Artikel i DN Epsteins Sthlm 03.09.11:
http://www.dn.se/blogg/epstein/2011/09/03/emma-jo..
Men iaf jag tänkte inte spinna vidare på detta redan kända faktum utan vill fokusera på ett område som glömts bort bland alla trådar, ingen kritik i det utan som yimbyit fyller jag i lite själv:
Där stenstaden tvärt slutar vid Sofiaskolan följer ett lamellområde från 1967. Området vid Tengdahlsparken har onekligen sin charm med sin stora gräsmatta, träd och plaskdamm. Det kanske t o m är den perfekta "gröna lungan" utan bilar men med mycket grönt, -om Sthlms innerstad redan hade varit 10 gänger större!
Som boende (i stenstaden) ett stenkast bort kan jag (sommartid) njuta gott av oasen vid plaskdammen men å andra sidan är det verkligen skyddad verkstad och lite som ett förskönat vykort mitt i innerstan. Missunnar inte de boende i området sin "lunga" och jag vill inte bebygga parken. Däremot kan 60-talslamellerna byggas till och fler kan bo i vad som idag känns som en förort mitt i stan.
Fruktlösa försök att förtäta och omvandla lamellerna till (nästan) slutna kvarter gick i stöpet men en viss komplettering har tillkommit utmed Barnängsgatan och som är lite av ett dubbelspel stadsmässigt. Mot Barnängsgatan är det nybyggda förvisso jättehögt (bra) men invånarnas enorma vurm för det jättelika P-huset som ligger mitt i området och som delvis överdäckats :
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
En slags kvasiförtätning alltså där man inte vågat gå hela vägen utan förstärker istället förortskänslan genom att bränna av allt (större) krut på en punkt: det höga nybyggda huset längs Barnhusgatan men sedan har Staden inte vågat gå vidare (trots tidigare planer) med en stadsmässig förtätning av området. Den stora tomten med parkeringsplatsen vid Tengdahlsgatan/Barnängsgatan (se övre bilden) har ansetts så extremt värdefull att ytterligare några sökande får gå bostadslösa ett tag till.
Nu skriver DN så här:
"Arkitektkontoret Utopia lanserar självt den ena, som jag tycker, utmärkta idén efter den andra. Senast ett förslag (”Söderkåkar”) till bebyggelse i hörnet av Tengdahlsgatan/Barnängsgatan på östra Södermalm. Det är ritat på uppdrag av byggföretaget Folkhem som dock ännu inte fått någon markanvisning från staden"Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
"”Söderkåkar” är tre massiva trähus som anspelar på Södermalms träbyggnadstradition. De har sockelvåningar i sten och är tänkta att målas i Falu rödfärg. Taken är av plåt och sedum och är vinklade för att möjliggöra för solpaneler. Byggnaderna är ”skevade” och vridna för att ge dem en varierad och egen identitet."
Är inte så jätteförtjust i den här (något överdrivna) vurmen för svenskt falurött och man kanske inte behöver ploja till det just så här men hellre det här än den nuvarande P-platsen!
Egentligen läge att fortsätta med hur Barnängen (inte "Sofia" SL -följ vedertagna namn!) är lite av limboland mellan den gamla stenstaden i (det riktiga) Sofia och de nya bostäderna längs Norra Hammarbyhamnen, som inte heller de sjuder av något utåtvänt "liv" utan mest är en sovstad för nyrika yuppies där absolut ingenting händer. Kvarteret norr om 2ans ändhållplats (namn: "Barnängen"!) med den gamla tegelfabriken dominerande mot Nackagatan har för övrigt fyllts i med alldeles för låga bostadsrätter som enbart flörtar med det gamla och ursprungliga Barnängsgården från 1761 och den tillhörande gårdsparken söder därom och struntar fullkomligt i någon "sttadsmässighet" med sina tre våningar och uppbrutna huskroppar.
Tillsammans ger hela området från Sofiaskolan vid Bondegatan ner till Barnängen vid Tengdahlsgatan/Barnängsgatan ett splittrat intryck idag. En markant drastisk skillnad sker (2013?) när SL lämnar sin värdefulla och attraktiva "Söderdepå" (som för övrigt är byggd som spårvagnshall och med en (avgasfri) påbyggnad skulle kunna fungera som en sådan igen om inte SL spelat bort korten igen) för byggandet av 800 nya lgh i detta kvarter (kv Persikan) och på den triangulära skräptomten vid bussgarageinfarten i kv Druvan.
Då kommer "gapet" mellan Sofiaskolan vid Bondegatan och N Hammarbyhamnens relativt nya bostadsområde att knytas ihop och ge mer stadskänsla. Men i 60-talsområdet Barnängen med tillhörande onödigt parkeringstorg
"har dock ännu inte fått någon markanvisning från staden" !
Jag föreslår att Yimby verkar för bostadshusexploatering på denna tomt (och som sagt behöver vi inte knyta oss till just det här redovisade förslaget!), och för en ytterligare förtätning av Barnängsområdet i syfte att möjliggöra fler nya lgh och för en stadsmässig "läkning" av områdets helhet i riktning klassiska stenstadskvarter.
-Hur känns det här då?
Senast ändrad 4 september 2011 22:26