Utskrift från www.yimby.se
....

Omdragning av Lidingöbanan vs T-bana till Lidingö

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Enligt den nya översiktsplanen kommer kommunen verka för att Lidingöbanan dras om genom Lidingö Centrum.

En omdragning av Lidingöbanan ska ställas emot att behålla befintlig Lidingöbana, samt att förlänga T-banan till Torsvik/Lidingö Centrum på en ny bro. En förlängning av T-banan har dessa fördelar:
* Busslinjerna till Lidingö kan utgå från Lidingö Centrum, med avsevärt förkortad linjesträckning. Lidingöbanan skulle inte få tillräcklig kapacitet för att ersätta busslinjerna på sträckan, och skulle dessutom kräva omstigning till T-banan för vidare färd mot Centralen.
* De boende i Torsvik/Centrum får direkt tillgång till T-bana.
* Möjlighet att förlänga T-banan till Näset.

Ett sätt att bidra till finansieringen, skulle vara att införa en biljettzongräns på Lidingöbron under några år efter det att T-banan invigts. Om 10 000 resenärer/dag betalar 20 kr extra, blir det drygt 60 Mkr/år.

För att maximera användningen av T-banan, och ersätta infartsparkeringen vid Ropsten, behövs en rejäl infartsparkering vid Lidingö Centrum. Den bör ligga under jord vid stadshuset, med direkt passage vid T-banan.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ska t-bana dras dit krävs nog ordentligt med tät exploatering.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
SL kräver ju 3000 nya invånare i Lidingö Centrum för att dra om Lidingöbanan.

En T-banestation vid Lidingö Centrum skulle ta över Ropstens roll som transferpunkt, och därför skulle ett sådant projekt handla mindre om att betjäna dem som bor precis vid stationen. Den skulle dessutom innebära att den enorma infartsparkeringen vid Ropsten till stor del kan exploateras.

Ropsten är den 13:e största SL-stationen, med 9 500 påstigande på bussar varje dag, 4 000 på Lidingöbanan och 17 100 på T-banan. De som byter från T-bana till buss, är i sig själva ett tillräckligt underlag för en T-banestation.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 17 september 2011 16:43
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Det är ettt stort samhällsekonomiskt slöseri med alla dessa bussar som tvingas gå till Ropsten och förtätas Lidingö C bör T-banan dras dit, men då bör Lidingöbanan också dras dit om banan skall ha en större lokal funktion på Lidingön så jag tror att både behövs i takt med befolkningstillväxten och mer spridda resemönster i regionen.....
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

What Johan said!
Borde ju dessutom gå att samodna en del av kostnaderna om man gör det på samma gång.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det skulle vara möjligt att knyta samman Torsviks Lidingöbanestation och Lidingö Centrums tunnelbanestation med rulltrappa och gångtunnel.

Och i vilket fall kan man byta mellan T-banan och Lidingöbanan i Ropsten.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 18 september 2011 23:34

Omdragning av Lidingöbanan vs T-bana till Lidingö

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky