Utskrift från www.yimby.se
....

Missionsskolan: Förslag om förtätning

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Svenska Missionskyrkan äger fastigheten Missionsskolan, där det idag finns en folkhögskola.

http://www.lidingo.se/download/18.b3a9c5b1312db91..

De vill bygga ut skolan med en idrottsplats, ytterligare en skolbyggnad, ett par bostadshus, och en länga av kedjehus.

Det blir samråd under hösten.

Det finns mycket som Yimby kan invända mot:
* Kedjehusen blir ett gated community som stjäl naturmark och tvingar fram bilberoende. Det finns redan massor av kedjehus i området, som ger en skev demografi. Här finns en chans att ge unga vuxna en plats på Lidingö.
* Parkeringsplatserna bildar en barriär mellan skolan och vägen.

Idrottsplatsen och skolan bör i stället ligga precis intill Kottlavägen, med butikslokaler i bottenvåningen. Ica-butiken på andra sidan vägen kan flytta in där. Det behövs en offentlig gata genom hela området. Vid den gatan kan man bygga höga bostadshus. Kullen norr om området bör sparas som friluftsområde.

Vad säger ni?

Senast ändrad 12 september 2011 14:05
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Tycker att du ha rätt på varenda punkt.
Sen får jag lite sektvibbar av det här, men det är ju förstås ovidkommande för ett yttrande ;)
4 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Tycker att du ha rätt på varenda punkt.
Sen får jag lite sektvibbar av det här, men det är ju förstås ovidkommande för ett yttrande ;)

Ursäkta men vad menar du med "sektvibbar"?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ola J Hedin skrev:

Ursäkta men vad menar du med "sektvibbar"?

Att en kyrka vill samla all verksamhet på en plats i en, som Tore konstaterar, Gated Community. Det kan förstås tyckas praktiskt, men jag tycker att vi ska träffa varandra i samhället, inte hålla oss för oss själva i avskilda enklaver.

Senast ändrad 25 september 2011 22:56
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Längs Stockbyvägen kan man anlägga några nya industri/logistiktomter, med hårda miljö- och bullerkrav. Canada Brädgård kan flytta dit.
4 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Att en kyrka vill samla all verksamhet på en plats i en, som Tore konstaterar, Gated Community. Det kan förstås tyckas praktiskt, men jag tycker att vi ska träffa varandra i samhället, inte hålla oss för oss själva i avskilda enklaver.

OK. Jag tror det finns en poäng i att inte använda så starkt värdeladdade ord som "sekt" enbart utifrån de handlingar som ligger till grund för ett beslut om ett planuppdrag. Vi skulle knappast använda liknande hårda tillmälen om det rört sig om ett byggbolag, en bostadsrättsförening eller en kommun som vill exploatera en tomt.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ola J Hedin skrev:

OK. Jag tror det finns en poäng i att inte använda så starkt värdeladdade ord som "sekt" enbart utifrån de handlingar som ligger till grund för ett beslut om ett planuppdrag. Vi skulle knappast använda liknande hårda tillmälen om det rört sig om ett byggbolag, en bostadsrättsförening eller en kommun som vill exploatera en tomt.

Ola:
Jag är religionskritisk vilket nog lyste igenom i min kommentar. Ber om ursäkt för detta, det finns andra forum för sådant. Låt oss hålla oss till sakfrågan!

Senast ändrad 27 september 2011 19:04

Missionsskolan: Förslag om förtätning

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky