Herbert:
1,
"Men självklart kommer det att ta lite längre tid att passera själva korsningen"
-det här är den första självkritiken hitills(!) och jag uppskattar att du här inte målar situationen så svart-vit som tidigare, dvs nya Slussen är inte 100% perfekt vilket därmed inte heller betyder en total katastrof. Det är direkt otaktiskt och dålig PR för Yimby att vara så väldigt kritisk på gränsen till avfärdande om debatten inte tål ett ifrågasättande av en sån här viktig del som kollektivtrafiken men jag märker en viss nyansering på sistone
2, Snälla förstå en sak: Jag är inte ute efter ett totalt nytt förslag till Sluusen (-som motståndarna), jag är i princip för nya Slussen och jag talar fortfarande bara om
en del av projektet som jag är övertygad om skulle ge en bättre tydlighet, överskådlighet, orientering för trafikanterna men framför allt en trafiksäkrare lösning. Allt efter samma princip som din och den som gäller: något annat dragning av bussrefuger och cykelbanor inom redan angivna gränser!
Undrar om du läser mina inlägg ordentligt för att
"föreslå gärna något" är ju det jag hållit på sedan jag startade tråden! -det kan möjligtvis inte vara du som inte ser vikten av den tydlighet jag förespråkar och därför inte ens ser det som ett "förslag"?
Däremot borde jag göra en karta och lägga upp det jag redan beskrivit flera gånger i ord och som förtydligar mitt budskap -en sådan är på gång om ni ger er lite till tåls så kommer en sådan.....!
3, Bra att vi klarat av den!
-Nu gäller det bara att Staden justerar signalprioriteringen så att det blir grönt ljus för bussarna(/spårvagnarna)
omedelbart och inte som på Spårväg City låta resan ta onödigt lång tid fortfarande därför att någon på TK inte orkar trycka på några knappar och justera trafikljusen. -Krävs det ett politiskt beslut till i Stadshuset för att ordna en sån enkel sak och sedan ett delbeslut igen för varje delsträckning tex vid Slussen....?
Visst kan det gå utmärkt på nya Slussen (om man anstränger sig) men här är återigen en punkt där varken dåvarnde eller nuvarande regim till fullo lyckats/vill? utnyttja den investering som redan gjorts redan vid många stom
buss-signaler. Det bådar inte heller gott att Sthlms Spårvägar tjatat i mer än ett år nu för att på den sträckan få prioriteringen fixad fullt ut, och att Staden
i praktiken än så länge är så osamarbetsvilliga på gränsen till kontraproduktiva om man vill få fler att åka kollektivt!
4, Nej det kanske Stella inte kan lova men kan du lova att denna infrastruktur finns 2030 då?
Här är vi tillbaks till en annan här omdiskuterad sanning där jag också tror att vi är helt överens: Nya Slussen bör samordnas med andra trafikavlastande åtgärder och ny infrastruktur, främst då med T-blå förlängningen från Kungsträdgården via (det nya och för T-bana förhoppningsvis förberedda) Slussen ut mot Nacka/Orminge!
---
Vill tillägga att det stänk av tveksamhet till att "allt löser sig"-attityden tyvärr bottnar i mångårig erfarenhet av Stadens tidigare "spårvägshat" och ovilja att ens göra några förbättringar av det existerande stombussnätets potential. Trots en mycket positiv omsvängning i och med alliansens mer spårvänliga inställning så är det inte alls så säkert eller tydligt att den viljan trängt ner till en tydligt samarbetsvillig tjänstemannanivå.... -ännu!
Hoppas man inte framstår som negativ för att man hoppas på konkret handling/fysiska åtgärder från Staden sida innan man ger dem dess fulla förtroende och det är ett faktum att dagens stombussnät är en spillra av sitt ursprung med många bortkompromissade åtgärder som inte hade gjort det lyckat men iaf lite bättre, inte förverkligats. Så fort 2an startade 2002 så gav man upp fler kompletteringar och ur denna handlingsförlamning ska vi ha ett jättestort förtroende för att allt ska bli bra i framtiden? -"Action speaks louder than words" men naturligtvis hoppas jag på att det vänder i praktiken också en dag.....