Ett par kommentarer. Om vi tittar på de stadsdelar som idag fungerar bra (dvs innerstaden) så är det sällan bara en väg in och ut. Istället är det många sätt att ta sig in i stadsdelen utifrån. Stadsdelarna hänger också kontinuerligt samman med de andra (gäller iaf Östermalm-Vasastan).
På 60-70-talet var idén om en väg in och ut vanligt (
SCAFT). Vi vet idag av erfarenhet att det fungerar dåligt. Det blir isolerade enklaver och sådana har vi tyvärr alltför gott om i Stockholmsområdet.
Jag tror att frågan om biltrafik är något som man ska ta i slutet. Tänk istället först hur gatustrukturen ska se ut (inte om gatorna ska vara gågator, gångfartsgator eller bilgator eller om de ska vara enkelriktade), strukturen är överordad den specifika funktionen. Om jag skulle göra detta skulle jag förlänga Torshamsgatan, Grönlandsgången och Hanstavägen rakt in i området. Om topografin tillät skulle även Isafjordsgatan förlängas in. E18 kommer vara en barriär mellan området och Kista och jag tror det är viktigt att skapa så tydliga stråk mellan Kista och området det bara går för att överbrygga denna barriär.
Det viktigaste är att till en början få till en bra gångvänlig struktur. Genomfartsstrafik bör ni nog inte oroa er för eftersom området inte ligger så till. Och genomfartstrafik behöver inte per se vara dåligt. Det är då bättre att se till att den genomfartstrafik som finns bullrar så lite som möjligt. Det gör man genom att det är tätt mellan korsningarna så att någon högre fart aldrig uppnås. Om man ändå tycker att genomfartstrafiken skapar osäkra platser för de mindre barnen är en lösning att låta kvarteren vara helt slutna. Innergårdarna skulle då vara en säker plats.
Hur långt österut ska ni sträcka er? En given del i projektet bör vara att öppna upp Kymlinge station. Låter man området närma sig E4:an kommer de delarna vara dåligt försörjda med lokaltrafik. Men då har man valet att anlägga en pendeltågsstation vid Silverdal/Polishögskolan. Avståndet mellan Ulriksdal och Helenelund är 4 km så en station däremellan skulle faktiskt få plats.