Anders Norén:
Ja, min största fråga är varför kommuner vill bygga med lägre densitet än vad som är efterfrågad. Hög densitet innebär bättre hushållande av resurser. Det finns ingen konflikt mellan hög densitet och högkvalitativa boende- eller stadsmiljöer.
Men du har rätt, min inledande fråga ska inte bara tas bokstavligt, den ska ses som retorisk och min mening var att provocera fram ett bra svar, eftersom jag aldrig har fått någon bra förklaring, på den raka underliggande frågan.
Att det är mångas dröm att bygga ett hus är ett intressant svar. Det tyder på att uppfattningen är att boende- och bebyggelsestrukturer är statiska.
Om kommuner ska samhällsplanera långsiktigt så måste de dels sluta planera för ohållbara bebyggelsestrukturer och (också därmed) bidra till en attitydförändring hos medborgarna.
Jag är övertygad om att många som bygger eller köper hus, egentligen inte är ute efter själva huset, utan snarare efter boendekvaliteter, såsom stor terrass större boendeytor, plats för bilen (goda transportmöjligheter), etc. Det är en stor utmaning för branschen i allmänhet och för kommuner i synnerhet att förändra synen och möjligheten till att skapa dessa kvaliteter även i täta bebyggelsemiljöer. Så att fler kan få sina boendekrav uppfyllda i en tät stadsmiljö, även barnfamiljer som klassiskt sett flyttar till villamattor.
Senast ändrad 28 september 2011 20:53