Enligt den nya översiktsplanen kommer kommunen verka för att Lidingöbanan dras om genom Lidingö Centrum.
En omdragning av Lidingöbanan ska ställas emot att behålla befintlig Lidingöbana, samt att förlänga T-banan till Torsvik/Lidingö Centrum på en ny bro. En förlängning av T-banan har dessa fördelar:
* Busslinjerna till Lidingö kan utgå från Lidingö Centrum, med avsevärt förkortad linjesträckning. Lidingöbanan skulle inte få tillräcklig kapacitet för att ersätta busslinjerna på sträckan, och skulle dessutom kräva omstigning till T-banan för vidare färd mot Centralen.
* De boende i Torsvik/Centrum får direkt tillgång till T-bana.
* Möjlighet att förlänga T-banan till Näset.
Ett sätt att bidra till finansieringen, skulle vara att införa en biljettzongräns på Lidingöbron under några år efter det att T-banan invigts. Om 10 000 resenärer/dag betalar 20 kr extra, blir det drygt 60 Mkr/år.
För att maximera användningen av T-banan, och ersätta infartsparkeringen vid Ropsten, behövs en rejäl infartsparkering vid Lidingö Centrum. Den bör ligga under jord vid stadshuset, med direkt passage vid T-banan.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.