut det bästa av flera världar genom att ha kurser på olika skolor. Det är ett högskolekluster jag tycker vi borde värna och utveckla.
Anders Norén
408 Inlägg
Martin Ek skrev:

Detta finns redan idag, i form av exempelvis KTH:s campus i Flemingsberg och Kista. Platser där det är enklare att få tag på närliggande studentbostäder (framförallt i Flemingsberg). Ifall tesen att det är attraktivare med campus utanför innerstaden – i och med närmare resväg och lägre levnadsomkostnader – håller, borde väl dessa campus känna av ett större söktryck än de centrala? (Min uppfattning är att de inte gör det)

Dessutom finns det en fördel i att KTH campus Valhallavägen, Stockholms Universitet och Karolinska ligger så pass nära varandra, eftersom vissa utbildningar kan få ut det bästa av flera världar genom att ha kurser på olika skolor. Det är ett högskolekluster jag tycker vi borde värna och utveckla.

Fast om hela KTH utlokaliserades till Flemingsberg eller Kista, och inte som i dag bara en handfull kortare utbildningar, så skulle nog inte söktrycket påverkas nämnvärt.

> Allmänt
Styra över högskoleutbildning till andra städer än Stockholm?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter